BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Dikke prima, toch?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Het verhaal van Raymond met zijn lege accu in zijn E39 gaf mij te denken.

Nu vooral in de winter valt het mij op dat het entertainment systeem (andoid ding) na het starten van de motor soms helemaal opnieuw reboot.
Dat hoort het entertainment systeem eigenlijk niet te doen, teken dat de boordspanning erg laag wordt tijdens de startprocedure.

Image

Wellicht ook eens tijd voor een nieuwe accu? Hoe oud de huidige origineel bmw accu is, weet ik niet, in de rekeningen historie die ik bij auto gekregen heb, die dateert vanaf 2012, de import datum, is geen accu vervangen.

Dus lijkt het erop dat deze toch al zeker 10 jaar in gebruik is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Ik heb gebruik al jaren naar tevredenheid een tester met de nodige diagnosefuncties, kost een paar tientjes, bij twijfel hang ik die er altijd ff aan.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Omdat ik altijd wil weten of iets nu echt stuk is of niet, had ik de oude radiator afgedopt en vol met water weg gezet.

Na een week wachten was er nog nergens een lek te bekennen, zou er dan dan een lek zijn geweest op één van de aansluitingen?
Er lag immers altijd wel een plasje kvs op de bodemplaat onder de radiator.

Gisteren de oude radiator maar eens goed door getest met luchtdruk om te zien of hij nog echt dicht is, of toch ergens lekt als je er druk op zet.
Wat mij al opgevallen was: de radiator is een Behr, met hoge zekerheid de originele van 1996. Het expansievat was voorzien van een Febi merkteken en heeft onderaan 2 rubber O-ringen, dus een keer vervangen en volgens mij was de uitvoering met 2 O-ringen een upgrade op de oude expansie tanks. Wellicht een lek tussen vat en radiator?

Maar goed, druktest uitvoeren. Radiator was leeg en afgedopt, luchtdruk erop via het afloop kraantje tot 1,5 bar, hoger gaat niet want dan begint de dop druk af te laten, de dop in kwestie is een 1.4 bar variant, hierover later meer.

In ieder geval, op druk is de radiator zo lek als een mandje, lekkages over de gehele lengte tussen de zwarte kunststof kap aan de hete zijde en de aluminium radiator kern. Ik vermoed dat deze 2 delen met een rubber pakking op elkaar afdichten en het rubber oud en hard geworden is.
De andere zijde liet geen lekkages zien, maar dat is dan ook de "koude" zijde van de radiator en daar heeft het rubber dan minder te lijden.

Zie hier de luchtbellen ontstaan door de lekkage:
Image

De video toont het resultaat nog beter:


Deze is dus gegarandeerd schroot, toch wel bewonderenswaardig hoe weinig de radiator tijdens gebruik werkelijk gelekt heeft. Dit maakt mij dan ook wel benieuwd naar de daadwerkelijke druk in het koelsysteem tijdens gebruik.

Ook opvallend hoeveel het expansievat uit zet bij 1,5 bar druk, in het midden echt enkele m's dikker. Dat is toch een behoorlijke druk op een koelsysteem.
Wat ik dan ook erg bedenkelijk vind is dat de E39 benzine modellen uitgerust zijn met een dop met 2.0 bar overdruk dop, is dat niet een beetje te gortig voor een koelsysteem ?

En dan nog iets, die radiatordop met 2 O-ringen, en een platte rubber afdichting die voor de werkelijke afdicht zorgt. Dat is toch wel een raar ding.
Waarvoor is die "tussen ruimte" tussen de 2 O-ringen? In het expansievat loopt er een kanaal van die tussenruimte naar de bodem in de naastgelegen radiator kap. (waar de kvs aanvoer op zit)
Met de dop gemonteerd is dit kanaal feitelijk afgesloten en heeft zo dus geen functie meer.
Ik heb het vermoeden dat de BMW fabriek dit kanaal gebruikt om het koelsysteem snel onder druk te kunnen vullen op een dusdanige manier dat ontluchten niet nodig is.
Dit zou mogelijk moeten zijn met een speciale dop op het reservoir die dan de KVS via de hierboven besproken tussen ruimte en dito kanaal onder druk in het systeem spuit, terwijl er via een andere passage in de speciale dop de lucht uit het systeem gezogen wordt.

Image

Ik heb gezocht of er zulke speciale vuldoppen bestaan, maar helaas niets gevonden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi stukje forensisch onderzoek!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

km stand 145330
  • Radiator dop 2.0 vervangen voor een 1.4 exemplaar. Mijn gevoel zegt dat maximaal 2 bar op het koelsysteem wel een beetje veel is.
  • Nieuw setje Bosch ruitenwissers.
  • Accu vervangen voor een Bosch 'Silver' exemplaar.
Omdat ik niet direct kon achterhalen hoe oud de huidige accu al was, en het zeker voor het onzekere wou nemen, heb ik maar een nieuwe accu bij Winparts besteld, ze hadden een goede aanbieding op een passende Bosch 100AH accu.
BMW accu's blijken toch wel van erg goede kwaliteit, dit kwam tevoorschijn nadat de oude BMW accu uit de auto verwijderd was:

Image

Als je bovenstaande sticker goed interpreteert, dan mag je er van uit gaan dat deze accu voor November 2007 in de auto geplaatst is, hoogstwaarschijnlijk bij de BMW dealer. Gezien de auto van 1996 is, kun je er wel van uit gaan dat dit de 2e accu was en de eerste dus ruim 10 jaar dienst bewezen had. Deze heeft het ruim 15 jaar vol gehouden, respect :thumbsup

Deze accu was nog niet aan zijn eind, maar spanning zakte wel te diep bij koude en starten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Netjes. Mijn e91 had ook pas na iets van 14 jaar en bijna 280k km een nieuwe accu nodig.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Smartie »

Prima Accu’s inderdaad. Bij de e61 zat de originele accu er 14-15 jaar in!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De 523i is weer helemaal compleet en volledig functioneel.

Deze week kwamen de laatste onderdelen van de dealer binnen waarmee ik de auto weer helemaal compleet en volledig functioneel kon maken, veel was daar niet meer voor nodig hoor.

Wat nog niet werkte was de automatische gordelhoogte verstelling, dit werkt met bowden kabels die onder de stoelen aan de rails gemonteerd zitten. Deze bowdenkabels behoren met zogenaamde veiligheidspinnen vast te zitten aan de rail en die pinnen waren dus verdwenen.
Nummertje 19 op onderstaand overzicht:
Image

Image

Het was wel een heel gefoemel onder de stoelen om deze bowdenkabels weer aan de rails vast te krijgen. Normaliter doe je dat voordat je de stoel daadwerkelijk op de vloer vast zet.
Waarom de pinnen weg waren? geen idee. Maar nu functioneert het weer zoals BMW het bedoeld heeft.

Voor zover ik weet is nu werkelijk elk clipje / beugeltje en schroefje weer gemonteerd, en werkt alles naar behoren.

Ook aan de buitenzijde miste nog één onderdeel, nu niet meer. :shake

Image

Image

Kunnen we nu verder met langzaamaan wat upgrades door te voeren en aan slijtage onderhevige onderdelen gaan vervangen.
- speakers in de voorportieren zijn echt ruk.
- trilling > 120km/u (reactie armen ?)
- trekhaak aub upgraden voor een afneembare, dit ziet er dus echt niet uit.

De ruilmotor doet het gelukkig ook prima, heeft inmiddels een paar duizend kilometers in deze cas gedraaid, ben wel van plan de oliewissel intervals in het begin flink wat korter te houden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi, Rob!! Ik ken dat systeen niet, maar dus als je de stoel van achter of voor zet, dan verschuift de hoogteverstelling van de gordel dus mee? Mooi om dat soort details weer werkend te maken. Is bevredigend, al doe je er nooit wat mee. Moet gewoon werken, zoals het bedoeld is.

Uiteindelijk heb je er wel een fijne auto van gemaakt, zeg. Het blijkt niet de maagdelijke witte raaf te zijn, die je dacht gekocht te hebben, hij heeft duidelijk meer meegemaakt dan dat jou is aangezegd. Maar hij heeft gelukkig de juiste baas getroffen, want je hebt deze e39 echt in ere hersteld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Hoi Rob,

Nu doen je gordelspanners het ook weer.

V.w.b. koelsysteem; jou hypothese over de voorziening in de dop van het expansievat zou zomaar wel eens kunne kloppen. Toen ik in 2013 met een gesprongen ontluchtingsschroefje op de A7 bij Ulm strandde heb ik de hulp ingeroepen van de BMW storingsdienst (service mobiel). Die controleerde of het systeem druk vasthield en of de cilinderkop nog in orde was. Beide bleek gelukkig het geval. Het mannetje van de BMW Service mobiel verwijderde beide ontluchtingsschroefjes, die van het expansievat en die op de thermostaat . Daarna vulde hij het systeem totdat de vulopening van het expansievat overliep. Daarna dop erop, motor starten en controle op temperatuur. Was in een paar minuten gepiept. Had ik zelf een nieuw plastic dopje bij me gehad dan had ik langs de weg mijzelf ook kunnen redden.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Ja, maar wel heel raar dat BMW voor de hele range overal (voor zover ik zo gauw even kon zien) toch nog steeds een 2 bar dop voorschrijft. En het gaat toch meestal en heel lang goed. Best vreemd! Maar goed, na verloop van tijd kan men natuurlijk wel tegen problemen aan lopen die wellicht mede worden veroorzaakt door veroudering van componenten en dus problemen zien die eerder bij het testen niet aan het licht zijn gekomen. Weekmakers uit plastic, veroudering seals/pakkingen, of andere samenstelling gebruikte materialen.

Eerder was er ook een issue met radiateur/expansievat doppen bij bijv de E30 wat toen heeft geleid tot een wereldwijde recall, ik meen dat ze toen ook van 2.0 bar naar 1.4 bar doppen zijn gegaan omdat kachelkranen en radiateurs van de interieurverwarming na verloop van jaren bezweken onder de druk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

@Buurman, deze mechanische gordelhoogte verstelling is één van de vele niftige en onopvallende features die de e39 (en zijn tijdgenoten) rijke is, uitgekookte functies die zonder de gebruiker te belasten geheimzinnig hun werk doen.
Zoals de volautomatische temperatuur afhankelijke buitenspiegel verwarming, of de ruitenwissers die automatisch een standje terug gaan als je bijna stil staat, of de SRS module die bij een (bijna) aanrijding de interieur verlichting aan zet en de deuren ontgrendeld.

@Raymond, gordelspanners worden door de SRS module aangestuurd, deze zijn dus gelukkig nooit buiten werking gesteld.

@all, ja de 1.4 bar dop geeft wel wat meer vertrouwen.

Ik hoop wel dat we nu alle verrassingen uit deze auto hebben, doel is dat ze voorlopig nog wel bij ons blijft.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Van dit:

Image

naar dit:

Image

wel jammer van de krassen op de panelen, maar die zaten er al in hoor...

De kunstlederen pookhoes had een paar kleine scheurtjes en wilde ik vervangen. En als we dan toch in het schakelpook mechaniek duiken, dan ook maar meteen de aanpassing op de steptronic uitvoeren waar BMW zelf 5 jaar voor nodig had om erachter te komen dat de manuele bediening van de steptronic heel onlogisch was.

Op de eerste uitvoeringen van de steptronic schakel je een versnelling hoger door de pook naar voren te duwen en schakel je terug door de pook naar je toe te trekken, dit is een onnatuurlijke manier handmatig schakelen. Natuurlijk heeft BMW dit eerst zo toegepast om het handmatig schakelen met de steptronic analoog te laten werken aan de ouderwetse PRND321 schakelmechaniek.
Na 5 jaar of zo heeft BMW het toch maar aangepast, nu is terug schakelen = pook naar voor, op schakelen = pook naar je toe.

Door deze onnatuurlijke handmatige manier van schakelen moest je altijd goed nadenken, met als gevolg dat je het maar liever niet gebruikt.
Vooral met de caravan erachter in de bergen wil je handmatig de gewenste versnelling kunnen kiezen, zodat je op hogere toeren kunt klimmen.

Voor deze werkzaamheden lagen deze onderdeeltjes al een tijdje te wachten:

Een lederen pookhoes en de correcte decal:
Image

Alleen het aanpassen van de decal is niet voldoende natuurlijk, er moesten ook 2 draadjes gewisseld worden.
Het connectorblokje links onder komt van de microswitches van het +/- schakelen, in dit blokje is het een kwestie van de middelste 2 draden omwisselen, de draden met pinnen kun je uit de connector schuiven nadat je het zwarte dekseltje er vanaf geschoven hebt (niet zichtbaar op de foto). Maar voordat je bij deze connector komt moest eerst het schakelblok voor PRND verwijderd worden.

Image

Decal vervangen is een kwestie van 4 kleine kruiskopschroefjes lossen, print met connectoren en ledjes losnemen, decal wisselen en weer terug in elkaar. :cheers

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ook heb ik de speakers in de voorportieren vervangen, de "crunch" speakers die erin zaten klonken ook heel erg "crunch", heel dof en gemis aan lage tonen, om deze te vervangen is mijn keuze gevallen op de JBL Stage3 5" coaxiale 2 weg speakers.
De JBL's zijn lekker helder klinkende speakers, verschil van dag en nacht..

Image

Ze passen perfect:
Image

Nu de speakers in de voorportieren vervangen zijn, valt ook pas op wat er aan de speakers in de hoedenplak mist, dus maar eens gekeken wat daar gemonteerd zit:
Image

Ook in de hoedenplank zitten 5" 2 weg coaxiaal speakers, maar dan van het merk Audison. Het zegt mij niks, maar goedkoop zijn ze niet. Deze speakers missen vooral helderheid in het middengebied, en hebben een irritant schel hoog.
Ik overweeg nu deze ook te gaan vervangen voor dezelfde JBL Stage3 als die nu in de portieren zitten.

zo blijf je bezig.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Dat is mooi, van dat manueel bedienen van de bak! Leuke upgrades! En die speakers, eens, achter ook een setje JBL, dan is dat weer netjes.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply