Als de nieuwe krukasnaaf uit de States binnen is zal ik wat meer achtergrond geven. De reden van deze route is dat bij de S38 de M20 krukasbout met >800Nm wordt vastgezet. De originele trillingdemper is gemaakt uit een zacht staal (
15 op de C schaal van Rockwell) waardoor het hergebruik van deze behoorlijk risicovol kan zijn.
Bij de M88/3 wordt een M24 krukasmoer gebruikt die met 450Nm wordt vastgezet. Dat is niet alleen heel wat minder, maar levert de M88 zijn maximale vermogen bij een lager motor toerental, 400 krukasomwentelingen lager om precies te zijn.
Destijds heb ik voor de M88/3 ook wel geïnformeerd naar de Krukas naaf van Frank Fahey, welke gemaakt is uit veel harder staal (Rockwell hardheid van 38) maar in 2009 kocht je een OEM krukasnaaf voor circa 90 Euro ex BTW terwijl de verbeterde versie van Frank Fahey toen ruim US$350 moest kosten. Aangezien de aanleiding van Frank om deze te maken vooral de S38B35 is geweest, en dus niet de M88, vond ik dat toen een te groot verschil.
Tegenwoordig kost een nieuwe krukasnaaf voor de S38 bij BMW meer dan 200 Euro ex BTW; nou is de prijs van de krukasnaaf van Frank Fahey ook wel wat hoger geworden (US$400), maar logistiek ook lastiger te verkrijgen aangezien Frank inmiddels gepensioneerd schijnt te zijn.
Daar komt mijn Amerikaanse netwerk wel van pas. Anri woont zelf in Reseda in Californië, maar ik kon een goede deal met hem maken, ergo hij reed voor mij naar San Diego om een krukasnaaf van Frank Fahey op te halen. Dat is een enkele reisafstand van 160 mijl!
Uiteindelijk kostte deze route drie keer zoveel, maar aangezien een klant van Anri erg veel interesse had in wat afgeschreven M88 onderdelen vond de deal v.w.b. het materiaal met gesloten beurzen plaats. Ik heb Anri enkel een vergoeding betaald voor zijn reiskosten en verzending naar Nederland.