BMW e21 1982 Kroket project

Post Reply
Igortuhhh
Newbee
My E21(s): BMW e21 1982 315

BMW e21 1982 Kroket project

Post by Igortuhhh »

Goedemiddag allen, Mijn naam is Igor en nieuw op dit forum, 36 jaar oud woonachtig in Zeeland, Zuid Beveland,

Nooit gedacht maar toch gelukt om een klassieke BMW te kunnen kopen, ik ben nu een jaar of 3 met de auto liefhebberij bezig en rij op het circuit met een suzuki baleno (niet de spannenste auto) , en altijd gedroomd van een Klassieke BMW waarmee ik dat ook kan doen, maar een leuke auto voor de mooie dagen op de weg trekt me ook wel steeds meer dus het zal een combi build worden

Wellicht hebben de koopjes jagers deze E21 ook op MP zien staan heeft een hele tijd te koop gestaan, en dat is niet zonder reden. Het exemplaar heeft bijzonder veel roest, maar stond 10 km van thuis dus wel de moeite waard om te gaan kijken en toch verleid om hier aan te beginnen,

Image
Image
Image

Mijn eerste stap zal zijn om te kijken na het strippen of de auto met mijn hobby skills überhaupt nog te redden is, heb intussen best wat las ervaring maar het zal een hele uitdaging worden vermoed ik,

Lijkt me leuk om dit allemaal vast te leggen en te delen met jullie fanatieke liefhebbers, en ik zal ongetwijfeld veel vragen hebben waar iemand miss een antwoord op heeft,

Op dit moment staat de ruimte die ik huur vol met de suzuki spullen, maar ook autoambulance en die kan ik rechtop zetten zodat ik kan starten aan dit project, met een week of 2 a 3 zal ik beginnen met volledig strippen en de schade in kaart brengen....

Mochten er liefhebbers zijn voor wat interieur spullen, ik wil er toch een lege kale motorsport auto van maken, wellicht kan je dan iets overnemen,

Jullie zien binnenkort meer :bmlogo2

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: BMW e21 1982 Kroket project

Post by Peter V. »

Hoi, Welkom hier. Ik ben benieuwd naar je plannen en de bijbehorende foto's.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Welkom! Ik verkas alleen even je topic naar het NL gedeelte hoor, bij deze de link, en gezien jouw plannen maar even onder "Modified" geplaatst. Succes en houd ons op de hoogte! viewforum.php?f=22
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Welkom!! Deze auto staat ook in het gespot topic, in 2016 zag ze er een stuk frisser uit.

We hebben hier nog een e21 met HX-xx-YF op het forum! Er zijn nog meer met HX op het kenteken ook. Benieuwd naar je vervolgstappen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Igortuhhh
Newbee

Post by Igortuhhh »

Dank jullie wel voor de reacties!

oeps verkeerde gedeelte,

wat bijzonder dat er meer HX-xx-YF hier op het forum actief zijn, ik ga de spot opzoeken leuk!!

wordt vervolgd,
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP

Post by Groentje_me »

Leuk project! Benieuwd hoe hij er verder aan toe is.

In mijn bezit: HX-89-YF.

Succes met de vorderingen! P.s. we hebben veel e21 onderdelen op voorraad. Mocht je eens iets zoeken, appen mag naar 06-50121279.

Mvg,
Jan
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
krijn98
E21 Fanatic
My E21(s): '78 bmw 316

Post by krijn98 »

Welkom, leuk dat de wagen toch nog in De Zak blijft. mocht je ergens hulp bij nodig hebben laat je het maar weten, Zeeland is niet zo groot :wink: .
Igortuhhh
Newbee

Post by Igortuhhh »

Hallo allen,

Duurde iets langer dan verwacht maar ik heb inmiddels de tijd gevonden om aan de BMW te starten,

Hij staat inmiddels al een tijdje te drogen in de loods, en gisteren ben ik begonnen met het verwijderen van het interieur omdat het tapijt/isolatie nog steeds zeiknat is,

Toen het interieur eruit was was ik eigenlijk verbaast hoe goed de bodem en de dorpel aansluitingen eruit zaggen, :banana maargoed toen ik de beitel en de hamer pakte verdween het optimisme in rap tempo :shock:

Deurstijl links:

Dorpel links:

Raamdorpel links:

Dorpel kop links(heb ik nog maar niet aangezeten zal het zelfde zijn als rechts):

Dorpelkop rechts:

Raamdorpel rechts:

Kofferbakhoek rechts:

Kofferbak bodem:

Achterkant:

Bodemplaten:

Overzicht foto na het prikken:

De voorkant heb ik nog niet ontmanteld, Zouden daar nog bekende plekken kunnen zitten waar ik het bestaan nog niet vanaf weet??

Los van dat het een enorme berg werk is ben ik wel positief dat ik met de juiste plaatdelen dit kan maken, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie ervan vinden? en zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

dit is even snel een kosten overzichtje van de spullen die ik zo online kan vinden, met aanschaf van de auto kan ik wel onder de 3k blijven voor een roestvrije koets, denken jullie dat dit het waard is?

owja ik had nog een rolkooi gevonden op marktplaats die op maat gemaakt is voor een E21 van Sparco, die heb ik maar gekocht volgens mij komt dat niet zovaak langs,

Hoor graag wat jullie er allemaal van vinden, nog tips waar ik lasdelen kan vinden? Dorpels en achterschermpjes heb ik al!

Grtzz Igor
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ha Igor, als je er mee wilt gaan racen zou ik flink wat plaatwerk doorlassen, beter dan BMW heeft gedaan. Daarnaast zijn er wel slopers waar soms goede delen uit te halen zijn. Je kunt eens navragen bij onderdelenparadijs Jan en Roelof, die hebben van alles.

Voor een aardig inzicht in laswerk aan een e21 kun je mijn e21 topic eens doorbladeren, zie linkje in mijn handtekening.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Als je het mij vraagt zou ik hier niet aan beginnen.
Ik denk dater los van de Irenen de kosten van het nieuwe plaatwerk er veel goedkopere koetsen zijn te vinden.
Deze is serieus ver heen, maar goed ik kan dan ook niet goed lassen en tijd is al helemaal super schaars.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Dit is inderdaad een kroketje, check ook de demper opname torens voor en achter, dat zijn niet de meest gemakkelijke plekken.
Genoeg laswerk in ieder geval, er zal ook veel plaatwerk zelf gemaakt moeten worden, onderschat dat niet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Als je een beetje kunt lassen en je hebt er aardigheid in, dan gewoon lekker beginnen. Wat bij mij heeft geholpen, was de auto in 4 kwadranten te verdelen (niet echt, maar in mn hoofd) en per kwadrant te werken. Dan hou je het overzichtelijk en boeit de rest even niet, als je aan het werk bent, bijvoorbeeld links voor.

Kijk, ik ben het met Ite eens, er zijn wel hardere e21's te koop. Je moet wel echt standvastig zijn en doorzetten, maar het wordt niet simpel of goedkoop. Daar tegenover kan ik je zeggen, de restauratie van mijn e21 heeft me zoveel geleerd, meer dan alleen het restaureren van de auto op zichzelf.

Dus heb je de tijd, de knaken en een mooie portie wil en doorzettingsvermogenv succes en ik heb tonnen advies beschikbaar om te delen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Igortuhhh
Newbee

Post by Igortuhhh »

Bedankt voor jullie reacties,

Het is inderdaad echt een kroket :P,
Ja het doel is wel om een leuke track/circuit e21 te maken, waar we ook een tourrally of tochtje op de openbare weg kunnen maken,
Doorlassen van de naden? heb je dan specifieke plekken waar ik op moet letten? valt me wel op dat veel naden met puntlassen vast zitten,

Ik heb de afgelopen dagen met verschillende mensen gesproken, en aanbieders op MP gecontact, uiteindelijk gekozen voor de grijze koets die Loentje heeft staan, daar zitten veel hoeken in die in nodig heb, daar is van alles aan gerepareerd niet zo heel netjes dus ik ga toch mijn eigen koets opknappen!! ik ga zaterdag naar Loentje om hem op te halen en eventueel nog wat extra plaatdelen mee te nemen zodat ik alles heb wat ik nu denk nodig te hebben,

Hobby matig heb ik wel wat ervaring met lassen, heb al een VW T4 opgeknapt en een gesloten kar koker frame gelast en beplaat, uitlaten gelast plaatwerk ook wel, maar het zal wel echt een uitdaging worden, ik neem er sowieso gewoon de tijd voor heb geen tijdsdoel, kan er zolang over doen als ik wil, wel top dat ik hier met mijn vragen terecht kan! de techniek komt ook nog wel een keer aan de beurt maar eerst de koets helemaal goed krijgen,

Word vervolgd!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Klinkt goed, en met een goede voorraad donormateriaal wordt het al wat prettiger werken. Houd ons op de hoogte! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

er is inmiddels wat donor materiaal gehaald, dus ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg.

groeten Loentje
Post Reply