Ombouw naar elektrische stuurbekrachtiging

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29171
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Ombouw naar elektrische stuurbekrachtiging

Post by Jeroen »

Al enige tijd zijn we in contact met EZ Powersteering en hebben we middels het aanleveren van auto's bijgedragen aan de ontwikkeling van elektrische stuurbekrachtigingssystemen voor oa E21 en E30 en dat heeft een fraai product opgeleverd dat iig al door twee forumleden wordt gebruikt.

Hoe gaat dat in z'n werk:
In de motorruimte verandert hoegenaamd niets, je originele strak sturende manuele stuurhuis kan blijven zitten evenals de vast recent wegens APK afkeur vervangen stuurkogels :P

Wat er verandert, zit onder het dashboard verscholen. De originele stuurkolom wordt vervangen (je krijgt het originele exemplaar mee terug zodat je altijd terug zou kunnen) door een aangepaste versie met elektromotor die voor de bekrachtiging gaat zorgen. In de basis zijn deze ombouwsets snelheidsafhankelijk maar voor manueel instelbaar is ook een mogelijkheid en wordt bijv in de autosport wel toegepast. De snelheidsafhankelijke regeling wordt niet zoals in goedkope systemen bereikt met een GPS ontvanger die natuurlijk kan opspelen als er geen signaal is zoals in tunnels, maar door een pulsgever te plaatsen tussen de tellerkabel en de snelheidsmeter.

De inbouw neemt 4-5 uur tijd in beslag, een stuk sneller dan een hydraulisch systeem, ander voordeel is dat alleen het vermogen afneemt tijdens zwaar bochtenwerk. Een hydraulisch systeem staat continu druk te pompen en kost dus altijd motorvermogen. Uiteraard kan en zal dit systeem nooit gaan lekken en heeft het ook geen onderhoud nodig. Heb er zelf nog niet mee gereden maar hopelijk kan dat snel!

Onderstaand nog een serie foto's van inbouw in E21 en E30 en bij deze de installatiehandleidingen als .pdf: E21 ; E30

Prijsindicatie (ex BTW):
Elektrische stuurkolom E21 óf E30 incl alle benodigde aanbouwdelen € 1.250,-
Inbouw door EZ Powersteering € 500,-
Indien er interesse is kunnen we evt een Group Buy op gaan zetten.
Prijzig? Dat valt reuze mee: een gebruikte set stuurbekrachtiging doet tegenwoordig zomaar 750 euro. Doe daar (nu of op termijn) een revisie van pomp en stuurhuis bij en een set verse slangen, en het prijsverschil wordt wel erg klein.

Fabrikant:
EZ Powersteering
Energieweg 21A
4143 HK Leerdam
Tel. 0345-633551
Contactpersoon Dhr Ruud Jong
www.ezpowersteering.nl power steering & classic steering parts

Inbouw in E21:

Image

Image

Image

origineel

Image

nieuw

Image

Inbouw in E30:

Image

Image


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Ombouw naar elektrische stuurbekrachtiging

Post by Realix »

Dat ziet er echt een mooi kwalitatief product uit. Mooi dat de community bijdraagt aan dergelijke ontwikkelingen. Hoewel ik het ontbreken van de stuurbekrachtiging net één van de charmes van een klassieker vindt kan ik dit wel appreciëren. Je kan altijd terug en hoeft niets te slopen in het interieur. Dat maakt de drempel een pak lager om dit te overwegen. Ik heb snel eens de documentatie gelezen. De elektrische aansluitingen zijn me niet helemaal duidelijk. Een schema zou een handige aanvulling zijn. :)
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Ombouw naar elektrische stuurbekrachtiging

Post by Nick1984 »

Het is een mooie handleiding geworden! Spijtig dat ik nog niet kan beoordelen hoe strak het stuurt vermits de motor voor de E21 nog steeds niet af is. Wat ik wel kan zeggen is dat ik er heel vriendelijk ontvangen werd, en dat alles er zeer professioneel uitzag!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply