Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28231
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

+1! Leuk verslag en gave foto's Raymond!


Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
raymondw
E21 Pro
Posts: 1233
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Gisteren heb ik Robert op bezoek gehad om een aantal werkzaamheden aan zijn E34S uit te voeren. Enerzijds het (preventief) vervangen van de brandstof drukregelaar, anderzijds het (preventief) vervangen van de krukassensor. Eigenlijk stond ook het vervangen van een drietal slangen van het onderdruk systeem op de rol, maar daarvoor moest ook een nieuw terugslagklep besteld worden en deze is bij BMW niet meer leverbaar. Deze heeft hij via een ander kanaal wel kunnen verkrijgen, maar die is op een of andere manier ergens anders terecht gekomen. Aangezien het vervangen van deze slangen zonder een nieuwe terugslagklep een te groot risico is, hebben we dit werkpakketje uit de scope gehaald. Aanvullend wilde Robert graag dat ik naar de injectoren keek omdat hij deze kort geleden heeft laten reviseren en na plaatsing de auto niet meer zo mooi rond vond lopen. Al met al, een eenvoudig takenlijstje dus.

Image

We zijn begonnen met vervangen van de brandstofdruk regelaar. De exemplaren die BMW nu levert komen uit Brazilië terwijl de originele nog in Duitsland is gemaakt. Wat verder opviel is dat daar waar het vervangende exemplaar nog volledig uit metaal is gemaakt, de nieuwe een aantal plastic delen heeft. Die gaat ondanks de enorme aanschafprijs (200 Euro) echt geen 30 jaar meer mee. Al met a hebben we dus geen goed gevoel bij de nieuwe exemplaren die Bosch in Brazilië laat maken. Desalniettemin hebben we de nieuwe toch geplaatst om te kijken of dit het ‘hikje’ waar Robert al lange tijd over klaagde op gaat lossen.

Image

Daarna heb ik de plaatsing van de injectoren gecontroleerd en gecorrigeerd opdat de injectoren t.o.v. de brandstofrail goed werden gefixeerd. Het was een klein verschil t.o.v. hoe Robert ze had geplaatst, maar wel essentieel om de baseline goed te krijgen. Daarna de motor gestart en kak, deze liep nog onregelmatiger als daarvoor.

In eerste instantie vermoedden we een issue met de ontsteking, maar na controle van de bougies en de bougiekabels bleek het daaraan niet te liggen. Dus alsnog de connector rail voor de aansturing van de injectoren los genomen en geïnspecteerd en warempel, een van de contactjes voor de tweede injector was een eindje terug gedrukt waardoor de elektrische verbinding van onbetrouwbaar was. Bij nadere inspectie bleek ook dat het rubber manchet van het stekkerhuis gescheurd was, ergo niet iets van de laatste tijd. Na het contactje weer in correcte positie te hebben gedrukt liep de motor weer stationair zoals het een S38 betaamd. Een proefrit daarna bevestigde de diagnose.

Image

S’ middags hebben we de krukaspositie sensor vervangen. Daarvoor moesten we enkel de mechanische ventilator en de luchtgeleider daarvoor demonteren. Het routeren van het stekkertje achter de koelwater buizen was wat priegelwerk, maar niets onoverkomelijks Na het starten van de motor viel ons een zingend geluid op dat we niet eerder waargenomen hadden. Deed leek op een resonantie van een kritisch systeem en konden we uiteindelijk verklaren doordat de afstand tussen de sensor en de trillingsdemper correct ingesteld moest worden. Na dit gedaan te hebben was de resonantie verdwenen.

Image

Voor het onderzoek hebben we ook het lucht verzamelhuis gedemonteerd om de aansluiting van de luchtpomp op het magnetisch bediende ventiel naar het vacuüm systeem in orde was. Dit slangetje bleek bij aanraken uiteen te vallen. Omdat Robert de elektrische aansturing van de luchtpomp heeft uitgeschakeld hebben we de uitgang van het magneet ventiel met een stop afgedopt. Daarmee kunnen we ook onderzoeken of deze feature invloed op het ‘hikje’ kan hebben. Vermoedelijk niet, maar dat willen we wel bevestigd zien.

Al met al hadden we de volledige dag wel nodig waarbij de tijd met name in de twee niet geplande storingsonderzoekjes en de correctie van de positionering van de injectoren ging zitten, maar het resultaat mag er zijn.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17833
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Is het hikje nu weg? Mooi gewerkt, in ieder geval! Bijna Eifelklaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
kielr
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Sat Sep 21, 2013 11:45 am

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by kielr »

Kan ik nog niet goed beoordelen. Is een wat langere periode voor nodig aangezien het hikje er ook niet altijd is.

De V-snaartjes gaan we ook nog vervangen voor de Eifel en ik kijk dit weekend de ontsteking nog na. Rotor en verdelerkap zijn niet de sterkste onderdelen bij de S38B36 na verloop van tijd. De V-snaartjes vervangen heeft natuurlijk niets met het hikje te maken dat is puur slijtage, de rotor en verdelerkap mogelijk wel.
raymondw
E21 Pro
Posts: 1233
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Een poosje geleden werd ik benaderd om mijn E34S voor het concours d’ élégance op paleis Soestdijk aan youngtimer magazine uit te lenen. Dit in het kader van (1) het vijftig jarig bestaan van BMW //M Gmbh en (2) een bijdrage leveren aan het thema ‘klassieker van de toekomst’. Ik had er overigens geen moeite mee om mijn E28S ook ter beschikking te stellen, maar voor het E28/E12 deel had Geurt al een tweetal M535i geregeld.

Image

Omdat ik vanwege werk gerelateerde verplichtingen zelf verhinderd was heeft mijn broer de E34S afgelopen donderdag naar Soestdijk gebracht. Daarmee was hij de eerste die er sinds de afronding van de projectwerkzaamheden t.a.v. revisie inlaat en brandstofsysteem mee kon rijden. Buiten het feit dat de A/C niet werkte vernam ik geen observaties, maar dat van de A/C was bekend. Die moet ik een keer laten ombouwen naar R134a.

Image

Maar wat een geweldige locatie voor een auto evenement. De ambiance is zeker voor het klassieke spul perfect en dan al dat moois van diverse pluimage verdeeld langs de gehele hof vijver. Youngtimer magazine had een perfecte locatie vlak bij de ingang van de klassieker parking waardoor ze volgens Perry erg veel aanloop hebben gehad en daarmee onze BMW’s dus ook veel bekijks hebben gehad.

Image

Zelf was ik er zondagmiddag samen met Martijn en mijn ouwe heer die halverwege de ronde maar een plekje op de stand van YT zocht. Dat is gezien zijn leeftijd ook begrijpelijk. Martijn en ik kwamen verder op onze ronde Odo en Geert nog tegen. Al met al een leuk middagje dat met een fotosessie werd afgesloten, immers hoe vaak kan je deze plaatjes van je eigen auto maken ?

Image

Op de terugweg heb ik zelf met de E34S gereden. Mijn algehele indruk is dat alle werkzaamheden van het eerste kwartaal tot een verbetering van de performance hebben geleid. Daarbij is de motorloop rustiger en gelijkmatiger geworden. Wel een paar kleine aandachtspuntjes zoals het bijvullen van hydraulische vloeistof in het PAS reservoir en het vervangen van de motor-en versnellingsbak olie.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17833
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Leuk, Raymond!! En inderdaad, zo bij Soestdijk is schitterend!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1750
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Nick1984 »

Ik blijft het ook een prachtig model vinden! En zeker in zo'n onberispelijke staat :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply