Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18223
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoeveel millimeter heb je er dan vanaf geremd, oftewel, hoe dik een nieuwe schijf?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Constructiemaat is 300x20 -> vastgestelde dikte 18,2..18,3mm. Circa 0,1mm..0,2mm onder het minimum van 18,4mm. Ofwel circa 1,8mm dikteverlies over bijna 94k km, inclusief circa 70-90 rondjes Nordschleife, zeven Alpen toertochten, twee Europaritten (ASVH), drie zomervakanties in de Alpen, zeven Eifeltoertochten en weet wat al niet meer. Niet slecht dunkt me..
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18223
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Dat is inderdaad niet verkeerd. Remmen is angst en jij bent blijkbaar niet bang!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Of achter remt gewoon niet :p
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vandaag heb ik alle vier de remklauwen (voor en achter) gedemonteerd om ze door Robijn remtechniek te laten reviseren. Niet dat het functioneel gezien nodig is, maar na drieëndertig jaar mogen de manchetten e.d. wel een keer vervangen worden. De voorste klauwen zijn een stuk lichter dan die van een willekeurige M30/M60/M70 gemotoriseerde variant.

De voorste remschijven zijn weliswaar van 2005, maar hebben nog niet zo veel kilometers achter de rug (37669km). Deze hebben nog voldoende dikte (minimaal 26,1mm vereist) en hoeven dus nog niet vervangen te worden. Dat geldt ook voor de in 2018 geplaatste remblok set. Die zijn na 6831km nog te goed en worden teruggeplaatst.

Verder heb ik alle remslangen uitgebouwd. Deze worden vervangen door een set van ABM Stahlflex welke Alf Dickhaut voor mij gaat maken. Deze heb ik ook op de E28S zitten en geven en net wat directer respons van de remmen (drukpunt is net wat beter gedefinieerd). Deze set verwacht ik medio volgende week.

Daarna heb ik de ankerplaten van de achterremmen nog een keer goed schoongemaakt, de kabels van de handrem gelost en de stelschroeven van de trommelremmen zoveel als mogelijk ingedraaid zodat ik de nieuwe remschijven kan monteren. Daarna conform de werkinstructie van de fabrikant de basisafstelling van de handrem uitgevoerd en gevalideerd. Niet echt ingewikkeld.

Het kritische pad nu is de gewenste afwerking (geel verzinkt) voor de remklauwen. Dat kan een paar weekjes duren. De nieuwe remslang-set zal er wat eerder zijn.

Maar er is nog genoeg te doen. Ik heb alle montageklemmen van de rem-en benzine leidingen van voor naar achteren losgehaald. Deze leidingen kunnen ook wel een behandeling gebruiken.

De voorste remschijven zijn weliswaar van 2005, maar hebben nog niet zo veel kilometers achter de rug (37669km). Deze hebben nog voldoende dikte (minimaal 26,1mm vereist) en hoeven dus nog niet vervangen te worden. Dat geldt ook voor de in 2018 geplaatste remblok set. Die zijn na 6831km nog te goed en worden teruggeplaatst.

Verder heb ik alle remslangen uitgebouwd. Deze worden vervangen door een set van ABM Stahlflex welke Alf Dickhaut voor mij gaat maken. Deze heb ik ook op de E28S zitten en geven en net wat directer respons van de remmen (drukpunt is net wat beter gedefinieerd). Deze set verwacht ik medio volgende week.

Daarna heb ik de ankerplaten van de achterremmen nog een keer goed schoongemaakt, de kabels van de handrem gelost en de stelschroeven van de trommelremmen zoveel als mogelijk ingedraaid zodat ik de nieuwe remschijven kan monteren. Daarna conform de werkinstructie van de fabrikant de basisafstelling van de handrem uitgevoerd en gevalideerd. Niet echt ingewikkeld.

Het kritische pad nu is de gewenste afwerking (geel verzinkt) voor de remklauwen. Dat kan een paar weekjes duren. De nieuwe remslang-set zal er wat eerder zijn.

Maar er is nog genoeg te doen. Ik heb alle montageklemmen van de rem-en benzine leidingen van voor naar achteren losgehaald. Deze leidingen kunnen ook wel een behandeling gebruiken.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Maar jij geeft aan dat de remklauwen een stuk lichter zijn dan die van M30 varianten. Aangenomen dat die van gietijzer zijn, dan zijn deze van aluminium. Als die van de M30 van aluminium zijn, dan zijn deze van magnesium, maar dat lijkt me sterk.
Ga je aluminium geel verzinken? Of gaat het om de steunen waar de klauwen op gemonteerd worden?
Ga je aluminium geel verzinken? Of gaat het om de steunen waar de klauwen op gemonteerd worden?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik had voor begin April een afspraak met mijn zwager staan voor het spuiten ven het rechter voorscherm van mijn E34S nadat ik deze bij terugkomst uit de Eifel had beschadigd. Die afspraak is nu vijf weken naar achteren geschoven om tijd te kopen de huidige werkzaamheden af te ronden. Deze wacht op een aantal acties, waarvan de revisie van de remklauwen de grootste doorlooptijd heeft. Deze doorlooptijd wordt bepaald door het proces om deze geel te laten verzinken. Dat kan Robijn niet zelf, die besteedt dat uit aan een bedrijf in Enschede.
Verder heeft Alf de nieuw set remslangen geassembleerd. Deze set is nu onderweg naar Nederland. Dat geeft ook wat tijd voor wat minder leuke klusjes zoals het behandelen van de leiding van de tankontluchting. Deze leiding heeft rondom de klemmen waar deze ingeklemd zit wat vliegroest ontwikkeld. Bij lange na niet kritisch, maar toch …..

Na het licht opschuren bleek dat de vliegroest over de gehele lengte van het deel dat parallel met de dorpel loopt aanwezig is.

De betreffende leiding heb ik opgeschuurd totdat de poriën in het metaal weer schoon zijn. Daarna voorzien van een etsende vloeistof en een laagje epoxy primer. Deze laat ik over nacht drogen en morgen breng ik de slagvaste zwarte afwerklaag aan.

De andere leidingen (heen-en retour leidingen en de leidingen voor het remsysteem en niveauregeling hebben geen behandeling nodig.
Verder heeft Alf de nieuw set remslangen geassembleerd. Deze set is nu onderweg naar Nederland. Dat geeft ook wat tijd voor wat minder leuke klusjes zoals het behandelen van de leiding van de tankontluchting. Deze leiding heeft rondom de klemmen waar deze ingeklemd zit wat vliegroest ontwikkeld. Bij lange na niet kritisch, maar toch …..
Na het licht opschuren bleek dat de vliegroest over de gehele lengte van het deel dat parallel met de dorpel loopt aanwezig is.
De betreffende leiding heb ik opgeschuurd totdat de poriën in het metaal weer schoon zijn. Daarna voorzien van een etsende vloeistof en een laagje epoxy primer. Deze laat ik over nacht drogen en morgen breng ik de slagvaste zwarte afwerklaag aan.
De andere leidingen (heen-en retour leidingen en de leidingen voor het remsysteem en niveauregeling hebben geen behandeling nodig.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gisteren kwam DHL langs om het pakketje van Alf Dickhout te bezorgen. Daarin zit een setje nieuwe remslangen van ABM Stahlflex. Deze hebben een met gevlochten staalmantel omwonden teflon kern. Deze zetten i.t.t. normale remslangen niet uit wanneer het rempedaal wordt ingedrukt. Daardoor reageren de remmen net wat directer en is het rempunt constanter. Ik heb deze set al een jaar of acht op de E28S zitten. Voordeel van deze set is dat het TuV certificaat erbij zit, weliswaar een CoC en geen DoC, maar dat is goed genoeg.

Het wachten is nu op de gereviseerde remklauwen, maar dat duurt nog een week of twee voordat die van de verzinkboer terug zijn. Dat geeft tijd voor wat kleinere klusjes zoals het verder schoonmaken van leidingen onder de auto. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat het enkel de leiding van de carterontluchting is die lokaal wat last van vliegroest had. Deze heeft een afwerking in een andere kleur dan de andere leidingen. Ik vermoed dat de donkergroene afwerking van de andere leidingen wat harder is en daar waar deze geklemd is wat robuuster tegen de onvermijdelijke wrijving.

De wat aangetaste leiding (met witte/grijze afwerking) heb ik van een tweede laag zinc primer voorzien. Volgende week volgt een wat hardere blanke laklaag voordat ik de leidingen weer vast ga zetten.

Al met al is het best een drukke boel; eigenlijk had ik de verlichting in de loods willen verbeteren, maar dat moet maar wachten totdat het E34S project afgerond is. Parallel daaraan krijgt ook de 951 een nieuw wiellager linksachter, werk genoeg dus.
Het wachten is nu op de gereviseerde remklauwen, maar dat duurt nog een week of twee voordat die van de verzinkboer terug zijn. Dat geeft tijd voor wat kleinere klusjes zoals het verder schoonmaken van leidingen onder de auto. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat het enkel de leiding van de carterontluchting is die lokaal wat last van vliegroest had. Deze heeft een afwerking in een andere kleur dan de andere leidingen. Ik vermoed dat de donkergroene afwerking van de andere leidingen wat harder is en daar waar deze geklemd is wat robuuster tegen de onvermijdelijke wrijving.
De wat aangetaste leiding (met witte/grijze afwerking) heb ik van een tweede laag zinc primer voorzien. Volgende week volgt een wat hardere blanke laklaag voordat ik de leidingen weer vast ga zetten.
Al met al is het best een drukke boel; eigenlijk had ik de verlichting in de loods willen verbeteren, maar dat moet maar wachten totdat het E34S project afgerond is. Parallel daaraan krijgt ook de 951 een nieuw wiellager linksachter, werk genoeg dus.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28660
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Eens, tijden geleden dat ik er geweest ben, maar wat een super plek!
- nic65
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 97
- Joined: Tue Sep 18, 2018 2:12 pm
- My E21(s): 02/80 316 , 2000cc,5gear,4carbs
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
wow, a 944 turbo, I have a Turbo S 250
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen weekend verder gegaan met het reinigen en conserveren van de diverse leidingen onder bodem van de E34S. De heen-retour leidingen van de brandstofvoorziening, remsysteem achter en niveauregeling blijken in nieuwstaat, dus buiten een nieuw laagje conserverende wax hoef ik daar niets aan te doen.

Dat geldt niet voor de leiding van de tankontluchting die een andere afwerking heeft. Door de trillingen ontstaat ter hoogte van de klemmen wrijving waardoor de laklaag beschadigd. Daar was ik ruim op tijd bij, dus met een nieuw laagje zinkverf en hittebestendige lak is dat ook onder controle.

Op de volgende foto is het verschil tussen voor-en na reiniging resp. conservatie goed te zien. Ik ga proberen om de delen boven het achterste subrame en triangels van de wielophanging ook zo goed als het kan schoon te maken.

Wel zijn een aantal van de plastic houders die de dunnere leidingen vastklemmen afgebroken. Van een vorig project aan GD55450 had ik er nog een paar liggen, maar te weinig, dus die moet ik bijbestellen.

In de loop van de week, of uiterlijk begin volgende week verwacht ik de gereviseerde remklauwen weer terug. Dan kan ik de remmen ook afmaken. Vooruitlopend daarop heb ik besloten om de aandrijfassen uit te bouwen en ook deze te reviseren. Na dertig plus jaar is het vet daarin ook niet meer het je van het wat ook weer het risico aan schade voor de homokinetische koppelingen verhoogd. De revisiesets daarvoor heb ik vandaag besteld.
Dat geldt niet voor de leiding van de tankontluchting die een andere afwerking heeft. Door de trillingen ontstaat ter hoogte van de klemmen wrijving waardoor de laklaag beschadigd. Daar was ik ruim op tijd bij, dus met een nieuw laagje zinkverf en hittebestendige lak is dat ook onder controle.
Op de volgende foto is het verschil tussen voor-en na reiniging resp. conservatie goed te zien. Ik ga proberen om de delen boven het achterste subrame en triangels van de wielophanging ook zo goed als het kan schoon te maken.
Wel zijn een aantal van de plastic houders die de dunnere leidingen vastklemmen afgebroken. Van een vorig project aan GD55450 had ik er nog een paar liggen, maar te weinig, dus die moet ik bijbestellen.
In de loop van de week, of uiterlijk begin volgende week verwacht ik de gereviseerde remklauwen weer terug. Dan kan ik de remmen ook afmaken. Vooruitlopend daarop heb ik besloten om de aandrijfassen uit te bouwen en ook deze te reviseren. Na dertig plus jaar is het vet daarin ook niet meer het je van het wat ook weer het risico aan schade voor de homokinetische koppelingen verhoogd. De revisiesets daarvoor heb ik vandaag besteld.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2911
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ziet er goed uit hoor, erg netjes die leidingen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18223
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ah, lekker werk, Raymond. Inderdaad is revisie van aandrijfassen geen luxe, na zoveel jaar. Ze worden echter vaak overgeslagen tot er eens een hoesje kapotgaat. En zelfs dan wordt niet alle vervangen. Dus prima keuze.