Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
+1! Leuk verslag en gave foto's Raymond!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gisteren heb ik Robert op bezoek gehad om een aantal werkzaamheden aan zijn E34S uit te voeren. Enerzijds het (preventief) vervangen van de brandstof drukregelaar, anderzijds het (preventief) vervangen van de krukassensor. Eigenlijk stond ook het vervangen van een drietal slangen van het onderdruk systeem op de rol, maar daarvoor moest ook een nieuw terugslagklep besteld worden en deze is bij BMW niet meer leverbaar. Deze heeft hij via een ander kanaal wel kunnen verkrijgen, maar die is op een of andere manier ergens anders terecht gekomen. Aangezien het vervangen van deze slangen zonder een nieuwe terugslagklep een te groot risico is, hebben we dit werkpakketje uit de scope gehaald. Aanvullend wilde Robert graag dat ik naar de injectoren keek omdat hij deze kort geleden heeft laten reviseren en na plaatsing de auto niet meer zo mooi rond vond lopen. Al met al, een eenvoudig takenlijstje dus.
We zijn begonnen met vervangen van de brandstofdruk regelaar. De exemplaren die BMW nu levert komen uit Brazilië terwijl de originele nog in Duitsland is gemaakt. Wat verder opviel is dat daar waar het vervangende exemplaar nog volledig uit metaal is gemaakt, de nieuwe een aantal plastic delen heeft. Die gaat ondanks de enorme aanschafprijs (200 Euro) echt geen 30 jaar meer mee. Al met a hebben we dus geen goed gevoel bij de nieuwe exemplaren die Bosch in Brazilië laat maken. Desalniettemin hebben we de nieuwe toch geplaatst om te kijken of dit het ‘hikje’ waar Robert al lange tijd over klaagde op gaat lossen.
Daarna heb ik de plaatsing van de injectoren gecontroleerd en gecorrigeerd opdat de injectoren t.o.v. de brandstofrail goed werden gefixeerd. Het was een klein verschil t.o.v. hoe Robert ze had geplaatst, maar wel essentieel om de baseline goed te krijgen. Daarna de motor gestart en kak, deze liep nog onregelmatiger als daarvoor.
In eerste instantie vermoedden we een issue met de ontsteking, maar na controle van de bougies en de bougiekabels bleek het daaraan niet te liggen. Dus alsnog de connector rail voor de aansturing van de injectoren los genomen en geïnspecteerd en warempel, een van de contactjes voor de tweede injector was een eindje terug gedrukt waardoor de elektrische verbinding van onbetrouwbaar was. Bij nadere inspectie bleek ook dat het rubber manchet van het stekkerhuis gescheurd was, ergo niet iets van de laatste tijd. Na het contactje weer in correcte positie te hebben gedrukt liep de motor weer stationair zoals het een S38 betaamd. Een proefrit daarna bevestigde de diagnose.
S’ middags hebben we de krukaspositie sensor vervangen. Daarvoor moesten we enkel de mechanische ventilator en de luchtgeleider daarvoor demonteren. Het routeren van het stekkertje achter de koelwater buizen was wat priegelwerk, maar niets onoverkomelijks Na het starten van de motor viel ons een zingend geluid op dat we niet eerder waargenomen hadden. Deed leek op een resonantie van een kritisch systeem en konden we uiteindelijk verklaren doordat de afstand tussen de sensor en de trillingsdemper correct ingesteld moest worden. Na dit gedaan te hebben was de resonantie verdwenen.
Voor het onderzoek hebben we ook het lucht verzamelhuis gedemonteerd om de aansluiting van de luchtpomp op het magnetisch bediende ventiel naar het vacuüm systeem in orde was. Dit slangetje bleek bij aanraken uiteen te vallen. Omdat Robert de elektrische aansturing van de luchtpomp heeft uitgeschakeld hebben we de uitgang van het magneet ventiel met een stop afgedopt. Daarmee kunnen we ook onderzoeken of deze feature invloed op het ‘hikje’ kan hebben. Vermoedelijk niet, maar dat willen we wel bevestigd zien.
Al met al hadden we de volledige dag wel nodig waarbij de tijd met name in de twee niet geplande storingsonderzoekjes en de correctie van de positionering van de injectoren ging zitten, maar het resultaat mag er zijn.
We zijn begonnen met vervangen van de brandstofdruk regelaar. De exemplaren die BMW nu levert komen uit Brazilië terwijl de originele nog in Duitsland is gemaakt. Wat verder opviel is dat daar waar het vervangende exemplaar nog volledig uit metaal is gemaakt, de nieuwe een aantal plastic delen heeft. Die gaat ondanks de enorme aanschafprijs (200 Euro) echt geen 30 jaar meer mee. Al met a hebben we dus geen goed gevoel bij de nieuwe exemplaren die Bosch in Brazilië laat maken. Desalniettemin hebben we de nieuwe toch geplaatst om te kijken of dit het ‘hikje’ waar Robert al lange tijd over klaagde op gaat lossen.
Daarna heb ik de plaatsing van de injectoren gecontroleerd en gecorrigeerd opdat de injectoren t.o.v. de brandstofrail goed werden gefixeerd. Het was een klein verschil t.o.v. hoe Robert ze had geplaatst, maar wel essentieel om de baseline goed te krijgen. Daarna de motor gestart en kak, deze liep nog onregelmatiger als daarvoor.
In eerste instantie vermoedden we een issue met de ontsteking, maar na controle van de bougies en de bougiekabels bleek het daaraan niet te liggen. Dus alsnog de connector rail voor de aansturing van de injectoren los genomen en geïnspecteerd en warempel, een van de contactjes voor de tweede injector was een eindje terug gedrukt waardoor de elektrische verbinding van onbetrouwbaar was. Bij nadere inspectie bleek ook dat het rubber manchet van het stekkerhuis gescheurd was, ergo niet iets van de laatste tijd. Na het contactje weer in correcte positie te hebben gedrukt liep de motor weer stationair zoals het een S38 betaamd. Een proefrit daarna bevestigde de diagnose.
S’ middags hebben we de krukaspositie sensor vervangen. Daarvoor moesten we enkel de mechanische ventilator en de luchtgeleider daarvoor demonteren. Het routeren van het stekkertje achter de koelwater buizen was wat priegelwerk, maar niets onoverkomelijks Na het starten van de motor viel ons een zingend geluid op dat we niet eerder waargenomen hadden. Deed leek op een resonantie van een kritisch systeem en konden we uiteindelijk verklaren doordat de afstand tussen de sensor en de trillingsdemper correct ingesteld moest worden. Na dit gedaan te hebben was de resonantie verdwenen.
Voor het onderzoek hebben we ook het lucht verzamelhuis gedemonteerd om de aansluiting van de luchtpomp op het magnetisch bediende ventiel naar het vacuüm systeem in orde was. Dit slangetje bleek bij aanraken uiteen te vallen. Omdat Robert de elektrische aansturing van de luchtpomp heeft uitgeschakeld hebben we de uitgang van het magneet ventiel met een stop afgedopt. Daarmee kunnen we ook onderzoeken of deze feature invloed op het ‘hikje’ kan hebben. Vermoedelijk niet, maar dat willen we wel bevestigd zien.
Al met al hadden we de volledige dag wel nodig waarbij de tijd met name in de twee niet geplande storingsonderzoekjes en de correctie van de positionering van de injectoren ging zitten, maar het resultaat mag er zijn.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:07 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Is het hikje nu weg? Mooi gewerkt, in ieder geval! Bijna Eifelklaar.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Kan ik nog niet goed beoordelen. Is een wat langere periode voor nodig aangezien het hikje er ook niet altijd is.
De V-snaartjes gaan we ook nog vervangen voor de Eifel en ik kijk dit weekend de ontsteking nog na. Rotor en verdelerkap zijn niet de sterkste onderdelen bij de S38B36 na verloop van tijd. De V-snaartjes vervangen heeft natuurlijk niets met het hikje te maken dat is puur slijtage, de rotor en verdelerkap mogelijk wel.
De V-snaartjes gaan we ook nog vervangen voor de Eifel en ik kijk dit weekend de ontsteking nog na. Rotor en verdelerkap zijn niet de sterkste onderdelen bij de S38B36 na verloop van tijd. De V-snaartjes vervangen heeft natuurlijk niets met het hikje te maken dat is puur slijtage, de rotor en verdelerkap mogelijk wel.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Een poosje geleden werd ik benaderd om mijn E34S voor het concours d’ élégance op paleis Soestdijk aan youngtimer magazine uit te lenen. Dit in het kader van (1) het vijftig jarig bestaan van BMW //M Gmbh en (2) een bijdrage leveren aan het thema ‘klassieker van de toekomst’. Ik had er overigens geen moeite mee om mijn E28S ook ter beschikking te stellen, maar voor het E28/E12 deel had Geurt al een tweetal M535i geregeld.
Omdat ik vanwege werk gerelateerde verplichtingen zelf verhinderd was heeft mijn broer de E34S afgelopen donderdag naar Soestdijk gebracht. Daarmee was hij de eerste die er sinds de afronding van de projectwerkzaamheden t.a.v. revisie inlaat en brandstofsysteem mee kon rijden. Buiten het feit dat de A/C niet werkte vernam ik geen observaties, maar dat van de A/C was bekend. Die moet ik een keer laten ombouwen naar R134a.
Maar wat een geweldige locatie voor een auto evenement. De ambiance is zeker voor het klassieke spul perfect en dan al dat moois van diverse pluimage verdeeld langs de gehele hof vijver. Youngtimer magazine had een perfecte locatie vlak bij de ingang van de klassieker parking waardoor ze volgens Perry erg veel aanloop hebben gehad en daarmee onze BMW’s dus ook veel bekijks hebben gehad.
Zelf was ik er zondagmiddag samen met Martijn en mijn ouwe heer die halverwege de ronde maar een plekje op de stand van YT zocht. Dat is gezien zijn leeftijd ook begrijpelijk. Martijn en ik kwamen verder op onze ronde Odo en Geert nog tegen. Al met al een leuk middagje dat met een fotosessie werd afgesloten, immers hoe vaak kan je deze plaatjes van je eigen auto maken ?
Op de terugweg heb ik zelf met de E34S gereden. Mijn algehele indruk is dat alle werkzaamheden van het eerste kwartaal tot een verbetering van de performance hebben geleid. Daarbij is de motorloop rustiger en gelijkmatiger geworden. Wel een paar kleine aandachtspuntjes zoals het bijvullen van hydraulische vloeistof in het PAS reservoir en het vervangen van de motor-en versnellingsbak olie.
Omdat ik vanwege werk gerelateerde verplichtingen zelf verhinderd was heeft mijn broer de E34S afgelopen donderdag naar Soestdijk gebracht. Daarmee was hij de eerste die er sinds de afronding van de projectwerkzaamheden t.a.v. revisie inlaat en brandstofsysteem mee kon rijden. Buiten het feit dat de A/C niet werkte vernam ik geen observaties, maar dat van de A/C was bekend. Die moet ik een keer laten ombouwen naar R134a.
Maar wat een geweldige locatie voor een auto evenement. De ambiance is zeker voor het klassieke spul perfect en dan al dat moois van diverse pluimage verdeeld langs de gehele hof vijver. Youngtimer magazine had een perfecte locatie vlak bij de ingang van de klassieker parking waardoor ze volgens Perry erg veel aanloop hebben gehad en daarmee onze BMW’s dus ook veel bekijks hebben gehad.
Zelf was ik er zondagmiddag samen met Martijn en mijn ouwe heer die halverwege de ronde maar een plekje op de stand van YT zocht. Dat is gezien zijn leeftijd ook begrijpelijk. Martijn en ik kwamen verder op onze ronde Odo en Geert nog tegen. Al met al een leuk middagje dat met een fotosessie werd afgesloten, immers hoe vaak kan je deze plaatjes van je eigen auto maken ?
Op de terugweg heb ik zelf met de E34S gereden. Mijn algehele indruk is dat alle werkzaamheden van het eerste kwartaal tot een verbetering van de performance hebben geleid. Daarbij is de motorloop rustiger en gelijkmatiger geworden. Wel een paar kleine aandachtspuntjes zoals het bijvullen van hydraulische vloeistof in het PAS reservoir en het vervangen van de motor-en versnellingsbak olie.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:06 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik blijft het ook een prachtig model vinden! En zeker in zo'n onberispelijke staat
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De dollar naar Euro koers is wat ongunstig, maar desalniettemin zijn de diensten van Blackstone laboratories voor analyse van gebruikte olie nog steeds erg interessant. Wel is het zo dat ik met het versturen van samples wacht totdat ik er een stuk of zes bij elkaar heb verzameld. Daar gaat gemiddeld zón twee jaar overheen. Begin September was het weer zover en na een paar weekjes wachten, voornamelijk doorlooptijd in de verzending kreeg ik afgelopen vrijdagavond laat de zes rapporten van in totaal vier auto’s. Dat levert altijd weer een hoop kennis op, maar kort samengevat:
Verder twijfel ik of ik met het uitvoeren van UOA van de M54B30 door moet blijven gaan. Die is al zolang constant aan de lage kant en de drijfstanglagers dermate vers dat ik de kans op een motorschade als erg klein veronderstel. Maar ik heb al weer een sample klaarliggen; die gaat bij de volgende keer mee. Definitieve beslissing volgt daarna.
- E28S (van mijzelf) -> Verdere verlaging van slijtage tot onder de gemiddelden voor M88/3 en S38B35.
- E34S (van mijzelf) -> Verdere verlaging van slijtage, maar nog niet helemaal uitgestabiliseerd. Verder zijn nog niet alle restanten van vloeibare pakking en assemblage pasta uitgewassen.
- E34S (van Robert) -> Geen opvallende verschillen t.o.v. voorgaande rapporten. Slijtage in lijn met de gemiddelden voor een S38B36.
- E39 530iT (van mijzelf) -> Geen opvallende verschillen t.o.v. voorgaande rapporten. Slijtage in lijn met de gemiddelden voor een M54B30.
- E32 735i (van mijn ouwe heer) -> Slijtage is buiten range voor dit type (M30B35) motor, maar geen wezenlijke verandering t.o.v. voorgaande analyse uit 2015. Vermoed een onderliggend issue, maar daarvoor wil ik eerst de voor de hand liggende hypotheses bewijzen of ontkrachten. Wat verder opvalt is dat de brandstofvervuiling in de olie nu in lijn met gemiddelden is. Dat is aan de door Bernd Prickartz uitgevoerde injector revisie van 2016 toe te schrijven.
Verder twijfel ik of ik met het uitvoeren van UOA van de M54B30 door moet blijven gaan. Die is al zolang constant aan de lage kant en de drijfstanglagers dermate vers dat ik de kans op een motorschade als erg klein veronderstel. Maar ik heb al weer een sample klaarliggen; die gaat bij de volgende keer mee. Definitieve beslissing volgt daarna.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:04 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Netjes! Hoe zorg je voor het juiste sample? Pak je de eerste olie die uitloopt, of een mix? Of uit het filter?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoi Koos,
We volgen de richtlijnen van Blackstone -> eerst goed warmrijden (olie op temperatuur), direct daarna aftappen en in het midden van de drain een sample nemen, dus nooit in het begin of het eind.
We volgen de richtlijnen van Blackstone -> eerst goed warmrijden (olie op temperatuur), direct daarna aftappen en in het midden van de drain een sample nemen, dus nooit in het begin of het eind.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Inmiddels is het meer dan eenentwintig jaar geleden dat de volgende foto gemaakt is; als ik het mij goed herinner twee dagen voordat de Twin Towers instortten. Mooie tijd, simpele tijd en ook in een wat meer samenhangende maatschappij waarin individualisme nog niet zulke destructieve gevolgen had als nu. Inmiddels ben ik sinds kort de enige van bovenstaand klavertje vier die zijn E34S nog heeft.
We waren op vakantie in Saas Fee; en hadden met vrienden afgesproken om een dagje te gaan toeren en s’ avonds in het restaurant van hotel Belvedère op de Furkapass een vorkje te prikken. Zuinig waren die Zwitsers toen al, want het was koud, erg koud en we moesten in het restaurant vanwege de nog niet aangezette verwarming zelfs de jassen aandoen. Vanwege plots opkomende gladheid vervroegd moesten we vervroegd afbreken, de afdaling naar Gletsch was spiegeltje glad, maar daar hebben we ons nog wel mee gered.
Die dag zelfs nog even zo rond de honderdzestig op de Nufenen aan kunnen tikken. Moet je nu niet meer doen, maar wat een mooie tijd. Het wordt weer eens tijd voor een Alpentoertocht.
We waren op vakantie in Saas Fee; en hadden met vrienden afgesproken om een dagje te gaan toeren en s’ avonds in het restaurant van hotel Belvedère op de Furkapass een vorkje te prikken. Zuinig waren die Zwitsers toen al, want het was koud, erg koud en we moesten in het restaurant vanwege de nog niet aangezette verwarming zelfs de jassen aandoen. Vanwege plots opkomende gladheid vervroegd moesten we vervroegd afbreken, de afdaling naar Gletsch was spiegeltje glad, maar daar hebben we ons nog wel mee gered.
Die dag zelfs nog even zo rond de honderdzestig op de Nufenen aan kunnen tikken. Moet je nu niet meer doen, maar wat een mooie tijd. Het wordt weer eens tijd voor een Alpentoertocht.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:03 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hallo Raymond,
Ik heb eens door je topic gebladerd. Erg leuk om te lezen hoe je alles uitgebreid vertelt. En mooi verslag van de vakantie!
