Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Mooi Rob! Maar dan is er nog wel ruimte voor wat meer compressie ;)

Wel lekker, maar opzich ook naar vanwege de redenen,dat je jezelf zoveel tijd gunt. Ik moest toen het blok er begin februari of maart inzitten en was ik dus met pizzadeeg aan het klooien omdat ik de tijd niet meer had voor betere middelen.

Ben je er al over uit wat voor koppakking je gaat gebruiken?


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Jun 14, 2020 2:51 pm Mooi Rob! Maar dan is er nog wel ruimte voor wat meer compressie ;)

Wel lekker, maar opzich ook naar vanwege de redenen,dat je jezelf zoveel tijd gunt. Ik moest toen het blok er begin februari of maart inzitten en was ik dus met pizzadeeg aan het klooien omdat ik de tijd niet meer had voor betere middelen.

Ben je er al over uit wat voor koppakking je gaat gebruiken?
Haha, die klei is gewoon kinderspeel van de action, ruikt naar snoep, en is na een dag al uitgedroogd. Hadden we vroeger niet.

Ja hoor, gewoon een bmw oem kwaliteit koppakking van elring, heb ik inmiddels liggen.

Al die producten van de betere merken hebben tegenwoordig van die speciale zilveren zegeltjes, waarmee men de afkomst wil bevestigen, zag het op elring, gates, goetze en kolbenschmidt.

Compressie zou theoretisch 1:10 moeten worden, de zuigers zijn de 1:9.8 variant, en de kop is minimaal gevlakt.
Nog hogere compressie geeft weer beperkingen aan benzine, ik wil wel bij elke pomp kunnen tanken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

ondertussen, ergens in de omgeving van Luik

(never mind datum en tijd, dit was vanmorgen om 6:20, dankzij meesterspotter Remy haha)
IMG-20200619-WA0000.jpg
IMG-20200619-WA0000.jpg (94.04 KiB) Viewed 2541 times
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Tsja, met zo'n bling bling ding ben je nooit anoniem

Wel ff lekker een weekje naar Bourgondië.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Tsja en gisteren is eindelijk weer eens bestelling onderdelen binnen gevallen. Leuk hoor, al die online shops melden dat er vertragingen kunnen onstaan omdat de transporteurs het zo druk hebben, nou niet dus, nu opnieuw de pakkingen en keerringen voor het onderblok opnieuw besteld bij winparts, nadat een pakket met dezelfde onderdelen uit duitsland nooit aangekomen was.
Winparts heeft 12 dagen nodig om de order verzendklaar te maken, transmission levert op de mat in nog geen 18 uur !!

Hetzelfde debakel aan de hand gehad met leebmann, en nu ook nog met techniekwebshop. Ze maken er allemaal een zootje van.

Maar goed, het blok kan nu afgebouwd en ingebouwd worden
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Klinkt mij meer alsof niemand wat op voorraad heeft en het her en der betrekt.

Coole spot!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ja, dat is momenteel ook. Bestelde 8 gasveren kreeg 4, want rest niet leverbaar. Week later wel weer, dus bestel de resterende 4, plus 2 andere gasveren die eerder niet leverbaar wardn en nou weer wel. Deze keer komen alleen die 4 en die twee anderen weer niet. Alles staat nu weer op nla. Gedoe en weken wachten.

Geniet van de vakantie!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Dat was toevallig idd vanmorgen. Ik voor Rob vertraagd wuiven pinkers op. Maar Rob dacht wat een gekke Belg weer. :lol:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Haha, gezellig hier op t forum.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Ja Remy, dikke middelvinger van Rob? :lol:

Fijne vakantie Rob!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

:launch :smoke :lol:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zo, de motorwissel is in gang gezet, na 43 jaar en 250K km krijgt de pastellblauer een donorhart. Ze staat nu weer gezellig op het terras in onze achtertuin, net als vorig jaar toen er een nieuwe vloer in kwam.

Is het echt nodig?
Nou nee, het originele blok loopt best goed en verbruikt nauwelijks olie, compressie was nog best aardig. Maar dat rammelende kleppentrein dat irriteert mij toch al jaren. De nokkenas en volgers zijn flink ingelopen en dat hoor je. Daarnaast is het een kop met de kleine inlaat poorten die niet overeen komen met het inlaat spruitstuk. Dat wordt nu dus allemaal recht gebreid.

Vanavond begonnen met de eerste demontage werkzaamheden, koelsysteem leeg maken, altijd een kliederboel. Waarom zit er geen aftap kraantje onder in de radiateur? (dat hadden mijn 304tjes wel !)
En weer vechten met die centrale M8 moer van de visco, dat ding zit telkens zo muurvast, ik snap er niks van.

Image

Image

In de slang van de kleppendeksel ontluchting niks geen mayo, dat is een goed teken:
Image

Wel staat het inlaatspruitstuk vol met olie, te wijten aan versleten zuigerveren en dito compressie verlies:
Image

De slang van thermostaathuis naar kachel aansluiting wordt vervangen, je ziet wel waarom.
Ooit zat er een spruitstuk van de Solex 4A1 tussen en een aftakking naar een LPG verdamper:
de nieuwe slang is eigenlijk voor een e21 323i bedoeld.
Image

De carterpan bescherming ligt weer lekker vol met rommel, olie lekkage alleen van de pomp van de stuurbekrachtiging. Het blok is overal nat en vettig van de olie, maar het lekt toch nergens zo hard dat het drupt.
Image


je ziet dat het ding er niet voor niks onder zit, heeft al flink wat klappen gehad:
Image

Bijna alle aanbouwdelen komen weer terug op het "nieuwe" blok, dat betekend dat ik de komende dagen nog heel veel schoonmaakwerk te doen heb.
En niet vergeten: achteruitrij schakelaar vervangen Robby !!
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:11 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig. Zit er ook nog werk aan de motorruimte?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jul 04, 2020 12:35 am Lekker bezig. Zit er ook nog werk aan de motorruimte?
Alleen uitkuisen Koos, verder niks.
Opgedroogde modder zit tot tegen de rembekrachtiger, dus een mooie bling bling motorruimte heeft geen nut.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Beter! Ik vroeg het omdat e12's nog wel specifieke plekken hebben waar ze willen rotten. Kan je beter bij met een lege motorruimte. Denk aan de veerpoottorens, voorzijde van de dubbele plaat, de (voormalige) accubak, het binnenscherm en balk naast de uitlaat.

Dit is een mooie gelegenheid om 'm echt goed te conserveren. Bling is heel wat anders, natuurlijk, dat past niet bij het gebruik van de auto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply