Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Hoeveel millimeter heb je er dan vanaf geremd, oftewel, hoe dik een nieuwe schijf?

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Fri Mar 10, 2023 9:00 pm Hoeveel millimeter heb je er dan vanaf geremd, oftewel, hoe dik een nieuwe schijf?
Constructiemaat is 300x20 -> vastgestelde dikte 18,2..18,3mm. Circa 0,1mm..0,2mm onder het minimum van 18,4mm. Ofwel circa 1,8mm dikteverlies over bijna 94k km, inclusief circa 70-90 rondjes Nordschleife, zeven Alpen toertochten, twee Europaritten (ASVH), drie zomervakanties in de Alpen, zeven Eifeltoertochten en weet wat al niet meer. Niet slecht dunkt me..
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Dat is inderdaad niet verkeerd. Remmen is angst en jij bent blijkbaar niet bang!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Of achter remt gewoon niet :p
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag heb ik alle vier de remklauwen (voor en achter) gedemonteerd om ze door Robijn remtechniek te laten reviseren. Niet dat het functioneel gezien nodig is, maar na drieëndertig jaar mogen de manchetten e.d. wel een keer vervangen worden. De voorste klauwen zijn een stuk lichter dan die van een willekeurige M30/M60/M70 gemotoriseerde variant.

Image

De voorste remschijven zijn weliswaar van 2005, maar hebben nog niet zo veel kilometers achter de rug (37669km). Deze hebben nog voldoende dikte (minimaal 26,1mm vereist) en hoeven dus nog niet vervangen te worden. Dat geldt ook voor de in 2018 geplaatste remblok set. Die zijn na 6831km nog te goed en worden teruggeplaatst.

Image

Verder heb ik alle remslangen uitgebouwd. Deze worden vervangen door een set van ABM Stahlflex welke Alf Dickhaut voor mij gaat maken. Deze heb ik ook op de E28S zitten en geven en net wat directer respons van de remmen (drukpunt is net wat beter gedefinieerd). Deze set verwacht ik medio volgende week.

Image

Daarna heb ik de ankerplaten van de achterremmen nog een keer goed schoongemaakt, de kabels van de handrem gelost en de stelschroeven van de trommelremmen zoveel als mogelijk ingedraaid zodat ik de nieuwe remschijven kan monteren. Daarna conform de werkinstructie van de fabrikant de basisafstelling van de handrem uitgevoerd en gevalideerd. Niet echt ingewikkeld.

Image

Het kritische pad nu is de gewenste afwerking (geel verzinkt) voor de remklauwen. Dat kan een paar weekjes duren. De nieuwe remslang-set zal er wat eerder zijn.

Image

Maar er is nog genoeg te doen. Ik heb alle montageklemmen van de rem-en benzine leidingen van voor naar achteren losgehaald. Deze leidingen kunnen ook wel een behandeling gebruiken.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Fijn werk, Raymond
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Maar jij geeft aan dat de remklauwen een stuk lichter zijn dan die van M30 varianten. Aangenomen dat die van gietijzer zijn, dan zijn deze van aluminium. Als die van de M30 van aluminium zijn, dan zijn deze van magnesium, maar dat lijkt me sterk.

Ga je aluminium geel verzinken? Of gaat het om de steunen waar de klauwen op gemonteerd worden?
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ik had voor begin April een afspraak met mijn zwager staan voor het spuiten ven het rechter voorscherm van mijn E34S nadat ik deze bij terugkomst uit de Eifel had beschadigd. Die afspraak is nu vijf weken naar achteren geschoven om tijd te kopen de huidige werkzaamheden af te ronden. Deze wacht op een aantal acties, waarvan de revisie van de remklauwen de grootste doorlooptijd heeft. Deze doorlooptijd wordt bepaald door het proces om deze geel te laten verzinken. Dat kan Robijn niet zelf, die besteedt dat uit aan een bedrijf in Enschede.

Verder heeft Alf de nieuw set remslangen geassembleerd. Deze set is nu onderweg naar Nederland. Dat geeft ook wat tijd voor wat minder leuke klusjes zoals het behandelen van de leiding van de tankontluchting. Deze leiding heeft rondom de klemmen waar deze ingeklemd zit wat vliegroest ontwikkeld. Bij lange na niet kritisch, maar toch …..

Image

Na het licht opschuren bleek dat de vliegroest over de gehele lengte van het deel dat parallel met de dorpel loopt aanwezig is.

Image

De betreffende leiding heb ik opgeschuurd totdat de poriën in het metaal weer schoon zijn. Daarna voorzien van een etsende vloeistof en een laagje epoxy primer. Deze laat ik over nacht drogen en morgen breng ik de slagvaste zwarte afwerklaag aan.

Image

De andere leidingen (heen-en retour leidingen en de leidingen voor het remsysteem en niveauregeling hebben geen behandeling nodig.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Gisteren kwam DHL langs om het pakketje van Alf Dickhout te bezorgen. Daarin zit een setje nieuwe remslangen van ABM Stahlflex. Deze hebben een met gevlochten staalmantel omwonden teflon kern. Deze zetten i.t.t. normale remslangen niet uit wanneer het rempedaal wordt ingedrukt. Daardoor reageren de remmen net wat directer en is het rempunt constanter. Ik heb deze set al een jaar of acht op de E28S zitten. Voordeel van deze set is dat het TuV certificaat erbij zit, weliswaar een CoC en geen DoC, maar dat is goed genoeg.

Image

Het wachten is nu op de gereviseerde remklauwen, maar dat duurt nog een week of twee voordat die van de verzinkboer terug zijn. Dat geeft tijd voor wat kleinere klusjes zoals het verder schoonmaken van leidingen onder de auto. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat het enkel de leiding van de carterontluchting is die lokaal wat last van vliegroest had. Deze heeft een afwerking in een andere kleur dan de andere leidingen. Ik vermoed dat de donkergroene afwerking van de andere leidingen wat harder is en daar waar deze geklemd is wat robuuster tegen de onvermijdelijke wrijving.

Image

De wat aangetaste leiding (met witte/grijze afwerking) heb ik van een tweede laag zinc primer voorzien. Volgende week volgt een wat hardere blanke laklaag voordat ik de leidingen weer vast ga zetten.

Image

Al met al is het best een drukke boel; eigenlijk had ik de verlichting in de loods willen verbeteren, maar dat moet maar wachten totdat het E34S project afgerond is. Parallel daaraan krijgt ook de 951 een nieuw wiellager linksachter, werk genoeg dus.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Wat toch een heerlijke werkplek.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Eens, tijden geleden dat ik er geweest ben, maar wat een super plek!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
nic65
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 02/80 316 , 2000cc,5gear,4carbs

Post by nic65 »

wow, a 944 turbo, I have a Turbo S 250
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen weekend verder gegaan met het reinigen en conserveren van de diverse leidingen onder bodem van de E34S. De heen-retour leidingen van de brandstofvoorziening, remsysteem achter en niveauregeling blijken in nieuwstaat, dus buiten een nieuw laagje conserverende wax hoef ik daar niets aan te doen.

Image

Dat geldt niet voor de leiding van de tankontluchting die een andere afwerking heeft. Door de trillingen ontstaat ter hoogte van de klemmen wrijving waardoor de laklaag beschadigd. Daar was ik ruim op tijd bij, dus met een nieuw laagje zinkverf en hittebestendige lak is dat ook onder controle.

Image

Op de volgende foto is het verschil tussen voor-en na reiniging resp. conservatie goed te zien. Ik ga proberen om de delen boven het achterste subrame en triangels van de wielophanging ook zo goed als het kan schoon te maken.

Image

Wel zijn een aantal van de plastic houders die de dunnere leidingen vastklemmen afgebroken. Van een vorig project aan GD55450 had ik er nog een paar liggen, maar te weinig, dus die moet ik bijbestellen.

Image

In de loop van de week, of uiterlijk begin volgende week verwacht ik de gereviseerde remklauwen weer terug. Dan kan ik de remmen ook afmaken. Vooruitlopend daarop heb ik besloten om de aandrijfassen uit te bouwen en ook deze te reviseren. Na dertig plus jaar is het vet daarin ook niet meer het je van het wat ook weer het risico aan schade voor de homokinetische koppelingen verhoogd. De revisiesets daarvoor heb ik vandaag besteld.
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Ziet er goed uit hoor, erg netjes die leidingen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ah, lekker werk, Raymond. Inderdaad is revisie van aandrijfassen geen luxe, na zoveel jaar. Ze worden echter vaak overgeslagen tot er eens een hoesje kapotgaat. En zelfs dan wordt niet alle vervangen. Dus prima keuze.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Post Reply