1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Netjes, Jeroen. Beetje mierenneuken omdat het kan. Heerlijk!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Dat is het idee, beetje miereneuken om de auto's (Z4 en 650) op smaak te brengen, en dan is het hopelijk voor jaren even prima en kunnen we ons weer richten op die oude meuk die nimmer aflatend onze aandacht vraagt. Ofwel, afgezien van de handelsvoorraad dan, dat er nog maar één project op de rol staat, de Baur.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

De 650i heeft ook nog wat aandacht gekregen. De versnellingsbak heeft een software-update gekregen via xHP software. Ben nog wat an het tweaken maar met name in M modus zijn de verschillen als je gebruik maakt van de standaard Stage 2 mapping al indrukwekkend, de schakelsnelheid is gewoon gedecimeerd zonder dat het ooit hard of oncomfortabel wordt. Dat kan nog sneller en harder, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen met een straatauto, en gevoelsmatig ligt de huidige performance al niet extreem ver van DCT performance af. Leuk als je merkbaar winst boekt. Ik heb over deze software nog weinig wanklanken gevonden en deze is beschikbaar vanaf de 6-traps automaten.

Volgens mij had ik daar eerder al op gehint, maar met de aanpassingen van zowel in- als uitlaat wil ik wel zeker weten dat alles goed met elkaar matcht en daarom staat a.s. vrijdag een afspraak gepland bij Beek Racing. Ik verwacht geenszins wonderen, het gaat mij er meer om eventuele risico's uit te sluiten, de afstemming te optimaliseren, en dan kan gelijk de Vmax eraf. Zal je niet elke dag profijt van hebben maar bij ruim 250 voelt de auto nog zo goed aan dat ik in vol vertrouwen nog wel een paar km verder wil kunnen. Voelt vast rustiger aan dan de Z4 bij 270 haha! Wordt vervolgd...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd! Collega van me heeft een gechipte m550d, die ligt bij 271 gps kilometers gewoon stabiel op de weg. Dat moet met de 650i toch ook kunnen. Jouw e60 was ook erg rustig bij 250kmh met 5 man
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Eens hoor Koos, de 650 voelt stabieler aan dan de 530 dus ik denk dat het prima relaxed 250+ rijden is.

Was gezellig bij Beek vandaag en zelfs Klaas was aanwezig. Ghisbert had pas éénmaal eerder een Vmax delete gedaan bij een 550i/650i en dat was al even geleden, dus hij liep in eerste instantie een beetje te worstelen met het aanpassen van de code. Om zeker te zijn de auto toch maar even op de rollenbank knopen dan, en het vergde nog tweemaal een aanpassing voordat het er correct in zat.

Verder niks geks en daarmee gelijk ook even een off the record dynorun, die uitkwam op 360,1pk en 478Nm, waardes die marginaal lager zijn dan fabrieksopgave (367pk en 490Nm). Natuurlijk is meer beter, maar ik vind het prima zo. Verdere chiptuning raadde Ghisbert af, kunt misschien nog 15-20pk winnen en dan met name in de ontsteking, maar dan ga je al best risico's nemen als je een keer 95 moet tanken. Lekker zo laten! Plaatje en filmpje moest er dan wel bij natuurlijk!

Image

https://youtu.be/Y65mdCSsLd0
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Leuk! Ik ben toch benieuwd wat de auto deed voor de x-pijp, maar daar komen we niet meer achter. Dit is mooi zat zo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Tsja ik ga ervan uit dat BMW de afstemming goed voor elkaar heeft dus meer dan een paar pk verschil verwacht ik eigenlijk niet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1209
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Smartie »

Mooie auto. Klinkt goed. Wel benieuwd hoe het buiten klinkt, als je langs rijdt bijvoorbeeld.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Erg leuk! Geluid is erg mooi geworden, zelfs als dat een paar Pk scheelt.. lekker boeiend.
Ding is rap zat!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks. Aanpassing uitlaatsysteem was ook puur om een beetje extra muziek te krijgen, dat was echt veel te braaf. Zal binnenkort eens een landweggetje opzoeken voor een drive-by filmpje!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Haha, dat doet me denken aan onze vriend Banne met de blauw metallic gewrapte maserari van zn vrouw, na aanpassing van de uitlaat. Dus ben benieuwd!

https://youtu.be/CyFeD_0mQ2E

https://youtu.be/DdPWdcDdzCc
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

We moesten toch eea opruimen en herindelen in de loods, een mooie aanleiding om nog even een paar speeltjes uit te laten in het zonnetje vandaag. Eerst met de 650, daarna 'even' in de RS stappen. Was het plan. Starten lopen, maar een hele bos waarschuwingen in het scherm. Auto zette het licht vervolgens uit en ging steeds beroerder lopen.

Uh oh. Nu heeft de auto vanaf het begin al dat bij de eerste keer starten na lange stilstand het laadstroomlampje even blijft branden. Al eens gecontroleerd, laadstroom is prima, rijdt zo ook al dik 5.000km. Misschien nu dan toch dynamo overleden? Opnieuw gestart met een accu erbij, starten, goed lopen, alle lampjes uit en alles gewoon dikke prima, ook de laadspanning. Rit verliep probleemloos. Voor nu houd ik het er maar even op dat de auto er gewoon niet van houdt om lang stil te staan, maar op internet lees ik dat dit een vaker voorkomend euvel is bij de de E85 en te maken heeft met de stekkerverbinding achterop de cockpit (ivm aansturing laadstroomlampje). Da's te overzien, kijken we daar binnenkort maar eens naar.

Verder was het heerlijk tuffen vandaag zeg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Dynamo's verliezen bij lange stilstand hun rest magnetisme, en dat magnetisme heeft de dynamo nodig om op de starten, toen ik een zwaardere dynamo voor de rally auto op de werkbank getest heb, duurde het wel 5 minuten alvorens de dynamo op krachten was en stroom ging leveren (5 minuten volle bak draaien bedoel ik daarmee).

En inderdaad gisteren was het prima uitlaat weertje voor je gekoesterde wagenpark.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ah, die is nieuw voor mij, kan kan zomaar meegespeeld hebben dan. De Z4 stond al zeker weer 4-5 maanden stil.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker om alles even wakker te schoppen. Was inderdaad heerlijk toerweer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply