Op reis met de E21

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Op reis met de E21

Post by Jeroen »

Ik wil van de week even weer de krat met reservedelen voor de E21 nalopen voor de Eifeltrip, en omdat heidjan er laatst ook om vroeg, dit was mijn lijssie, al moet ik even kijken of ik dat nu allemaal meeneem naar de Eifel hoor!

In de E21 kist zit standaard:
Algemeen
1l motorolie
ruitenwisserbladen
tie wraps
zekeringen
startkabels
sleepkabel
looplamp
ductape
div. slangklemmen
schuurpapier/Scotchbrite
set handschoenen
loctite
doppenset klein (-13mm)
E21 delen
regeleenheid ontsteking (nwe, kleine)
set waterslangen
brandstofslang 8x12mm
v-riem
verdelerkap
rotor
bougies
distributieriem + spanrol, spanveer en spanpen
radiateurdop
thermostaat
koelvinhart oude type en montageset (wordt begin 2015 nwe type)
complete set relais
reserve remblokken voor (Wilwood)
dop 27mm (voor weleens loslopende krukaspoelie)
motorsteunrubber
baksteunrubber
gebruikte maar goede koolborstels en spanningsregelaar tbv dynamo
clipjes schakelmechaniek
revisiecupjes hoofdkoppelingscilinder
reservesleutel van de auto
Twijfelgevallen
bobine
brandstofpomp
werkcylinder koppeling
warmdraairegelaar voor versie met elektr extraluchtsch.
elektrische extraluchtschuif
hoofdremcylinder

Verder neem ik mee op langere trips (bijv Alpen, Italië):
waterpomp oude type (wordt begin 2015 nwe type)
complete verdeler ontsteking
eezibleed + remvloeistof
compressor en bandenspanningsmeter
32mm steeksleutel tbv visco

Overige adviespunten (technisch)
koelvloeistof
gereedschap (met name grote doppenset, set steeksleutels)

Veiligheidsuitrusting (verplichte kost in div Europese landen)
2x veiligheidsvestje
brandblusser
gevarendriehoek
verbandtrommel
krik + wielmoersleutel, evt dop/sleutel wielslot
set reservelampen
jerrycan met benzine (Duitsland)
alcoholtesters (Frankrijk)

Nuttige checks
Lekkages, conditie koel-, brandstof- en remslangen
Conditie remmen, remblokken, evt remvloeistof verversen
Leeftijd distributie
Vloeistoffen allen niet te oud
Klepspeling
Afstelling motor (injectie/carburateur) en ontsteking
Controle banden en bandenspanning, reservewiel niet vergeten

Verder meenemen
Autopapieren
Groene kaart
Verzekeringpas ziektekostenverzekering/EHIC card
ANWB pas
APK rapport
Rijbewijs
Paspoort
Navigatie EN papieren landkaarten!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Op reis met de E21

Post by uwbuurman »

pfff, dat uitvoerig zat! Enige wat me echt opvalt, 1 liter motorolie. Ik neem 5 mee en kom nog te kort....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by Jeroen »

:P tsja elke keer bedenk je weer wat dus die lijst wordt alleen maar langer, maar ik vind dat het nog wel moet passen in m'n krat, voor je het weet heb je de auto afgeladen met een complete reserveauto. Voor de Alpentrips hebben we het uitgebreide pakket mee (zie ook hierboven bij 'Voor langere trips') inclusief zelfs nog meer spullen als een garagekrik, assteunen, remschijven etc maar daarvoor hadden we ook afgestemd wie wat meenam zodat we de last verdelen en geen dingen onnodig dubbelop bij ons hebben. Dan viel voor iedereen de ballast ook reuze mee.
Regards/groeten, Jeroen
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 319
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Op reis met de E21

Post by Daniel »

Een recente radiateur is ook niet overbodig. In warm weer of veel heuveltje op. In Italië 4jaar geleden met een m30b34 volledig onderhouden liep die warm in de file, terwijl de waterpomp en visco nieuw waren. Radiateur na 30jaar toch enigszins verkalkt.

Maar alle E21-ers hier krijgen toch zo/te veel TLC, zodat ze probleemloos een alpenrit/eifelrit doorstaan :mrgreen:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by Jeroen »

Naar de Alpen hadden we door het verdelen van de spullen plek zat dus zijn er ook oa een radiateur, remklauwen, een complete dynamo etc meegegaan. Een complete cilinderkop vonden we net te ver gaan haha!

Maar, het zijn degelijke en betrouwbare auto's die doorgaans ook nog goed onderhouden worden idd. Als je alle activiteiten bekijkt, van weekjes trappen in de Alpen tot toer-dagjes, van weekendjes de heuvels in tot circuitrondjes, dan gaat er maar bar weinig kapot. Afkloppen natuurlijk maar erg gaaf! Desondanks ben je met oud spul op pad en moet 't af en toe hard werken dus je kunt maar beter zorgen dat je enigszins voorbereid bent. Storingen uitsluiten kun je niet, maar je kunt iig de kans verkleinen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Op reis met de E21

Post by Wondermike »

Ik heb een nieuwe brandstofpomp mee :wink:
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by Jeroen »

De toegevoegde vakantieverslagen even verkast naar het vakantietopic zodat we ons hier kunnen beperken tot reis-voorbereidingen, reservedelen en veiligheidsuitrusting...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by Jeroen »

Ik had hierboven al even wat nuttige checks geplaatst, maar mede op basis van de ervaringen van de afgelopen Eifeltrips is het wellicht handig om daar nog even eea aan toe te voegen. Al doet je auto het 'thuis' al tijden probleemloos, houd er rekening mee dat zo'n trip toch even anders is.

Voorbeelden: de wegen zijn wisselend van kwaliteit, de auto wordt absoluut zwaarder belast in de heuvels, vaak ook wat zwaarder beladen ivm reisbagage, tempo wat hoger, noem maar op. Dat betekent gewoon dat je auto ronduit goed moet zijn. Een oude slang, bedaagde remmen, oudere banden, je gaat op zo'n trip (of op een vakantie naar het zonnige zuiden) geheid tegen beperkingen aan lopen en met wat pech gaan dingen de geest geven. Je koelsysteem wordt zwaarder belast en daar waar je thuis nooit problemen ondervindt, thuis heb je doorgaans weinig heuvels en bijv in de Eifel loop je heuveltje-op ineens tegen problemen aan. Een CO van 0.5% voldoet met onze oudjes hier dan ook absoluut niet.

Dit jaar zijn we er wederom prima doorheen gekomen, maar waren er wel wat puntjes op de 'i' te zetten of op z'n minst te bedenken. Het uitgangspunt met onze tripjes is dat we allemaal heelhuids weer thuis komen, zonder tussenkomst van takelwagens of ambulances. Wellicht moeten we nog maar eens een technische dag organiseren om te zorgen dat we ook de komende tijd vrij van problemen blijven?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by 323baur »

Idd, maf he dat er toch 3 autos zijn met een te laag co wat dan onherroepelijk naar bovenkomt.
Ik zal hem voortaan standaard in de auto mikken..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op reis met de E21

Post by Jeroen »

Nog een paar handige tips:

Radardetectors zijn in vrijwel alle landen verboden met soms forse boetes of zelfs inbeslagname van de auto. Een regelrechte 'no go' dus.

Flitspalen Navigatiesystemen zijn bijzonder handig, of het nou ingebouwd, apart of in de smartphone is. Maar heb je daar dan weer een radarverklikker appje of flitspalen als POI's oid geladen ben je ook weer strafbaar in meerdere landen: België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland. Let op: zelfs al staat de betreffende functie uit, als deze aanwezig is of flitspaalbestanden staan op het apparaat ben je nog immer strafbaar. Zie ANWB.

Dashcams zijn tot mijn verbazing ook in diverse landen verboden omdat ze inbreuk maken op privacy of kunnen afleiden. Verbod geldt oa in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg en de boetes kunnen mega zijn: in Portugal kan het 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro!!! Zie ook ANWB.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply