Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ai. Dat is wel vervelend zeg!! Maar dan maar eens kijken naar de opvoerpomp.
Kun je de e32 niet meenemen zaterdag? Of is niet nog niet voldoende ingereden?
Kun je de e32 niet meenemen zaterdag? Of is niet nog niet voldoende ingereden?
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Idd jammer van de e28 Raymond... Heb je zo een pompjes niet op stock? (Ik weet het, ik ga daar ver in met mijn reserve stock...)
De e32 of E34S zijn ook prima hoor.
De e32 of E34S zijn ook prima hoor.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Circa 15000 kilometer na de motorrevisie is de E28 wel aan wat groot onderhoud toe. De olie ververs in regelmatig, bijna elke 5000 km, dus die valt in mijn schema buiten de onderhoudswerkzaamheden, maar de andere werkzaamheden gerelateerd aan een inspectie II is een ander verhaal. Tijdens mijn vakantie had ik de noodzakelijke onderdelen al besteld.

Het luchtfilter van de M88/3 is specifiek voor dit motortype; de oude heeft net iets meer dan 15k km achter de kiezen en zat er ook in toen de motor in Juni 2008 plofte; nu heeft hij zijn beste tijd gehad.

Aan de oude bougies kun je goed zien dat het AFR lekker rijk staat; maar daarmee verouderen ze ook sneller. Het bougiebeeld van alle zes de exemplaren licht mooi dicht bij elkaar.

Bij het controleren van de klepspeling; bleken vier uitlaatkleppen ietsje te krap te staan (0,27..0,28mm). De plaatjes kon ik onderling verwisselen waardoor ze nu weer op 0,30..0,31mm staan.

De inlaatkleppen stonden nog precies zo zoals ze tijdens de revisie zijn afgesteld. Verder heb ik de kettingrek gemeten, maar deze mag na 15000km nog geen naam hebben. Dat bleek zo te zijn.

Op dat moment wilde ik de auto beter op de brug zetten, waarvoor ik hem even moest starten, maar ondanks dat de startmotor de motor mooi liet draaien, startte de M88/3 niet door. Dus alles nog maar weer eens gecontroleerd, immers de AFM moest voor het vervangen van het luchtfilter losgekoppeld worden, evenals de bougiekabels voor het vervangen van de bougies, maar alles was OK, dus de bekende checks doorgevoerd. Daar had ik al eerder over geschreven, dus geen zin om te herhalen anders dan dat een eerste indicatieve meting wees op een te lage benzinedruk. Daarmee was er meteen een no-Go voor de E28S voor de Voerrally. Met amper twee dagen te gaan was het onmogelijk om op tijd de juiste diagnose te stellen, de onderdelen te bestellen en deze te vervangen, al zou het aan het benzine filter kunnen liggen; deze moet normaal om de tweede inspectie II vervangen worden (dus 60k km). De oude heeft er net 18k km opzitten, maar is wel 14 jaar oud, dus het werd weer eens tijd.

Maar ook het nieuwe benzine filter leverde niet het gewenste resultaat. Duidelijk is wel dat het een benzinedruk probleem is, maar de opvoerdruk van de beide pompen had ik nog niet opgemeten. Dat heb ik vanavond gedaan. Bij de eerste keer leverde dat 2,5bar druk op, echter een van de O-ringen in de koppelstukjes zat niet goed waardoor er benzine wegspoot, dus snel weer het overbrug contact verwijderd. Daarna de O-ring in het koppelstuk vervangen en een nieuwe meting; bingo, amper 0,5bar hetgeen veel te laag is.

Daarna heb ik de kraan dichtgedraaid zodat de opvoer capaciteit van de pompen zelf wordt getest. Dat leverde iets meer dan 5,5bar op hetgeen meer dan voldoende is. Dit levert dan meteen een eerste conclusie op; beide pompen zijn goed.

Daarna de kraan weer open gedraaid; dit leverde hetzelfde resultaat (0,5bar benzinedruk) op. Ofwel, voorzichtig aan kunnen we gaan denken aan een defecte brandstof regelaar. Om dit te bevestigen heb ik de retourslang dichtgeknepen. Dat leverde meteen een verhoging van de benzinedruk op. Vervolgens heb ik deze metingen een aantal keren gereproduceerd. Dat leverde geen andere resultaten op waardoor we nu kunnen concluderen dat de benzinedruk regelaar de geest gegeven heeft.

Deze meting hebben we bij de Croma ook uitgevoerd; alleen is het daar wel de benzine pomp die de geest heeft gegeven. Je hoort hem nog wel ietsje, maar deze bouwt in zijn totaliteit geen druk meer op. Het is verwonderlijk dat deze nog uberhaupt wil starten.
Een nieuwe pomp voor de i.e. turbo hebben we inmiddels bij Geuzendam gescoord. Eerst de E28S maar afmaken. De benzine druk regelaar zal ik morgen bij Broekhuis bestellen; dan kan ik die a.s. vrijdag of zaterdag vervangen. Daarna nog even de KVS en de bakolie verversen en de E28S moet er weer een jaar of wat tegen kunnen.
Het luchtfilter van de M88/3 is specifiek voor dit motortype; de oude heeft net iets meer dan 15k km achter de kiezen en zat er ook in toen de motor in Juni 2008 plofte; nu heeft hij zijn beste tijd gehad.
Aan de oude bougies kun je goed zien dat het AFR lekker rijk staat; maar daarmee verouderen ze ook sneller. Het bougiebeeld van alle zes de exemplaren licht mooi dicht bij elkaar.
Bij het controleren van de klepspeling; bleken vier uitlaatkleppen ietsje te krap te staan (0,27..0,28mm). De plaatjes kon ik onderling verwisselen waardoor ze nu weer op 0,30..0,31mm staan.
De inlaatkleppen stonden nog precies zo zoals ze tijdens de revisie zijn afgesteld. Verder heb ik de kettingrek gemeten, maar deze mag na 15000km nog geen naam hebben. Dat bleek zo te zijn.
Op dat moment wilde ik de auto beter op de brug zetten, waarvoor ik hem even moest starten, maar ondanks dat de startmotor de motor mooi liet draaien, startte de M88/3 niet door. Dus alles nog maar weer eens gecontroleerd, immers de AFM moest voor het vervangen van het luchtfilter losgekoppeld worden, evenals de bougiekabels voor het vervangen van de bougies, maar alles was OK, dus de bekende checks doorgevoerd. Daar had ik al eerder over geschreven, dus geen zin om te herhalen anders dan dat een eerste indicatieve meting wees op een te lage benzinedruk. Daarmee was er meteen een no-Go voor de E28S voor de Voerrally. Met amper twee dagen te gaan was het onmogelijk om op tijd de juiste diagnose te stellen, de onderdelen te bestellen en deze te vervangen, al zou het aan het benzine filter kunnen liggen; deze moet normaal om de tweede inspectie II vervangen worden (dus 60k km). De oude heeft er net 18k km opzitten, maar is wel 14 jaar oud, dus het werd weer eens tijd.
Maar ook het nieuwe benzine filter leverde niet het gewenste resultaat. Duidelijk is wel dat het een benzinedruk probleem is, maar de opvoerdruk van de beide pompen had ik nog niet opgemeten. Dat heb ik vanavond gedaan. Bij de eerste keer leverde dat 2,5bar druk op, echter een van de O-ringen in de koppelstukjes zat niet goed waardoor er benzine wegspoot, dus snel weer het overbrug contact verwijderd. Daarna de O-ring in het koppelstuk vervangen en een nieuwe meting; bingo, amper 0,5bar hetgeen veel te laag is.
Daarna heb ik de kraan dichtgedraaid zodat de opvoer capaciteit van de pompen zelf wordt getest. Dat leverde iets meer dan 5,5bar op hetgeen meer dan voldoende is. Dit levert dan meteen een eerste conclusie op; beide pompen zijn goed.
Daarna de kraan weer open gedraaid; dit leverde hetzelfde resultaat (0,5bar benzinedruk) op. Ofwel, voorzichtig aan kunnen we gaan denken aan een defecte brandstof regelaar. Om dit te bevestigen heb ik de retourslang dichtgeknepen. Dat leverde meteen een verhoging van de benzinedruk op. Vervolgens heb ik deze metingen een aantal keren gereproduceerd. Dat leverde geen andere resultaten op waardoor we nu kunnen concluderen dat de benzinedruk regelaar de geest gegeven heeft.
Deze meting hebben we bij de Croma ook uitgevoerd; alleen is het daar wel de benzine pomp die de geest heeft gegeven. Je hoort hem nog wel ietsje, maar deze bouwt in zijn totaliteit geen druk meer op. Het is verwonderlijk dat deze nog uberhaupt wil starten.
Een nieuwe pomp voor de i.e. turbo hebben we inmiddels bij Geuzendam gescoord. Eerst de E28S maar afmaken. De benzine druk regelaar zal ik morgen bij Broekhuis bestellen; dan kan ik die a.s. vrijdag of zaterdag vervangen. Daarna nog even de KVS en de bakolie verversen en de E28S moet er weer een jaar of wat tegen kunnen.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 9:31 pm, edited 6 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi zo Raymond! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen maandag heb ik een nieuwe brandstof druk regelaar besteld. Broekhuis gaf aan dat het huidige nummer vervallen was en werd opgevolgd door een nieuw exemplaar, echter wel tegen een hogere prijs. Na ja, ik was al lang blij dat de pompen niet stuk waren, dus ik vond alles wel best, dus bevestigde de opdracht.
Het onderdeel zou in Krefeld op voorraad liggen, dus verwachtte ik gisteren wel een mailtje; niet dus. Bij navraag gaf Broekhuis aan dat ze hem nog niet door hadden besteld omdat ze niet zeker wisten dat ik akkoord ging met de hogere prijs. Wel dus, dus gisteravond nog een keer bevestigd. Vanmorgen kreeg ik het mailtje dat de drukregelaar binnen was; dus snel maar opgehaald en de oude vervangen.
Omdat het een nieuw exemplaar was vond ik het niet nodig de brandstofdruk opnieuw te meten; was ook niet nodig, want het was starten en lopen. Daarna een paar minuten stationair laten draaien wat zonder problemen ging en dus ik wel overtuigd was dat het probleem is opgelost.
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in aanspreekgedrag van de motor enorm is. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de M88 binnen een enkele krukasomwenteling direct startte. Dat doet mij vermoeden dat de drukregelaar al een poosje wat minder was. Binnenkort maar weer eens een rondje A31/A30 plannen om een high-speed run te doen. Denk dat dat wel een verschil gaat maken.
Het onderdeel zou in Krefeld op voorraad liggen, dus verwachtte ik gisteren wel een mailtje; niet dus. Bij navraag gaf Broekhuis aan dat ze hem nog niet door hadden besteld omdat ze niet zeker wisten dat ik akkoord ging met de hogere prijs. Wel dus, dus gisteravond nog een keer bevestigd. Vanmorgen kreeg ik het mailtje dat de drukregelaar binnen was; dus snel maar opgehaald en de oude vervangen.
Omdat het een nieuw exemplaar was vond ik het niet nodig de brandstofdruk opnieuw te meten; was ook niet nodig, want het was starten en lopen. Daarna een paar minuten stationair laten draaien wat zonder problemen ging en dus ik wel overtuigd was dat het probleem is opgelost.
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in aanspreekgedrag van de motor enorm is. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de M88 binnen een enkele krukasomwenteling direct startte. Dat doet mij vermoeden dat de drukregelaar al een poosje wat minder was. Binnenkort maar weer eens een rondje A31/A30 plannen om een high-speed run te doen. Denk dat dat wel een verschil gaat maken.
Carpe Diem, Raymond
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nice!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi dat het probleem weer opgelost is.
Benzine druk regelaars schijnen dus regelmatig de geest te geven zoals op dit forum te lezen valt, ik zal maar eens op zoek gaan naar een spare regelaar.
Benzine druk regelaars schijnen dus regelmatig de geest te geven zoals op dit forum te lezen valt, ik zal maar eens op zoek gaan naar een spare regelaar.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29990
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Altijd een reserve in de kofferbak...
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vandaag hebben we de tweede auto met benzinedruk problemen aangepakt. Bij de i.e. Turbo hebben we vorige week hebben we al geconcludeerd dat van de i.e. turbo de benzinepomp de geest gegeven had. Vandaag hebben we de oude pomp verwijderd. Deze is zwevend opgehangen in een kunststof bak. Het rubber lager tussen de pomp en de kunststof bak was helemaal vergaan. W.s. is het residu in de pomp terecht gekomen, dus einde verhaal.

Persoonlijk denk ik dat het vergaan van de pompophanging veroorzaakt is door een combinatie van (1) lange periode van stilstand, (2) de kwaliteit van de moderne benzines en (3) ouderdom van het materiaal. Een nieuwe, nou ja een goede gebruikte pomp hadden we al klaar liggen, dus hebben we deze verwisseld. Goed te zien is dat het rubber koppelstuk om de pomp intact is.

Nou maar hopen dat deze ook al 29 jaar oude pomp niet onder hetzelfde euvel gaat leiden. Maar met de rommel die ze in de tegenwoordige benzines gooien is dat nog maar de vraag. Anders modificeren we hem wel naar de constructie zoals BMW die ook voor de E28 528i heeft toegepast; die heeft hetzelfde motormanagement en dus benzine pomp.

Het vervangen van de pomp zelf is het werk niet. Wel hebben wel de koppelslangetjes vervangen; dat was eerder al eens gedaan, maar met universele (Gates) meuk. Voor de ///M modellen past BMW een heel andere kwaliteit toe en daar hed ik nog een paar meter van liggen, dus hebben we die maar 'geleend'. Voor het starten van de motor hebben we eerst de pomp maar even laten ‘primen’; die nieuwe pomp is natuurlijk helemaal leeg en we willen natuurlijk eerst dat er wat benzine rond gepompt wordt.

Met de nieuwe pomp was het starten en lopen, dus ook dat issue is uit de wereld. Ik denk ook dat het inhouden bij vollast (>0,5bar turbodruk) dat er heimelijk is ingeslopen nu uit de wereld is. De auto is inmiddels terug van Laurens en Richard; nu nog even afbouwen.
Persoonlijk denk ik dat het vergaan van de pompophanging veroorzaakt is door een combinatie van (1) lange periode van stilstand, (2) de kwaliteit van de moderne benzines en (3) ouderdom van het materiaal. Een nieuwe, nou ja een goede gebruikte pomp hadden we al klaar liggen, dus hebben we deze verwisseld. Goed te zien is dat het rubber koppelstuk om de pomp intact is.
Nou maar hopen dat deze ook al 29 jaar oude pomp niet onder hetzelfde euvel gaat leiden. Maar met de rommel die ze in de tegenwoordige benzines gooien is dat nog maar de vraag. Anders modificeren we hem wel naar de constructie zoals BMW die ook voor de E28 528i heeft toegepast; die heeft hetzelfde motormanagement en dus benzine pomp.
Het vervangen van de pomp zelf is het werk niet. Wel hebben wel de koppelslangetjes vervangen; dat was eerder al eens gedaan, maar met universele (Gates) meuk. Voor de ///M modellen past BMW een heel andere kwaliteit toe en daar hed ik nog een paar meter van liggen, dus hebben we die maar 'geleend'. Voor het starten van de motor hebben we eerst de pomp maar even laten ‘primen’; die nieuwe pomp is natuurlijk helemaal leeg en we willen natuurlijk eerst dat er wat benzine rond gepompt wordt.
Met de nieuwe pomp was het starten en lopen, dus ook dat issue is uit de wereld. Ik denk ook dat het inhouden bij vollast (>0,5bar turbodruk) dat er heimelijk is ingeslopen nu uit de wereld is. De auto is inmiddels terug van Laurens en Richard; nu nog even afbouwen.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 9:28 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vandaag wilde ik de onderhoudswerkzaamheden aan de E28S afronden. Daarvoor moest ik de KVS vervangen; zo gezegd en zo gedaan. Daarna heb ik de motor gestart ik om het koelsysteem te ontluchten. So far so good.
De motor startte en settelde op het stationair, ergo dat was een goede koude start. Maar na een minuut of drie begon de motor weer te flopperen om uiteindelijk alsnog af te slaan => WTF??
Dus hebben we de brandstof druk meter weer aangesloten en die was met exact 3bar spot-on. Daarna de motor gestart en dat ging prima, de druk zakte iets, maar dat mag vanwege de onderdruk.
Dus weer een raadseltje. Ik heb het eigenlijk te druk met werk en gezin. De E39 heeft ook aandacht nodig ( nieuwe rechter luchtbalg die ook aan het eind van zijn latijn is, een nieuwe koplampunit LV vanwege een loszittende Xenon lamp, al is dat zeer waarschijnlijk nog een voortvloeisel van de schade van April. Beide moeten voor de APK opgelost worden en September is al helemaal vol, maandag eerst maar eens naar Aberdeen, en dan kijk ik volgende week wel verder, maar ik denk dat ik de E28S dit jaar maar laat voor wat het is. Heb geen zin in haastwerk om het maar voor elkaar te hebben.
De motor startte en settelde op het stationair, ergo dat was een goede koude start. Maar na een minuut of drie begon de motor weer te flopperen om uiteindelijk alsnog af te slaan => WTF??
Dus hebben we de brandstof druk meter weer aangesloten en die was met exact 3bar spot-on. Daarna de motor gestart en dat ging prima, de druk zakte iets, maar dat mag vanwege de onderdruk.
Dus weer een raadseltje. Ik heb het eigenlijk te druk met werk en gezin. De E39 heeft ook aandacht nodig ( nieuwe rechter luchtbalg die ook aan het eind van zijn latijn is, een nieuwe koplampunit LV vanwege een loszittende Xenon lamp, al is dat zeer waarschijnlijk nog een voortvloeisel van de schade van April. Beide moeten voor de APK opgelost worden en September is al helemaal vol, maandag eerst maar eens naar Aberdeen, en dan kijk ik volgende week wel verder, maar ik denk dat ik de E28S dit jaar maar laat voor wat het is. Heb geen zin in haastwerk om het maar voor elkaar te hebben.
Carpe Diem, Raymond