Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Nadat we vrijdag in Serfaus zijn aangekomen heb ik de E39 laten staan; elke onnodige kilometer met een defecte luchtbalg is er een teveel.

Image

Vanmorgen vroeg heb ik contact met de dealer in Landeck gehad om te vragen of de luchtbalg voor de E39 al binnen was. Dat bleek zo te zijn, dus ben ik om kwart over acht al weggereden. Landeck is toch een kleine dertig kilometer van Serfaus verwijderd. Eenmaal in het dal valt het we mee, maar van Serfaus naar het dal is toch ruim 600 meter hoogteverschil; met een gemiddelde dalings percentage van 8% is dat met een luchtbalg die niets meer meegeeft toch uitkijken geblazen.

Image

Bij aankomst gaven ze aan ongeveer twee uur nodig te hebben, dus nadat ze me de nieuwe luchtbalg hebben laten zien ben ik het plaatsje Landeck maar ingegaan. In eerste instantie naar de oude burcht, maar die was helaas gesloten. Dan maar het plaatsje zelf in. Op dat moment begon het te regenen, dus op een overdekt terras in het centrum maar een kopje cappuccino besteld om de tijd wat te doden. Op enig moment ging zelf de terras verwarmer aan; wie had dat in hartje zomer gedacht?

Tegen een uur of elf was ik weer terug bij de dealer; op dat moment kwam de touring net de garage uitrijden. Na een korte proefrit door de werkplaats chef kwam de receptionist met de rekening en een oud relais welke defect was geraakt.

Image

Dit werd netjes uitgelegd en de rekening daarop toegelicht; die viel dus iets hoger uit. Zoals het hoort vroeg de werkplaats receptionist of ik zelf nog vragen had; niet over de rekening, die was conform de afspraak maar ik wilde het oude deel nog wel zien. Dat kon en daarvoor namen ze ook de tijd. Niet alleen de scheur is goed te zien; ook de haarscheuren in het rubber die er aan ten grondslag liggen.

Image

Voor mij was alles verder wel helder; ze wensten ons nog een prettige vakantie waarna ik weer terug naar Serfaus ben gereden. De klim naar boven ging met gezwinde spoed met een inhaalactie bij een viertal auto’s, waarvan de voorste een akelig traag rijdende Zwitser in de eco-modus. De twee achterste waren dieselstinkdieren van VAG, dus daar wilde ik ook niet achter zitten. Dergelijke inhaalacties heb ik met de E34S legio uitgevoerd, dat dacht ik met de M54B30 ook wel even te doen, maar daar heb ik me even in vergist; daar waar de S38B36 blijft gaan is op enig moment (na 5000RPM) de M54B30 door zijn reserves heen. Daardoor was deze actie krapper dan mij eigenlijk lief is.

Maar goed, dit was een uitermate correcte en plezierige ervaring met een dealer. Ja, je betaalt ervoor, maar ik heb geen enkel moment het gevoel gekregen dat ze misbruik maakten van een buitenlander die de opdracht toch wel geeft. De factuur was correct en de communicatie uitermate transparant en navolgbaar. Dan merk je toch de voordelen wel van een goed ingerichte Europees georiënteerde service organisatie.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 9:35 pm, edited 5 times in total.

Carpe Diem, Raymond
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Was dat de relais van de compressor van de luchtvering?
Die durven nogal eens blijven plakken, dan draait de compressor kapot en heb je iets meer kosten ;) Blij dat het enkel een relais was!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Klinkt helemaal niet slecht hoor, snel ene correct geholpen, dat is al heel wat! Inhaalacties... tsja daar hebben we allemaal wel een paar twijfelachtige exemplaren van op onze naam staan denk ik :lol:
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik zeg niks. Fijn dat hij weer rijdt! En nu vakantie!!!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi dat je weer kunt rijden, Raymond!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Nick1984 wrote:Was dat de relais van de compressor van de luchtvering?
Klopt, dat was deze
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Fijntjes opgelost door de dealer .. geniet nog van jullie vakantie :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Idd, Peter_p had voor zen e61 een reserve bij en als hij stuk ging verving hij die met zen krikje. Maar je kan idd niet alles reserve meenemen he. Fijne vakantie verder!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

In een andere setting hebben we het wel eens over de kwaliteiten van het moderne spul t.o.v. het oude spul. Het moderne spul, o.a. ook de E39 zou wat minder betrouwbaar zijn dan het oudere spul. Ik kon dat nooit echt met feiten staven, anders dan dat t.o.v. de E34 de E39 (en de latere generaties nog veel meer) een behoorlijke hoeveelheid milieu-meuk bevat waar je niet omheen komt. Het is niet zo dat de mechanica of de elektronica onbetrouwbaar is, maar wel al die door de regelgever afgedwongen features voor de bescherming van het milieu.

Zo heb ik een jaar of vier geleden de gehele CCV (carter ventilatie) kraam van de E39 vervangen, maar ik ben bang dat ik binnen afzienbare tijd dit weer moet herhalen en dat is wel wat vroeger dan verwacht. Dat geldt ook voor een aantal vacuüm-slangen. De slangen aan de uitlaatzijde die ik een jaar of vier geleden heb vervangen zijn nu al weer hard geworden.

Zo moest ik afgelopen donderdagavond de E39 op het parkeerterrein bij het appartement iets naar voren zetten, maar afgelopen zaterdagochtend weer terug naar achteren. In eerste instantie probeerde Annie dat, maar de ruimte was ook al omdat ze achteruit tegen een helling moest rijden erg beperkt. Op enig moment zag ik haar worstelen, de motor sloeg af en dat is vreemd, want normaal gesproken redt zij zich prima met de E39. Daarna heb ik het geprobeerd, maar bij het starten kon de motor zijn stationaire toerental niet meer vasthouden en sloeg direct af. Hmmm, dus na het starten toch maar iets gas bij en geleidelijk aan naar achteren rijden. Het stationair toerental herstelde zich geleidelijk aan en de DME hield deze ook vast. Het EML lampje bleef gedoofd, dus eigenlijk geen technisch issue. Daarna heb ik de motor op bedrijfstemperatuur gebracht, waarbij ik verscheidene keren het motortoerental tot 2000RPM heb verhoogd. Maar ik was wel enigszins verbaasd door het voorval.

Omdat het EML lampje gedoofd bleef sluit ik een technische fout eigenlijk wel uit. Ik denk dat dit door een combinatie van factoren is gekomen; enerzijds was het erg koud, anderzijds vroeg Annie wellicht tijdens de koude-start verrijking net iets teveel van de motor waardoor de DME net buiten zijn regelgrenzen werd gebracht.

Echter toch maalde het in mijn hoofd; zou de net vier jaar oude CCV kraam weer verstopt zitten en het olieresidu daarin door de lage temperatuur van de nacht ervoor behoorlijk zijn gestold? Of komt dit door een ander bekend M54 euvel, t.w. de VANOS O-ringen of een defecte stoter; echter in deze gevallen zou je foutmeldingen moeten zien en die zie ik niet. Inspectie I is net uitgevoerd, de bougies en het brandstoffilter hebben net 40k km achter de kiezen; allebei zijn ze volgens het BMW onderhoudsschema nog lang niet aan vervanging toe?!

Vanochtend was het weer eens slecht weer, dus een mooie gelegenheid voor een bezoekje aan het altijd belastingvrije Samnaun. Daarbij sloeg de M54B30, zelfs bij het langzaam oprijden van hellingen tijdens de opwarmfase als een Zwitsers uurwerk.

Ik denk daarom dat het voorval van afgelopen week meer een gebruiksachtergrond heeft dan een technische. Desalniettemin denk ik dat de hoge vervangingsinterval van de bougies (100k km) teveel van het goede is. Ik ga ze daarom binnenkort maar eens vervangen. Bij de E28S en de E34S vervang ik ze om de 15k km, waarom zouden ze bij een M54 drie keer zo lang meegaan? Het brandstoffilter (met ingebouwde benzine druk regelaar) laat ik maar even voor wat het is. Bij de E28S en de E34S worden deze ook pas bij elke tweede inspectie II vervangen.

Verder heb ik (via mail) de delen besteld die ik voor de inspII van de E28S nodig heb. Sinds de motorrevisie heeft deze er ook 15k km opzitten, dus het wordt tijd.

Overigens; in Samnaun liet de E39 zich de accijnsvrije Super Plus benzine van Euro 0,94 per liter (!) goed smaken. Jammer dat de benzine tank maar 70 liter klein is (LOL).
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Leuke write up weer. Dat die carterventilatie maar 4 jaar mee zou gaan is toch niet te hopen. De kosten vallen nog wel enigszins mee maar het is wel even vloeken voordat alles weer netjes op z'n plek zit. En wat is nu 4 jaar? Wellicht wat veel lokale kilometers? Dan is 'ie nu weer even schoon denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Voor mijn vakantie heb ik de E28 nog kort warm gereden voordat ik hem onder een hoes heb weggezet. Gedurende mijn vakantie heb ik bij Broekhuis nieuwe snaren, bougies, filters (lucht en benzine) en kleppendekselpakkingen besteld. Gistermiddag heb ik eerst de klepspeling gesteld (vier uitlaatkleppen stonden iets te krap) en de bougies en het luchtfilter vervangen. Daarna moest ik de auto beter voor de brug positioneren, dus wilde hem starten, maar totaal geen sjoechem. De startmotor draait de motor netjes rond, maar de motor pakt niet op. Dus het standaard riedeltje

1) Ontsteking gecontroleerd => De bougies maken een vonk => OK
2) Bougies er weer uitgedraaid => Die zijn nat, dus hij krijgt benzine, of het voldoende is, is een tweede.
3) Het kon zijn dat ik per ongeluk de bougiekabels van #1 en #3 verwisseld heb, dus die gecontroleerd => OK
4) Nog 20 liter in de tank, dus dat moet voldoende zijn.

Daarna was het etenstijd, dus ik heb de bougies eruit gelaten zodat de eventueel niet-verbrandde benzine kan verdampen. Gisteravond na de thee ben ik verder gegaan.

4) Compressie gemeten (just in case) => alle zes OK
5) Brandstofdruk met overbrugd pomp-relais gemeten => Amper 1 bar => Verdacht

Daarna de motor met overbrugt pomp-relais gestart; dat was moeizaam (zou kunnen), maar na een tiental krukas omwentelingen startte deze wel en ook op alle zes cilinders. Dat was een bevestiging dat tenminste lucht, ontsteking en compressie goed zijn. Ik heb de motor eventjes laten lopen, maar al snel merkte ik twee lichte haperingen gevolgd door een niet meer kunnen vasthouden van het stationair toerental en uiteindelijk het stoppen met lopen.

Eerste verdachte bij mij is dus de brandstoftoevoer. Aangezien het gisteren de eerste keer was dat ik de brandstofdruk meter heb gebruikt sluit ik een gebruiks-fout niet uit; ik wil dus bij de E32 vanmiddag (die gisteren wel liep) dit herhalen om te kijken of ik netjes drie bar meet. Daarna nog een keer met de E28 herhalen, als het resultaat dan weer veel te laag is (waar ik eigenlijk niet aan twijfel), wijst alles op een van de twee pompen. Dan kan ik tegelijkertijd de opvoerdruk meten, dat is mij gisteren niet gelukt. Maar welke is dan de eerste verdachte; de pomp in de tank of de opvoerpomp bij het filter?

Note; het filter heb ik gisternacht ook nog vervangen nadat ik de E28 met de hand goed voor de twee-koloms heb gepositioneerd, echter de benzine die daar uit kwam was helder, dus los van het feit dat dat filter 14 jaar oud is, maar nog geen 18k km heeft gelopen denk ik niet dat het nieuwe filter dit gaat oplossen.

Zaterdag hebben we de tocht in de Voerstreek met de E21 groep van Jeroen; hoe ik het ook wend of keert, dat gaat met de E28S dus niet lukken. Ik zal eens kijken of er voldoende draagvlak is om de E34S al eerder dan gepland aan te melden; die wil ik met de Vogezentocht gebruiken, maar met al die onkosten aan de auto's voorzie ik weer een leuke discussie thuis.
Carpe Diem, Raymond
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Deze editie van de voerralley neemt bijna iedereen vervangend vervoer mee, dus je valt niet op ;)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Balem, Raymond. De discussies thuis, die ken ik helaas ook. Draagvlak, auto's en ega's... tja, een lastige combinatie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Balen raymond .. hopelijk snel uitsluitsel over wat de oorzaak is.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

@Allen,

Bedankt voor de reacties. Na vanmiddag heb ik een definitieve no-Go voor de E28S voor a.s. zaterdag. Dus het wordt de E34S, tenminste als deze wel wil starten (is iets als de goden verzoeken).

Vanmiddag heb ik eerst maar eens 10ltr SP98 opgehaald omdat er volgens de brandstofmeter nog maar 20ltr in de tank zat. Met die extra hoeveelheid werd de tankvulling tot ongeveer de helft gebracht, wat voldoende zou moeten zijn om e.e.a. een extra zetje te geven.

Daarna, omdat het filter ook nieuw was heb ik het pomp relais eerst overbrugt. Daarmee vul ik i.i.g. het nieuwe filter en de brandstofrail, hetgeen ook geschiedde. Daarna startte de E28S vergeleken met gisteren vrij snel, maar zeker niet foutloos. Het toerental heb ik daarna voor een seconde of 20 tot 2000RPM verhoogd, wat prima ging en daarna weer losgelaten, echter hetzelfde liedje als gisteravond, na korte tijd een hapering gevolgd door het uitvallen van de motor. Deze sputterde eerst nog tegen, maar uiteindelijk was de puf eruit. Daarmee is voor mij wel bevestigd dat dit issue veroorzaakt wordt door een gebrek aan brandstof toevoer. Ik vond het i.i.g. niet meer nodig om de brandstofdruk opnieuw te meten, immers die veranderd niets aan de meting van gisteravond en gaf al een veel te lage druk.

Ik denk dat ik maar begin met de toevoer pomp (in de tank). Logisch geredeneerd kan ik mij daar wel in vinden, immers als er geen benzine bij de opvoerpomp komt kan deze laatste nog zo zijn best doen, maar dat heeft dan geen zin.

Verder heb ik vandaag wel de snaren vervangen. De vloeistoffen volgen wel wanneer ik het issue met de brandstof toevoer heb opgelost.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
Post Reply