E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Balen man, maar zo te lezen ben je al met allerlei plannen bezig.
Een E30 touring met moderne 6 cilinder ?? Blijf weg van alles met directe benzine injectie, M54Bxx is dan het modernste wat er overblijft. Maar waarom dan geen E36 of E46 vraag ik mij af.
Whatever, jouw 317/318i heeft in ieder geval een enerverend leven gehad, en is nog niet dood dus....
Een E30 touring met moderne 6 cilinder ?? Blijf weg van alles met directe benzine injectie, M54Bxx is dan het modernste wat er overblijft. Maar waarom dan geen E36 of E46 vraag ik mij af.
Whatever, jouw 317/318i heeft in ieder geval een enerverend leven gehad, en is nog niet dood dus....
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ja, verder dan M54 wil ik ook niet gaan. Het zijn geen plannen, meer gestotter van dat ik het ook even niet meer weet.
Een donor E21 vinden is ook altijd nog een optie natuurlijk en dan alles overzetten.
En waarom geen E46 of E36? Omdat ik daar niet zoveel aan vind. Dan kan ik ook weer 205 gaan rijden...
Een donor E21 vinden is ook altijd nog een optie natuurlijk en dan alles overzetten.
En waarom geen E46 of E36? Omdat ik daar niet zoveel aan vind. Dan kan ik ook weer 205 gaan rijden...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Zwaar klote, je ziet maar weer dat het ongeluk in een klein hoekje zit. Evengoed denk ik niet dat dit het einde van de Lapis hoeft te betekenen maar dat vraagt wat nader onderzoek. Maar E30 met M50 ombouw ofzo kan een heel leuk alternatief zijn! Ik heb binnenkort nog een M52B25 in de aanbieding en we gaan misschien ook een leuke maar budgettair verantwoorde E30 inruilen, maar dan een sedan, geen touring. Vind zelf de balans in een E30 touring niet zo lekker, teveel kilo's op en achter de achteras.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: E21 318i (ITB)
Klote Jan-Willem. Altijd extra balen als het ook nog ‘s door je eigen onoplettendheid komt, want “wat als ik nou”...?
Succes met je overwegingen. In ieder geval het belangrijkst dat het alleen maar materiële schade is.
Greetz,
Walter.
Succes met je overwegingen. In ieder geval het belangrijkst dat het alleen maar materiële schade is.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Klotezooi, zoiets. Lapis kan met beperkt geld wel weer heel, maar het is maar net of je dat wilt. De e30 touring is wel een jarenlange wens van je... Ik denk dat alles begint met budget. Wat is je budget en wat kun je daarvoor realiseren.
Stel je budget is voldoende om een rijdbare e30 te scoren, dan kun je lapis schorsen en ergens in een stalling drukken, op zoek naar die 02....
Maar als je budget gelijk is aan een doos eieren en een pak sloffe crackers, dan wordt het deze oplapissen en zou ik eens gaan bellen met Jan voor onderdelen.
Stel je budget is voldoende om een rijdbare e30 te scoren, dan kun je lapis schorsen en ergens in een stalling drukken, op zoek naar die 02....
Maar als je budget gelijk is aan een doos eieren en een pak sloffe crackers, dan wordt het deze oplapissen en zou ik eens gaan bellen met Jan voor onderdelen.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Klote man .. zit idd in een klein hoekje .. de techniek die je hebt zou denk ik het leukste zijn in een 02 ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 318i (ITB)
Klote Jan-Willem, Het is nu even niet anders. Eerst even nadenken voordat je je geld uitgeeft. Een auto kopen is zo gedaan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Balen JW!
Wat de vorige schrijvers al schreven, alles staat of valt met budget.
Zelf zou ik iets moderners als dialy willen, iig met abs (..)
De e36/e46/e39 series zitten nu echt op de bodem, met een beetje zoeken vind je voor relatief echt weinig geld iets goed bruikbaars.
Zeker als het niet de allerdikste hoeft te zijn. Technisch is m.n. E46 en e39 mss wel het beste wat bmw ooit heeft gebouwd.
De Lapis zou ik niet verkopen, maar schorsen. Het is jouw proefkonijn voor vele jaren.
Ik ben er van overtuigd dat als je hem nu wegschiet daar heel snel heel veel spijt van gaat krijgen.
Rustig wegzetten, inventarisatie doen en op je gemak goed en fris herstellen.
Oh ja, ik heb nog een fiat Uno staan, goedkoper gaat het niet worden .
Wat de vorige schrijvers al schreven, alles staat of valt met budget.
Zelf zou ik iets moderners als dialy willen, iig met abs (..)
De e36/e46/e39 series zitten nu echt op de bodem, met een beetje zoeken vind je voor relatief echt weinig geld iets goed bruikbaars.
Zeker als het niet de allerdikste hoeft te zijn. Technisch is m.n. E46 en e39 mss wel het beste wat bmw ooit heeft gebouwd.
De Lapis zou ik niet verkopen, maar schorsen. Het is jouw proefkonijn voor vele jaren.
Ik ben er van overtuigd dat als je hem nu wegschiet daar heel snel heel veel spijt van gaat krijgen.
Rustig wegzetten, inventarisatie doen en op je gemak goed en fris herstellen.
Oh ja, ik heb nog een fiat Uno staan, goedkoper gaat het niet worden .
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 318i (ITB)
Dank voor alle berichten. Mobiliteit is niet mijn probleem nu. Mijn jaar is praktisch voorbij en puur de winterslaap is een maandje naar voren gehaald. Ik moet alleen deze maand even besluiten wat ik ga doen, dan kan ik nog naar een hersteller of ruimte rijden.
Vanochtend ben ik met een vriend wezen kijken en ik betrapte me erop dat ik vrij emotieloos en analyserend de schade opnam. Anders gezegd: in mogelijkheden denkend.
De balken zelf lijken niet gekraakt te zijn, puur aan de voorzijde is er wat metaal verbogen omdat daar de trekhaak langs geschampt is. De tussenbalk is wel gaar, de bovenkant waar de as van de kap ook door loopt kan wel weer terug in vorm denk ik. De spatborden zijn niet geraakt en de motorkap heeft een klap gehad.
Dusja. Ik denk dat ik in de markt ben voor een keienvanger, een bumper en een tussenbalk. We knappen em wel weer op en tuffen nog een tijd door. Met iets meer oog voor de weg.
Vanochtend ben ik met een vriend wezen kijken en ik betrapte me erop dat ik vrij emotieloos en analyserend de schade opnam. Anders gezegd: in mogelijkheden denkend.
De balken zelf lijken niet gekraakt te zijn, puur aan de voorzijde is er wat metaal verbogen omdat daar de trekhaak langs geschampt is. De tussenbalk is wel gaar, de bovenkant waar de as van de kap ook door loopt kan wel weer terug in vorm denk ik. De spatborden zijn niet geraakt en de motorkap heeft een klap gehad.
Dusja. Ik denk dat ik in de markt ben voor een keienvanger, een bumper en een tussenbalk. We knappen em wel weer op en tuffen nog een tijd door. Met iets meer oog voor de weg.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 318i (ITB)
Pfff, dat is dikke kl*te idd...
Een paar weken terug was er een keiharde rode e21 315 kas te koop.
Die heeft ervoor bij Jan gestaan en heb ik bekeken. was een droomkas.
Maar die heb je gelukkig toch niet nodig.
Een paar weken terug was er een keiharde rode e21 315 kas te koop.
Die heeft ervoor bij Jan gestaan en heb ik bekeken. was een droomkas.
Maar die heb je gelukkig toch niet nodig.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Leon.komt heeft een leuke 1972 2002 touring met nederlandse papieren staan en ook een 1975 2002 sedan, trouwens, maar da's een duitschert. Die touring is een leuke basis om jouw 315/17/18i in te bouwen.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Balen Willem. Opknappen die legendarische bak!
Andere daily red je je vast wel mee.
Andere daily red je je vast wel mee.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 318i (ITB)
Balen Wilmo! Jammer als je project eindigt dus ff lassen en door met de ontwikkelingen
So many cars, so little time
Re: E21 318i (ITB)
Oei, er zijn plezantere dingen om mee te maken
Maar als ik het zo bezie valt het al bij al toch nog mee niet?
Als de rest van de carosserie nog redelijk is zou ik hem zeker proberen te redden!
Moest je een motorkap of bumper nodig hebben, ik heb hier nog wel wat liggen...
Maar als ik het zo bezie valt het al bij al toch nog mee niet?
Als de rest van de carosserie nog redelijk is zou ik hem zeker proberen te redden!
Moest je een motorkap of bumper nodig hebben, ik heb hier nog wel wat liggen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 318i (ITB)
Nou, november kon me gestolen worden maar toen het einde van de maand naderde, moest er toch iets gebeuren. Ik had een plan om de auto bij een vriendin in de garage te zetten, maar ze had allemaal spullen in de garage staan, heel vreemd. Een andere optie in Ysselstyn of hoe het daar ook heet werd ziek, dus dat liep ook mis. Dus dan maar de minder ideale opties, of naja, minder ideaal. Eigenlijk past het ook wel. Een boomer had een garagebox gekocht en de laatste die hij had, ben ik maar gaan huren en ik kon er meteen in. Het is op 25 minuten fietsen. Zondag heb ik de auto daarheen gebracht samen met het lasapparaat en andere spullen. En toen maar gaan pellen...
Bumper eraf, keienvanger eraf en zo langzaamaan blijft er weinig over. Ik heb op het moment moeite om in oplossingen te denken en een videobelletje met Koos later, was er een plan, ofzo. Duitsers lijken er een sport van gemaakt te hebben me te negeren en zo ook een Duitser die een front aanbiedt op Kleinanzeigen. Maar na mijzelf bij elkaar geveegd te hebben, allemaal spulletjes besteld om het front er gewoon maar vanaf te halen en zo te herstellen.
Referenties zijn lastig, ik krijg met kruismetingen niet een beeld van wat er aan de hand is, maar de ophangpunten van de stabi lijken nog wel aardig te zijn. Een vloer is wel plat dus ik hamer dit front wel recht. Of als de Duitser alsnog reageert, misschien wel met een nieuw front.
De kap is nog wel te redden. Maar als ik die laat spuiten...
Radiateur is toch lek, onder druk komt er stoom uit. Nu was dat toch een alu-ding van eBay, dus daar bestel ik wel een nieuwe voor. Vier jaar geleden heb ik geen mooie tunnel voor de fan gemaakt, dus daar heb ik nu wel aluminium voor besteld. Er komt helemaal een vlakke plaat voor de radiateur, waar de fan op gemonteerd wordt. Ik vond dat er erg veel beschadigingen en vooral muggen in de rad zaten dus dat is straks ook verleden tijd.
Nu alles open ligt, is het ook tijd om van het zootje weer iets passends te maken. Geen grote aanpassingen, meer een nieuwe basis. Een echte brandstofoplossing. Een echte gasklepbediening. Gewoon nu het kan, het weer goed van de basis opbouwen. Qua stroom moet er links en rechts ook wat anders, dus dan gaat ook meteen mee.
Als ik voor een beetje op rit ben, dan gaan de wielkuipen achter ook mee. En ik twijfel. Eigenlijk zouden de ramen er eens uit moeten, maar voorlopig laat ik het bij het plan om de rubbers vol te blubberen met ML op de laatste dag. Maar wie weet. Voorlopig ben ik onder dak met dat ding en een kacheltje houdt het wel op een redelijke temperatuur. 's Avonds is het wel lekker gloeien thuis.
En een nieuw type BMW!
Bumper eraf, keienvanger eraf en zo langzaamaan blijft er weinig over. Ik heb op het moment moeite om in oplossingen te denken en een videobelletje met Koos later, was er een plan, ofzo. Duitsers lijken er een sport van gemaakt te hebben me te negeren en zo ook een Duitser die een front aanbiedt op Kleinanzeigen. Maar na mijzelf bij elkaar geveegd te hebben, allemaal spulletjes besteld om het front er gewoon maar vanaf te halen en zo te herstellen.
Referenties zijn lastig, ik krijg met kruismetingen niet een beeld van wat er aan de hand is, maar de ophangpunten van de stabi lijken nog wel aardig te zijn. Een vloer is wel plat dus ik hamer dit front wel recht. Of als de Duitser alsnog reageert, misschien wel met een nieuw front.
De kap is nog wel te redden. Maar als ik die laat spuiten...
Radiateur is toch lek, onder druk komt er stoom uit. Nu was dat toch een alu-ding van eBay, dus daar bestel ik wel een nieuwe voor. Vier jaar geleden heb ik geen mooie tunnel voor de fan gemaakt, dus daar heb ik nu wel aluminium voor besteld. Er komt helemaal een vlakke plaat voor de radiateur, waar de fan op gemonteerd wordt. Ik vond dat er erg veel beschadigingen en vooral muggen in de rad zaten dus dat is straks ook verleden tijd.
Nu alles open ligt, is het ook tijd om van het zootje weer iets passends te maken. Geen grote aanpassingen, meer een nieuwe basis. Een echte brandstofoplossing. Een echte gasklepbediening. Gewoon nu het kan, het weer goed van de basis opbouwen. Qua stroom moet er links en rechts ook wat anders, dus dan gaat ook meteen mee.
Als ik voor een beetje op rit ben, dan gaan de wielkuipen achter ook mee. En ik twijfel. Eigenlijk zouden de ramen er eens uit moeten, maar voorlopig laat ik het bij het plan om de rubbers vol te blubberen met ML op de laatste dag. Maar wie weet. Voorlopig ben ik onder dak met dat ding en een kacheltje houdt het wel op een redelijke temperatuur. 's Avonds is het wel lekker gloeien thuis.
En een nieuw type BMW!