Kleine stapjes...
Even ITB's installeren is natuurlijk niet niets en daarom had ik een beetje het halve idee om in plaats daarvan de standaard op de E30 geleverde L-Jetronic te gebruiken. In deze aanname gaat het al mis bij het 'standaard geleverde'. Maargoed, de nitwit die ik ben kon de verschillende soorten Jetronic niet herkennen en omdat ik er vanuit ging dat het altijd L-Jetronic moest zijn, heb ik nu dus een motor staan met K-Jetronic. Allemaal hartstikke leuk dat continue inspuiten en dan het volume bepalen met een klep die de luchtstroom gigantisch belemmert, maar dat was nu niet helemaal de bedoeling, ik wil een ECU gebruiken.
Dus, terug naar het begin. ITB's dus. Individuele gasklephuizen hoeven niet, maar zijn wel leuk. Het grote verschil zit hem in het totale volume dat op onderdruk staat. Een traditioneel inlaatspruitstuk heeft veel volume en als je op het gaspedaal trapt dan zorgt dit voor een reactietijd totdat de motor reageert. Bij ITB's is het stuk dat onder onderdruk staat veel kleiner en dit zorgt voor een veel snellere reactie op het pedaal. Plus dat het een takkeherrie maakt.
Er zijn vuistregels voor waar de injectoren moeten zitten, wat de afstand is tussen gasklep en kleppen en de afstand tussen inlaat en gasklep in relatie tot het toerental. Voor de diameter kom ik uit bij ongeveer 35-40mm, waar 40mm qua oppervlak goed overeenkomt met het oppervlak van de inlaatpoort op de kop. De S14 is geleverd met zowel 46 als 48mm.
De totale lengte van de inlaat tot aan het midden van de klep wordt ongeveer 350mm gegeven. We weten dat de afstand tussen de cylinder 100mm is en dat leidt tot een afstand van pakkingvlak tot gasklep van 100mm en een totale lengte van zo'n 275mm voor de Alpina A4, plus 50mm voor de afstand tussen kop en center van de klep.
De ITB's van de S14 lijkt de afstand tussen gasklep en pakkingvlak iets langer te zijn, namelijk 125mm. Ik trek hieruit maar mijn conclusie dat het 100 à 125mm moet zijn tot de gasklep.
De plaats van de injectors is voor lage toerentallen en verbruik het best om het zo dicht mogelijk bij de klep te hebben. Voor hoge toerentallen, 8000+, de injector mag zelf aan de inlaat zitten, voor de gasklep, zie de twee Schrick huizen. Als gemiddelde wordt dan direct na de gasklep gegeven zodat de menging van de benzine voordeel heeft van de turbulentie. Bij de S14 zitten de injectoren weer dichterbij de kleppen.
Waar haal je nou ITB's vandaan? Stiekum die van Jeroen aftroggelen lijkt me geen goed plan gezien de hoeveelheid baco die ik daarvoor nodig heb. Je kunt ze ook kopen, maar dan ben je 2000 euro verder, vooral omdat er een labeltje S14 aanhangt. Maar eigenlijk zijn die dingen helemaal niet zo bijzonder. Ze zitten bijvoorbeeld op elk racemonster op twee wielen, bijvoorbeeld de Honda Fireblade en dan kosten ze ineens rond de 100 euro, de diameter hier is 41mm, zat dus. Commentaar is dan wel van mensen dat het waarschijnlijk nooit lekker gaat lopen, behalve op hele hoge toerentallen. Ik zou dit kunnen herleiden tot de plek van de injectoren, die zijn meteen na de gasklep gemonteerd, al is dat ook zo bij de Alpina A4.
Dus wat nu te doen?
- Ik kan ITB's laten voor wat het is en de spinnekop gebruiken die ik bij de motor zit die ik heb gekocht, de enkele gasklep vervangen door die van bijvoorbeeld een M52B28, die is ongeveer 64mm diameter en een injectierail van de L-Jetronic kopen en die in de bestaande injectiegaten in de kop monteren. (Huis van 30 euro en injectie van 25 euro). Bij dit huis zit meteen een gaskleppositiesensor.
- Ik kan de ITB's van een Honda Fireblade kopen, 75 euro met topklasse injectoren en een gaskleppositiesensor. Dan moet ik wel de gaten in de kop afdichten en een spruitstuk maken.
- Ik kan de ITB's van een Fireblade kopen én de L-Jetronic rail. De Jetronic-injectie wordt dan gebruikt tot, zeg, 3000 toeren en daarna nemen de Fireblade-injectoren het langzaamaan over tot zo'n 7000 toeren. Dit is te doen met de Megasquirt.
In het laatste scenario kan ik 'zuinig' rijden met de Jetronic-injectoren en pas als het toerental écht hoog wordt helemaal gek gaan doen met de Fireblade-injectoren.
Hebben jullie hier nog gedachten over?