E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Zo vandaag de nieuwe hogedrukpomp geplaatst en dus ook met een lagedrukpomp in de tank. Gisteren nog even zoeken en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het slangetje dat toevallig precies paste, nog van de remvloeistofreservoiraanpassing over was en dus mooi oploste in de benzinetank. Dus ander stukje slang geplaatst en vandaag weer eens gekalibreerd. Ditmaal heb ik iets van 260ml/min opbrengst per injector en kon ik de oude tabel weer gebruiken. Stuk proefgereden en het voelt weer als vanouds. Er zijn nog wel wat fijnafstellingen nodig maar het rijdt weer, het trekt door en het is een stuk stiller. Én de onderdruk achter de gaskleppen is meer dan 97kPa wat ook goed nieuws is. Fijn om weer een auto te hebben die het fatsoenlijk doet
Re: E21 318i (ITB)
Je zou van miserie onderhand nog een digitale benzinedrukmeter installeren
Goed dat ie weer netjes loopt
Goed dat ie weer netjes loopt
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 318i (ITB)
Haha ja dat zou wat zijn hè. Ik heb de spulletjes er al wel voor liggen. Maar ik ben bezig met een geïntegreerd digitale metertjes project. Iets met een Raspberry Pi en een 7” scherm. Ben alleen nog aan het conceptualiseren hoe de Arduino-gebaseerde processen te integreren of over te brengen naar de RPi.
Lekker linuxprutsen om de opstarttijd van de Pi naar beneden te krijgen, as we speak.
Lekker linuxprutsen om de opstarttijd van de Pi naar beneden te krijgen, as we speak.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Mooi, weer een probleem "opgelost", of was het "opgelost" juist het probleem, haha.
Desalniettemin, jij kunt de autobahn weer onveilig maken.
Desalniettemin, jij kunt de autobahn weer onveilig maken.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Dat met die slang was dus maar een tussenprobleempje hoor. De diagnose van lage opbrengst en de dode hogedrukpomp hadden daar niets mee te maken. Was alleen even nadenken waarom het helemaal niet meer werkte met een nieuwe hogedrukpomp haha.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 318i (ITB)
Nice! Goed opgelost.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 318i (ITB)
Na nog redelijk wat afstellen van het geheel is het me vandaag gelukt! 6300 toeren in zijn 5, wat overeen zou moeten komen met 209 kilometer per uur! Geen GPS mee laten lopen, maar er zit wel degelijk potentieel in dat blokje!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Top man, is het niet eng met zulke hoge snelheid?
Zo zou je ook theoretisch vermogen kunnen terugrekenen?
Zo zou je ook theoretisch vermogen kunnen terugrekenen?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
De stabiliteit van de auto valt me mee. Natuurlijk zit je enorm geconcentreerd achter het stuur, maar ik merkte dat ik bij 190 ofzo pas mijn cruise houding aanpaste. Ik zit normaal met mijn linkerbeen iets gebogen zodat mijn linkerhand op mijn been rust en dan zo losjes aan het stuur. Mijn elleboog rust dan op de deursteun. Het bijzondere is dat na zo'n poging 160 voelt als kruipen.
Er zit natuurlijk een verschil in krukasvermogen en wielvermogen, en ik heb wel eens een poging gedaan maar kreeg een uitkomst waar ik niet zoveel mee kon, nieuwe poging. Er wordt een Cw waarde van 0.39 opgegeven. Frontaal oppervlak schijnt 1.85m2 te zijn. De formule is Fw=0.5*Cw*Rho*A*v2. Dichtheid van lucht bij 20C is 1.225kg/m3. Dat leidt dan tot een luchtweerstand van 1489N. Voor vermogen moet dat nogmaals maal de snelheid (P=F*v) dat wordt dan 86.4kW, ofwel 116pk. Daar moet de rolweerstand nog bij. Fr = Cr*m*g. Cr is ook weer een constante en op een E31 forum wordt over 0.015 gesproken, laten we dan eens aannemen. Massa is 1000kg en g is 9.81m/s2, dat zou dus een extra 147N aan rolweerstand betekenen, ofwel een extra 8.5kW, ofwel 11.4pk. Dan kom je dus op een grove 130pk aan de wielen uit. Via een onbekende omrekentabel kom je dan ergens tussen de 152 en 163pk aan de krukas uit. Nja, kan ik daar iets mee? Haha, niet echt. Ik weet de tegenwind niet en ik moet erkennen dat ik wel een hellinkje gebruikt heb.
Als ik de andere kant om reken met allemaal volledig uit de duim gezogen waarden, dan beginnen we met 105pk standaard. Plus 5 voor de uitlaat, elektrische ontsteking +5, ITB's samen met de nieuwe injectoren +20, geen propeller +10, nokkenas +15, dat wordt dan 160pk. Dus daar zal het wel ergens liggen.
Punt is wel dat ik deze winter de sturing van de gaskleppen ga aanpakken zodat ze mooier gelijk lopen. Ook moet de hefboom aangepast worden omdat ik nu nog steeds maar 80% gasklepopening voor elkaar krijg. Daarbij misschien nog een extra soort luchtbak achter de koplampen om nog een heel klein beetje forced induction voor elkaar te krijgen zodat de snelheid de lucht nog wat extra de motor in ramt, misschien iets van 105kPa. Maar na alle stapjes naar voren moet ik ook weer eens terugkijken om het wat professioneler af te werken. Dus een echte brandstofrail in plaats van de slangenklemwalhalla van nu.
Er zit natuurlijk een verschil in krukasvermogen en wielvermogen, en ik heb wel eens een poging gedaan maar kreeg een uitkomst waar ik niet zoveel mee kon, nieuwe poging. Er wordt een Cw waarde van 0.39 opgegeven. Frontaal oppervlak schijnt 1.85m2 te zijn. De formule is Fw=0.5*Cw*Rho*A*v2. Dichtheid van lucht bij 20C is 1.225kg/m3. Dat leidt dan tot een luchtweerstand van 1489N. Voor vermogen moet dat nogmaals maal de snelheid (P=F*v) dat wordt dan 86.4kW, ofwel 116pk. Daar moet de rolweerstand nog bij. Fr = Cr*m*g. Cr is ook weer een constante en op een E31 forum wordt over 0.015 gesproken, laten we dan eens aannemen. Massa is 1000kg en g is 9.81m/s2, dat zou dus een extra 147N aan rolweerstand betekenen, ofwel een extra 8.5kW, ofwel 11.4pk. Dan kom je dus op een grove 130pk aan de wielen uit. Via een onbekende omrekentabel kom je dan ergens tussen de 152 en 163pk aan de krukas uit. Nja, kan ik daar iets mee? Haha, niet echt. Ik weet de tegenwind niet en ik moet erkennen dat ik wel een hellinkje gebruikt heb.
Als ik de andere kant om reken met allemaal volledig uit de duim gezogen waarden, dan beginnen we met 105pk standaard. Plus 5 voor de uitlaat, elektrische ontsteking +5, ITB's samen met de nieuwe injectoren +20, geen propeller +10, nokkenas +15, dat wordt dan 160pk. Dus daar zal het wel ergens liggen.
Punt is wel dat ik deze winter de sturing van de gaskleppen ga aanpakken zodat ze mooier gelijk lopen. Ook moet de hefboom aangepast worden omdat ik nu nog steeds maar 80% gasklepopening voor elkaar krijg. Daarbij misschien nog een extra soort luchtbak achter de koplampen om nog een heel klein beetje forced induction voor elkaar te krijgen zodat de snelheid de lucht nog wat extra de motor in ramt, misschien iets van 105kPa. Maar na alle stapjes naar voren moet ik ook weer eens terugkijken om het wat professioneler af te werken. Dus een echte brandstofrail in plaats van de slangenklemwalhalla van nu.
Last edited by Wilmo on Tue Sep 22, 2020 12:24 pm, edited 3 times in total.
Re: E21 318i (ITB)
Even in het algemeen, ik zit nog wat in de database van Cw en frontaal oppervlak te puzzelen. Als ik BMW eruit vis en ik combineer die twee factoren met elkaar dan is de G30 5-serie in dat opzicht de beste BMW in serie met 0.52m2 blootgesteld frontaal oppervlak. Sowieso heeft de G30 in die database de laagste Cw waarde van alle productieauto's. Daarna de i8 (0.54m2) en grappig genoeg de E36 316i met 0.56m2. De E31 komt dan op 0.6, met een hele lage Cw waarde van 0.29 maar wel met een enorm oppervlak omdat dat ding zo breed is. De E21 is met 0.7m2 vergelijkbaar met de E60 M5 en de F30 touring. En om de onzin van een E71 X6 nog maar eens te onderstrepen, die heeft 1.08m2 en daarmee de slechtste BMW, in meerdere opzichten. De E23 heeft als laagste een Cw van 0.44. Dat is dus met recht eentje met de stroomlijn van een baksteen.
Re: E21 318i (ITB)
En toen... Ongeluk zit in een klein hoekje, vooral als je even niet oplet. Voorkant is aan diggelen. Ik heb nog niet heel nauwkeurig gekeken, maar ik ben gewoon weer naar huis gereden zonder dat er iets lekte. De houders van de stabi zaten wat scheef, wat ik zo snel zag, dus de balken zullen geraakt zijn. Het enige positieve is dat ik de trekhaak vakkundig naast de radiator naar binnen heb gejaagd.
Dusja wat nu. Er zullen de nodige centen naar de tegenpartij moeten, maar ik heb nu de komende maanden wel tijd, nu alles op slot zit of gaat. Repareren? 02? E30?
Ik had al eens geschreven dat ik graag een E30 touring met een moderne zescylinder wilde, is het nu het moment? Maar ik heb een mooie M10 met een mooie drijflijn, dat past eigenlijk ook in een 02. Of toch repareren? Bumper, balken, keienvanger, alles wel ok. Dan komt er ook een spuitbeurt bij kijken en dan moeten de ruiten eruit, en ik weet dat daar ellende onder verstopt zit.
Was ik maar op de fiets gegaan. Had ik maar opgelet. Kutzooi.
Dusja wat nu. Er zullen de nodige centen naar de tegenpartij moeten, maar ik heb nu de komende maanden wel tijd, nu alles op slot zit of gaat. Repareren? 02? E30?
Ik had al eens geschreven dat ik graag een E30 touring met een moderne zescylinder wilde, is het nu het moment? Maar ik heb een mooie M10 met een mooie drijflijn, dat past eigenlijk ook in een 02. Of toch repareren? Bumper, balken, keienvanger, alles wel ok. Dan komt er ook een spuitbeurt bij kijken en dan moeten de ruiten eruit, en ik weet dat daar ellende onder verstopt zit.
Was ik maar op de fiets gegaan. Had ik maar opgelet. Kutzooi.