Restauratie 323i 1978 (Polaris)
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
een kleine update van de vorderingen. De cas. staat klaar voor de spuiter, maar moet nog eventjes wachten door omstandigheden.
Het 323i blok wat ik had was op nokkenaslagers helemaal in gelopen. En het cilinderblok was een 2.0 verder nog redelijk.
en van 16D88 16-4-1988. Nu had ik nog een 323i blok dit is wel een origineel en wel van 78 ook een ruilblok van BMW
zuigers 80.5 drijfstanglagers +.50 1284 853/854 krukaslagers +25. Datum van het blok is 27K78 27-11-78
De nokkenas is heel goed de kleppen van cilinder 5 en 6 waren boven wat afgesleten en worden vervangen met de tuimelaars.
De motor heb ik vandaag naar het motoren revisiebedrijf gebracht een echte BMW kenner.
De cilinders zijn nog goed een beetje honen en nieuwe zuigerveren en lagers.
Het is alleen jammer dat ik alle onderdelen al verzamelt had maar allemaal standard maten.
Nu alleen nog even wachten op de krukaslagers.
de volgende stap is het zandstralen van van de aluminium delen kleppendeksel spruitstuk thermostaathuis en nog klein spul daarna wordt alles gekogeld zodat alles er weer uitziet als nieuw.
Het 323i blok wat ik had was op nokkenaslagers helemaal in gelopen. En het cilinderblok was een 2.0 verder nog redelijk.
en van 16D88 16-4-1988. Nu had ik nog een 323i blok dit is wel een origineel en wel van 78 ook een ruilblok van BMW
zuigers 80.5 drijfstanglagers +.50 1284 853/854 krukaslagers +25. Datum van het blok is 27K78 27-11-78
De nokkenas is heel goed de kleppen van cilinder 5 en 6 waren boven wat afgesleten en worden vervangen met de tuimelaars.
De motor heb ik vandaag naar het motoren revisiebedrijf gebracht een echte BMW kenner.
De cilinders zijn nog goed een beetje honen en nieuwe zuigerveren en lagers.
Het is alleen jammer dat ik alle onderdelen al verzamelt had maar allemaal standard maten.
Nu alleen nog even wachten op de krukaslagers.
de volgende stap is het zandstralen van van de aluminium delen kleppendeksel spruitstuk thermostaathuis en nog klein spul daarna wordt alles gekogeld zodat alles er weer uitziet als nieuw.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Mooi!! Zandstralen zou niet mijn voorkeur hebben, want wat tussen die dubbele plaat komt, van het kleppendeksel komt daar nooit allemaal weer tussenuit. En je wilt geen zand in je olie. Vraag maar eens aan Geert 02-er hoe dat werkt. Die had nog zand of grit in zn inlaat, na heel goed schoonmaken.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Het wordt blijkbaar steeds moeilijker een goed M20B23 blok bij elkaar te rapen/vinden. Maar goed je bent nu al een heel eind.
Zandstralen kleppendeksel: op een oude kop monteren en de carter ventilatie goed afsluiten en oude olievuldop erop, spruitstuk idem.
Zandstralen kleppendeksel: op een oude kop monteren en de carter ventilatie goed afsluiten en oude olievuldop erop, spruitstuk idem.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Inderdaad. Resultaat nieuw gereviseerde motor terug naar de haaien.
E21 323i. Baur Alpine White '80
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
De bedoeling is dat ik alle gaten en de onderkant van de kleppendeksel dichtmaak. Het cilinderblok is klaar
Nu nog spuiten. Koppen heb ik vandaag 4 stuks kaalgemaakt de 2 beste hebben we nieuwe klepgeleiders ingeperst een met standaard maten een set met overmaat
Een wordt compleet klaargemaakt en gebruik als reserve.
De andere 2 zijn nog redelijk goed. Nog een weekje wachten op wat onderdelen en opbouwen
Nu nog spuiten. Koppen heb ik vandaag 4 stuks kaalgemaakt de 2 beste hebben we nieuwe klepgeleiders ingeperst een met standaard maten een set met overmaat
Een wordt compleet klaargemaakt en gebruik als reserve.
De andere 2 zijn nog redelijk goed. Nog een weekje wachten op wat onderdelen en opbouwen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
En toch twijfel ik heel erg aan glasparels in het inlaatspruitstuk bij het aanschouwen van deze foto's/zuigers.
Hoe kunnen juist de schorten van de zuigers zo beschadigd raken van troep die via de verbrandingskamers door de motor gaat, ik kan niet snappen hoe die troep voorbij de zuigerveren is gekomen.
Zou dat wel zo zijn, dan zou het schadebeeld boven de zuigerveren overal rondom gelijk moeten zijn. Nu is de schade vooral daar waar de zuiger de grootste diameter heeft, en ja, zuigers zijn niet rond.
Ik denk dan ook eerder aan een te kleine passing tussen zuiger en cilinder dat deze motor in de vernieling geholpen heeft.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Ding zat vol, zuigerveren bewegen dan niet meer, zaten vast. Dan gaat het er wel langs.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Zo na een paar jaar en een paar verbouwingen en een paar verhuizingen en twee kleinkinderen, en twee broers die ons ontvallen zijn verder,
gaan we kijken of we het forum weer bij kunnen werken.
De motor is gereviseerd en kan getest worden. Foto's zijn gemaakt en staan in mijn fotobucket nu nog naar het forum maar dat komt ook nog.
gaan we kijken of we het forum weer bij kunnen werken.
De motor is gereviseerd en kan getest worden. Foto's zijn gemaakt en staan in mijn fotobucket nu nog naar het forum maar dat komt ook nog.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Ha, Jan, maar je vergeet het belangrijkste voor jouw beschikbare tijd te noemen. Je hoeft niet meer te werken!! Ik kijk uit naar je updates. Ook van die andere
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Precies! Mooi winterproject: ons bijpraten haha
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
klepzittingen klaar maken dit is nog 02-2022.
vier koppen klaargemaakt je weet nooit wanneer je er weer eentje nodig hebt
Het onderblok heb ik alleen een foto gevonden van voor het demonteren
Dan moet het blok nog opgebouwd worden de Aluminium delen zijn weer klaar na het kogelen en kunnen er ook weer op.
Dat kogelen gebeurt met kogels van 3mm dat mag niet telang want anders komen se er gepolijst uit.
Na het opbouwen kan er getest worden
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Ah, mooi, dat is een snelle skelter op zwenkwieltjes!!
Mooi blokje, zo. Die koppen, dat heb je zelf, die apparatuur? Of is dat extern?
Mooi blokje, zo. Die koppen, dat heb je zelf, die apparatuur? Of is dat extern?
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Restauratie 323i 1978 (Polaris)
Nee die apparatuur is van het revisie bedrijf hier in het dorp