E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Lekker bandjes oproken!!


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Dat deed ik vooral zonder sper haha. Mijn achterbanden waren na 3 jaar versleten, terwijl voor nog prima een tijd mee kan.

Ik had een tweede diff bij Jan gekocht en die laten reviseren en de E36-klok erin laten zetten. De steekassen zitten dus nog onder de auto.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Oké. Mijn advies is om eerst 1 aandrijfas los te halen, de steekas uit de oude diff te trekken en die in de nieuwe te passen. Ik had namelijk een sper in een e21 sper, 25% 3.45 en een open diff e21 3.45. Mooi dat die steekassen niet pasten op het andere huis... Dus voor je je hele diff op van de auto hebt getrokken, kan je beter even passen, nietwaar?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ah! Dankjewel voor de tip. Ik zal dat eerst proberen.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 318i (ITB)

Post by Smartie »

Ben benieuwd wat je ervaringen en vooral pluspunten voor een sper zijn. De prijzen pff...
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik ben ook wel benieuwd. Maar ik zat sowieso tegen een revisie aan. En nu heb ik voor een paar honderd euro erbij er een sper van gemaakt. We zullen zien.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Doordat ik nu wel wat grote remklauwen heb, was er een volumeconflict met het plaklood. Er waren een paar verdwenen en daardoor trilde het. Dus ik had gisteren een afspraak voor het balanceren van twee voorbanden. Het duurde me al te lang en ik kom weer bij de auto nadat ik voor m’n idee teveel had betaald: slaglood aan de buitenkant. Dus ik weer naar binnen en de boel eens op scherp gesteld. Probeer je aan alles te denken: locatie voor het plaklood, niet opkrikken aan de dorpels etc. En dan vergeet je de meest basis van alle. Naja na wat gedoe ben ik maar weggereden en ja hoor, het trilt nog steeds. Dus dat is kut. Ook speelt de motorsturing me parten en het uitzoeken van een sloperij voor een MAF, daar werd ik ook zenuwachtig van, dus ik heb maar een nieuwe Hella inclusief balg besteld bij Autodoc. Als vervanging voor je E46 M52/M54 wil je natuurlijk liever een OEM VDO/Siemens maar voor mijn gepruts zou dit ook wel goed genoeg moeten zijn. Ik laat hem een tijdje meelopen en kijk wel even aan hoe stabiel die waarden zijn.

Het verlossende moment moet wel snel komen hoor. Ik begin er nu een beetje moe van te worden. De nieuwe brandstofrail heb ik wel getest en die was lekdicht. De aansluitingen zitten wel een beetje gek, maar het moet maar. Misschien dat ik dit weekend wat tijd vind om die op z’n plek te knutselen. Dan kan ik weer volgas, nu zit er een slangetje in de weg, die had ik stom gemonteerd.

Met de autodoc komt er ook olie mee voor het diff dus ik moet ook eens tijd vinden om een steekas los te maken om die te passen. Ik heb nog helemaal niet gekeken wat me eigenlijk te wachten staat bij het wisselen of hoe dat met die steekassen zit, dus dat helpt niet mee aan de feestvreugde. Ik kan me niet voorstellen dat het diff alleen maar aan die rubbertjes vastzit, maar dat zal zich wel uitwijzen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Diff zit vast met 4x m10 aan de bovenzijde. En de as, uiteraard, en het ophangpunt achteraan. Steekas wip je er zo uit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Yep, steekassen is een feestje bij onze oude bmw tjes, niks geen dikke centrale moer of ruimtegebrek.
Ik moet waarschijnlijk binnenkort een achterwiellager op de E39 vervangen, dan wordt je echt niet blij!

Je gaat dus toch voor MAF setup, benieuwd hoe dat gaat met itb’s. Zorg ervoor dat je absoluut geen vacuüm lekken hebt.
Ik heb de MAF ook even droog laten meelopen en gelogd om daarna uit de logging een MAF curve te kunnen ontleden. Blij met deze setup.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Bah! Ja balanceren is een fijne kunst. Het doorsnee bedrijf kan alleen maar knoppen drukken totdat er alleen maar nulletjes in het scherm verschijnen, zonder te kijken wat wiel en band daadwerkelijk doen, en meestal met de marges lekker ruim, dan ben je sneller klaar. Trillingsvrij wordt 't dan idd niet. En inderdaad, dan sla je er slaglood op. Ik had 'm 't slaglood laten opvreten. Lering: blijf erbij, 99% van de mensen is met het verstand op nul en de blik op oneindig z'n werk aan het doen, en zeker niet bezig met bijdragen aan iets goeds.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ja maarja. Corona hè... hadden jullie geen balanceerapparaat? :angel:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Haha ja Ite heeft zo'n ding staan en wat mij betreft komt er binnenkort in de loods ook eentje.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by 323baur »

Wilmo wrote: Wed May 05, 2021 8:20 am Ja maarja. Corona hè... hadden jullie geen balanceerapparaat? :angel:
Welkom.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Fri Mar 08, 2019 5:52 pm Zo! Een heugdelijk feit. De remmen zijn zo goed dat achter eerst blokkeert :smoke

Gelukkig is er een knopje waarmee het te temmen is.


En nog iets... Ik heb de stuurhuisrubbers vervangen en nu is 'stuurgevoel' opnieuw gedefinieerd. Vergeleken met eerst is het sturen ontzettend direct, dus het is nog wel even wennen.
Zeg JW, dat “temknopje” waar heb je dat ergens zitten? Bereikbaar vanaf de pilotenzitplaats of op de plek van de oude begrenzer?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik heb een Wilwood 260-12627 op de plek van de originele begrenzer geplaatst. Er is ook een ‘lever type’ die, lijkt me, meer bedoeld is voor het afstellen tijdens het rijden. De leiding zal dan wel eerst naar binnen moeten. Opzich geen probleem denk ik, wel wat gedoe. Maar ik heb er voor gekozen om gewoon altijd met dezelfde instelling te rijden.
Post Reply