E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

:launch


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Jan Willem! Snel.wat bijbestellen en dan ben je de man.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Zo!

Image
Image


Nu alleen nog deze rail aan de rail van de gaskleppen fantaseren met ergens een druksensor ertussen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Ik neem aan dat dit een mock-up is en dat je straks minimaal gaat hardsolderen met stalen buizen. (Zo werden vroeger de fuelrails ook gemaakt)

Is wel lastig dat je injectoren schuin steken, zo kom je niet weg met een standaard fuelrail.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik was hier wel vol goede moed aan begonnen, maar er zitten me nog wel teveel maars aan. Jouw berichtje heeft me wel over de streep getrokken om op zoek te gaan naar een voorraadje staal.

Een vierkante rail heeft als voordeel dat ik hem vast kan zetten aan de kop, wel als nadeel dat de aansluitingen voor de injectoren onder twee hoeken schuin moeten worden. Maar het is wel weer veel makkelijker om de gaten precies op de goede plek te krijgen. Nee, het wordt staal. Merci Rob.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 317

Post by Wondermike »

Wat een creatieve oplossing met de injectoren! Goed bezig Wilmo.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Mooi!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het lassen van aluminium bleek een volledig kansloze missie, dus dat ga ik ergens achterlaten. Vandaag wel de pijpjes in de goede vorm gemept. De gasklephuizen worden hieraan gemonteerd met een siliconen bochtje om de hoek van de motor iets op te vangen.

Image
Image


En de brandstofrail van de L-jet besteld, ik had iets in elkaar gelast maar dat was het ook niet. Ik verwacht niet dat de vector van de injectoren van de L-jet dramatisch anders zal zijn, en anders zien we dat later wel weer.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vandaag is het gelukt de klepjes te demonteren en toen werd ook wel duidelijk waarom het zo'n olieboot is:


De breukjes in de bovenkant voorspelden al niet veel goeds.
Image

Na het verwijderen van een klep lag het bovenste schijfje gewoon los. De drie delen worden bijeen gehouden door het veertje.
Image

De troep na het verwijderen...
Image
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 317

Post by Nick1984 »

Die waren aan vervanging toe, zal wel gepluimd hebben bij het lossen van de gas :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Nick1984 wrote:Die waren aan vervanging toe, zal wel gepluimd hebben bij het lossen van de gas :p
Niet alleen bij het lossen van het gas :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: E21 317

Post by bremboap »

Ruik het nu nog. En dan ik ook nog eens op de wc
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Zo'n slechte klepseals ben ik nog niet tegen gekomen, zal wel door die organische troep in de moderne benzine komen.
Ga je de klepgeleiders nog opmeten/vervangen? Die zullen de beste tijd ook wel gehad hebben, alhoewel, met zulke klepseals zijn de geleiders in ieder geval goed gesmeerd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Op de klepstelen zie ik geen slijtage en de speling op onderstaande manier gemeten is ook niet noemenswaardig en zeker niet de 0,7mm die als max gegeven wordt.

Image


Ik weet natuurlijk niet wanneer deze motor voor het laatst gelopen heeft. Hij heeft een paar jaar in een garage gestaan en is in Flevoland gekocht vanwege een poelie. Joost mag weten hoelang die in (Swifterband?) in de loods heeft gestaan. Maargoed, dit maakt ook niet zoveel uit, ik ben allang blij dat ik de meest waarschijnlijke oorzaak gevonden heb :)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Nou, mooi dat de geleiders kunnen blijven, ik vind het maar een eng idee om een kop tot 300 graden op te stoken om nieuwe geleiders in te persen. fijn dat het niet nodig is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply