E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Als de wagen terug thuis staat (nu in stalling) zal ik eens wat detailfoto's maken.
Het voornaamste probleem is plaatsgebrek, het blok zit redelijk dicht tegen de motorkap...
Het voornaamste probleem is plaatsgebrek, het blok zit redelijk dicht tegen de motorkap...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Ik heb besloten om het nieuwe front niet te plaatsen. Het is aftermarket en het past me net niet lekker genoeg. Daar komt wel wat herstelwerk voor mijn eigen front voor terug, maar ik boek wel voortgang daar. Alle gaatjes worden weer dichtgelast en de tand des tijds wordt ook hersteld. De balk is natuurlijk even wat anders, maar met wat hamer- en zetwerk kom ik daar ook wel uit. Totdat... Gas op. Dus nu maar op het fietsje door de sneeuwprut met een gasfles achterop opzoek naar nieuw menggas.
Het front wil ik niet met proplassen terugzetten. Ik heb altijd nog een beetje een naar gevoel bij mijn Telwin op 230V om genoeg penetratie te krijgen en ik heb ondervonden hoe naar het is om die proplassen weer uit te boren. Ik ben nu bezig met een eenvoudig TIG-apparaat om zo te puntlassen te gaan maken.
Dus, gas op. Wat dan... De keienvanger van Ite. Dat is me er eentje zeg, ja Ite ook, maar ook de voormalige eigenaar van deze keienvanger. En de keienvanger zelf. Ruim geplamuurd en zowaar direct over roest geplamuurd. Het zag er dus beter uit dan dat het was. Of naja, hoe het er nu bij staat vind ik dan weer beter.
Meer laagjes dan op de gemiddelde Bossche vrouw.

Half uurtje krabben.

Creatief laswerk. Ik ben geen ster, maar dit is me wat te gortig.

Lekker psychedelisch. Wat zie jij er in?

Na een middagje met de slijptol. Met een blik vol stof.

Het front wil ik niet met proplassen terugzetten. Ik heb altijd nog een beetje een naar gevoel bij mijn Telwin op 230V om genoeg penetratie te krijgen en ik heb ondervonden hoe naar het is om die proplassen weer uit te boren. Ik ben nu bezig met een eenvoudig TIG-apparaat om zo te puntlassen te gaan maken.
Dus, gas op. Wat dan... De keienvanger van Ite. Dat is me er eentje zeg, ja Ite ook, maar ook de voormalige eigenaar van deze keienvanger. En de keienvanger zelf. Ruim geplamuurd en zowaar direct over roest geplamuurd. Het zag er dus beter uit dan dat het was. Of naja, hoe het er nu bij staat vind ik dan weer beter.
Meer laagjes dan op de gemiddelde Bossche vrouw.

Half uurtje krabben.

Creatief laswerk. Ik ben geen ster, maar dit is me wat te gortig.

Lekker psychedelisch. Wat zie jij er in?

Na een middagje met de slijptol. Met een blik vol stof.

- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Mooie vorderingen 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
tssss die keienvanger leek best netjes maar die heeft al 9 levens achter de rug zeg! Ziet eruit als een Broveetje 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

Ik weet wel wat ik weggeef 
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
en omdat het een krijgertje is valt 'ie niet onder list of bedrog, komen we weer goed weg 
Regards/groeten, Jeroen
Nee joh, ik ben er blij mee. Zo slecht is het niet wat eronder zit. De vorige die ik mooier maakte was slechter en daar had ik wel geld voor betaald. Hier zit alleen een beetje meer spul op.
Ik had alleen wel wat gedachten bij als deze er zo uit ziet. Hoe zag de auto er dan uit?
Ik had alleen wel wat gedachten bij als deze er zo uit ziet. Hoe zag de auto er dan uit?
Ik had mijn Telwin plus gasfles in Zweden gekocht. Gasfles leeg en dan.. dan bel je een gasboer en beginnen de problemen. Schroefdraad, stempels, merken, eigendom. Elk bedrijfje heeft zijn eigen standaard met bijbehorend koninkrijkje. Ik was zo zat van de Brabandse gasboeren dat ik een bedrijf in Beverwijk belde. ‘Kom maar effe langs met je flessie’. En dus hup de trein in met m’n flessie en naar Beverwijk. ‘Ja ik weet ut ook nie, maar ik vul hem wel effe joh’.
Kijk. Daar kunnen we wat mee. En nu dus weer in de trein terug. Een dag niet geklust, is een volle fles!
Heerlijk trouwens om dat dialect ook even weer af te stoffen.
Kijk. Daar kunnen we wat mee. En nu dus weer in de trein terug. Een dag niet geklust, is een volle fles!
Heerlijk trouwens om dat dialect ook even weer af te stoffen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Lekker bezig, "met de trein een flesje lasgas scoren"
Ben benieuwd hoe je met een TIG apparaat gaat puntlassen.
Ben benieuwd hoe je met een TIG apparaat gaat puntlassen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Gisteren had ik de fles al achterop de pakjesdrager haha. Achja, hobbybob moet ook wat te doen hebben hè.
Misschien wordt het ook niets hoor. Maar het idee is om de toorts een millimeter of wat van het plaatwerk te houden en gewoon te ontsteken. Eventueel met een afstandhouder aan de toorts. Het smeltbad begint en de achterste plaat wordt ook heet. Het zou daarna vast moeten zitten.
Misschien wordt het ook niets hoor. Maar het idee is om de toorts een millimeter of wat van het plaatwerk te houden en gewoon te ontsteken. Eventueel met een afstandhouder aan de toorts. Het smeltbad begint en de achterste plaat wordt ook heet. Het zou daarna vast moeten zitten.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Ik ben op autoweekforum net over dat precies in gesprek. Renate maakte deze twee filmpjes:
https://youtu.be/29OrDDjgWgY
https://youtu.be/z4a04mE9rlA
https://youtu.be/29OrDDjgWgY
https://youtu.be/z4a04mE9rlA
Wat is het linkje naar die discussie?
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Nou ja, discussie, ze vertelde dat ze een hbm ding heeft gekocht naast de cebora 155 die ik ook heb. Dus ik vroeg om wat beeldmateriaal.
Ah heb het al. Invertertechniek is de laatste jaren wel ontwikkeld. Net als in mijn versterkers gaat het geloof ik allemaal hoogfrequent en dan kun je toe met kleinere electronica. En voor wat andere projecten is het hebben van een TIG-apparaat gewoon mooi. Ik hik nog een beetje aan tegen de accumulatieve kosten, maar het moet maar. Het machientje kan ik lenen/hebben van een maat die hem niet gebruikt. Alleen jammer dat ik het slangpakket heb gesloopt om de proof of concept voor mijn eigen machine te doen.
Denk wel even na over gas. Zij gebruikt een wegwerppatroon van 1 liter met 60 bar. Dan heb je dus 60 liter gas voor 25 euro, daarbij komt een aansluitsetje voor 25 euro. Een 5 liter gasfles heeft 1000 liter gas voor dezelfde prijs, je moet alleen een fles kopen à 150 euro om deel te nemen aan het ruilsysteem, 250 euro voor een Albon van Airliquide met ingebouwd reduceerventiel. En je hebt pure argon nodig, geen menggas 85/15 argon/CO2 zoals bij MAG.
Wat betreft die puntlassen moet de electrode ook anders geslepen worden voor de toepassing. Stomp zoals zij doet in het tweede filmpje. Of als je een klein gaatje gebruikt van circa de plaatdikte, scherp. En als je slijpt, zorg dat de slijplijnen in de lengterichting van de electrode zijn.
En je hebt toen je dak gesoldeerd toch? Dat kan ook met TIG, gewoon het vermogen wat lager zetten. Aluminium kun je ook solderen op die manier, best handig als dat eens moet. En dan was er nog... Owja. Ramp-up en ramp-down. Je kunt op de meeste inverters een lijn programmeren. Vanaf T0, gas aan. T1 stroomsterkte voor het starten, T2 max stroomsterkte, T3 ramp-down naar een bepaalde stroomsterkte, T4 nagasstroom.
Denk wel even na over gas. Zij gebruikt een wegwerppatroon van 1 liter met 60 bar. Dan heb je dus 60 liter gas voor 25 euro, daarbij komt een aansluitsetje voor 25 euro. Een 5 liter gasfles heeft 1000 liter gas voor dezelfde prijs, je moet alleen een fles kopen à 150 euro om deel te nemen aan het ruilsysteem, 250 euro voor een Albon van Airliquide met ingebouwd reduceerventiel. En je hebt pure argon nodig, geen menggas 85/15 argon/CO2 zoals bij MAG.
Wat betreft die puntlassen moet de electrode ook anders geslepen worden voor de toepassing. Stomp zoals zij doet in het tweede filmpje. Of als je een klein gaatje gebruikt van circa de plaatdikte, scherp. En als je slijpt, zorg dat de slijplijnen in de lengterichting van de electrode zijn.
En je hebt toen je dak gesoldeerd toch? Dat kan ook met TIG, gewoon het vermogen wat lager zetten. Aluminium kun je ook solderen op die manier, best handig als dat eens moet. En dan was er nog... Owja. Ramp-up en ramp-down. Je kunt op de meeste inverters een lijn programmeren. Vanaf T0, gas aan. T1 stroomsterkte voor het starten, T2 max stroomsterkte, T3 ramp-down naar een bepaalde stroomsterkte, T4 nagasstroom.