Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Jeroen »

Leuke info opgegraven om de torsiestijfheid te vergelijken van verschillende carrosserietypes:

(waardes in Nm benodigd om 1 graad torsie te verkrijgen)

E36 Z3 roadster 5.600
E36 M3 coupe 9.500
E36 Touring 10.900
E39 sedan 24.000
E46 coupé m. neerkl. achterb. 12.500
E46 cabrio 10.500
E46 sedan m. neerkl. achterb. 13.000
E46 sedan z. neerkl. achterb. 18.000
E60 sedan 24.200
E63 coupé 28.000
E85 coupé 32.000
E85 roadster 16.000
E90 sedan z. neerkl. achterb. 22.500
E90 cabrio 15.750


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by uwbuurman »

E39 en e60 scheelt echt niks. E85 roadster is stijver dan een e46 coupé, Jeroen
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote: Fri Mar 22, 2024 3:39 pmE85 roadster is stijver dan een e46 coupé, Jeroen
Klopt, en Z4 is ook flink stijver dan een 987 Boxster die ik ook in gedachten had (12.500Nm), dat heeft zeker geholpen in de keuze voor de Z4. Haalt het niet bij de stijfheid van de Z4 coupé omdat die voor een gesloten auto natuurlijk extreem kort is, maar voor een cabrio is het een ernstig mooie waarde.

E36 gegevens trouwens even aangepast/uitgebreid.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by uwbuurman »

Ik denk dat mijn e30 cabrio lager zit dan een z3 cabrio.....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Jeroen »

Ben er bang voor! Helaas nog geen waardes voor ouder spul kunnen vinden.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Wilmo »

Bij een E21 is het andersom… 12500 graad torsie per Nm :D
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Jeroen »

:mrgreen:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by 323baur »

Hahaha.
Idd, een e21 koets is gemaakt van Duitse poep en oude kranten.
De z4 coupe is is idd belachelijk solid, maar dat komt omdat de z4 initieel als cabrio ontwikkeld is, later werd er een coupe van bedacht.
Zover als mijn kennis reikt is onderhuids een coupe identiek aan een cabrio.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Jeroen »

Was mij niet bekend maar dat zou zomaar het geval kunnen zijn idd, en als je een cabrio een vast dak geeft, dat doet wel wat! In elk geval een leuk en illustratief vergelijk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Peter V. »

Probeer maar geen E21 baur gegevens te vinden want dan schrik je echt denk ik. Zet deze maar eens iets ongelijk op pootjes en de portieren sluiten moeizaam.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by 323baur »

e21 koetsjes zijn echt een drama kwa stijfheid, maar ja, in de early 70s ontwikkeld als basis karretje.
Dat is wel even anders dan wat het nu is met diverse hardheden aan staal.
Ik heb de stellige overtuiging wel dat ik DENK dat een baur stijver is dan een normale e21.
Ik heb er echter zeker geen bewijs van.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Post by Wilmo »

We kunnen het wel makkelijk testen. Stel we zetten een krik onder de bout van het subframe achter, en dan krikken tot het wiel voor loskomt.

Wat is dan de hoogte van het spatbord voor en het spatbord achter.
Post Reply