BMW logo

Post Reply
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

BMW logo

Post by heidjan »

Hallo

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn vriendin een nieuw BMW embleem voor op de motorkap gekregen :crazy :crazy

Zo op het oog leek hij precies gelijkend op die er al op de kap zat, maar wanneer je beter kijkt zie je verschillen. Zie onderstaande foto, waarbij links het nieuwe exemplaar is en rechts de oude (en versleten). Onder andere heeft links smallere letters, die ook ietwat meer boven op het oppervlak liggen. Verder is de scheiding tussen het blauw-witte van het logo links door een opstaande lijn, rechts is dat door middel van een ingezonken lijn. In mijn optiek ziet links er authentieker uit en gaat ook mijn voorkeur naar de linker uit.

Toch was ik wel benieuwd welk van de twee logo's oorspronkelijk op de e21 hoort? En is er voor de achterkant een logo in dezelfde stijl verkrijgbaar, want die is bij mij ook aan vervanging toe.

Image

Groeten,

Jan


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW logo

Post by Jeroen »

De oude met reliëf en een soort emaille inleg zat volgens mij op de modellen voor de facelift, maar is wel zo sjiek. Tegenwoordig levert BMW het gladde plastic exemplaar. Ik had echter gehoord dat BMW de oude versie ook weer in productie ging nemen en er is recentelijk ook een nieuw partnr bijgekomen. Die heb ik nu even besteld dus als je een paar dagen geduld hebt, dan heb ik wellicht goed nieuws voor je.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW logo

Post by Jeroen »

Eea gepuzzeld met de logo's, dit is de stand van zaken per 13 juni 2014:

Het embleem oude stijl met inleg heeft partnr 51 14 5 480 181 (hierna '181'), die die jij ook nieuw hebt, linker model op onze beide foto's
Deze was een tijd niet leverbaar maar is er inmiddels weer volop.
Het logo nieuwe stijl dat ook wordt aangegeven voor de E21 en alle modellen daarna is de 51 14 8 132 375, ofwel de '375'.

Staat in ETK geen scheidingsdatum qua bouwjaar bij, je kunt globaal de datum van de facelift aanhouden denk ik dus 9/79
Maar ik denk dat het ook een kwestie van smaak is, ik heb het logo oude stijl op de motorkap gedaan omdat het gewoon wat sjieker staat terwijl ze vrijwel hetzelfde kosten.

Verschillen: de '181' is een zware metalen versie met de lak ahw ingelegd, de '375' is volledig kunststof en de letters BMW zijn in een ander lettertype, dikker.
Oorspronkelijk was de 375 geheel glad, de laatste produkties hiervan hebben een licht reliëf en dat staat weer wat mooier.
Om kort te gaan: klassieke stijl: neem de 51 14 5 480 181 ; moderne stijl: neem de 51 14 8 132 375


Volledigheidshalve: Er is ook nog de 51 76 7 288 752, dat is de versie die op de huidige modellen (F30 etc) wordt gebruikt. Oorspronkelijk plastic met iets reliëf erin, deze is nu de 375 geworden. Tegenwoordig is de 752 een geheel glad en dun logo met een zelfklevende onderzijde, dus geen pinnetjes meer. Deze dus maar weer gelijk vergeten.

Minpuntje: waarschijnlijk omdat het logo van de kofferbak niet zo algemeen gebruikt is, heeft men daar nog geen versie oude stijl voor. Da's dan wel een beetje jammer. Ond nr is 51 14 1 872 328.

Image

Detailfoto '181'. Beetje weinig scherptediepte want het wordt alweer donker

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: BMW logo

Post by heidjan »

Duidelijk verhaal Jeroen! Ik ga ook voor de oude stijl, vind het ook mooier en hij ziet er zowiezo beter uit dan het versleten logo dat ik er nu op het zit. Plus ik moet men vriendin ook een beetje te vriend houden hè :wink: :P. Nu nog hopen dat ze voor de achterkant een logo in zelfde stijl uitbrengen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW logo

Post by Jeroen »

Graag gedaan, hier zit 'ie er al op, blij mee!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: BMW logo

Post by heidjan »

Na ff gepruts gister heb ik die van mij er ook op gekregen. Allereerst ontbraken de tules/propjes dus eerst die nog weten te scoren, daarna wilde de oude er met geen mogelijkheid uit. Uiteindelijk maar de zijkniptang in de pootjes gezet, daarna lag ie er zo uit. Hieronder het resultaat; ziet er erg goed uit moet ik zeggen.

Image

en close up

Image

Ik heb alleen last van een kleine speling in de lengte richting van de auto, hij wiebelt min of meer zeg maar. Weet niet of dat kwaad kan?
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BMW logo

Post by raymondw »

Een kleine aanvulling, niet perse E21, maar wel embleem gerelateerd.

Voor mij begin deze materie te spelen toen ik een nieuw embleem voor de motorkap van mijn E34S wilde bestellen. De bestaande door BMW in 1990 (!) geplaatste uitvoering heeft als p/n 51 14 1 872 324. Dit betreft een z.g gladde uitvoering, maar wel met een metalen frame. Van buiten ziet die er uit als de verweerde variant van 'heidjan'. Volgens de ETK wordt de '324' als sinds januari 1992 niet meer toegepast en sindsdien opgevolgd door de '375'

Toen ik de nieuwe bestelde, kreeg ik automatisch de 51 14 8 132 375, ofwel de plastic uitvoering met het relief. Maar dat strookte niet met de eerste uitlevering van mijn auto en dus ook niet met het embleem van de kofferklep.

Vervolgens heb ik het embleem van de kofferklep van de E32 verwijderd. Deze was immers glad en geen relief, maar het betrof een plastic uitvoering met als p/n '375' !. Van de buitenkant was deze echter identiek aan de '324'. Nou is deze laatste bij BMW NML, dus dat wordt dan automatisch weer de nieuwe '375'. Uiteindelijk ervoor gekozen om de nieuwe '375' op de E32 te monteren en de oude '375' voor de motorkap van de E34S te gebruiken. Deze is visueel gelijk aan de '324', dus glad en geen relief.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW logo

Post by Jeroen »

Klopt, ik heb de vernieuwde versies nu ook gezien. De 752 (51 76 7 288 752) is nu een vlakke sticker (geen pennetjes meer), de 375 (51 14 8 132 375) is eigenlijk de oude 752 dus met licht reliëf erin.

De E30 had een gladde (324) en moet een verse, ik vind dat reliëf wel fraai staan dus de E30 krijgt een nieuwe variant 375.

Niet meer te volgen zo? Ik zal mijn bovenstaande betoog ook even updaten en vooral: vereenvoudigen!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply