E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (TB)

Post by BertjeConti »

Foto op pagina 1 is foetsie, titel is wel vreemd geworden "(TB)" zou ik aanpassen in ITB, elke standaard injectie motor heeft namelijk al een "TB", en daar wilde je net vanaf.

Wil het wel al een beetje lopen?


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (TB)

Post by Wilmo »

Ow ja, ik probeerde een woordlinkje te leggen tussen de i en de (TB).


Het rijdt maar het is wel heel lastig te tunen. Die autotune is zijn 50 dollar ook niet echt waard, ik doe het nu weer met de hand. Ik heb de hele VE-tabel omgegooid met stapjes van 5% tot aan 50 en dan met stappen van 10%, ik hoop dat het daar beter tunebaar van wordt. Het gaat best soepel, de overgang van SD naar alpha-n merk ik niet echt en als ik bruut op het gas ga staan dan schokt het inmiddels niet meer. Gas los geeft een heel erg laag ITB-load-signaal, dat heel erg interfereert met het rijdende gedeelte waardoor ik de ondergrens in de tabel nu op 5% heb staan, waar dat voorheen 25% was. Het gaspedaal is wel enorm gevoelig, zelfs met de hefboom constructie die ik gebruik. Door de slag van het gaspedaal kan ik de kleppen niet helemaal openen, ik mis iets van 20%.

Dit is wel erg interessant trouwens:
Image

Bij zo'n 5600 toeren gaat de MAP van ~95 naar 100 bij 6350 toeren.... Beide in de eerste versnelling en in de tweede.


Iets anders wat ik me afvraag is dat de motor heel snel op het gaspedaal intrappen reageert, maar totaal niet op het loslaten. Dan loopt die heeeel langzaam weer terug in toeren, heeft dat met het vliegwiel te maken?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

We zijn weer terug uit de Eifel en de ITB's hebben zich kranig geweerd. Starten is nog een dingetje als het zo koud is omdat ik nog geen extra luchtschuif heb, maar een blaadje tussen de gashandel helpt dan al snel. Het voornaamste dat zo nu en dan optrad en na het oldtimertreffen continu, is dat hij vanaf 4000 toeren niet meer trok. Is het hardware of software? Gelukkig kan ik een logging starten om die software uit te sluiten. Driemaal per seconde ongeveer worden alle waarden opgeslagen en dan kun je beginnen met zoeken. In de hardware zou het iets met een accumulator of een falende benzinedruk kunnen zijn.

Na wat heen en weer ziet dat inhouden er zo uit:

Image

De blauwe stipjes zijn de laatste zoveel 'events' en geven dus aan welke cellen uit de tabel er geraadpleegd zijn om de te injecteren hoeveelheid te bepalen. Dat stuitert dus.

Mijn ITB-instellingen zijn zo:
Image

De linker grafiek laat zien bij welke positie van de gasklep en toerental de onderdruk in het spruitstuk 90kPa zou moeten zijn. Dat heb ik bepaald met loggingen. De rechtergrafiek laat zien bij welk toerental welke sensor (onderdruk of gaskleppositie) hoeveel gebruikt moet worden. Boven de grafiek is het gaskleppositie, onder de grafiek is onderdruk.

In de logging ziet dat er zo uit:

Image

Bijzonder is dat het heen en weer stuitert op de rimpel van de groene, de MAP. Nog bijzonderder is, dat die rimpel precies boven en onder de grens van 90kPa ligt. Het rimpelt tussen de 89.5 en 90.5.

Dusja, is die vermeende grens voor de ITB-load 90.0 kPa of 90 kPa? Waarom kan een berekend signaal zo stuiteren?


De hypothese was in elk geval dat de MAP-sensor dit veroorzaakte. Dus ik heb de invloed van de MAP-sensor op de load vanaf 3500 toeren op 20% en daarna op 0 gezet en het inhouden werd in elk geval niet minder. Nu staat het op 50% en nu loopt en trekt het weer.

In de eerdere post is af te lezen dat ik op die dag in Nederland minstens 1 bar heb gemeten. In de Eifel heb ik 95 (en in deze logging 97kPa) gemeten dus ik was ook aan het denken of de MAP-sensor wel goed gekalibreerd is...


Een ding is zeker, het maakt een herrie maar het is snel. Hoeveel sneller? Dat moet nog blijken. Toen ik Pascalle vroeg wat ze zich nog kon wensen in de BMW (behalve twee wielen minder) noemde ze de speling in de versnellingspook en misschien dat iets meer koppel wel leuk zou zijn. We zullen zien wat we daar nog mee gaan doen!
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

En ik zou bijna vergeten dat de motor een van zijn luchtfiltersokken bijna naar binnen had gezogen. De lijmlaag heeft het opgegeven en dat was bijna goed fout gegaan. Nu moet ik potverdrie met die onmogelijke airbox aan de gang...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Tsja, itb's blijken een stuk lastiger te tunen.
Hoe meet je de MAP? Op één itb of gezamelijk?

