E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Naja zo self made wordt het natuurlijk niet. Maar ik zat aan de hardware van een E30 te denken maar nu zag ik ook complete units van ATE voorbij komen. Het voornaamste uitzoekwerk, wat jij ook al aan zag komen, is om op de juiste manier pulsen te maken. Nu is dat niet zo moeilijk gezien onze krukassensoren, maar de vorm van de puls en de mate van puls moeten wel overeenkomen met de 30 jaar oude E30 spullen. Daarom ga ik ook even in de nieuwe ATE units kijken, want als die ook met hun sensoren kunnen... kan het maarzo wel eens meevallen met de complexiteit.

Ik denk dat ik de nokken met iets ronds in twee helften rondom de assen ga monteren.

Dus de volgende haltes zijn:

Remreservoir op afstand om ruimte te maken voor de airbox
Airbox
ABS

En owja, ging in de carrosserie ook niet ergens netjes maken? Hmm.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Leuke stappen en plannen! Wat voor remblokken heb je gebruikt?

Voor ontluchten gebruik ik al een paar jaar een Motive Power Bleeder. Die kun je net als een plantenspuit oppompen zodat je altijd overal druk hebt, zonder dat je op een band de spanning laat zakken of een compressor nodig hebt. Bevalt erg goed en lijkt duurzamer dan een Eezibleed.

Image

https://www.motiveproducts.com/collecti ... eeder-kits
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ik heb dus precies dezelfde maar dan dus van HobbyBobMachiney (HBM). Werkt inderdaad dikke prima.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Vanwege wel redelijke ervaringen met de Ferodo 2500 met de originele remmen ben ik daar weer voor gegaan. Daarvan weet ik wat ik er minder aan vind en wilde niet weer een hele nieuwe zoektocht starten.

Het nadeel van de 2500 is dat als ze koud zijn, niet remmen. Als je bijvoorbeeld 160 rijdt en dan stevig remt dan voel ik bij 140 dat er temperatuur in zit en ze pas écht gaan. Naja, als je dat weet is het prima. Achter heb ik deze ook.


Vandaag op de snelweg voel je het gyroscopische effect van de zwaardere schijven wel echt. Sturen voelt een beetje alsof je een draaiende harde schijf in je hand rond draait. Het regende ook, dus heb maar wat voorzichtig gedaan, maar ik moet nog eens proberen of dat ook gevolgen heeft voor de totale grip aan de voorkant, of dat het puur het gevoel is.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Vwb Ferodo: oude DS2500's hadden er heel erg last van dat ze moesten opwarmen, producties van de laatste paar jaar zijn daarin echt veel beter, met de E21 heb ik ze rondom en dat doet het koud prima, hoewel het met wat warmte erin nóg beter gaat.

Gyroscopische effect: vind ik eigenlijk raar, want dan zou elke auto met grote remmen daar flink last van moeten hebben. Lijkt mij dat het dan eerder onbalans is, uitlijning of ruimte op ophangingsrubbers?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Tjatjatja. Ik weet het ook niet. Met 100 in Nederland was er niets aan de hand, maar met hogere snelheden in Duitsland voelde ik wel iets. Ik kan het ook niet helemaal verklaren. De auto wil nog steeds recht door en ligt redelijk stabiel op de weg, maar het is nog steeds de twijfeluitlijning van jaren geleden. En inmiddels is de auto redelijk op gewicht geweest de laatste tijd aan de voorkant. Wel merkte ik dit weekend met het rukken aan de band dat er rechts iets ruimte is, al zou dat, met alles PU, eigenlijk niet mogen. Eens kijken of Koos dit weekend tijd kan maken, dan hebben we er misschien een tweede stem bij.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Niet domweg een wiellagertje??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Nee, het zit dieper. Het lijkt alsof je het hele stuurhuis van zijn plek rukt, maar ik kan de speling niet vinden.

Dat klinkt ook weer erger dan het is trouwens :p
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

De afgelopen week was even lastig vanwege wat problemen die ik maar lastig opgelost krijg, dus om de kop leeg te maken heb ik gisteren de auto gepakt en ben twee uur wezen 'toeren'. Na een tijdje was de grijns wel weer terug zeg, het is echt leuk. En de remmen... Ik heb echt hard getrapt en geen centje pijn gehad met opwarming, paar keer achter elkaar terug van 160 naar 50 en dat met een vertraging waarvan ik toch moet zeggen dat het beter remt. Ik moet dus wel een van mijn stokpaardjes laten gaan. Ik was van mening dat het niet beter kán remmen vanwege het feit dat ik met de oude setup ook de remmen geblokkeerd kreeg en dan moet je eerst over het punt van maximale wrijving heen. Maar kennelijk speelt er ook nog iets anders, want het remt wel degelijk beter, het is vooral een stuk beter doseerbaar. Misschien dat het te maken heeft dat er minder druk op de blokken komt, vanwege het feit dat ze groter zijn en dat ze verder naar buiten zitten zodat het moment groter is. Ik weet het niet, het remt wel in elk geval.

Ik heb Rob eens geconsulteerd over een probleem dat ik dat ik had. De motor accelereerde niet, bleef wel op toeren en had een hele hoge AFR. Dit was in een serie van twee haarspelden. De eerste gaat linksom, de tweede rechtsom. In de tweede had ik toen die problemen. In tussentijd heb ik het niet vernomen, maar wat dacht je. Gisteren in de eerste had ik hetzelfde weer. Ik zou bijna de geografie de schuld gaan geven!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Lekker uitgeleefd dus. Goed dat de remmen goed bevallen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Hoeveel benzine had je nog in de tank toen je je kop leeg aan het rijden was?
Ik had gisteren ook zoiets bij het weg accelereren uit een rotonde, de motor hield even in. Tank bijna leeg, dus viel de benzine druk even weg omdat de pomp een tel lucht oppakte.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ja goeie. Toen zat er nog een 25 liter in en met een bocht naar links, dan zou het in elk geval in de juiste tank moeten stromen. Maar gisteren reed ik met een vaartje en een bijna lege tank de snelweg op met een scherpe bocht naar rechts en toen had ik het zelfde symptoom. Nou, hebben we daar ook weer iets om over na te denken.

Ook heeft de motor het derde luchtfilter geprobeerd op te eten, dus het wordt echt tijd met het luchtfilter.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Swirlpot installeren
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Als tussenstapje naar de swirlpot ben ik aan het stoeien met een pomp voor in de tank die de brandstof naar de hogedrukpomp werkt. Ik wil niet het hele stuk van tank naar de motor onder druk hebben staan dus ik vind de huidige plek van mijn hogedrukpomp wel prima, onder de kap dus.

Weet iemand van een oplossing om een pompje in een E21-tank te monteren? Er zijn wel ideeen van een E30-unit, maar dan ontbreekt de aansluiting voor de retour...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Waar gaat dat extra pompje helpen als het aanzuigpunt in de tank even lucht krijgt als je in een lange bocht zit ?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply