Een half jaar later: hoe is het met de “nieuwe“ Touring? Op zich best goed. Het is een erg fijne auto die in karakteristiek op geen enkele manier met de vorige e91 is te vergelijken. Dit is vooral een rustige cruiser die je met veel comfort van A naar B brengt. Het weggedrag blijft ook een dingetje, bekend van de f3x, wat meer zoekerig. Daar zijn de gemonteerde zomerbanden ook debet aan (non-runflats, en dan ook nog Xtra Loads: waarom????). Rijden in Sport I.p.v. Normaal helpt al wel wat. Sinds een ruime maand rijd ik met splinternieuwe Bridgestone runflat winterbanden en dat rijdt echt al vele malen beter.
Ik vind het wel een echt prachtige verschijning met het donkerblauw over bruin en ook de Luxury Line vind ik erg mooi. Mis daarin niet dat de auto geen M-pakket heeft.
In oktober heb ik besloten om de beurt die volgens de kilometerstand pas 10.000 km later aan de beurt is, eerder uit te laten voeren (na ong. 20.000km dus). Omdat ik de auto nog niet goed ken en recent echt goede service-ervaringen had met de BMW-dealer in Woerden, heb ik dat daar laten doen. Zij constateerden alleen helaas dat de achterremmen echt slecht waren (ijzer-op-ijzer), en aan de voorzijde was het eind van blokken en schijven ook in zicht. Vervelend, want bij de proefrit heb ik dat wel gecheckt in de service-historie (de gemonteerde wielen laten nauwelijks toe dat visueel goed vast te kunnen stellen), en daarin stond dat er achter nog 90.000 te gaan was en vóór iets van 60.000 km. Helaas pindakaas… Ik heb schijven en blokken achter door de dealer laten vervangen, incl verversen remvloeistof. Schijven en blokken vóór heb ik intussen liggen en dat ga ik zelf doen. Daarbij nog wel een kleine compensatie van de verkopende partij ontvangen (netjes van PLEXAT Automotive uit Bennekom).
Helaas is 2025 met deze Touring wat minder fijn begonnen. Onderweg naar een Nieuwjaarsborrel met familie, een km of 10 vóór onze bestemming out-of-the-blue melding “Motortemperatuur te hoog, langzaam rijden en stopplek zoeken”. Gedaan, auto af laten koelen en niveau koelvloeistof gecontroleerd. Veel te laag (vreemd, want daarvan zou je normaal al veel eerder een melding moeten hebben gehad). Ik had niks bij me, maar 400 meter verderop zagen we op Maps een Shell-station. Koud, harde regen dus met de auto daar voorzichtig naartoe (had intussen al ruim half uur stil gestaan)
Het bleek alleen een Shell Express, dus daar hadden we ook niks aan. Dan maar ANWB bellen. Die waren er na drie kwartier en constateerde al snel dat de koelvloeistof die zij bijvulde er ook weer uit lekte. Daar kon ze ter plekke ook niks aan doen, dus maar af laten slepen.
Ook hier dank aan Koos, Jan, Roland en Jeroen voor de
online pech assistentie .
Op het moment van schrijven staat de auto nog bij het bergingsbedrijf (met dank aan BMW Connected Drive). Hopelijk komt de auto snel naar Woerden zodat er een diagnose gesteld kan worden.
Wordt vervolgd, fingers crossed over de afloop van dit nieuwe BMW avontuur.
Greetz,
Walter.