Chromeren - opwaarderen van chroom

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by 02-er »

Het lijkt mij interessant om een topic te openen rond chromeren en opwaarderen van chroom.
Heel veel liefhebbers onder ons zijn op zoek naar glimmende bumpers of blinkend chroom.
En zoals we allemaal weten worden mooie exemplaren schaars. Opnieuw laten chromeren is vrij prijzig en gezien de milieunormen is de kwaliteit van chroom of het afgeleverde werk niet altijd opperbest. Nieuwe onderdelen kosten handen vol geld en garanderen ook niet de beste kwaliteit. Wachttijden zijn blijkbaar ook vrij lang.

In sommige gevallen is het misschien ook niet nodig om opnieuw te laten chromeren maar kan een grondige poetsbeurt voldoende zijn.
Als we er de sites op nalezen dan wordt er geschreven dat in USA de beste kwaliteit zou geleverd worden.
Ook Polen wordt vermeld als zijnde nog goede kwaliteit te kunnen leveren.

Na wat verder speurwerk ben ik op een site gekomen waar naar volgend Pools bedrijf werd verwezen.
http://www.galvano.pl/?lang=en
Vooraf moet je foto’s overmaken. Op basis hiervan wordt er een raming opgemaakt.
Het opsturen van de materialen is op eigen kosten. Wanneer de goederen in ontvangst zijn genomen wordt een definitieve raming of offerte opgemaakt.
Je kan via een link de restauratie van de onderdelen volgen. Eens alles klaar is worden ze op kosten van het bedrijf teruggestuurd.
Ik heb verschillende topics op forums nagelezen en eigenlijk alleen maar positieve dingen gelezen.

Prijzen van dergelijke werken vind je nergens.

Verder ben ik op het volgende product terecht gekomen, Blue-Job, voor het reinigen van chroom. Oorspronkelijk Amerikaans en in veel gevallen in motorfietsenhandel te verkrijgen. Ook in Nederland en in België.
Blijkt ook goed te zijn om licht roestige verchroomde onderdelen weer netjes te maken en te beschermen. Krasjes kan je niet ongedaan maken.
Hieronder een link naar filmpje youtube.
De vertaling is niet super best.
https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=mfX516hXvsw

Zijn er onder ons mensen die ervaringen hebben met het vermelde bedrijf of product.
Het zou interessant kunnen zijn om ervaringen te delen met mogelijks andere bedrijven in binnen of buitenland. Of tips waarmee chroom een 2e leven kan krijgen.

Laatst zag ik een verwijzing in een topic naar het Nederlands bedrijf "Metamorfose" uit Reuver.

Alle suggesties/ervaringen zijn welkom.

Met vriendelijke groeten,
Geert


E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by Jeroen »

Thanks, dit gaat een erg nuttig topic worden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by 02-er »

Via deze weg heb ik het bedrijf in Polen gevonden.
http://www.cadillaclasalleclubbelgium.b ... 25-galvano
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by uwbuurman »

Galviron in Vaassen is een bedrijf die mooi verchroomwerk levert. Het punt is de prijs.

Ik heb daarom ook wel eens gedacht om een bedrijf in Polen te zoeken en daar even heen te rijden met een stuk of 20 bumpers in onderdelen. Beetje diesel, een nacht daar slapen en weer terug, dat zijn de kosten niet, als je op 20 bumpers per bumper een 100 of 2 kunt besparen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12003
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by Peter V. »

Er zit nog een bedrijf in België wat best een goede naam heeft opgebouwd. Wellicht een bezoekje waard.

http://www.cromagevoorspoels.be/contact.html

Deze geven ook rondleidingen voor autoclubs etc.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by 02-er »

mhummm. Daar zit iets in.
Uiteindelijk met foto's door te sturen om een eerste raming te krijgen geef je geen geld uit.
Dan is er al een 1e prijsindicatie.
Blijft het interessant dan kan er contact opgenomen worden voor verdere afhandelingen.
Ik wil best eens foto's doorsturen en kijken wat het brengt.
Als een 2e iemand dat ook zou kunnen doen. Dan kunnen we onderling al vergelijken of ze consequent zijn in hun prijsbepaling.
Al zal dat voor een groot stuk afhangen van de staat van de bumper(s) natuurlijk.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by Jeroen »

Hee en niet te gek ver van Kasterlee waar wij een aantal van onze Belgische leden bewaren. Ik hoor al iets over een toerrit gecombineerd met een bedrijfsbezoek!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 155
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by Peter_P »

Een bedrijf vinden lijkt me niet echt een probleem. Deze is bij mij in de buurt: http://www.chromagevleminckx.com/services.php

De prijs en de afgeleverde kwaliteit zullen DE punten zijn. Van hun kwaliteit hoor ik niets verkeerd. Om een emmertje bouten en moeren opnieuw geel te passiveren kun je er ook terecht en dat zou niet eens duur zijn. Prijzen voor (her)chromen ken ik niet maar een mailtje kost vast geen geld om eens te informeren.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Chromeren - opwaarderen van chroom

Post by Jeroen »

Uit een ander topic...
Passie voor klassiek wrote:Ok,

Wel, wie er ook geïnteresseerd mag zijn in de prijs van het verchromen.. Ikzelf heb geen bezwaar met het delen van prijzen. Vaak kun je van anderen interessante adressen verkrijgen waar men schappelijke prijzen hanteert. :thumbsup

De bumpers:
- Aanschaf nette bestaande set (deukvrij) 250,-
- Eenmaal rubberen stootlijst (andere is momenteel niet nieuw leverbaar dus een hele mooie gebruikte (doorn in het oog) de nieuwe kost ca 60,-
- Twee bevestigingssetjes via W&n. aan de duren kant. Meen iets van ca 60,- (kan waarschijnlijk elders goedkoper)
- verschromen 900,- mits deukvrij (verkoperen, vernikkelen, verchromen)

In totaal kom ik uit op ca 1270,- voor een setje bumpers. (een schijntje t.o.v. het gehele project)
Verchroomd bij Metamorfose in Reuver.

Met vriendelijke groet,

Mark

Image
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply