E21 318i (ITB)

Wilmo
E21 Mad

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Wilmo wrote: Sun Apr 23, 2023 10:25 am Er waren eens drie dingen waarvan ik dondersgoed wist dat het niet helemaal juist was, maaragh, drie apk's doorgekomen, de vierde zal ook wel lukken. Ik vind er wel iets van als je afkeur hebt op bandenprofiel, stuurkogels, gaten in de vloer en zo voorts, maar ik heb nu dus drie punten te pakken. Ik klaag niet, ik mopper niet. Ik had alleen graag iets anders gedaan nu. Het gaat om de bestuurdersstoel die niet voorover kon bukken, de bijrijders wel. Het gaat om de linkerkentekenverlichting en om de carterontluchting. Stoel is inmiddels gefixt, het lampje is under construction en dan de carterontluchting dus.

Toen ik gisteren wegreed vond ik dat het wat rookte. En het liep ook niet denderend. Dusja, dan ga je al denken. Na een tijdje was het voorbij dus... Olie...? Na 75000km toch de motor op? Aangekomen bij de box even laten pruttelen, fikse dot gas... Geen rook. Dus maar aan de gang.

Sinds ik met die ITB's rijd, leid ik de gassen van de carterontluchting niet meer de motor in. Ik heb een catch can gemonteerd en een keer in de zoveel tijd draai ik het bekertje eruit en verbaas ik me over de zut. Zo ook gisteren:

Image

Da's best veel! Zal het koelwater zijn?

Image

Nope, dit is geen koelwater...

Image

En ook geen mayo in de dop. Het zal dus wel van condens in de motor komen, maar dan nog. Best veel. Wat nu een luchtfilter is op de catch can, ga ik vervangen door een slang, die zo weer aansluit op de rubberen mof na de luchtmassameter. De olielucht die ik soms achterliet had al wel wat gedachten gestart. Ik hoop alleen dat wat er uit die catch can komt, geen zootje maakt van mijn airbox en ITB's...
Het is natuurlijk koud en binnenkort is er wel weer witte rook nodig, maar de mijne rookte nogal. De Panda had me twee weken terug laten staan met een lekke remcilinder dus de BMW moest mee naar Drenthe voor een opdracht, precies toen er een bak sneeuw naar beneden kwam. En zo warmdraaiend, goeie walm. Maar ook van de zomer werd ik al een paar keer gealarmeerd door een te hoge motortemperatuur en koude lucht door de radiateur: koelvloeistof te laag. Zo denkend en beredenerend kwam ik niet veel verder. Er verdween koelvloeistof, maar waar naartoe, want, zie bovenstaande, geen mayo.

Ik had dus een endoscoop geleend om eens in de cilinders te kijken of daar dan direct koelvloeistof naartoe zou lekken. Cilinder 1 en 2 zijn droog, in 3 en 4 waren wel druppeltjes.

Image

Image

Dat bracht me dus ook niet zoveel verder.

De apk komt er ook weer aan en dus moet de carterontluchting weer op de airbox aangesloten worden en met dat ik daarmee aan het prutsen was besefte ik dat die slangen dicht zaten.

Image

Oeps. Toch wel mayo dus.

Image

Kleppendeksel eraf en daar zit het wel.

Image

Nokkenas en de rest zien er nog goed uit. Er staat nu een 100000km op het blok en daar heb ik hem ook voor gebouwd. Maar de koppakking heeft het nu dus toch opgegeven.

Ik zat in eerste instantie met de gedachte van een heel nieuw blok weer op te bouwen, maar Jeroen zei al, waarom zou je de hoofdlagers gaan vervangen na die kilometers? Wel heb ik vanwege de nokkenas en mijn computert, ruimte voor wat meer compressie. Ik wil dus de dunste MLS koppakking van 0.68mm gaan toepassen. Dan zou ik van 10 naar 11 gaan. Nieuwe drijfstanglagers, dichting achter bij het vliegwiel en het verstelbare nokkenastandwiel en dan pruttelen we weer door. Ik wil de motor wat meer voor koppel tunen, vandaar het tandwiel. Ik denk dat we dat wel op een testbank gaan doen ergens, heeft iemand tips?