Mijn oog viel op jouw probleem met het onregelmatig lopen wat veroorzaakt werd door slechte contacten in de connectoren van de injectoren. Dit zal ik ook eens controleren bij mijn S14. Wellicht dat ik hier wat kan verbeteren.
Ik zie dat je ook de rubberen manchet van de stekker naar de ICV hebt vervangen. Bij mij is deze ook gescheurd. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de stekkertjes uit het stekkerhuis gedrukt. Heb jij hier misschien een tip voor?
Ik heb eens door je topic gebladerd. Erg leuk om te lezen hoe je alles uitgebreid vertelt. En mooi verslag van de vakantie!
Mijn oog viel op jouw probleem met het onregelmatig lopen wat veroorzaakt werd door slechte contacten in de connectoren van de injectoren. Dit zal ik ook eens controleren bij mijn S14. Wellicht dat ik hier wat kan verbeteren.
Ik zie dat je ook de rubberen manchet van de stekker naar de ICV hebt vervangen. Bij mij is deze ook gescheurd. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de stekkertjes uit het stekkerhuis gedrukt. Heb jij hier misschien een tip voor?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Het metalen contactje wordt na het aankrimpen van de draad in het plastic huisje geschoven. Een weerhaakje zorg ervoor dat het contact op zijn plaats blijft zitten. Met een speciaal tooltje kan je dat haakje indrukken waarna het contactje makkelijk uit de behuizing te duwen is.
Dat tooltje kan je maken door een paperclip een beetje te bewerken zodat deze tussen de sleuf van het plastic huisje en het contactje geplaatst kan worden.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De laatste olieservice van de E28S dateert al weer van twee jaar en 3113 kilometer geleden; ondanks dat de vele olieanalyses die ik heb laten uitvoeren leert dat motorolie bij droge stallingscondities en voorkomen van korte ritjes best wel wat langer meekan, neem ik het zekere voor het onzekere en houdt om en nabij de twee jaar als verversingsinterval aan. Tegenwoordig pas ik Motul Competition 15W50 uit de 300V reeks toe. Aangezien de prijzen in de retail met een range van 17 tot 25 Euro per liter behoorlijk varieert, loont het shoppen in deze. We moeten immers op de kleintjes letten, alhoewel, een verschil van acht Euro per Liter is best groot.
Ik bestel altijd een liter of acht. Daarmee heb ik voor beide M’s voldoende op voorraad om tussentijds bij te vullen. Bij de M88’/3 valt dat reuze mee, maar de S38B36 die veel meer kilometers achter de kiezen heeft ‘lust onder bepaalde condities best wel een slokje, al valt dat met een gemiddelde van een liter op de tweeduizend kilometer nog wel binnen de marge.
Natuurlijk plaatsen mag een nieuw filtertje niet ontbreken. Het oude filtertje ziet er prima uit, ergo geen nare verassingen, hoewel de bevestiging daarvan nog even moet wachten als Blackstone labs haar werk heeft gedaan. Het nemen van een sampletje van de oude olie is inmiddels al lang een vast onderdeel van het draaiboek.
Puntje voor de volgende keer is het vervangen van de houder van het oliefilter ; deze beschadiging, weliswaar niet kritisch is mijn eigen fout toen ik lang geleden de houder per ongeluk uit mijn hand liet vallen.
Ik bestel altijd een liter of acht. Daarmee heb ik voor beide M’s voldoende op voorraad om tussentijds bij te vullen. Bij de M88’/3 valt dat reuze mee, maar de S38B36 die veel meer kilometers achter de kiezen heeft ‘lust onder bepaalde condities best wel een slokje, al valt dat met een gemiddelde van een liter op de tweeduizend kilometer nog wel binnen de marge.
Natuurlijk plaatsen mag een nieuw filtertje niet ontbreken. Het oude filtertje ziet er prima uit, ergo geen nare verassingen, hoewel de bevestiging daarvan nog even moet wachten als Blackstone labs haar werk heeft gedaan. Het nemen van een sampletje van de oude olie is inmiddels al lang een vast onderdeel van het draaiboek.
Puntje voor de volgende keer is het vervangen van de houder van het oliefilter ; deze beschadiging, weliswaar niet kritisch is mijn eigen fout toen ik lang geleden de houder per ongeluk uit mijn hand liet vallen.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:59 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Net jammer, zulke kleine schades, maar ik snap dat je het wilt vervangen.