E21 ->M30B34
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28648
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
Leuk om te zien dat Reinier z'n oude auto nog immer gekoesterd wordt, was idd al even geleden Aldo haha!
Re: E21 ->M30B34
Inmiddels ook een beter vloertje in de garage gemaakt en even goedkope vloerbedekking gekocht om daar lekker op te liggen.
Achteras was toe aan een opfrisbeurtje, deze er compleet onderuit gehaald:

Benzinetanks ook nagekeken en weer voorzien van verse lak:

Achteras was toe aan een opfrisbeurtje, deze er compleet onderuit gehaald:

Benzinetanks ook nagekeken en weer voorzien van verse lak:

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2906
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28648
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
Prima de ruimte daar ook, en goed bezig!
Re: E21 ->M30B34
Dankje
!
Toen begonnen met de volgende uitdaging, opbouw van een sperdifferentieel. Ik heb hiervoor een net differentieel huis gekocht en dan een "dikke"variant. Deze zijn te herkennen aan de dikkere randen en tevens aan de ingaande asdeksels die voorzien zijn van 6 boutjes i.p.v 4. Qua sperklok heb ik een klok van een e36 gebruikt en deze een klein beetje aangepast. De verhouding die ik gebruikt heb is een 3.45 en past beter bij mijn 3.5L. Sperklok is voorzien van standaard sperplaten en een versterkt deksel, 25% dus.
Alles is uiteraard gefatsoeneerd, slijtdelen nieuw gemonteerd en afgesteld binnen de juiste toleranties in combinatie met het juiste contactpatroon
. Wel een aardig klusje om uit te voeren al met al.
Het klokje

Speciale tool gemaakt voor het opsluiten van de crushring en het vasthouden van de ingaande as tijdens het meten van bijvoorbeeld de speling:

Montagebokje en een toonbaar differentieel:

Omdat mijn auto aan de voorzijde al voorzien is van camberplates en dus volledig instelbaar is, vond ik dat het ook tijd was om de achteras instelbaar te maken. Hiervoor heb ik excentrische bouten geplaatst en de nodige plaatjes op de achteras gelast die verstelling mogelijk maken.
Excentrische bouten:

Geheel:




Toen begonnen met de volgende uitdaging, opbouw van een sperdifferentieel. Ik heb hiervoor een net differentieel huis gekocht en dan een "dikke"variant. Deze zijn te herkennen aan de dikkere randen en tevens aan de ingaande asdeksels die voorzien zijn van 6 boutjes i.p.v 4. Qua sperklok heb ik een klok van een e36 gebruikt en deze een klein beetje aangepast. De verhouding die ik gebruikt heb is een 3.45 en past beter bij mijn 3.5L. Sperklok is voorzien van standaard sperplaten en een versterkt deksel, 25% dus.
Alles is uiteraard gefatsoeneerd, slijtdelen nieuw gemonteerd en afgesteld binnen de juiste toleranties in combinatie met het juiste contactpatroon

Het klokje

Speciale tool gemaakt voor het opsluiten van de crushring en het vasthouden van de ingaande as tijdens het meten van bijvoorbeeld de speling:

Montagebokje en een toonbaar differentieel:

Omdat mijn auto aan de voorzijde al voorzien is van camberplates en dus volledig instelbaar is, vond ik dat het ook tijd was om de achteras instelbaar te maken. Hiervoor heb ik excentrische bouten geplaatst en de nodige plaatjes op de achteras gelast die verstelling mogelijk maken.
Excentrische bouten:

Geheel:



-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 44
- Joined: Sun Mar 12, 2006 9:58 am
- Location: Noord Holland
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
Zo…ik was al een paar jaartjes niet langs gefietst op dit forum! Gaaf om te zien dat de auto flink verbeterd is en nog steeds wordt zeg!

E30 Touring V8
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28648
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
Leuk dat je toch weer ff voorbij kwam Reinier!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28648
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
En nu wordt het, na veel werk verzet te hebben, blijkbaar toch tijd voor een nieuwe eigenaar. Blijft een gaaf pakketje zo!
(link MP E21 M30B34 1982 in Avusblau, prijs: bieden)
https://link.marktplaats.nl/m1738229694
(link MP E21 M30B34 1982 in Avusblau, prijs: bieden)
https://link.marktplaats.nl/m1738229694
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1095
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 ->M30B34
Mooie auto inderdaad in een unieke kleur.
Benieuwd waar deze straks weer opduikt.
Benieuwd waar deze straks weer opduikt.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28648
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 ->M30B34
Hopelijk blijft deze in beeld en is 'ie inmiddels bij een nieuwe liefhebber terecht gekomen, de adv is nl verwijderd...
-
- E21 starter
- Posts: 24
- Joined: Sat Apr 04, 2015 10:15 am
- My E21(s): '79 320/6 S54 Project
Re: E21 ->M30B34
Sorry to reply in the wrong language, but what size was the hex on the special tool you made?Aldo wrote: ↑Wed Jul 15, 2020 11:04 am Hele tijd geleden dat ik iets gepost heb, maar ik ben er nog.
Ik reed een hele tijd rond met een engels e46 stuurhuis met stuurbekrachtiging. Dat was een leuke uitdaging om het werkend te krijgen, maar de uiteindelijk was ik er toch niet echt tevreden over. Vervolgens besloten om het oude stuurhuis weer te reviseren, maar dan wel met een short ratio rack. Prijzige upgrade, maar dan heb je wel een stuurhuis met 2.5 slagen lock to lock.
Het demonteren met de "special tool":
![]()
I'm about to fit one of these Kiley Clinton quick racks and it would be good to have a head start on the tool