Er is in Megasquirt een instelling voor moeilijk (variërend) map signaal, je kunt dan de MAP waarde op een vast moment meten, waarbij je altijd op de piek van het signaal wilt meten, instelbaar in graden.
Deze instelling gebruiken ze ook bij één cilinder motoren en bmw boxers. Misschien helpt dat je verder
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

En idd versnellingspook speling moet je echt aanpakken, die is bij jou enorm.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Het is geen eenvoudig dingetje...

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 80#p546980


Ik pak alle ITB's samen voor een MAP signaal en ik heb die sample window al aanstaan. Dat verklaart ook wel waarom smoothing en een kleinere sample window geen invloed op het probleem heeft. Waarschijnlijk heb ik wel fatsoenlijk naar huis kunnen gassen vanwege een andere luchtdruk. Pffffff.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik geloof dat ik het snap...


De crux zit hem erin dat er geschakeld moet worden tussen de gaskleppositie (TPS) en het vacuumsignaal (MAP). Ik dacht dat dat bij een MAP van 90kPa zou zijn maar het is bij een waarde van 0.9% baro. %baro wordt berekend als MAP/barometrische druk. Eigenlijk had er in de Megasquirt code iets moeten staan dat er niet geschakeld moet worden als de waarde onder 0.9%baro beland als de TPS is ~100%. Maar dat staat er niet en dus wordt er ineens over geklapt naar MAP en dat is best een probleem.

De reden dat die waarde bij mij kritisch is geworden komt doordat ik alle barometer settings heb uitgezet met het voornemen dat ooit voor een volgende trip naar de Alpen weer aan te zetten met een dedicated MAP sensor. Dat was nie en daarom leverde de geringe hoogte van de Eifel en het slechte weer op komst mij de problemen op, immers: 90/100=0.9%baro. Was de barometrische druk wel gemeten dan was het sommetje geweest als: 90/95=94.7.

Zucht. Ik heb mijn kop hier wel even over gebroken hoor, maar nu kan ik een extra sensor plaatsen en zou het weer degelijk moeten werken. Volgende keer wel even voorzichtig zijn in de Alpen. Moet je je trouwens voorstellen dat je dit soort troubleshooten aan het doen bent op de rollerbank! Gelukkig kan ik daar straks hopelijk heen met een stootvast systeem. Als ik heb uitgedacht hoe dat nu moet met de luchtfilters.

Ik had dus bijna mijn motor in de soep gedraaid he...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Pfew! Wel gaaf om er zo toch weer uit te komen al zullen dat wel een paar slapeloze nachten zijn geweest denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Nah, dat niet helemaal, maar gisterochtend was ik wel in staat om alles uit het raam te mikken. Gelukkig landde het kwartje 5 minuten later.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Hahaha, we hebben allemaal bijna onze motor in de soep gejaagd.... Gas op die lolly.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Zo, laatste rit van het jaar...

Image

Eigenlijk wilde ik niet, maar het alternatief was minder. Dus het rondje Den Bosch - Groningen - Frankfurt - Den Bosch moest nog maar met de BMW. Merkte het bovenstaande probleem wel op toen ik boven de 500m kwam, maar nu ben ik weer lager en kon het vol gas. Er haalde net een auto in, anders had ik de 200km/u grens wel doorbroken, nu bleef het bij 199 hangen.

Merk wel dat het olielampje lang aan blijft na het starten dus daar moet ik nog eens naar kijken. Misschien toch eens de druksensor afbouwen.

Nu ik hier toch weer in Duitsland ben, ook maar een sper oppikken voor een winterproject. Ik ga proberen een E36-sper in een E21 behuizing te bouwen. Tzt ook maar eens met Hardeman contact opnemen.


Tja en waarom weer Duitsland, dat was toch vooral vanwege mijn vorige baan? De opdracht in Rijssen is afgerond en nu is het tijd voor... Roffelroffel. Een eigen machine. Samen met drie Duitsers ben ik een machine voor additive manufacturing aan het bouwen. Een groot avontuur :D
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Wowwww da's idd een sprong. Heel veel succes gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Mooi man, spannend is het zeker, maar no guts, no glory! Succes!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 318i (ITB)

Post by Peter V. »

Succes
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply