Het is natuurlijk koud en binnenkort is er wel weer witte rook nodig, maar de mijne rookte nogal. De Panda had me twee weken terug laten staan met een lekke remcilinder dus de BMW moest mee naar Drenthe voor een opdracht, precies toen er een bak sneeuw naar beneden kwam. En zo warmdraaiend, goeie walm. Maar ook van de zomer werd ik al een paar keer gealarmeerd door een te hoge motortemperatuur en koude lucht door de radiateur: koelvloeistof te laag. Zo denkend en beredenerend kwam ik niet veel verder. Er verdween koelvloeistof, maar waar naartoe, want, zie bovenstaande, geen mayo.Wilmo wrote: Sun Apr 23, 2023 10:25 am Er waren eens drie dingen waarvan ik dondersgoed wist dat het niet helemaal juist was, maaragh, drie apk's doorgekomen, de vierde zal ook wel lukken. Ik vind er wel iets van als je afkeur hebt op bandenprofiel, stuurkogels, gaten in de vloer en zo voorts, maar ik heb nu dus drie punten te pakken. Ik klaag niet, ik mopper niet. Ik had alleen graag iets anders gedaan nu. Het gaat om de bestuurdersstoel die niet voorover kon bukken, de bijrijders wel. Het gaat om de linkerkentekenverlichting en om de carterontluchting. Stoel is inmiddels gefixt, het lampje is under construction en dan de carterontluchting dus.
Toen ik gisteren wegreed vond ik dat het wat rookte. En het liep ook niet denderend. Dusja, dan ga je al denken. Na een tijdje was het voorbij dus... Olie...? Na 75000km toch de motor op? Aangekomen bij de box even laten pruttelen, fikse dot gas... Geen rook. Dus maar aan de gang.
Sinds ik met die ITB's rijd, leid ik de gassen van de carterontluchting niet meer de motor in. Ik heb een catch can gemonteerd en een keer in de zoveel tijd draai ik het bekertje eruit en verbaas ik me over de zut. Zo ook gisteren:
Da's best veel! Zal het koelwater zijn?
Nope, dit is geen koelwater...
En ook geen mayo in de dop. Het zal dus wel van condens in de motor komen, maar dan nog. Best veel. Wat nu een luchtfilter is op de catch can, ga ik vervangen door een slang, die zo weer aansluit op de rubberen mof na de luchtmassameter. De olielucht die ik soms achterliet had al wel wat gedachten gestart. Ik hoop alleen dat wat er uit die catch can komt, geen zootje maakt van mijn airbox en ITB's...
Ik had dus een endoscoop geleend om eens in de cilinders te kijken of daar dan direct koelvloeistof naartoe zou lekken. Cilinder 1 en 2 zijn droog, in 3 en 4 waren wel druppeltjes.

Dat bracht me dus ook niet zoveel verder.
De apk komt er ook weer aan en dus moet de carterontluchting weer op de airbox aangesloten worden en met dat ik daarmee aan het prutsen was besefte ik dat die slangen dicht zaten.

Oeps. Toch wel mayo dus.

Kleppendeksel eraf en daar zit het wel.

Nokkenas en de rest zien er nog goed uit. Er staat nu een 100000km op het blok en daar heb ik hem ook voor gebouwd. Maar de koppakking heeft het nu dus toch opgegeven.
Ik zat in eerste instantie met de gedachte van een heel nieuw blok weer op te bouwen, maar Jeroen zei al, waarom zou je de hoofdlagers gaan vervangen na die kilometers? Wel heb ik vanwege de nokkenas en mijn computert, ruimte voor wat meer compressie. Ik wil dus de dunste MLS koppakking van 0.68mm gaan toepassen. Dan zou ik van 10 naar 11 gaan. Nieuwe drijfstanglagers, dichting achter bij het vliegwiel en het verstelbare nokkenastandwiel en dan pruttelen we weer door. Ik wil de motor wat meer voor koppel tunen, vandaar het tandwiel. Ik denk dat we dat wel op een testbank gaan doen ergens, heeft iemand tips?
De Schrick heeft een hogere lift dan standaard en als ik ook nog 0.76mm dunner ga met de koppakking én ik ga nog met de timing spelen dan zou het wel eens krap kunnen worden. Dus daar moet ik nog wel een beetje aan de studie om te kijken of het allemaal past tussen klep en cilinder.
Zie ik verder nog iets over het hoofd?