Pat heeft op BMW2002faq (https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... ent-191301) een toestel gebouwd waarmee hij het debiet van een aantal koppen heeft gemeten. Nu is die info weg maar ik heb het gelukkig wel opgeslagen. Omgerekend en in een grafiekje gestoken, ziet dat er zo uit:

Dit is gedaan met een stofzuigermotor waarbij het vermogen van de stofzuiger constant is gehouden. Het debiet wat hij door de kop heen jaagt is ook veel hoger dan wat de kop bij normaal gebruik doet, zie hieronder. Wat we hier wel van leren is dat de E12 kop goed vergelijkbaar is met de 318i kop. Ik hoop uit deze meetdata ook een weerstandsfactor te kunnen afleiden.
Bij 6000 toeren per minuut zijn er 100 omwentelingen van de krukas per seconde. Oftewel 50 vullende slagen per cilinder. De inhoud is 1,767dm3 en dus wordt er 22,1 liter per seconde aangezogen door een cilinder. Niet gezegd dat dit ook daadwerkelijk lucht bij atmosferische druk is, want de cilinder beweegt met 7,1m/s neerwaarts (25km/h) en er zal dus onder onderdruk lucht in de cilinder komen. Het oppervlak van de inlaatpoort van alle 2.0 koppen en de 318i kop is 1578mm2, de snelheid van de lucht op het punt van de inlaatpoort is dan 14m/s (50km/h). Nu wordt het technisch met het Moody-diagram en het getal van Reynolds. Voor het getal van Reynolds wordt gegeven dat onder normale omstandigheden laminaire stroming niet meer mogelijk is boven 2300. Het wordt berekend met een formule met de kinematische viscositeit in de noemer (R=(vD/u). Voor lucht is dat bij 25 graden: 0,00001568, de snelheid 14m/s en de diameter ongeveer 45mm, R=40.000. Een factor 20 te hoog dus, oftewel, laminaire stroming kunnen we hoe dan ook wel vergeten. Daarvoor hoeven we niet te polijsten. Of wel?
Met dat Reynolds-getal en het Moody-diagram is af te lezen wat de weerstandswaarde van een buis zou zijn. Voor gietstaal wordt een relatieve ruwheid van 0,25 gegeven en voor PVC 0,05. Afgelezen in het diagram komen we op wrijvingscoefficienten van respectievelijk 0,042 en 0,044. Dat lijkt dus niet zoveel invloed te hebben.
Waarom denk ik dat het opfrezen van de poort niet zoveel zin heeft? Omdat het oppervlak van de inlaat nu al 1578mm2 is en bij een 42mm gasklep het oppervlak 1385mm2 is. Dus of de gasklep of de inlaatklep gaat de beperking zijn.
Wat voor weerstand geeft de klep? Dat ga ik de volgende keer eens proberen uit te zoeken.