Bmw E12 1981

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Hey

Ik ben Eelco uit het noorden-westen van friesland ,
29 jaar jong , en gek van oude (leger)motorfietsen/auto/luidsprekers .

IK heb sinds vorige week een nieuw 'project' .
Heb 3 jaar rond gereden met een vw kever , en heb deze geruild met een E12 .
Hij is technisch in redelijke staat , hij rijdt voortreffelijk . alleen de Solex carburateur geeft soms ff wat problemen .
Als ik hem koud start loopt hij even op 3 cilinders lijkt het , 2x gas geven en hij blijft netjes op 6 lopen .
En wanneer ik hem in drive of reverse zet , dan zakken de toeren (teveel) en valt hij soms uit , soms blijft het net lopen .
Heb deze week de bmw een grote beurt gegeven , alle filters , olie , bougies , en heb de rotor/kap ff goed schoongemaakt .

Omdat deze nog carburateur is , wil ik hem ombouwen naar of injectie . of naar een m50/m54 motorblok , 2,5L of 3L .
Voor mijn werk doe ik dagelijks kabelbomen van bussen dus elektronica is voor mij geen geheim (canbus etc werk ik dagelijks mee) .
Maar vindt het ook wel leuk om deze originele 2 liter erin te houden wat hij rijdt wel super solide / netjes .
Heb wel het idee met de solex dat de tweedetrap niet activeerd , maar mede omdat de motor niet voorbij het eerste streepje komt kwa tempratuur , kan de thermostaat even vervangen , op de snelweg zit hij net onder eerste streep, en in de file net boven de eerste streep . komt niet in de midden .
mits ook omdat mijn ventilator altijd draaid , daar zit zon vloeistofkoppeling in volgens mij .

Kwa uiterlijk , alle wielkassen zijn keihard , zit een plekje bij de keienvanger , een klein gat bij kofferbakrubber in de hoek , dat is niet zo spannend om te repararen thuis .
en de motorkap 'afwatering' is gatenkaas . de voorste veer-ophanging is al eens gerepareerd door een vorige eigenaar .
En de auto is helaas zeer slecht over - gerold met een witte '1k' coating .
ik ben van plan om hem zelf beter te spuiten , en sparen om hem te laten spuiting in lapisblue of diamandzwart .
Paar leuke velgen zaten erbij , moeten ook opnieuw gestraald/poedercoat .
En het intereur is super netjes , klein beetje instap schade maar voor de rest erg netjes , ook de hemel is 100% gaaf .
heb er wel een setje alpine boxen voor in de gedaan omdat de oude speakers kraakten .

Paar snelle foto's , maar zaterdag ff met mooi weer .

Image
Image
Image




Mijn uiteindelijke goal is zo iets als deze :

Image

met een 2,5L M54 erin , M50 inlaat en een leuke uitlaat , niet luid , maar gewoon mooi zware brom .
Automaat of handbak twijfel ik nog .
Mijn 'daily' is een F31 automaat diesel , dus een handbank heeft wel de voorkeur


E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17782
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Bmw E12 1981

Post by uwbuurman »

He Eelco,

Leuk! Waar is het "noordoosten van Friesland"? Harlingen ofzo? Of meer Arum?

Leuke intro, overigens. Caburateurs heb ik geen verstand van, maar ik heb zelf ook een f31 diesel automaat als daily, heb een e12 als projectauto en woon ook in Friesland, in de hoofdstad. Geinig!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11730
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bmw E12 1981

Post by Peter V. »

Hoi, welkom hier.

Ik hoor het woord carburateur...... De 4A1 hoeft helemaal geen problematisch geval te zijn hoor. Zolang je weet hoe ze werkt en waar je vooral, als ze goed staat afgesteld NIET aan mag komen.

De 4A1 zijn eigenlijk twee carburateurs in 1 huis, je heb dus ook twee mengselschroeven (CO). Je tweede trap kan openen als je chokekleppen geheel geopend zijn. Dit is een mechanische blokkade. Vaak is het zo dat de bovendeksel krom is omdat mensen de middelste moer waarop het luchtfilter zit te vast draaien of dat daar een dikker draadeind in is gedraaid waardoor je e.e.a. beschadigd. Tevens zetten veel mensen de carburateur te vast op het inlaatspruitstuk. Weet jij of ze in het verleden op gas heeft gedraaid?

Het is jammer dat je vrij ver weg van Brabant zit dus even op en neer om e.e.a. te controleren wordt wat moeilijker.
Succes met je project.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW F31, 2017 320dA EDE black-sapphire metallic
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Hey Buurman , ik woon in Bolsward . en leuk dat je dezelfde auto's hebt :) .

Vandaag naar me werk liep hij prima , ook niet uitgevallen , omdat het buiten warm weer is wellicht ? alles wat soepeler .
De vorige eigenaar had heeft ook 3 a 4 maand stil gestaan dus misschien moet alles weer even loskomen . hij rijdt steeds beter .
En ik kwam erachter dat mijn elek. spiegels niet werken , rechts omdat de kabelboom mist , en links geeft geen kik .
Leuke die elektrische spiegels maar als een set 'normale' vindt komen die erop .
Voor de rest rijdt hij geweldig peterV , dus kwa afstelling wil ik er niets aan doen . alleen de stationair loop moet/kan beter .
wel het idee dat hij hem redelijk lust > misschien half op de choke staat de hele tijd .
E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11535
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by 323baur »

Welkom!
Leuk ding hoor.
Een 520 met carbu zal nimmer een eco wonder worden, maar 1:8-@9 moet wel haalbaar zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2749
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Bmw E12 1981

Post by BertjeConti »

Hallo Eelco, welkom hier op t E21 forum, eindelijk iemand die ook een 520A-6 heeft, zoals mijne ooit was.

In mijn herinnering is het inderdaad een dorstige motor met de carburatie en automaat.

Jammer dat ie gerold is, zeker als de basis nog zo goed is. Bij mij is de motorkap afwatering ook gatenkaas, maar nog net goed genoeg om op de juiste wijze af te wateren, het gekke is dat dat 20 jaar geleden ook al het geval was, en het lijkt niet erger te worden.

Ik heb er een paar jaar als automaat mee gereden, maar vond dat de combi M20B20 met 3 traps automaat niet erg sportief en draaide altijd behoorlijk toeren, dat kwam het verbruik ook al niet ten goede.

Dus omgebouwd naar handgeschakelde 5 bak, en dat was echt een transformatie voor deze auto. Deze combie rijden we nu al 18 jaar.

Als je wil weten wat we nog allemaal meer met onze E12 uitspoken, dan kijk maar eens door ons topic "pastellblauer avonturen".

Ben benieuwd wat je allemaal met je auto gaat doen.
M50 of M54 ombouw? Spannend hoor, daar komt heel wat bij kijken, als eerste een carterpan vinden van een E34 met M50 motor want die heb je nodig, en die pannen worden tegenwoordig als in goud verhandeld, met name door/voor E30 bezitters die naar de 24V blokken willen ombouwen.

Verder denk ik dat je rembekrachtiger en pomp aardig in de weg zitten voor de M50/54 motorisering.

Als je M20 in goede conditie is, dan is ombouw naar injectie van de latere E30 ook een goede optie om van carburatie gedoe af te komen (sorry Peter)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Hey .

Leuk dat er nog zoveel E12 liefhebbers zijn .
Mijn tellerbak zegt 140k , RDW doet geen uitspraak maar het kan zomaar eens waar zijn .
Wel toen ik mijn bougies vervong , 5 stuks zagen er mooi bruin uit , 1 was aardig zwart ( voorste cilinder ) , kan nartuurlijk simpele klepseal wezen , maar ook een zuiger/scraapveer .
M54 heeft de voorkeur ik heb 6 jaar een E46 gehad 323i , blok was sterk en nooit grote dingen mee gehad , enkele vanos snel genoeg .
Maar er komt wel inderdaad heel wat bij kijken , helaas geen garage (ja , daar staat meerdere motorfietsen in , tweede hobby)
Dus ik zal het op straat/carport moeten doen . gereedschap scheelt het niet aan , maar ruimte is altijd een probleem geweest helaas .
ik zal eerst eens een compressie test uitvoeren binnenkort .
Ombouwen naar 'megasquirt' of een ouder E30 inspuiting kan nartuurlijk ook .
E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 314
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Bmw E12 1981

Post by Daniel »

Image

M54 zal ook prima in een E12 passen.

Nou hoor ik alweer mensen denken, dit is toch geen E12 op de foto.
Nee dat klopt dat is een E28.

Rijdt overigens bij jou in de buurt rond sinds dit weekend

Stuur maar PB als je meer wilt weten.

Groet Daniël

P.s mooie E12!
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Kijk dat lijkt erop ! dat zou ik ook graag willen .
ik heb een 525i van 2001 op het oog , staat redelijk dichtbij , complete auto onder de 1000 euro .

Daniel hoe heb jij het opgelost met de versnellingsbak/aandrijfas etc ?
Schijfrem-ombouw achter ?
bedrading/kabelboom is geen probleem voor me , motorsteunen lassen lukt ook wel .
en ik zie dat je een spagetti uitlaat hebt , is dat noodzakelijk of gewoon een upgrade ?
En ik hoorde iets over een E34 carterpan ?
E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4530
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Bmw E12 1981

Post by bmw e12 e21 »

Welkom Eelco! gaaf project!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2749
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Bmw E12 1981

Post by BertjeConti »

E38 728i heeft ook de carterpan met reservoir en oliepomp aanzuigbuis aan de voorzijde, net als bij de E34 met M5x motoren. Bij alle andere bmw's met M5x motoren zit het reservoir namelijk achter.
Dus zou een 6 cilinder motor uit een E38 makkelijker pas te maken zijn voor in de E12 cas, maar vrees dat het krap wordt bij subframe tussen bak en motor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Hey ,
Vandaag even een ritje gemaakt , en toen ik ging inhalen wist in niet wat me overkwam , ding trekt opeens 'keihard' vergeleken met eerst .
Volgens mij werkt mijn kickdown pedaal opeens , maar dat was 2x , en nu als ik hem helemaal intrap , valt de motor uit , zeg maar volgas rijdt prima , maar als ik hem doortrap naar die 'knop' dan 'bwoaaaaaap ? krijgt hij teveel benzine , of iets zit niet helemaal lekker ? ik schrok ervan wat deze oude 6 cilinder nog in zich had met de kickdown . of zou mijn tweede trap vast zitten ? aka krom huis ?
E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2749
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Bmw E12 1981

Post by BertjeConti »

Bwooaap klinkt meer naar te weinig brandstof.

Ja hoor, zo'n M20B20 heeft nog best wel wat in zich hoor als hij een beetje gezond is. Maar moet dan wel toeren maken, boven de 4000 rpm komen ze echt los.

Mijn oude motor had 130pk op de rollenbank, jaren geleden moest ie de dyno op tijdens de sharknose meeting.
Die nu in de E12 ligt doet 0-100 onder de 10S en haalt net geen 200kmh (gps)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
exorcism
Newbee
Posts: 11
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm
My E21(s): E12 520 1981
Location: Bolsward
Contact:

Re: Bmw E12 1981

Post by exorcism »

Het 'lijkt' dat de onsteking er mee kapt , want vandaag nog es geprobeerd , als ik de 'knop ' onder het pedaal indruk , valt de motor uit ! tijdens het rijden . net alsof de onsteking er mee kapt , ik reed +- 45 en deed (met warme motor) een 'kickdown' maar de motor viel gewoon uit na +- 3 seconden , en moest ik laten uitrollen > neutraal > starten , hij starte prima en rijdt ook prima , maar die knop is klopt niet ! , waar gaat die knop heen bij een carbu versie ? is het iets elektronisch ?
E12 520 automatic . F31 320D M-Sport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2749
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Bmw E12 1981

Post by BertjeConti »

exorcism wrote: Wed Jun 29, 2022 10:06 pm Het 'lijkt' dat de onsteking er mee kapt , want vandaag nog es geprobeerd , als ik de 'knop ' onder het pedaal indruk , valt de motor uit ! tijdens het rijden . net alsof de onsteking er mee kapt , ik reed +- 45 en deed (met warme motor) een 'kickdown' maar de motor viel gewoon uit na +- 3 seconden , en moest ik laten uitrollen > neutraal > starten , hij starte prima en rijdt ook prima , maar die knop is klopt niet ! , waar gaat die knop heen bij een carbu versie ? is het iets elektronisch ?
Zover ik weet en kan nagaan is de "knop" onder het gaspedaal puur en alleen een mechanische klik knop die feedback geeft naar je voet. Er zit geen schakelaar in, en dus geen bekabeling aan. (Heb de electrische schema's geraadpleegd)
Kickdown in de bak wordt bekrachtigd via de bowdenkabel die van de carburateur af komt.
Ik denk toch dat je het uitvallen moet zoeken in de 4A1.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply