Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Hi! Na veel topics doornemen toch maar geregistreerd omdat ik er niet uit kom.
Ik heb onlangs een 316 met Solex 32 Didta op de kop getikt. Deze draaide stationair mooi, maar stotterde/hield in onder belasting.
De wagen heeft lang stil gestaan en de carb kon sowieso wel een poetsbeurt gebruiken. Aangezien ik enkele jaren geleden de SU van mijn MGB een succesvolle revisie gegeven heb (fluitje van een cent toen), heb ik een revisiesetje besteld, alles in de ultrasoon gestoken en erna volgens wat ik hier kon vinden correct terug opgebouwd en gemonteerd.
MAAR, ik krijg hem stationair niet meer aan het lopen. Na de montage liep hij wel, maar niet zo soepel. Heb de CO/stationair dan op standaardinstelling gezet, (indraaien en dan 2 slagen uit), maar nu loopt hij dus helemaal noet meer stationair.
Als ik wat brandstof pomp met gaspedaal start hij direct, maar na een seconde of 2-3 (afhankelijk van hoeveel ik pomp) vals hij dus gewoon weer stil.
Ik weet even niet meer waar te zoeken nu. Hoe krijgt deze carb brandstof voor stationair?
Thanks! (Foto’s volgen nog, maar het is exact dit model)
Ik heb onlangs een 316 met Solex 32 Didta op de kop getikt. Deze draaide stationair mooi, maar stotterde/hield in onder belasting.
De wagen heeft lang stil gestaan en de carb kon sowieso wel een poetsbeurt gebruiken. Aangezien ik enkele jaren geleden de SU van mijn MGB een succesvolle revisie gegeven heb (fluitje van een cent toen), heb ik een revisiesetje besteld, alles in de ultrasoon gestoken en erna volgens wat ik hier kon vinden correct terug opgebouwd en gemonteerd.
MAAR, ik krijg hem stationair niet meer aan het lopen. Na de montage liep hij wel, maar niet zo soepel. Heb de CO/stationair dan op standaardinstelling gezet, (indraaien en dan 2 slagen uit), maar nu loopt hij dus helemaal noet meer stationair.
Als ik wat brandstof pomp met gaspedaal start hij direct, maar na een seconde of 2-3 (afhankelijk van hoeveel ik pomp) vals hij dus gewoon weer stil.
Ik weet even niet meer waar te zoeken nu. Hoe krijgt deze carb brandstof voor stationair?
Thanks! (Foto’s volgen nog, maar het is exact dit model)
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18899
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Hoi Kermit, welkom hier. Ongetwijfeld zal Peter wel reageren op je vraag, waar ik je echt niet mee kan helpen.
Wel hoop ik dat je de tijd wilt nemen om een leuke voorstelpost te schrijven over jezelf en je auto, ben erg benieuwd hoe je 316 erbij staat. Zelf heb ik ook een e21 van 1978, dus dat vergelijken is al leuk! Heb je een echte type 1, of net als ik, de 1,5 dus na september 1978? Je kunt je topic over je 316 kwijt in het 4 cilinderdeel van dit forum.
Wel hoop ik dat je de tijd wilt nemen om een leuke voorstelpost te schrijven over jezelf en je auto, ben erg benieuwd hoe je 316 erbij staat. Zelf heb ik ook een e21 van 1978, dus dat vergelijken is al leuk! Heb je een echte type 1, of net als ik, de 1,5 dus na september 1978? Je kunt je topic over je 316 kwijt in het 4 cilinderdeel van dit forum.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12066
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Het lijkt erop dat je een type 2 carburateur heb dus je regelt je stationair toerental met de aanslag van de gasklep. Dus als eerste zal deze goed in de beginstand moeten staan. Als deze te ver open staat doet de CO schroef eigenlijk niets.
Verder geef je aan dat als je wat brandstof pompt dus via de acceleratiepomp brandstof naar de cylinders brengt dat hij wel loopt. Oftewel je stationair gedeelte geeft geen brandstof richting de sproeier of te weinig.
Als de motor echt koud is dan neem ik aan dat je chokeklep met 1 keer gasgeven voordat je start netjes sluit?? Start de motor dan ook niet??
Je hoort het veel vragen. Wellicht dat een filmpje wat meer duidelijk maakt.
Verder geef je aan dat als je wat brandstof pompt dus via de acceleratiepomp brandstof naar de cylinders brengt dat hij wel loopt. Oftewel je stationair gedeelte geeft geen brandstof richting de sproeier of te weinig.
Als de motor echt koud is dan neem ik aan dat je chokeklep met 1 keer gasgeven voordat je start netjes sluit?? Start de motor dan ook niet??
Je hoort het veel vragen. Wellicht dat een filmpje wat meer duidelijk maakt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Bedankt alvast voor de snelle reacties, na heel wat scrollen op dit forum had ik al wel een vermoeden dat Peter dé man is voor mijn probleem.
Ik ga in de loop van de week zeker even een voorsteltopic maken, maar in afwachting daarvan al even een video om het probleem wat duidelijker te maken.
De afstelling van de gasklep, daar kon ik eigenlijk niet echt iets over terugvinden. Wat is een daar zowat de "standaardpositie" van? De carburator moet er waarschijnlijk weer af om dat te checken? Aangezien je die klep niet echt ziet zitten eens hij gemonteerd is?
Hier alvast een fototje naast een van z'n nieuwe broertjes
Ik ga in de loop van de week zeker even een voorsteltopic maken, maar in afwachting daarvan al even een video om het probleem wat duidelijker te maken.
De afstelling van de gasklep, daar kon ik eigenlijk niet echt iets over terugvinden. Wat is een daar zowat de "standaardpositie" van? De carburator moet er waarschijnlijk weer af om dat te checken? Aangezien je die klep niet echt ziet zitten eens hij gemonteerd is?
Hier alvast een fototje naast een van z'n nieuwe broertjes
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Ter aanvulling, ik had blijkbaar ook een video gemaakt na de revisie, nog voor ik ben gaan prullen aan de CO/stationair/gasklep afstelling. Hij liep dus wel, maar niet zoals het hoort. (springen tussen 900-1100, ..).
De enige andere aanpassing sinds dit filmpje is het vervangen van de bougiekabels/bougies.
De enige andere aanpassing sinds dit filmpje is het vervangen van de bougiekabels/bougies.
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Net nog wat aan het prullen geweest op basis van de info hier:
- CO schroef 2 slagen uit
- Grote regelschroef 1/4 slag uit (zo stond deze voor de revisie)
- Gasklep regelschroef volledig uitgedraaid (dus klep toe) en dan stapsgewijs 1 slag indraaien, starten en kijken wat er gebeurt.
De motor begon steeds langer en langer te draaien na 1x brandstof pompen met het gaspedaal tot hij op een bepaald punt weer stationair begon te lopen. Hij loopt niet soepel, maar hij loopt weer
Tijdens het draaien heb ik op gehoor/toerenteller nog wat zitten finetunen met de CO en gasklepschroef om hem naar een lager stationair toerental te krijgen.
Volgende stap is uitzoeken hoe ik 'm fijner laat lopen, iemand tips?
Lijkt dit nog steeds een carburator probleem, iets met de ontsteking of nog iets helemaal anders?
De eerstvolgende stap op de planning staat ook nog een oliewissel, aangezien dit waarschijnlijk al héél lang geleden is.
- CO schroef 2 slagen uit
- Grote regelschroef 1/4 slag uit (zo stond deze voor de revisie)
- Gasklep regelschroef volledig uitgedraaid (dus klep toe) en dan stapsgewijs 1 slag indraaien, starten en kijken wat er gebeurt.
De motor begon steeds langer en langer te draaien na 1x brandstof pompen met het gaspedaal tot hij op een bepaald punt weer stationair begon te lopen. Hij loopt niet soepel, maar hij loopt weer
Tijdens het draaien heb ik op gehoor/toerenteller nog wat zitten finetunen met de CO en gasklepschroef om hem naar een lager stationair toerental te krijgen.
Volgende stap is uitzoeken hoe ik 'm fijner laat lopen, iemand tips?
Lijkt dit nog steeds een carburator probleem, iets met de ontsteking of nog iets helemaal anders?
De eerstvolgende stap op de planning staat ook nog een oliewissel, aangezien dit waarschijnlijk al héél lang geleden is.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12066
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
OK, Wat we zien is dus nu dat ze wel blijft draaien. Ik zie dat de acceleratiepomp het doet en als je echt flink gas geeft dan doet de hoofdsproeier het ook.
Gasklepafstelling is inderdaad eigenlijk geheel dicht zetten. Het stationairgedeelte staat los van de stand van de gasklep normaal gesproken. Via de CO schroef regel je de hoeveeheid brandstof met lucht.
Jij heb dus het oudere type DIDTA erop zitten < 1979. toerental stel je af met de grote schroef en CO met de kleine in het onderste deel van de carburateur. De gasklepaanslag zou je normaal gesproken met rust moeten laten of het moet zo zijn dat de CO schroef niet reageert. Dan doe je een basis zetten met die gasklep schroef.
Gasklepafstelling is inderdaad eigenlijk geheel dicht zetten. Het stationairgedeelte staat los van de stand van de gasklep normaal gesproken. Via de CO schroef regel je de hoeveeheid brandstof met lucht.
Jij heb dus het oudere type DIDTA erop zitten < 1979. toerental stel je af met de grote schroef en CO met de kleine in het onderste deel van de carburateur. De gasklepaanslag zou je normaal gesproken met rust moeten laten of het moet zo zijn dat de CO schroef niet reageert. Dan doe je een basis zetten met die gasklep schroef.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Na een paar drukke weken eindelijk nog eens in de garage gekropen:
Heb nog een vacuumlekje gevonden in de automatische choke, dat is nu opgelost door een membraan te vervangen.
Ik krijg hem helaas niet aan het lopen volgens het boekje (met de grote stationairschroef).
Voorlopig krijg ik hem als volgt aan de praat:
- CO een slag of 5-6 open, gasklepaanzet een paar slagen open en dan laten warmdraaien.
- Vanaf hij dan op temperatuur is kan ik de gasklep terug volledig dichtzetten (de grote stationairschoef staat ook nog volledig dicht).
- De CO kan dan ook volgens het boekje naar 1,5-2 slagen open en dan loopt hij redelijk mooi rond de 1200 rpm (op de teller). Ik krijg de RPM dan eigenlijk niet meer naar beneden aangezien de gasklep en stationair al toe staan, en als ik de co verder dicht zet begint hij te stotteren..
https://youtube.com/shorts/N9SOgXYDwfs ... JbduNNu6Ci
Ik weet even niet meer waar beginnen nu, tips?
Heb nog een vacuumlekje gevonden in de automatische choke, dat is nu opgelost door een membraan te vervangen.
Ik krijg hem helaas niet aan het lopen volgens het boekje (met de grote stationairschroef).
Voorlopig krijg ik hem als volgt aan de praat:
- CO een slag of 5-6 open, gasklepaanzet een paar slagen open en dan laten warmdraaien.
- Vanaf hij dan op temperatuur is kan ik de gasklep terug volledig dichtzetten (de grote stationairschoef staat ook nog volledig dicht).
- De CO kan dan ook volgens het boekje naar 1,5-2 slagen open en dan loopt hij redelijk mooi rond de 1200 rpm (op de teller). Ik krijg de RPM dan eigenlijk niet meer naar beneden aangezien de gasklep en stationair al toe staan, en als ik de co verder dicht zet begint hij te stotteren..
https://youtube.com/shorts/N9SOgXYDwfs ... JbduNNu6Ci
Ik weet even niet meer waar beginnen nu, tips?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12066
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Laatste filmpje lijkt best een nette motorloop te zijn. Als jouw schroeven zo slecht reageren is er meer aan de hand. Als de motor zo loopt en je spuit aan de buitenzijde eens met remmenreiniger op de voetpakking, assen van de kleppen etc..... verandert dan je toerental?
Feit dat je je stationairschroef gesloten moet houden betekent eigenlijk dat je nog steeds niet goed op je stationairsysteem draait. Het is trouwens raar dat je warmdraaien moet doen door je CO schroef te verdraaien.... Ik zou het echt moeten beoordelen terplaatste want hier kan ik niet veel mee
Feit dat je je stationairschroef gesloten moet houden betekent eigenlijk dat je nog steeds niet goed op je stationairsysteem draait. Het is trouwens raar dat je warmdraaien moet doen door je CO schroef te verdraaien.... Ik zou het echt moeten beoordelen terplaatste want hier kan ik niet veel mee
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Heb de remmenreiniger test al enkele keren gedaan op verschillende plaatsen, maar dat maakt dus geen verschil.
Zoals hij nu loopt lijkt me inderdaad best goed, en zolang hij warm staat kan ik hem telkens meteen starten en loopt hij zo.
Na een uurtje of 3 afkoelen krijg ik hem met die afstelling echter weer niet gestart, vermoedelijk moet ik dan weer de gasklepaanslag openen om hem warm te laten draaien, en erna weer sluiten.
Misschien moet ik het probleem dus in die automatische choke gaan zoeken? Kan je daar buiten de 2 vacuum kanalen (die ok zijn) nog iets aan testen?
Ik zal ook nog eens een koudstart testen met de gasklepaanslag gesloten, maar de stationairschroef open. Wie weet lukt het nu wel, na even deftig draaien
Zoals hij nu loopt lijkt me inderdaad best goed, en zolang hij warm staat kan ik hem telkens meteen starten en loopt hij zo.
Na een uurtje of 3 afkoelen krijg ik hem met die afstelling echter weer niet gestart, vermoedelijk moet ik dan weer de gasklepaanslag openen om hem warm te laten draaien, en erna weer sluiten.
Misschien moet ik het probleem dus in die automatische choke gaan zoeken? Kan je daar buiten de 2 vacuum kanalen (die ok zijn) nog iets aan testen?
Ik zal ook nog eens een koudstart testen met de gasklepaanslag gesloten, maar de stationairschroef open. Wie weet lukt het nu wel, na even deftig draaien
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12066
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 start maar blijft niet lopen na revisie
Ik snap niet waarom jij die stationairschroef sluit. De gasklepaanslag moet zo goed als dicht blijven. Verder zeker zijn dat de tweede trap gesloten is natuurlijk. Het lijkt erop dat je nog brandstof krijgt vanuit het chokegedeelte inderdaad. Die twee vacuumkanalen zijn volgens mij, als ik denk wat je bedoeld, voor de vervroeging/verlating van de ontsteking. Normaal start een DIDTA zelfs zonder gasgeven, de eerste keer om de chokeklep te sluiten (mechanisch). Hierna zal het bimetaal deze rustig openen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.