Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat is vervelend, zeg! Maar een vervangende ecu, dan is dan een megasquirt ecu? Die had je al op voorraad?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Jul 15, 2020 8:43 pm Dat is vervelend, zeg! Maar een vervangende ecu, dan is dan een megasquirt ecu? Die had je al op voorraad?
Ja dat klopt, nadat ik de Pastellblauer omgebouwd had van carburateur naar de Megasquirt heb ik een 2e ecu gebouwd, die heb ik normaliter ook altijd wel in de auto liggen. Bedoeld voor als zoiets dus gebeurt.

Het is wel fijn om een reserve ecu te hebben, zeker in mijn geval omdat die zelfbouw is, en er dus geen vervangende bestaat in de markt. Het is een uniek exemplaar.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Ook in andere gevallen kan een reserve ECU wel erg handig zijn, schakeltrapje wil er weleens uitvliegen dus ook van een doodordinaire Motronic heb ik graag een geteste reserve van het juiste type in de kofferbak liggen, belangrijke tip voor oa de E30 rijders hier, in de 320iS lag er ook altijd één achterin en die heeft al tenminste 2x dienst gedaan, al was dat om anderen weer op weg te helpen haha.

Maar in jouw geval helemaal, Rob! Hoofdbrekens maar gelukkig ben je weer helemaal in de lucht!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ah, oke, check. Tja, dan is het handig inderdaad. En nu je gecheckt en vastgesteld hebt, dat alleen de toerentelleruitgang is opgefikt, is wisselen een mooie oplossing.

@Jeroen, dank voor de tip, heb nog wel eentje van een 525i m20, maar zal eens nagaan of die gelijk is
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Off topic maar volgens mij is voor de VFL E30 325i de 0261 200 073 non-kat en de 0261 200 153 mèt kat.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Zoals Rob nu ook aangeeft, gebruikt hij geen officieel Megasquirt product. Ik wil niet meteen zeggen dat dat goed of slecht is, maar ik vind het ook niet helemaal ‘eerlijk’ om dit als ervaring volledig op het Megasquirt product af te schrijven.

Ik doe niet anders dan wijzigingen met draaiende motor doorvoeren op mijn Microsquirt. Zal nog eens een rondje zoeken doen naar andere ervaringen met dode Megasquirts.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Grappig te zien dat de voorbereidingen voor deze motorwissel al ruim 5 jaar geleden in gang gezet waren met dit topic, wat vandaag toevallig weer actueel werd:

Check out this topic i wrote about the excentrics a few years ago:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=23266

Ander positief nieuws ontvangen van de organisatie van de Horneland Rally.
Ze zijn alweer druk met de voorbereidingen, een aantal vergunningen zijn al binnen, het ziet er goed uit dat de Horneland in November door kan gaan.
We staan dan ook weer op de startlijst. Yesss

Als het goed blijft gaan rijden we op 6 september de eerste klassieke rally van dit jaar, de Peelrand Classic, we hebben er echt zin in.

De agenda voor het najaar staat in ieder geval tsjokvol, dus dat is goed!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Wat werd er actueel aan dat onderwerp dan, vandaag?
Zou mooi zijn dat die Horneland rally door kan gaan! En 6 september is nog eerder. Lekker hoor!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jul 18, 2020 12:34 am Wat werd er actueel aan dat onderwerp dan, vandaag?
Zou mooi zijn dat die Horneland rally door kan gaan! En 6 september is nog eerder. Lekker hoor!
Noisy Valve Gear 323i. topic in de e21 technical rubriek
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De kilometers lopen op, het vertrouwen komt terug op het oude niveau.

Vanmorgen een filmpje gemaakt over de autotune mogelijkheden, uitleg in de video zelf, stationair toerental bij koude is nu ook naar een acceptabel niveau terug gebracht.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi werk hoor!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Nu ligt er dus een smetteloos motorblok voorin de Pastellblauer, maar vind ik wel oliedrupjes op de oprit. Dat kan natuurlijk niet.

Het is de PAS pomp die een drupje verliest, dat doet ie al zolang ik de auto heb, maar voorheen vielen die drupjes dus op de carterbescherming.
Nu de PAS pomp schoongemaakt is, kan ik dus mooi zien waar dat dat ding dan zou lekken, mijn verdacht ging altijd uit naar de as afdichting achter de poelie, maar daar blijft de pomp dus kurkdroog. Zoals het er nu uit ziet lekt de pomp zelf helemaal niet, maar is het de hogedruk slang die vooraan bij de klem nat is, en daar dus waarschijnlijk lekt, en dus alleen lekt als er druk op staat (motor draait).
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dus daar moet een andere slang op?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Tue Jul 21, 2020 10:43 pm Dus daar moet een andere slang op?
denk t wel, een slangenklem zal niet helpen bij 100+ BAR

ik ben ook nog tegen alweer een lekkende benzineslang aangelopen, de door mij gebruikte slangenklemmen bij de tank ombouw zijn geen reet waard, ze gaan allemaal vervangen worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Toevallig laatst met een E21 ook een ATF lekkage bij de pomp, slang was beschadigd, ws een keer klem gezeten, maar gelukkig aan de aanzuig-kant dus vanaf het reservoir, daar kon gewoon standaard slang uit de voorraad op. Maar als het aan de pers-kant is naar het stuurhuis, dat is doorgaans een slang met een geperste koppeling.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply