E21 M54 conversie
Re: E21 M54 conversie
Zo doe ik eigenlijk al mijn projecten, gewoon aan beginnen en vooral niet bang zijn om iets fout te doen. Van fouten leer je alleen maar.
Al had ik gehoopt die achteras er ff onderin te prakken, maar dat viel toch wel iets tegen.
Meestal is het denkwerk het probleem, als de oplossing er eenmaal is stelt de uitvoering niet zoveel meer voor
Al had ik gehoopt die achteras er ff onderin te prakken, maar dat viel toch wel iets tegen.
Meestal is het denkwerk het probleem, als de oplossing er eenmaal is stelt de uitvoering niet zoveel meer voor
Re: E21 M54 conversie
Vandaag even de E21 en de E36 achteras laten zandstralen op mijn werk, dan kan ik met een frisse start beginnen
Alle 4 de draagarm ophangpunten en de diff ophanging weggezaagd, is gewoon een koker met wat stripjes aan dan
Alle 4 de draagarm ophangpunten van de E36 ook eraf gehaald en gekeken wat het beste paste. 2 stuks van de E21 en 2 stuks van de E36 en het komt best aardig uit allemaal
En meteen de verstevigingen van de chassisbalken erop gelast. Nu kan de vooras eronderuit en kan ik de draagbalk hiervan klaar maken
Alle 4 de draagarm ophangpunten en de diff ophanging weggezaagd, is gewoon een koker met wat stripjes aan dan
Alle 4 de draagarm ophangpunten van de E36 ook eraf gehaald en gekeken wat het beste paste. 2 stuks van de E21 en 2 stuks van de E36 en het komt best aardig uit allemaal
En meteen de verstevigingen van de chassisbalken erop gelast. Nu kan de vooras eronderuit en kan ik de draagbalk hiervan klaar maken
Re: E21 M54 conversie
Zo, nog ff de avond eraan geplakt...
Besloten om het middenstuk van de E36 as zo zuinig mogelijk aan de E21 as te lassen, moet alleen een klein stuk wegsnijden om plek te maken
Helaas kom ik niet uit met de bouten van de draagarmen, dus moet nog meer weggezaagd worden
Hier de as onder de auto, past maar net met de brandstoftank en de bodem van de achterbank (moet nog laswerk doen aan dat afgebrande stuk inderdaad)
Helaas heb ik aardig veel camber doordat de scharnierpunten van de draagarm nu een stuk lager zitten dan bij de E36, ik laat het voor nu even zo, mocht het me later niet aanstaan dan maak ik de binnenste ophangpunten wel wat hoger
Besloten om het middenstuk van de E36 as zo zuinig mogelijk aan de E21 as te lassen, moet alleen een klein stuk wegsnijden om plek te maken
Helaas kom ik niet uit met de bouten van de draagarmen, dus moet nog meer weggezaagd worden
Hier de as onder de auto, past maar net met de brandstoftank en de bodem van de achterbank (moet nog laswerk doen aan dat afgebrande stuk inderdaad)
Helaas heb ik aardig veel camber doordat de scharnierpunten van de draagarm nu een stuk lager zitten dan bij de E36, ik laat het voor nu even zo, mocht het me later niet aanstaan dan maak ik de binnenste ophangpunten wel wat hoger
Re: E21 M54 conversie
Vanavond de vooras afgemaakt
Komende weken helaas in de kost voor t werk, dus hoop dat ik deze maand de achteras klaar krijg zodat hij weer op zn wielen kan staan
Komende weken helaas in de kost voor t werk, dus hoop dat ik deze maand de achteras klaar krijg zodat hij weer op zn wielen kan staan
Re: E21 M54 conversie
Zie nu pas dat ik nog een stukje gemist heb...
Laswerk aan de achteras is klaar, en heb de oude veerschotel van de draagarm afgehaald omdat dit niet meer terugkomt, ik blijf de originele e21 coilover gebruiken
Laswerk aan de achteras is klaar, en heb de oude veerschotel van de draagarm afgehaald omdat dit niet meer terugkomt, ik blijf de originele e21 coilover gebruiken
Re: E21 M54 conversie
Deze ook, zit een heel klein gaatje.. dat waarschijnlijk een gat wordt als het lasapparaat in de buurt komt
Re: E21 M54 conversie
Ik zie nu pas dat je hier in de buurt woont, dacht dat heel het forum hier in t noorden verbleefBertjeConti wrote: ↑Tue Aug 16, 2022 7:54 am Blijft zo een leuk project, en je schrikt nergens van terug, maar pakt het gewoon aan. Ook als de weg moeilijk is.
Re: E21 M54 conversie
Zo, ik ben er weer.
Zit al 8 weken in duitsland voor mijn werk, dus helaas geen tijd gehad voor de E21, maar ondertussen wel nog wat spullen gekocht.
- E36 323TI draagarmen, de stevigste draagarmen die er te krijgen zijn, met schijven
- 2 setjes nieuwe koplampen, kwam ik toevallig tegen
- Een zandstraalkast, wilde ik al een paar jaar, toch maar eens gekocht
- E91 320d wielnaven, deze zijn hetzelfde als een E30 kwa breedte, maar hebben 5 gaten. dus dan staat het weer 2cm smaller per kant. dit in combinatie met 328i schijven achter om alles kloppend te krijgen
Links een E36 naaf en rechts een E30 naaf, dat verschil los ik op met E91 naven
Diff was een bok roestkorsten, meteen ff schoongemaakt
De 323TI draagarm eronder gehangen, camber is mooi zo, alleen moet alles nog 2 cm naar binnen toe
Meteen begonnen met het maken van een ophangpunt voor de E21 veerpoot
Afgelast
En eronder gehangen
Alleen nog ff 2 stripjes erop maken waar de veerpoot daadwerkelijk aan vastkomt en het ophangpunt van de E36 schokdemper wegslijpen.
Zit al 8 weken in duitsland voor mijn werk, dus helaas geen tijd gehad voor de E21, maar ondertussen wel nog wat spullen gekocht.
- E36 323TI draagarmen, de stevigste draagarmen die er te krijgen zijn, met schijven
- 2 setjes nieuwe koplampen, kwam ik toevallig tegen
- Een zandstraalkast, wilde ik al een paar jaar, toch maar eens gekocht
- E91 320d wielnaven, deze zijn hetzelfde als een E30 kwa breedte, maar hebben 5 gaten. dus dan staat het weer 2cm smaller per kant. dit in combinatie met 328i schijven achter om alles kloppend te krijgen
Links een E36 naaf en rechts een E30 naaf, dat verschil los ik op met E91 naven
Diff was een bok roestkorsten, meteen ff schoongemaakt
De 323TI draagarm eronder gehangen, camber is mooi zo, alleen moet alles nog 2 cm naar binnen toe
Meteen begonnen met het maken van een ophangpunt voor de E21 veerpoot
Afgelast
En eronder gehangen
Alleen nog ff 2 stripjes erop maken waar de veerpoot daadwerkelijk aan vastkomt en het ophangpunt van de E36 schokdemper wegslijpen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 M54 conversie
Is dat een beetje te doen, lassen aan gietstalen onderdelen met de mig?
Ja moet eigenlijk wel, het naafhuis zit immers af fabriek ook aan de draagarm gelast.
Ja moet eigenlijk wel, het naafhuis zit immers af fabriek ook aan de draagarm gelast.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 M54 conversie
Dat was ook mijn gedachte. Heb het er op mijn werk nog over gehad met de lasspecialisten en die vonden t ook wel kunnen.BertjeConti wrote: ↑Fri Oct 14, 2022 5:19 pm Is dat een beetje te doen, lassen aan gietstalen onderdelen met de mig?
Ja moet eigenlijk wel, het naafhuis zit immers af fabriek ook aan de draagarm gelast.
Het is ook gietstaal, en geen gietijzer, dus gewoon lasbaar
Re: E21 M54 conversie
Vandaag de verbinding tussen de stuurkolom en het stuurhuis gemaakt. Was maar een uurtje werk om van de E21 en E36 stuurlink een passende te maken.
Verder beide draagarmen achter zo ver klaar zodat de auto nu op zn wielen staat en stuurt.
Binnenkort afgooien bij een plaatwerker voor verse dorpels en tot die tijd de laatste rotte plekken nog lassen voordat ik de motor uit de E39 ga halen
Verder beide draagarmen achter zo ver klaar zodat de auto nu op zn wielen staat en stuurt.
Binnenkort afgooien bij een plaatwerker voor verse dorpels en tot die tijd de laatste rotte plekken nog lassen voordat ik de motor uit de E39 ga halen