E21 318i (ITB)
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ja hoor .. succes!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Succes!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 318i (ITB)
Deze week heb ik de kabelboom opengetrokken want bij het laatste ritje was het 'Eifelprobleem' ook wel weer echt een probleem. Als je met lage luchtdruk niet meer over een heuvel van 500m heen komt...
Dus er moest een tweede luchtdruksensor bij in die continue de luchtdruk meet en niet alleen bij het starten. Dit is nodig omdat de Megasquirt 2 in ITB-mode schakelt tussen onderdruk en gaspedaalpositie bij 90% van de luchtdruk. Ik had die na problemen in de Alpen op 1bar gezet en dat speelde me in de Eifel parten als we iets hoger kwamen en er slecht weer op komst was en de druk in het spruitstuk dus onder de 0.9bar kwam.
Dat alles afgebouwd en weer aangesloten en daarna eerst starten zonder benzine om wat oliedruk op te bouwen en toen gestart met benzine en daar ging ze weer... Moest nog wel een instellinkje veranderen omdat er 100% verrijkt werd maar nu loopt het weer soepel. Ook bleek dat ik de gaskleppen maar tot 75% kon openen, nu is dat 95% maar heb ik wel een slag van een halve kilometer op het gaspedaal, dat moet dus ook weer anders. Kortom, we blijven prutsen
Dit jaar ben ik vijf keer een week in Duitsland geweest. Drie keer met de trein, twee keer met een auto. Vanaf volgende week mag de BMW het weekpendelen gaan doen. Het is maar 700km per week...
Deze week ben ik nog in Nederland, eens kijken of ik ergens een brug eventjes kan huren om de pook weer strak te maken. Ik heb met de zwarte vrijdag een verstelbare pook bij Schmiedmann gekocht en nog wat andere bits 'n pieces.
Dus er moest een tweede luchtdruksensor bij in die continue de luchtdruk meet en niet alleen bij het starten. Dit is nodig omdat de Megasquirt 2 in ITB-mode schakelt tussen onderdruk en gaspedaalpositie bij 90% van de luchtdruk. Ik had die na problemen in de Alpen op 1bar gezet en dat speelde me in de Eifel parten als we iets hoger kwamen en er slecht weer op komst was en de druk in het spruitstuk dus onder de 0.9bar kwam.
Dat alles afgebouwd en weer aangesloten en daarna eerst starten zonder benzine om wat oliedruk op te bouwen en toen gestart met benzine en daar ging ze weer... Moest nog wel een instellinkje veranderen omdat er 100% verrijkt werd maar nu loopt het weer soepel. Ook bleek dat ik de gaskleppen maar tot 75% kon openen, nu is dat 95% maar heb ik wel een slag van een halve kilometer op het gaspedaal, dat moet dus ook weer anders. Kortom, we blijven prutsen
Dit jaar ben ik vijf keer een week in Duitsland geweest. Drie keer met de trein, twee keer met een auto. Vanaf volgende week mag de BMW het weekpendelen gaan doen. Het is maar 700km per week...
Deze week ben ik nog in Nederland, eens kijken of ik ergens een brug eventjes kan huren om de pook weer strak te maken. Ik heb met de zwarte vrijdag een verstelbare pook bij Schmiedmann gekocht en nog wat andere bits 'n pieces.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ah mooi, hier wordt ook weer lekker geprutst, het lijkt alsof iedereen wakker aan het worden is.
Wat ik niet begrijp is dat je al problemen ervaart op 'Eifelhoogte' door luchtdruk daling. Wat is het daar? Maximaal 650 meter of zo?
Ik merk in de Eifel helemaal niks aan het gedrag van de M20, maar misschien is dat wel het grote voordeel van speed-density, waarop mijn MS 100% op draait.
Wat ik niet begrijp is dat je al problemen ervaart op 'Eifelhoogte' door luchtdruk daling. Wat is het daar? Maximaal 650 meter of zo?
Ik merk in de Eifel helemaal niks aan het gedrag van de M20, maar misschien is dat wel het grote voordeel van speed-density, waarop mijn MS 100% op draait.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ook fijn als je straks niet meer door een pan snert hoeft te roeren om ergens een versnelling te vinden. We zijn benieuwd.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Ben ook zeker benieuwd!! Carrosserietechnisch alles nog te doen? Je gebruikt hem veel als daily, en dat heeft zo zijn effect op de cas. Voordat de gaten erin vallen is bijhouden iets goeds...
Re: E21 318i (ITB)
Het is een combinatie van factoren en je hebt uiteindelijk maar 10kPa te verdelen. Pak 5 voor het slechte weer en 2 voor de hoogte en dan nog een beetje door de hoge toeren. Doordat ik de meting bij het opstarten uitgezet heb en automatisch van 100kPa uitging kwam ik in de problemen. De MAP detecteert dan 90% van de omgevingsdruk en begint tussen TPS en MAP te schakelen waar het TPS moet zijn. Nu meet een Baro-sensor continue de omgevingsdruk en waar ik ook ben, het omschakelpunt van MAP naar TPS ligt op 90% van die gemeten druk. Nadeel en/of ontwerpfout van de Megasquirt/Tunerstudio. Megasquirt 3 kun je de omschakeldruk wel instellen maar dan nog houdt je dit probleem, je verplaatst het hooguit.BertjeConti wrote: ↑Sun Mar 01, 2020 8:45 am Ah mooi, hier wordt ook weer lekker geprutst, het lijkt alsof iedereen wakker aan het worden is.
Wat ik niet begrijp is dat je al problemen ervaart op 'Eifelhoogte' door luchtdruk daling. Wat is het daar? Maximaal 650 meter of zo?
Ik merk in de Eifel helemaal niks aan het gedrag van de M20, maar misschien is dat wel het grote voordeel van speed-density, waarop mijn MS 100% op draait.
Cas is nog goed. Ik moet wel met wat spatbordranden aan de slag maar gaten is nog geen sprake van. Of naja, ja wel. Eentje in de schokdempertoren, rechtsachter. Nog even geen idee hoe ik dat ga repareren. Ik had een straalpistooltje gekocht dus die ga ik maar eens uitproberen om de wielkasten weer nieuw in de prut te zetten. Balken en dergelijke zijn wel allemaal regelmatig volgespoten.
Re: E21 318i (ITB)
Ik zat telkens maar aan te mopperen tegen de keienvanger. En in het verlengde daarvan tegen de bumpers en spatborden. Want waar moest ik die aanpakken? Ik zat telkens maar op een vierkante halve meter op de grond een beetje te slijpen en te lassen maar dat motiveert niet.
Ineens had ik een helder moment om toch nog iets van mijn 2-bij-2-hok te maken.
Plaatje betonplex
Met de keienvanger erop.
Er ontbreken inmiddels wel stukjes. Maar na een uur of wat veel te veel is de achterkant kaal.
De voorkant is interessant geknutseld. Het meest idiote laswerk (plaatje op de achterkant) maar wel met plamuur afgewerkt. Wat er nu dus weer afgaat.
Ik vraag me af waar ik mee bezig ben maar uiteindelijk ziet het er vast weer leuk uit. Deze keienvanger wordt lichtgewicht van al het staal dat al is verdwenen in de plaatdikte :p
Ineens had ik een helder moment om toch nog iets van mijn 2-bij-2-hok te maken.
Plaatje betonplex
Met de keienvanger erop.
Er ontbreken inmiddels wel stukjes. Maar na een uur of wat veel te veel is de achterkant kaal.
De voorkant is interessant geknutseld. Het meest idiote laswerk (plaatje op de achterkant) maar wel met plamuur afgewerkt. Wat er nu dus weer afgaat.
Ik vraag me af waar ik mee bezig ben maar uiteindelijk ziet het er vast weer leuk uit. Deze keienvanger wordt lichtgewicht van al het staal dat al is verdwenen in de plaatdikte :p
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Hahaha, was een vervangend exemplaar nieg beter geweest? Nou ja, lekker tijdverdrijf, inderdaad.
Re: E21 318i (ITB)
Dit is de donor
Die van mij is krom vanwege dat akkefietje van vier jaar geleden, maar zal wel als donor voor de donor moeten gaan dienen. Mensen zullen wel gek opkijken als ik de haakse slijper hup zo in mijn eigen auto zet
Die van mij is krom vanwege dat akkefietje van vier jaar geleden, maar zal wel als donor voor de donor moeten gaan dienen. Mensen zullen wel gek opkijken als ik de haakse slijper hup zo in mijn eigen auto zet
Re: E21 318i (ITB)
Vandaag naar Duitsland gereden en dat ging best fijn. Mooi hoe dat vanuit zijn drie en vier trekt. Natuurlijk ook nog even op zijn staart gestaan:
Boven de 6000 toeren dan zakt de luchtdruk achter de gaskleppen, is opzich ook geen wonder met hoe de luchtfiltersokjes over de inlaattoeters zitten. Met de extra barometer werkt het op hogere hoogten ook uitstekend, ik ben onderweg zo'n 0,95bar tegengekomen, precies in het bereik waar ik problemen had. Onder vollast moet er nog wel getuned worden, dat is me wel een ding dat duidelijk is, ik krijg hem in zijn vijf nog niet echt voorbij de 6000 toeren, ofwel voorbij de 200km/u.
Ook valt het me op dat bij gas loslaten, het gaspedaal snel teruggaat tot 1.5% maar er daarna lang over doet om naar 0% te gaan, dat herken ik vanuit stadsverkeer. Ook kan ik hem nog niet verder intrappen dan 94% maar dat is niet echt een uitdaging.
Boven de 6000 toeren dan zakt de luchtdruk achter de gaskleppen, is opzich ook geen wonder met hoe de luchtfiltersokjes over de inlaattoeters zitten. Met de extra barometer werkt het op hogere hoogten ook uitstekend, ik ben onderweg zo'n 0,95bar tegengekomen, precies in het bereik waar ik problemen had. Onder vollast moet er nog wel getuned worden, dat is me wel een ding dat duidelijk is, ik krijg hem in zijn vijf nog niet echt voorbij de 6000 toeren, ofwel voorbij de 200km/u.
Ook valt het me op dat bij gas loslaten, het gaspedaal snel teruggaat tot 1.5% maar er daarna lang over doet om naar 0% te gaan, dat herken ik vanuit stadsverkeer. Ook kan ik hem nog niet verder intrappen dan 94% maar dat is niet echt een uitdaging.