Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:read


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Mijn auto heeft een elektrische koelvin, in tegenstelling tot de type 2 e21’s, die een koelvin op de waterpomp hebben, die met een viscokoppeling werkt. De koelvin was niet goed, het laatste rapport van de beurt die de 323i heeft gehad vlak voor de motor plofte in 2010, geeft aan dat de tweede trap er niet in komt. De vin wordt gestuurd door een tweetal sensoren. De eerste geeft stroom op de draad via een weerstand, van 0,6, waardoor de vin op 60% draait. De tweede sensor geeft stroom op een draad die 12v afgeeft, dus draait de vin dan sneller. De mijne werkte dus niet goed. Ik heb de vin geprobeerd en de lagers klonken erg slecht. Uiteraard knapte de as door dat ik de luchtsleutel op losdraaien zette, ware het niet dat de moer linkse draad heeft, wat ik wel wist… Dus een andere koelvin geregeld, deze komt van een e23 745i, maar de vin is hetzelfde. Ik heb alleen de motor en de as gebruikt van deze vervanger. Het huis van mijn eigen vin had ik al gepoedercoat en de losse delen laten verzinken. Het lager moest echter gereinigd en gevet worden. Dan is het wel jammer wanneer het een half open lager betreft dat is opgesloten tussen twee platen die zijn geklonken. Dat wil niet meer uit elkaar. Uiteindelijk heb ik het lager uitgekookt, met perslucht uitgeblazen en uiteindelijk met tandenstokers en doekjes gereinigd. Nog een keer gespoeld met ontvetter en ik had een mooi maar droog lager. Er moest nieuw vet in en dat heb ik gedaan met een injectiespuitje, waarmee ik het vet echt in het lager kon persen. Dat heb ik een keer of 5 gedaan en toen was er geen vuil, geen oud vet maar alleen nieuw vet aanwezig in het lager. En ik kan zeggen: de operatie is geslaagd, de vin draait perfect en op twee snelheden.

Image

Image

Image

Daarna kon de koelvin op zijn plek. De keienvanger er weer af en schroeven maar.

Image

Image

Image

Image

Image

En vanuit de motorruimte bekeken. De radiator komt direct achter de vin.

Image

Met als kroon op het geheel, de moer bovenop het toplager.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:32 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:driving
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Met de brandstofleidingen op hun plek, is de volgende stap het plaatsen van de brandstofpompunit en de tanks. Die pompunit bestaat uit een pomp, een drukaccumulator en een filter. De accumulator vangt pieken en dips in de brandstofdruk, die kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een hobbel in de weg, af en zorgt voor een redelijk constante brandstofdruk. De mijne was erg gaar, dus een nieuwe besteld.

Image

Image

Image

Image

De pomp is redelijk nieuw, dus die heb ik gehandhaafd en het filter heb ik vervangen. De slangen en de leidingen zijn uiteraard nieuw. Bij het opbouwen van de unit met verse onderdelen bleek echter dat de nieuwe accumulator een klein leutertje mist… Zie het verschil.

Image

Navraag leerde me dat deze vanaf ‘82 of ’83 is gebruikt, dus niet de juiste is. En omdat ik ‘m al een half jaar op voorraad had liggen, nee helaas, konden ze ‘m niet terugnemen. Het juiste exemplaar was wel voorhanden voor slechts bijna 200 euro… Goed, besteld en geleverd gekregen, maar die was een stuk kleiner. Dat bleek wel te kloppen, dit is de vervanger. Het vervelende is dat de pompunit een star geheel met vaste leidingen is. Dat vergde nogal wat geknoei en aanpassen. De accumulator heeft ook een te kleine diameter, waardoor deze niet vast zit in de beugel. Ik heb een nylon ring laten draaien, die ik voorzien heb van twee inhammen waardoor hij vast klikt op de nokjes op de accumulator.

Image

Image

Image

Daarmee heb ik het verschil in diameter opgevangen. Echter, de accumulator loopt ongeveer 1mm taps toe, waardoor het nog niet zat zoals ik zou wensen.

Image

Een nieuwe ring, met een taps lopende binnenzijde en een randje van 1 mm om het rubber tegen te houden was de oplossing. Nu past het en zit het vast. Maar het gaat wel moeizaam, zo’n proces.

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:34 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:bmlogo2
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Nieuwe slangen en klemmetjes van BMW, ik word er blij van.

Image

Met dit beugeltje worden de slangen van en naar de pompunit tegen de bodem gehouden. Het schuimpje voorkomt slijtage door trilling en schuren.

Image

En de pomp hangt. 3 ophangrubbertjes m6, that’s it.

Image

Hier zie je de leidingen onder de auto, de koperleidingen zijn de brandstof toevoer en retour, de messing leiding is de overloop van de ontluchting. Hier komt straks de rechter tank te hangen.

Image

Dit is waar de linker tank komt te hangen, onder het luikje onder de achterbank. Je ziet de brandstofleidingen hier uitkomen en ook de overloop.

Image

De overloop is met de originele klemmetjes, opnieuw verzinkt uiteraard, en een nieuw stukje slang weer aan de ontluchting gezet. Geheel uitgevoerd zoals in 1978.

Image
Last edited by uwbuurman on Fri Jan 11, 2019 11:57 pm, edited 3 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:crazy
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

De volgende stap is het klaarmaken van de tanks. Die zijn gepoedercoat, vorig jaar. Ik heb uit mijn magazijn de 2 mooiste genomen en de slangen eraan gezet en de antidreun en hittereflectie er weer opgezet. Zoals bij mij te doen gebruikelijk heb ik er net wat royaler dan origineel op los geplakt. Maar de tanks zijn nu heerlijk dof, qua geluid. Dat was het doel.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De antidreun, zwart, hoort bovenop en de antidreun met folie hoort aan de zijkant. Tussen de twee tanks door loopt de uitlaat en die wil nog wel eens wat warm worden.

De slangen lopen daar waar ze moeten lopen, maar zijn nog niet aangesloten.

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Sat Jan 12, 2019 12:12 am, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:playcar
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

De tanks er onder

Image

En onder de achterbank is de opnemerunit in de tank geplaatst en de slangen zijn allemaal aangesloten.

Image

Van het lijstje zijn af:
Koplampen
SWRA
Koelvin
Brandstofleidingen
Tanks
Pompunit
Remleidingen en drukverdeler

In hoofdlijnen zijn de volgende klussen nog te doen (niet volgorde specifiek)
Deuren opbouwen en inbouwen
Voorspatborden
Grille
Bumpers voor en achter
Vooras en achteras
Motor en alle toebehoren en aanbouwdelen inclusief uitlaten

Van deze projecten zijn deelprojecten te maken en dat gaat ook wel zeker gebeuren, maar daarvan lezen jullie het vanzelf…
Last edited by uwbuurman on Sat Jan 12, 2019 12:24 am, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag 110 en 111, 85 plaatje

Post by bmw e12 e21 »

Prachtig Koos!
Wat ben jij toch een geweldige miereneuker! :mrgreen:
RESPECT!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag 110 en 111, 85 plaatje

Post by bremboap »

lekker bezig Koos. Gaat echt een plaatje worden. Die 2e rembekrachtiger zit er bij mij niet in.
Wellicht ergens anders maar komt mij niet bekend voor.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag 110 en 111, 85 plaatje

Post by uwbuurman »

Dat is een remkrachtverdeler, Odo. Maar jpuw auto is van welk bouwjaar en maand?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag 110 en 111, 85 plaatje

Post by 323baur »

Weer even bijgelezen. Heb jij hem nu al in de verzekering?
Stel de hut fikt af?

Manmanamannnn, wat een gruwelijk oog voor detail.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 499
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag 110 en 111, 85 plaatje

Post by RJ »

Excuses voor het taalgebruik op dit tijdstip; maar dergelijke plaatjes zijn nagenoeg p#rn# op de vroege ochtend! Alle dreunplaatjes en leutertjes nog aan toe!

Koos, ga je wel beloven om spiegels onder de auto te leggen op meetings? :smoke
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Post Reply