E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Mooi mooi. Dus toch eerst maar eens met de Weber setup op stap.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Ja, Met de Weber start het sowieso. Er zit wel iets van het ritme van de 292 in het stationair lopen, maar lekker gaat het natuurlijk niet.
Ik zit nu te twijfelen of ik een tussenstapje doe met de L-jet en de Bosch injectoren om de auto als 318i gekeurd te krijgen en daarna voor de ITB's ga. Van de week nog maar eens wat testjes doen, de trommelremmen vervangen en dan eens voorzichtig een ritje doen.
Ik zit nu te twijfelen of ik een tussenstapje doe met de L-jet en de Bosch injectoren om de auto als 318i gekeurd te krijgen en daarna voor de ITB's ga. Van de week nog maar eens wat testjes doen, de trommelremmen vervangen en dan eens voorzichtig een ritje doen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Bedoel je met je ljet setup dat je het ljet spruitstuk gaat gebruiken, aangestuurd soor het microsquirt systeem?
Voor de keuring maakt het niks uit zolang je CO maar beneden de norm is bij stationair lopen. (En alles deugdelijk in elkaar zit).
Retourleiding en bezine pomp heb je voor beide toch nodig.
Ik zou lekker een jaartje met de ljet microsquirt setup gaan rijden.
ITB's pas doen als je alles perfect ervoor klaar hebt.
Voor de keuring maakt het niks uit zolang je CO maar beneden de norm is bij stationair lopen. (En alles deugdelijk in elkaar zit).
Retourleiding en bezine pomp heb je voor beide toch nodig.
Ik zou lekker een jaartje met de ljet microsquirt setup gaan rijden.
ITB's pas doen als je alles perfect ervoor klaar hebt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Precies. De K-jet had de injectoren in de kop, maar de L-jet in het spruitstuk. Beide spruitstukken heb ik liggen. Het is dus eigenlijk bolt on and pray. De retourleiding ligt er dus het spruitstuk eens monteren en kijken wat er gebeurd is ook geen wetenschap. En de hele bekabeling voor de Microsquirt en injectie heb ik al gedaan.
De stationairloop is wel erg slecht nu. De sproeierbezetting klopt natuurlijk niet meer, maar omdat ik de motor vanwege het inrijden heb begrensd op 2500 toeren zal het allemaal wel goed komen. Wel fijn om te weten nu dat de motor het doet!
De stationairloop is wel erg slecht nu. De sproeierbezetting klopt natuurlijk niet meer, maar omdat ik de motor vanwege het inrijden heb begrensd op 2500 toeren zal het allemaal wel goed komen. Wel fijn om te weten nu dat de motor het doet!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 317
Top gedaan en respect hoor!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: E21 317
Er branden wel eens vaker lampjes, maar soms dan neem ik die voor kennisgeving aan. De testrit ging prima. Eerst een paar baantjes over Strijp S getrokken en enkel een slangenklem die een slagje meer nodig had kwam daar aan het licht.
https://www.dropbox.com/s/4edfk1jh95y2i ... 0%2051.mov
Ik heb de toerenbegrenzer op 3000 toeren staan om het blok in te laten lopen en dat is wel een goede bescherming. Maar toen, ik stond op de Beukenlaan voor het stoplicht en ik hoorde mijn brandstofpomp. En die hoor je alleen te horen als er geen brandstof is! Dus ik had nog een vlotterkamer met benzine. Oei, wat doe je dan? Optrekken en meteen er weer vanaf, want ik zou nooit meer bij het viaduct op kunnen komen. Gelukkig was er een iets schuine stoeprand van een vroegere afslag waar ik prima bij op kon sturen en de auto weg kon zetten.

Tankje peut opgehaald en toen kon ik gewoon weer door. Morgen moet ik prima meekomen op de snelweg met de vijfde versnelling!
https://www.dropbox.com/s/4edfk1jh95y2i ... 0%2051.mov
Ik heb de toerenbegrenzer op 3000 toeren staan om het blok in te laten lopen en dat is wel een goede bescherming. Maar toen, ik stond op de Beukenlaan voor het stoplicht en ik hoorde mijn brandstofpomp. En die hoor je alleen te horen als er geen brandstof is! Dus ik had nog een vlotterkamer met benzine. Oei, wat doe je dan? Optrekken en meteen er weer vanaf, want ik zou nooit meer bij het viaduct op kunnen komen. Gelukkig was er een iets schuine stoeprand van een vroegere afslag waar ik prima bij op kon sturen en de auto weg kon zetten.

Tankje peut opgehaald en toen kon ik gewoon weer door. Morgen moet ik prima meekomen op de snelweg met de vijfde versnelling!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Handig als je de weg een beetje kent.
Moet wel zeggen dat er rare bijgeluiden in je movje zitten, of ligt dat aan je camera.
Dus morgen met de e21 319 naar ZF? Succes
Moet wel zeggen dat er rare bijgeluiden in je movje zitten, of ligt dat aan je camera.
Dus morgen met de e21 319 naar ZF? Succes

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Dat kan goed zijn! De auto ligt vol met vanalles en nogwat, er lijkt iets om te vallen in de bocht. Vlak na de bocht rammelt de einddemper en ik heb een gierend diff. Charmes van een oude auto ;D
Ja! Morgen ga ik het er op wagen. We zullen zien
komt vast goed, ik heb vandaag geen gekke dingen vernomen, anders deed ik het ook niet.
Volgend weekend heb ik er hopelijk 500km op zitten, dan olie vervangen en dan de toerenbegrenzer per week met 1000 omhoog zetten. Zoiets had ik in gedachten. En dan zal ik ook eens na moeten gaan denken over de boordarduino, hoe ik dat ga inrichten.
Ja! Morgen ga ik het er op wagen. We zullen zien
Volgend weekend heb ik er hopelijk 500km op zitten, dan olie vervangen en dan de toerenbegrenzer per week met 1000 omhoog zetten. Zoiets had ik in gedachten. En dan zal ik ook eens na moeten gaan denken over de boordarduino, hoe ik dat ga inrichten.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Een woordvinding die ik zojuist heb verzonnen. Geen boordcomputer, maar ik bedoel de Arduino die wat drukjes en temperaturen in de gaten moet houden en de snelheidsmeter weer moet gaan besturen. Een en ander moet even echt aangepakt worden en ik heb niet echt een idee hoe ik het het best kan aanpakken.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Aha, oke weet je zeker dat je dat allemaal met 1 arduino gaat doen? Ik zou het opsplitsen in verschillende projectjes, is wel zo overzichtelijk.
Bij mij groeit het aantal gestaag.......
Bij mij groeit het aantal gestaag.......

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i