Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Mon Jun 24, 2024 9:56 pm ...

Geen runflats? Ga je dat zo houden?

...
Vooralsnog wel. De achterbanden zijn echt nagenoeg nieuw en van eind 2023. De voorbanden zijn nu dus ook gloednieuw, van april 2024. Die ga ik dus eerst maar "oprijden". Ben wel aan het rondkijken voor een winterset en dat mag wat mij betreft best een set runflat zijn/worden. Heb het altijd op m'n daily's gehad en wel gewaardeerd.

Dank voor de reacties, ik ben er ondanks de nare voorgeschiedenis, ook wel echt content mee. Grappig hoe het inderdaad een soort van "Productie-twin" van de Gran Coupé van Koos is.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Een half jaar later: hoe is het met de “nieuwe“ Touring? Op zich best goed. Het is een erg fijne auto die in karakteristiek op geen enkele manier met de vorige e91 is te vergelijken. Dit is vooral een rustige cruiser die je met veel comfort van A naar B brengt. Het weggedrag blijft ook een dingetje, bekend van de f3x, wat meer zoekerig. Daar zijn de gemonteerde zomerbanden ook debet aan (non-runflats, en dan ook nog Xtra Loads: waarom????). Rijden in Sport I.p.v. Normaal helpt al wel wat. Sinds een ruime maand rijd ik met splinternieuwe Bridgestone runflat winterbanden en dat rijdt echt al vele malen beter.

Ik vind het wel een echt prachtige verschijning met het donkerblauw over bruin en ook de Luxury Line vind ik erg mooi. Mis daarin niet dat de auto geen M-pakket heeft.

In oktober heb ik besloten om de beurt die volgens de kilometerstand pas 10.000 km later aan de beurt is, eerder uit te laten voeren (na ong. 20.000km dus). Omdat ik de auto nog niet goed ken en recent echt goede service-ervaringen had met de BMW-dealer in Woerden, heb ik dat daar laten doen. Zij constateerden alleen helaas dat de achterremmen echt slecht waren (ijzer-op-ijzer), en aan de voorzijde was het eind van blokken en schijven ook in zicht. Vervelend, want bij de proefrit heb ik dat wel gecheckt in de service-historie (de gemonteerde wielen laten nauwelijks toe dat visueel goed vast te kunnen stellen), en daarin stond dat er achter nog 90.000 te gaan was en vóór iets van 60.000 km. Helaas pindakaas… Ik heb schijven en blokken achter door de dealer laten vervangen, incl verversen remvloeistof. Schijven en blokken vóór heb ik intussen liggen en dat ga ik zelf doen. Daarbij nog wel een kleine compensatie van de verkopende partij ontvangen (netjes van PLEXAT Automotive uit Bennekom).

Helaas is 2025 met deze Touring wat minder fijn begonnen. Onderweg naar een Nieuwjaarsborrel met familie, een km of 10 vóór onze bestemming out-of-the-blue melding “Motortemperatuur te hoog, langzaam rijden en stopplek zoeken”. Gedaan, auto af laten koelen en niveau koelvloeistof gecontroleerd. Veel te laag (vreemd, want daarvan zou je normaal al veel eerder een melding moeten hebben gehad). Ik had niks bij me, maar 400 meter verderop zagen we op Maps een Shell-station. Koud, harde regen dus met de auto daar voorzichtig naartoe (had intussen al ruim half uur stil gestaan)
Het bleek alleen een Shell Express, dus daar hadden we ook niks aan. Dan maar ANWB bellen. Die waren er na drie kwartier en constateerde al snel dat de koelvloeistof die zij bijvulde er ook weer uit lekte. Daar kon ze ter plekke ook niks aan doen, dus maar af laten slepen.

Image

Image

Ook hier dank aan Koos, Jan, Roland en Jeroen voor de online pech assistentie .

Op het moment van schrijven staat de auto nog bij het bergingsbedrijf (met dank aan BMW Connected Drive). Hopelijk komt de auto snel naar Woerden zodat er een diagnose gesteld kan worden.

Wordt vervolgd, fingers crossed over de afloop van dit nieuwe BMW avontuur.

