Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt voor de info mannen. Ik wacht het antwoord van Hardeman af. Als ik dat geweten had dat Arnold die maakte had ik dat ook bij hem besteld. Zou hij er nog hebben?


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Er zijn zat van die dingen verkocht dus klinkt als een serietje met verkeerde maatvoering, dat lossen ze ongetwijfeld netjes op. Arnold heeft jaaaren geleden een kleine serie gemaakt, betwijfel of daar nog iets van over is. Daar kan iedereen over gaan speculeren maar als Hardeman 't niet op kan lossen kun je beter Arnold een PB sturen denk ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Hardeman heeft me de maat van hart tot hat gevraagd. Die is 642mm en zou volgens BMW(Thx Koos!) 646mm moeten zijn.
Ze zeiden dat de 4 andere die ze in stock hebben wel 646mm waren en gaan me 1 nasturen. Topservice dus bij Hardeman!!!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Gelukkig, goed geregeld dus!
Regards/groeten, Jeroen
ronaldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 145
Joined: Mon Dec 27, 2004 11:49 am
Location: Netherlands

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by ronaldo »

Wondermike wrote:Heeft Arnold er geen meer liggen?
+1 heb er ook wel oren naar en destijds gemist blijkbaar
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Mooi hoe Hardeman het oplost, dus gewoon daar te te bestellen, Ronaldo
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
ronaldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 145
Joined: Mon Dec 27, 2004 11:49 am
Location: Netherlands

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by ronaldo »

uwbuurman wrote:Mooi hoe Hardeman het oplost, dus gewoon daar te te bestellen, Ronaldo
Thx, ga direct kijken
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Zeker doen ronaldo! Snelle verzending en duidelijk topservice!!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Vandaag mijn foto´s van mijn 323i topic terug geactiveerd door bij elke foto ~original toe te voegen. :mrgreen:
Op een halfuurtje was het gefixt.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by BertjeConti »

Ook lekker met de laptop bezig geweest, toen ik vanmorgen naar het tankstation in B reed viel mij op dat de ecu continu flink bij moest regelen, het mengsel was in de basis veel te rijk.
Eerder nooit gezien, dus moest het wel door de koude aanzuiglucht liggen, die was -2 graden.

Dus maar eens aan de air density table gesleuteld, deze ging onder 20 graden veel te snel omhoog, dus maar eens wat gladder gestreken.

Deze air density table bepaald dus de zwaarte van de lucht bij een bepaalde temperatuur.

Daarnaast ook even de EGO control aangepast, zodat er ook bij stationair automatisch afr bijgeregeld wordt.

Nu klopt het nog weer beter.

Lekker bezig geweest dus.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw e12 e21 »

Mooi dat je zoveel mogelijkheden hebt met die mega squirt.
Zo kan je zuinig rijden met een oldie en toch als het moet topprestaties neerzetten.
GROUPBUY Rob?? :mrgreen: :innocent
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by BertjeConti »

Ik denk dat de meeste originaliteits freaks hier al beginnen te bibberen bij de gedachte een ms systeem onder de kap van hun liefje(s) te moeten plaatsen.

Maar ik ben voor...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Peter V. »

Waarschijnlijk niet zozeer vanuit originaliteitsidee maar persoonlijk bekeken gaat dit me te ver omdat ik er weinig van snap. Onbekend maakt onbemind zeg maar.

Hulde voor wat jij ermee kan maar een stap te ver voor mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Ik ben er ook geen expert in, maar net als met bepaalde Alpha-N systemen vraag ik me altijd af waarom je zaken niet dichttimmert met een gaskleppositiegever (ipv een schakelaar) gecombineerd met een lambdaregeling waardoor je automatisch naar de gewenste AFR toewerkt?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by BertjeConti »

Alpha-N kan ook met megasquirt, maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van. Het wordt eigenlijk alleen gebruikt bij motoren met ITB's als MAP of MAF niet mogelijk is. Gasklepstand alleen zegt immers helemaal niks over de hoeveelheid lucht die in een cilinders komt, er zijn te veel factoren zoals lucht temperatuur, barometrische druk, motor temperatuur die mede bepalen, en bij een geblazen motor is het al helemaal niet mogelijk.
Ik draai dus op Speed density waarbij de druk in het plenum bepalend is. nadeel hiervan is dat je de lucht temperatuur moet compenseren. Zou je met een Luchthoeveelheidsmeter werken, zoals in een Motronic, dan heb je die correctie niet nodig.
Ook heb ik een gaskleppositie gever geïnstalleerd, maar eerlijk gezegd wil ik alleen nog maar weten wanneer de gasklep helemaal dicht is, overige standen zijn niet interessant meer voor het systeem. Ik heb dus plannen deze onnauwkeurige gaskleppositie sensor terug te vervangen naar de schakelaar van het motronic systeem.

Lambdaregeling (zoals mijn EGO control) is een heel mooie oplossing, maar je wilt ernaar toe streven dat de regeling zo weinig mogelijk hoeft bij te regelen, zodat in het geval van een defecte lambdasensor je systeem nog goed genoeg blijft werken (limp mode).
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply