E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Zo doe ik eigenlijk al mijn projecten, gewoon aan beginnen en vooral niet bang zijn om iets fout te doen. Van fouten leer je alleen maar.

Al had ik gehoopt die achteras er ff onderin te prakken, maar dat viel toch wel iets tegen.

Meestal is het denkwerk het probleem, als de oplossing er eenmaal is stelt de uitvoering niet zoveel meer voor


Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag even de E21 en de E36 achteras laten zandstralen op mijn werk, dan kan ik met een frisse start beginnen
Image
Image

Alle 4 de draagarm ophangpunten en de diff ophanging weggezaagd, is gewoon een koker met wat stripjes aan dan
Image

Alle 4 de draagarm ophangpunten van de E36 ook eraf gehaald en gekeken wat het beste paste. 2 stuks van de E21 en 2 stuks van de E36 en het komt best aardig uit allemaal
Image
Image

En meteen de verstevigingen van de chassisbalken erop gelast. Nu kan de vooras eronderuit en kan ik de draagbalk hiervan klaar maken
Image
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Prachtig om te zien, petje af!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Zo, nog ff de avond eraan geplakt...

Besloten om het middenstuk van de E36 as zo zuinig mogelijk aan de E21 as te lassen, moet alleen een klein stuk wegsnijden om plek te maken
Image

Helaas kom ik niet uit met de bouten van de draagarmen, dus moet nog meer weggezaagd worden
Image

Hier de as onder de auto, past maar net met de brandstoftank en de bodem van de achterbank (moet nog laswerk doen aan dat afgebrande stuk inderdaad)
Image

Helaas heb ik aardig veel camber doordat de scharnierpunten van de draagarm nu een stuk lager zitten dan bij de E36, ik laat het voor nu even zo, mocht het me later niet aanstaan dan maak ik de binnenste ophangpunten wel wat hoger
Image
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vanavond de vooras afgemaakt

Image

Komende weken helaas in de kost voor t werk, dus hoop dat ik deze maand de achteras klaar krijg zodat hij weer op zn wielen kan staan
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 M54 conversie

Post by Nick1984 »

Sterk bezig! ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Lekker bezig!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Zie nu pas dat ik nog een stukje gemist heb...

Laswerk aan de achteras is klaar, en heb de oude veerschotel van de draagarm afgehaald omdat dit niet meer terugkomt, ik blijf de originele e21 coilover gebruiken

ImageImage
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Die krengen rotten toch altijd, onder de schotel. Dus dikke prima
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Deze ook, zit een heel klein gaatje.. dat waarschijnlijk een gat wordt als het lasapparaat in de buurt komt
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

BertjeConti wrote: Tue Aug 16, 2022 7:54 am Blijft zo een leuk project, en je schrikt nergens van terug, maar pakt het gewoon aan. Ook als de weg moeilijk is.
Ik zie nu pas dat je hier in de buurt woont, dacht dat heel het forum hier in t noorden verbleef :D
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Zo, ik ben er weer.

Zit al 8 weken in duitsland voor mijn werk, dus helaas geen tijd gehad voor de E21, maar ondertussen wel nog wat spullen gekocht.

- E36 323TI draagarmen, de stevigste draagarmen die er te krijgen zijn, met schijven
- 2 setjes nieuwe koplampen, kwam ik toevallig tegen
- Een zandstraalkast, wilde ik al een paar jaar, toch maar eens gekocht
- E91 320d wielnaven, deze zijn hetzelfde als een E30 kwa breedte, maar hebben 5 gaten. dus dan staat het weer 2cm smaller per kant. dit in combinatie met 328i schijven achter om alles kloppend te krijgen

Links een E36 naaf en rechts een E30 naaf, dat verschil los ik op met E91 naven
Image

Diff was een bok roestkorsten, meteen ff schoongemaakt
Image

De 323TI draagarm eronder gehangen, camber is mooi zo, alleen moet alles nog 2 cm naar binnen toe
Image

Meteen begonnen met het maken van een ophangpunt voor de E21 veerpoot
Image

Afgelast
Image

En eronder gehangen
Image

Alleen nog ff 2 stripjes erop maken waar de veerpoot daadwerkelijk aan vastkomt en het ophangpunt van de E36 schokdemper wegslijpen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 M54 conversie

Post by BertjeConti »

Is dat een beetje te doen, lassen aan gietstalen onderdelen met de mig?
Ja moet eigenlijk wel, het naafhuis zit immers af fabriek ook aan de draagarm gelast.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

BertjeConti wrote: Fri Oct 14, 2022 5:19 pm Is dat een beetje te doen, lassen aan gietstalen onderdelen met de mig?
Ja moet eigenlijk wel, het naafhuis zit immers af fabriek ook aan de draagarm gelast.
Dat was ook mijn gedachte. Heb het er op mijn werk nog over gehad met de lasspecialisten en die vonden t ook wel kunnen.

Het is ook gietstaal, en geen gietijzer, dus gewoon lasbaar
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag de verbinding tussen de stuurkolom en het stuurhuis gemaakt. Was maar een uurtje werk om van de E21 en E36 stuurlink een passende te maken.

Image

Verder beide draagarmen achter zo ver klaar zodat de auto nu op zn wielen staat en stuurt.

Binnenkort afgooien bij een plaatwerker voor verse dorpels en tot die tijd de laatste rotte plekken nog lassen voordat ik de motor uit de E39 ga halen
Post Reply