Greetz,
Walter.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Balen! Die niveau-indicatie, dat was al niet altijd even betrouwbaar met E46 en E9x, maar da's blijkbaar met de F3x nog niet opgelost. Zou toch geen rocket science moeten zijn. Laten we hopen op een lekke slang en geen vervolgschade, dan vallen de kosten hopelijk mee.
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Walter, jij hebt ook geen geluk met je auto's en dat ook nog eens op nieuwjaarsdag dat je andere dingen op de lat had staan. Hopelijk valt de reparatie mee.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Balen inderdaad. Maar alles gehoord en gelezen hebbende, ga ik er vanuit dat het (betrekkelijk) simpele oorzaak en dus dito oplossing zal zijn. Immers, de kvs loopt er direct weer uit, dus tenzij je onderblok dwars doormidden is, is een ding aan de aanbouwdelen waarschijnlijker. Een slang, een thermostaathuis of een reservoir ofzo. Hoop in ieder geval dat je auto snel weer klaar is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Dank Raymond, Koos en Jeroen. Het zit inderdaad ff niet mee met de daily’s. Hopelijk geeft Koos gelijk en valt het mee. Auto staat bij BMW in Woerden (daar heeft ‘ie zeer recent ook groot onderhoud gehad, dus dat leek me wel even fijn). Die hebben het wel druk, dus vóór a.s. dinsdag hoefde ik niet te rekenen op nieuws, cq een diagnose.

Hoorde dat je deze week bij Radio538 je rekening mag indienen, misschien heb ik daar meer geluk. :shake :bag

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Sun Jan 05, 2025 4:49 pm, edited 1 time in total.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Manitoba wrote: Sun Jan 05, 2025 10:23 am Dank Raymond, Koos en Rob.
Welke Rob? Die Jerob uit Woerden?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Sun Jan 05, 2025 1:41 pm
Manitoba wrote: Sun Jan 05, 2025 10:23 am Dank Raymond, Koos en Rob.
Welke Rob? Die Jerob uit Woerden?
Ja, die. Welke anders?

Greetz,
Walter.

Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Oeps... de uitkomst van dit pechgevalletje hier nog niet gedeeld...

Maandag 6 januari werd ik door de garage gebeld. Waterpomp kaduuk. Tja, niet leuk maar dat mag natuurlijk bij een auto van die leeftijd, gebeurt gewoon een keer. Kosten €700, dat viel me alles mee dus "fix 'em maar". Ze beloofden 'm zo snel mogelijk in de planning te zetten. Woensdag 8 januari 's ochtends bellen ze weer. Voortvarend van start met vervangen van de waterpomp. Echter bij ontluchten en op druk zetten bleek er nog steeds ergens kvs-lekkage op te treden. Die bleek te komen van een kvs-leiding die door het oliefilterhuis loopt. Het hele oliefilterhuis moet daarom vervangen en dat valt qua onderdeel wel mee. Maar vanwege het X-drive systeem is dat een lastige operatie, moeilijk bereikbaar, dus daar gaat vooral veel arbeid in zitten. Ik moest rekenen op extra kosten van zo'n €1.400 tot €1.500, bovenop de waterpomp.... Dat was toch nog wel een aardige tegenvaller. Maar ja, ook hier weinig andere keus dus opdracht tot repareren verstrekt.

Kleine meevaller later die dag: om 16.00 uur belden ze dat het toch wat had meegezeten en dat de auto klaar was. Ze hebben me keurig opgehaald waarna ik mijn gerepareerde en keurig gewassen Touring weer in ontvangst mocht nemen. Totale factuur bijna €1.800.

Achteraf denk ik wel dat ik de waterpomp al een tijdje hoorde, met name bij starten met koude motor. Heb zelfs de laatste tijd wel eens gedacht dat toch de ketting door overmatige speling te horen zou zijn. Maar dat is allemaal weg nu, hij klinkt weer keurig en voor m'n gevoel rijdt 'ie ook lekkerder (da's onzin, dat weet ik).

Hopelijk nu snel weer een dagje tijd om laatste hick-ups met de e21 op te lossen. Dan ga ik van 2 niet-rijdende BMW's naar dubbel "Freude Am Fahren".

Greetz,
Walter.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Gelukkig, stukje achterstallig onderhoud opgelost en een fijn rijdende f31 terug!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ook met iets minder ouwe troep blijf je bezig, maar laten we afspreken dat dit de laatste reparatie aan jouw daily is voor dit jaar, ok?
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Deal!

Greetz,
Walter.