
uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Een Bertjeconti gedaan en de auto gewoon achter huis op het terras gemikt. Kan je mooi overal bij. Ik heb alleen geen afdak. Maar het is prachtig zomerweer!

Begonnen met de gasveren. Zie hier de gasveer voor hoogteverstelling. Dit is de maximale “uit”stand. Dat is echter slechts iets van 35% van het totale bereik van de gasveer, waardoor je die alleen kunt monteren door de gasveer minimaal 65% in te drukken, dat is nog wel een beetje, met 500 newton. Dat druk je niet met je duim in…
Dus een tooltje gemaakt, om voortanden en vingers heel te houden. Niet het meest ideale tooltje, maar omdat ik niet in de loods was, maar op het vakantieadres, moest ik werken met wat voorhanden was.


De stoel verder gedemonteerd. De middendelen moeten eruit om de verwarmingsmatjes in te kunnen bouwen. Bovenaan bij het scharnier zie je de gasveer voor de rugleuningverstelling. Daar paste het tooltje niet, maar die hoeft minder ingedrukt te worden en maar 350 newton.
Luxe werkbank op ARBOhoogte gebracht:


En daarna begonnen met colourlocken. Eerst reinigen, daarna ontvetten, opschuren, ontvetten en kleuren. Hier 1 wang van de rugleuning gedaan.

Beetje prutsen, kleuren en weer monteren levert een knappe bijrijdersstoel!


Begonnen met de gasveren. Zie hier de gasveer voor hoogteverstelling. Dit is de maximale “uit”stand. Dat is echter slechts iets van 35% van het totale bereik van de gasveer, waardoor je die alleen kunt monteren door de gasveer minimaal 65% in te drukken, dat is nog wel een beetje, met 500 newton. Dat druk je niet met je duim in…
Dus een tooltje gemaakt, om voortanden en vingers heel te houden. Niet het meest ideale tooltje, maar omdat ik niet in de loods was, maar op het vakantieadres, moest ik werken met wat voorhanden was.


De stoel verder gedemonteerd. De middendelen moeten eruit om de verwarmingsmatjes in te kunnen bouwen. Bovenaan bij het scharnier zie je de gasveer voor de rugleuningverstelling. Daar paste het tooltje niet, maar die hoeft minder ingedrukt te worden en maar 350 newton.
Luxe werkbank op ARBOhoogte gebracht:


En daarna begonnen met colourlocken. Eerst reinigen, daarna ontvetten, opschuren, ontvetten en kleuren. Hier 1 wang van de rugleuning gedaan.

Beetje prutsen, kleuren en weer monteren levert een knappe bijrijdersstoel!

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Daarna door naar de bestuurdersstoel. Wat ziet mijn oog? Een honkytonky oplossing voor een geknapte kabel van de kantelontgrendeling… Kroonsteentje…

Daarvoor heb ik uit een reservestoel van Jan een kabeltje gehaald om te vervangen.
Stoel in ontmanteling



En toen zag ik dit:

Dat is een breuk in de beugel die de basis vormt voor de wang van de stoel. Het is een redelijk bescheiden lasje en 35 jaar in en uitstappen en bochtenwerk zorgt voor metaalmoeheid. En dan knapt het. Je ziet de stukjes van die beugels links en rechts tegen de wang zitten.

Dus wang ook kaal maken, leer eraf.


Daarvoor heb ik uit een reservestoel van Jan een kabeltje gehaald om te vervangen.
Stoel in ontmanteling



En toen zag ik dit:

Dat is een breuk in de beugel die de basis vormt voor de wang van de stoel. Het is een redelijk bescheiden lasje en 35 jaar in en uitstappen en bochtenwerk zorgt voor metaalmoeheid. En dan knapt het. Je ziet de stukjes van die beugels links en rechts tegen de wang zitten.

Dus wang ook kaal maken, leer eraf.

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Het schuim bleek gaar te zijn op de instapplek. Totaal vergaan.


Nou had ik nog ergens een oud stuk schuim uit een andere autostoel liggen. Dat kwam van pas.


Mooi in model geschuurd:

En een laagje plastic tegen de wrijving met het leer en de overmatige slijtage van het schuim, zoals het hoort.

Ondertussen op een vroege ochtend even op en neer naar mijn loods geknald om het frame te lassen.

Ook de andere kant van de beugel beter gelast.

Achterkant van de beugel zat helemaal niet gelast aan het frame.

Daar heb ik een stevige brug gelast, zodat dat ook beter vast zit.



Nou had ik nog ergens een oud stuk schuim uit een andere autostoel liggen. Dat kwam van pas.


Mooi in model geschuurd:

En een laagje plastic tegen de wrijving met het leer en de overmatige slijtage van het schuim, zoals het hoort.

Ondertussen op een vroege ochtend even op en neer naar mijn loods geknald om het frame te lassen.

Ook de andere kant van de beugel beter gelast.

Achterkant van de beugel zat helemaal niet gelast aan het frame.

Daar heb ik een stevige brug gelast, zodat dat ook beter vast zit.

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Heerlijke vakantie bezigheid, zeg nou zelf, dat is toch relaxed sleutelen in je eigen achtertuin, van alle gemakken voorzien. Het sublieme "onthaasten".
Leer is echt mooi opgeknapt zeg, Chapeau!
Leer is echt mooi opgeknapt zeg, Chapeau!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Jouw geduld is eindeloos koos.
Maar goede werken!
Ik kan niet wachten om foto’s te zien van de andere delen van het interieur.
Maar goede werken!
Ik kan niet wachten om foto’s te zien van de andere delen van het interieur.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
poeh zal dat apparaat er straks weer fris bij staan!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
En toen ik dacht dat de onverwachte zaken waren opgetreden, te weten een kapot frame en gaar schuim, pakte ik de wang erbij. Daar zat een stuk leer aan dat altijd in de stoel verborgen zat, niet is verkleurd is of eerder is behandeld.
Omdat ik bij de eerste stoel ongeveer 75% van het flesje Leatherfresh, ofwel de kleur, heb verbruikt, terwijl volgens Colourlock een compleet interieur moet kunnen worden gedaan met dat ene flesje, heb ik bedacht om het oude flesje, dat ik bij aanschaf van de auto heb gekregen van de vorige eigenaar, eens te testen op de kleur. Stel dat die kleur 100% matcht met het spul uit het nieuwe flesje, dan kan ik de tweede stoel ook doen en wellicht de achterbank. Dus een testje met beide flesjes op dat stuk leer, tegen het onderste stuk van onbehandeld leer.

Links van het vierkantje zie je naar boven toe een beetje een donkere vlek, recht van het vierkantje naar boven toe niet echt kleurverschil.

Op de stoel die ik gereed heb. Lijkt een stuk lichter dan de stoel… Het zal toch niet??? Dus gebeld met BCX, die leverancier is van Colourlock in Nederland. “Tja, pigmenten kunnen wel eens wat verschuiven in de loop van de jaren”. Gelul dus, ik bestel 0206 Perlbeige voor mijn BMW e30 cabrio. Wat kan daar aan verschuiven. Je hebt de kleur spot on, of je zit ernaast. Moeilijker is het niet, lijkt me. Ergo, BCX zit er naast, het is niet goed. Ik heb een stukje van het leer onder de stoel gesneden en als monster opgestuurd. Daar wordt nu de juiste kleur 0206 Perlbeige van gemaakt voor mij. Maar ja, die ene stoel is dus precies kut.

Daarna alle onderdelen klaar

En de stoelverwarming met de stekker aangelegd.

En dan krijg je dus dit kleurverschil. De lichte stoel is de bestuurdersstoel met de juiste kleur. Het blijkt dat de juiste, lichte kleur ook veel beter matcht met de deurpanelen en de rest van de auto.

Kortom, de ene stoel goed, de andere stoel moet opnieuw gekleurd worden. Daarna moet de achterbank ook nog, maar omdat ik wacht op nieuwe kleur, gaat dat nog even duren. Ik ben er wel ziek van dat leverancier zijn werk weinig serieus neemt en me met rommel opzadelt, waar ik dus veel extra werk van heb.
Omdat ik bij de eerste stoel ongeveer 75% van het flesje Leatherfresh, ofwel de kleur, heb verbruikt, terwijl volgens Colourlock een compleet interieur moet kunnen worden gedaan met dat ene flesje, heb ik bedacht om het oude flesje, dat ik bij aanschaf van de auto heb gekregen van de vorige eigenaar, eens te testen op de kleur. Stel dat die kleur 100% matcht met het spul uit het nieuwe flesje, dan kan ik de tweede stoel ook doen en wellicht de achterbank. Dus een testje met beide flesjes op dat stuk leer, tegen het onderste stuk van onbehandeld leer.

Links van het vierkantje zie je naar boven toe een beetje een donkere vlek, recht van het vierkantje naar boven toe niet echt kleurverschil.

Op de stoel die ik gereed heb. Lijkt een stuk lichter dan de stoel… Het zal toch niet??? Dus gebeld met BCX, die leverancier is van Colourlock in Nederland. “Tja, pigmenten kunnen wel eens wat verschuiven in de loop van de jaren”. Gelul dus, ik bestel 0206 Perlbeige voor mijn BMW e30 cabrio. Wat kan daar aan verschuiven. Je hebt de kleur spot on, of je zit ernaast. Moeilijker is het niet, lijkt me. Ergo, BCX zit er naast, het is niet goed. Ik heb een stukje van het leer onder de stoel gesneden en als monster opgestuurd. Daar wordt nu de juiste kleur 0206 Perlbeige van gemaakt voor mij. Maar ja, die ene stoel is dus precies kut.

Daarna alle onderdelen klaar

En de stoelverwarming met de stekker aangelegd.

En dan krijg je dus dit kleurverschil. De lichte stoel is de bestuurdersstoel met de juiste kleur. Het blijkt dat de juiste, lichte kleur ook veel beter matcht met de deurpanelen en de rest van de auto.

Kortom, de ene stoel goed, de andere stoel moet opnieuw gekleurd worden. Daarna moet de achterbank ook nog, maar omdat ik wacht op nieuwe kleur, gaat dat nog even duren. Ik ben er wel ziek van dat leverancier zijn werk weinig serieus neemt en me met rommel opzadelt, waar ik dus veel extra werk van heb.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Stoelen “klaar”, dus tijd voor de auto. Eerst maar eens goed stofzuigen. Kan er nou weer mooi bij.

Daarna de kabelboom uitgelegd:

Beide de consoles moeten eruit, de dorpellijsten, bij een E30 cabrio nogal groot. Speakerafdekking links, motorkapontgrendelingshandel, alles moet los, want het tapijt moet omhooggevouwen. Op die manier kan de kabelboom in de originele kabelgootjes weggewerkt worden. Kabel naar de stoel ligt op zijn plek, stuk naar de accessoireaansluiting moet nog.

Dit is de accessoireaansluiting, onder het dashboard. Elk vakje heeft een eigen vorm, met sleufje, waardoor de stekkers niet kunnen worden verwisseld. Het beoogde vakje voor stoelverwarming is het bovenste lege, naast de stekker met Groen/Wit en Paars/Wit van de cruisecontrol.

Maar het stekkertje…

… heeft het streepje plastic dat op ongeveer 25% zou moeten zitten, mooi in het midden. Typisch weer een actie van BMW die nog een handvol stekkers over had ofzo…

Niet getreurd, nokje afgesneden, stekker geplaatst, alles werkt.

Daarna de kabelboom uitgelegd:

Beide de consoles moeten eruit, de dorpellijsten, bij een E30 cabrio nogal groot. Speakerafdekking links, motorkapontgrendelingshandel, alles moet los, want het tapijt moet omhooggevouwen. Op die manier kan de kabelboom in de originele kabelgootjes weggewerkt worden. Kabel naar de stoel ligt op zijn plek, stuk naar de accessoireaansluiting moet nog.

Dit is de accessoireaansluiting, onder het dashboard. Elk vakje heeft een eigen vorm, met sleufje, waardoor de stekkers niet kunnen worden verwisseld. Het beoogde vakje voor stoelverwarming is het bovenste lege, naast de stekker met Groen/Wit en Paars/Wit van de cruisecontrol.

Maar het stekkertje…

… heeft het streepje plastic dat op ongeveer 25% zou moeten zitten, mooi in het midden. Typisch weer een actie van BMW die nog een handvol stekkers over had ofzo…

Niet getreurd, nokje afgesneden, stekker geplaatst, alles werkt.