E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Dan was het tijd voor een auto voor er bij, voor tijdens de winter. Ik ben weer terug bij af, ik ben begonnen met twee 205's en nu weer een 205. Mooi de auto inrijden en dan wordt het mijn zusje haar eerste auto.

Image

En op de terugreis er maar gelijk een extra motor achterin gelegd!
Image

Deze ga ik reviseren, lagerschaaltjes, keerringetjes enzo. De kop wat lager vlakken. Poortjes als ik een goed bedrijf vind. En dan samen met de hogere compressie en wat ander injectiegedoe moet dat wel leuk gaan worden.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Prima pekelhok, ik heb zelf ook flink wat kilometers in een 205 achter me. Dat waren respectievelijk een rode en een zelfde boswachtersgroene 1.8 diesel. Giga blok voor zo'n licht wagentje. Kwam goed vooruit.

Veel plezier ermee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

Lekker bezig zo voor de winter
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Top autootjes!
Zelf 100dkm in een Td gereden. Super zuinig en super betrouwbaar.
Je koopt ze inmiddels voor echt een grijpstuiver.

1,8 injectie!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Het viel me op dat ze in waarde aan het stijgen zijn. Dit is een benzine 1.4, nog best vlot eigenlijk. Maar in vergelijking met een oude schoen die je weer aantrekt, is het na 6 jaar BMW wel een afgelopen gympie nadat je gewend bent aan je nieuwe bergschoenen ;) Het is allemaal wel wat minder gedefinieerd, maar alsnog is het een kart in de bochten. Als je geen M10 in de kofferbak hebt dan ;D
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Leuke auto's idd.
Mijn eerste auto was een 205 1.8TD GTI interieur en exterieur,
Dood onder de 2000tr, daarboven ging die als een trein.
Een kameraad had toen een e46 320d 136pk en in een bochtige felle bergop bleef ik mooi in die zijn spoor. :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Wilmo wrote:Het viel me op dat ze in waarde aan het stijgen zijn. Dit is een benzine 1.4, nog best vlot eigenlijk. Maar in vergelijking met een oude schoen die je weer aantrekt, is het na 6 jaar BMW wel een afgelopen gympie nadat je gewend bent aan je nieuwe bergschoenen ;) Het is allemaal wel wat minder gedefinieerd, maar alsnog is het een kart in de bochten. Als je geen M10 in de kofferbak hebt dan ;D
Ik doelde als laatste op het blokje in de koffer.
Dat is toch een 1,8i?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Jazeker! Uit een E30. Dus het blok is wat lichter en de compressie is 1:10. Wordt een mooie basis om er een paar pk'tjes meer uit te halen. Ik denk dat het nog wat te vroeg is voor de ITB's, dus ik ga de injectie gewoon op de Microsquirt zetten, dat is de computer die mijn ontsteking nu al aanstuurt.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Cool! En respect.
Ik hoop wel voor je dat dit kopje wat beter is.
De rookwolken die je nu uitbraakt..
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Klopt ;)

Dat was natuurlijk nog de erfenis van toen ik 6 jaar geleden ineens uit mijn loods weg moest en ik in paniek een onbekend blok heb gekocht. Deze kan ik de komende maanden met alle rust wat liefde geven. Maargoed, 6 jaar gereden, 70d km en motorisch laat alleen de ketting zich nu horen, zorgt de motor voor een continue antiroest behandeling en kan ik bumperklevers een oliedouche geven. Eigen heb ik alleen maar wat gedoe met de carburateur en ontsteking gehad.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Kleine stapjes...

Even ITB's installeren is natuurlijk niet niets en daarom had ik een beetje het halve idee om in plaats daarvan de standaard op de E30 geleverde L-Jetronic te gebruiken. In deze aanname gaat het al mis bij het 'standaard geleverde'. Maargoed, de nitwit die ik ben kon de verschillende soorten Jetronic niet herkennen en omdat ik er vanuit ging dat het altijd L-Jetronic moest zijn, heb ik nu dus een motor staan met K-Jetronic. Allemaal hartstikke leuk dat continue inspuiten en dan het volume bepalen met een klep die de luchtstroom gigantisch belemmert, maar dat was nu niet helemaal de bedoeling, ik wil een ECU gebruiken.

Dus, terug naar het begin. ITB's dus. Individuele gasklephuizen hoeven niet, maar zijn wel leuk. Het grote verschil zit hem in het totale volume dat op onderdruk staat. Een traditioneel inlaatspruitstuk heeft veel volume en als je op het gaspedaal trapt dan zorgt dit voor een reactietijd totdat de motor reageert. Bij ITB's is het stuk dat onder onderdruk staat veel kleiner en dit zorgt voor een veel snellere reactie op het pedaal. Plus dat het een takkeherrie maakt.

Er zijn vuistregels voor waar de injectoren moeten zitten, wat de afstand is tussen gasklep en kleppen en de afstand tussen inlaat en gasklep in relatie tot het toerental. Voor de diameter kom ik uit bij ongeveer 35-40mm, waar 40mm qua oppervlak goed overeenkomt met het oppervlak van de inlaatpoort op de kop. De S14 is geleverd met zowel 46 als 48mm.

De totale lengte van de inlaat tot aan het midden van de klep wordt ongeveer 350mm gegeven. We weten dat de afstand tussen de cylinder 100mm is en dat leidt tot een afstand van pakkingvlak tot gasklep van 100mm en een totale lengte van zo'n 275mm voor de Alpina A4, plus 50mm voor de afstand tussen kop en center van de klep.

Image
Image

De ITB's van de S14 lijkt de afstand tussen gasklep en pakkingvlak iets langer te zijn, namelijk 125mm. Ik trek hieruit maar mijn conclusie dat het 100 à 125mm moet zijn tot de gasklep.

De plaats van de injectors is voor lage toerentallen en verbruik het best om het zo dicht mogelijk bij de klep te hebben. Voor hoge toerentallen, 8000+, de injector mag zelf aan de inlaat zitten, voor de gasklep, zie de twee Schrick huizen. Als gemiddelde wordt dan direct na de gasklep gegeven zodat de menging van de benzine voordeel heeft van de turbulentie. Bij de S14 zitten de injectoren weer dichterbij de kleppen.

Waar haal je nou ITB's vandaan? Stiekum die van Jeroen aftroggelen lijkt me geen goed plan gezien de hoeveelheid baco die ik daarvoor nodig heb. Je kunt ze ook kopen, maar dan ben je 2000 euro verder, vooral omdat er een labeltje S14 aanhangt. Maar eigenlijk zijn die dingen helemaal niet zo bijzonder. Ze zitten bijvoorbeeld op elk racemonster op twee wielen, bijvoorbeeld de Honda Fireblade en dan kosten ze ineens rond de 100 euro, de diameter hier is 41mm, zat dus. Commentaar is dan wel van mensen dat het waarschijnlijk nooit lekker gaat lopen, behalve op hele hoge toerentallen. Ik zou dit kunnen herleiden tot de plek van de injectoren, die zijn meteen na de gasklep gemonteerd, al is dat ook zo bij de Alpina A4.

Dus wat nu te doen?

- Ik kan ITB's laten voor wat het is en de spinnekop gebruiken die ik bij de motor zit die ik heb gekocht, de enkele gasklep vervangen door die van bijvoorbeeld een M52B28, die is ongeveer 64mm diameter en een injectierail van de L-Jetronic kopen en die in de bestaande injectiegaten in de kop monteren. (Huis van 30 euro en injectie van 25 euro). Bij dit huis zit meteen een gaskleppositiesensor.
- Ik kan de ITB's van een Honda Fireblade kopen, 75 euro met topklasse injectoren en een gaskleppositiesensor. Dan moet ik wel de gaten in de kop afdichten en een spruitstuk maken.
- Ik kan de ITB's van een Fireblade kopen én de L-Jetronic rail. De Jetronic-injectie wordt dan gebruikt tot, zeg, 3000 toeren en daarna nemen de Fireblade-injectoren het langzaamaan over tot zo'n 7000 toeren. Dit is te doen met de Megasquirt.

In het laatste scenario kan ik 'zuinig' rijden met de Jetronic-injectoren en pas als het toerental écht hoog wordt helemaal gek gaan doen met de Fireblade-injectoren.

Hebben jullie hier nog gedachten over?
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Je enthousiasme is geweldig, evenzo je mcGyver achtig denken in oplossingen.
Ik vrees dat ik mijn met hersens uit 1910 je niet kan helpen..maar ik lees alles graag.
krijn98
E21 Fanatic
My E21(s): '78 bmw 316

Post by krijn98 »

Een zeer ingenieus plan waar ik eigenlijk niks zinvols aan toe kan voegen.
Maar... je wilt 7000 toeren draaien met een standaard m10?

Mvg, Krijn
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Grootse plannen inderdaad.
Bedenk wel dat itb's alleen goed samenwerken met een "snelle" nokkenas.
Met een nokkenas met standaard openingstijden gaan itb's je niet verder helpen.
Verder zal je motor op lagere toerentallen redelijk dood blijven totdat je boven een bepaald toerental komt en het plots allemaal begint te werken.

Zoals Krijn ook al zei, met een standaard motor gaat het je niks brengen. Je M10 zal geprepareerd moeten worden voor hoge toerentallen, en dan pas gaat zo'n flachschieber zich echt lonen.

Wil je koppel op lage toerentallen, fijn voor dagelijks gebruik, dan heb je een spruitstuk met lange aanzuigbuizen en een volumieus plenum nodig.

Overigens vraag ik mij af of je l-jet injectoren kunt wisselen voor modernere.

Maar leuk om mee bezig te zijn.

Succes met je zoektocht
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

De uitwisselbaarheid moet ik nog maar eens uitzoeken dan, maar het lijkt me inderdaad dat het niet lukt... Had me wel een grappig alternatief geleken.

Het blok, de lagers, de zuigers blijven standaard vanwege de hogere compressie bij de 318i. Ik hoop dat het hoonpatroon er nog goed uitziet, dat heb ik nog niet bekeken. Ik wil de kop wat lager laten vlakken, en dan nieuwe klepgeleiders. Ik heb wel mijn gedachten op een Schrick 292 met andere stoters, maar ik hoop nog tegen een mooie tweedehandse aan te lopen.
Post Reply