E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Deze komt gewoon goed te zitten, geen meten of richten nodig.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Olé, dat heeft dus niet veel geholpen. Het wiel staat nog steeds recht of ietsjes in camber, maar niet zoals rechts. Ik vind wel dat de PU-bussen van de draagarmen wat naar zitten, misschien dat die wel niet goed opsluiten, maar ik weet het ook niet. Nu nog maar eens opzoek naar een uitlijnbedrijf dat niet uitsluitend de cijfertjes volgt, maar er zal nog wel iets krom zijn dat ik niet kan vinden. Zelfs als ik de balk op de verkeerde plek gelast heb, dan zou het subframe niet gepast mogen hebben, dus dat zal ook wel redelijk goed zitten.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Vervelend JanWillem, maar het leek mij ook al sterk dat het subframe zelf zo vervormd zou zijn dat er een duidelijk verschil in camber links en rechts is.
Ik verwacht eerlijk gezegd eerder dat je cas vervormd is.

Misschien kun je je subframe aanpassen zodat de camber weer klopt.
Zelf heb ik een aangepast subframe geplaatst onder mijn e12, waardoor de camber meer negatief geworden is.
Aanleiding was nieuwe draagarmen die korter bleken dan orgineel.

Een uitlijn bedrijf kan je auto eens goed opmeten. Maar de camber is in een standaard ophanging niet aanpasbaar.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Dat zou kunnen natuurlijk, maar de uitwisseling van het camber is zodanig dat de positie van de bovenkant van de veerpoot 10mm uit het lood moet staan, dat moet je ook terug zien met de overige carrosseriedelen.

Met het aanpassen van het subframe, bedoel je dan het dichtlassen van de gaten en nieuwe boren?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

ja zoiets kijk hier maar eens: modiefied subframe

Een E21 subframe is natuurlijk wel anders, maar het idee is hetzelfde. En neen geen problemen met APK met deze mod
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik zat vandaag al te denken om aan de bovenkant spieën te maken, zodat het camber met de bovenkant van de veerpoot te stellen is. In eerste instantie gewoon in het plaatstaal om daar later een mooi 3mm plaatje in te lassen, op die manier zijn er ook wat meer mogelijkheden om het camber bij te stellen richting wensen. Maar het slijpen en doen in de carrosserie staat me wat tegen, dan is dit misschien wel wat 'beter'. Beide blijven duct tape oplossingen natuurlijk.

Maar ik ben er vandaag mee naar mijn werk gereden en de uitlaat zit heel erg mooi en die rammel die erin zit heeft er altijd al in gezeten. Geen zorgen meer daar dus. En ik heb toch het idee dat de auto wat minder overhelt, alsnog had ik het idee dat ik omrolde op de eerste rotonde op de N69 richting Valkenswaard, maar die ligt er ook scheef in. Het zwabberen bij hogere snelheden is ook minder of zelfs over.

Positieve gevoelens dus in elk geval.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Volgens mij kun je gewoon een set kopen die je boven bij je veerpoten zet om zo het camber af te stellen. Eigenlijk bedoeld voor racerij maar toch.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik heb het net gevonden! BMW-minds think alike.

Image

Meer hier: https://e21dub.blogspot.nl/2013/06/more ... front.html

Ziet er wel netjes uit vind ik.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik heb ze net besteld, ik hoop dat het gaat lukken voor de Eifel!
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Alle kudos voor Silver Project en UPS:

Image

Dit weekend even monteren en dan snel uitlijnen! Heel erg mooi degelijk spul, ik ben onder de indruk.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vandaag de auto op -20 minuten camber gezet, dit maal op beide kanten. 't Jong had met zijn pa op vakantie gebeld en pa raadde 20 minuten extra aan. De spec zegt plusminus 30 minuten, tja, ik wilde wel naar -50, maar het is dus -20 geworden.

Ik twijfel of dat niet te weinig is, maar ik kan er nu toch al niets meer aan veranderen. Maar nadat ik even 130km/h heb gereden en over een rotonde ben gejaagd ga ik volgende week nog maar eens terug.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

:wtf :wtf :wtf :wtf

Een uitspoor, daarom rijdt het als een lijk. :wtf :wtf :wtf
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Verklaart u nader, Jan Willem.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Van boven gezien staan de banden zo: \ /

in plaats van / \


Met de neus naar boven gericht.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik mocht er niet bij zijn, 'vanwege boetes' en ander gelul. Ik mag dan een noob zijn, maar dit had ik wel opgemerkt. Weer een hoop geleerd vandaag, gewoon weggaan als je er niet bij mag zijn. Moppermopper, dan moet ik morgen weer hemel en aarde bewegen om dit geneuzel op te lossen.
Post Reply