De Schrick heeft een hogere lift dan standaard en als ik ook nog 0.76mm dunner ga met de koppakking én ik ga nog met de timing spelen dan zou het wel eens krap kunnen worden. Dus daar moet ik nog wel een beetje aan de studie om te kijken of het allemaal past tussen klep en cilinder.

Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Balen dat het toch de koppakking lijkt te zijn, al geeft dat wel een verklaring voor het kvs verbruik. Eerst maar eens koppie eraf, kijken wat de oorzaak is, waarschijnlijk idd pakking, en dan maar eens kijken of je nog iets dunner kunt daarmee.

Is de vraag of je ook al gelijk de onderkant moet loshalen voor lagerschalen, met 100.000 km die je er zelf op hebt gezet, dus dat je weet hoe die km's zijn gemaakt, met goed warmrijden en regelmatige wissels met goede olio motore, dan moeten die lagers een stuk minder hebben geleden dan de doorsnee motor, al is de motor regelmatig flink aangesproken?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

In eerste kwam de gedachte om het blok opnieuw op te bouwen bij het balanceren van alle onderdelen vandaan. Dit blok schudt en doet nogal namelijk. En met enige regelmaat krijgt het blok wel op zijn donder. En om de hoofdlagerschalen aan te passen met een extra gaatje om zo meer olie naar de drijfstanglagers door te laten. Die tijd dat ik wekelijks naar Duitsland heen en weer reed, daar reed ik uren aan een stuk 160+. En eigenlijk elke keer dat ik erin rijdt, ziet de toerenteller de 6000 wel.

Als ik naar het vermogen per liter kijk, zit het blokje wel in het S14-bereik, al haalt dat blok per lagerschaal natuurlijk wel een stuk meer vermogen. Maar ik neem aan dat je ze daar ook mee zou pakken als je de kans hebt?

Nogmaals een ton rijden met deze drijfstanglagers en zonder te weten hoe het erbij staat, dat vertrouw ik niet helemaal. Ik wil eigenlijk de zuigers er wel uithalen om de veren te kunnen controleren, de drijfstang en zuiger te kunnen wegen en eventueel de zuiger aan te passen op de kleppen. En de drijfstanglagers zijn de kosten ook weer niet.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Tsja als je toch het onderblok uit elkaar gaat trekken, dan zou ik idd de drijfstanglagers meepakken, dat zijn de kosten niet en is alles wer fris. Wel benieuwd hoe de "oude" eruit komen.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Hardeman kan de koppakking leveren, dus dat is mooi en besteld. Nu de rest van de spulletjes ook maar in bestelling zetten.

Omdat de bak eraf moet voor de dichting van de krukas, heb ik ook een andere bak gehaald. Het is net een ander type, zonder de aluminium oren voor het schakelmechanisme, dus nu weer terug naar officieel. Mooi dat dit nog gewoon voor 80 euro kan.

Maar nu nog even een Panda met tien versnelling vooruit en twee achteruit.
Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Dit is een later type e30bak, er zijn 3 modellen, dus die met de twee aluminium blokjes waar de zwarte schakelplaat achter zit, net als bij de e21, daarnaast de versie met zowel de alu blokjes en de twee oren bovenop, waar de pook hangt tussen twee stangen en de laatste versie met alleen de flenzen boven op.

Lekker bezig weer en fijn dat Hardeman kan helpen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Back in the days heb ik een late E30-bak gekregen, die heb ik er nog in Zweden ondergebouwd. Toen zag ik natuurlijk dat de plaat van de E21 niet ging passen en heb ik ook het schakelmechanisme van de E30 gemonteerd. De bak die ik in 2020 heb gemonteerd is van een vroege E30 en die had die oren dus niet en ik had de plaat niet meer. Nu een bak uit ‘87 dus wordt het weer een feestje.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Lekker bezig JW
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply