Page 68 of 117

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 7:22 pm
by Wilmo
Hier het verschil in grootte:
Image


De rechter wordt teruggedraaid naar 209mm in diameter, dat wordt het hart voor het linkerdeel.

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 7:46 pm
by BertjeConti
Die linker lijkt wel een bromfiets schijfje, daar zaten er 2 van op het voorwiel van mijn GS750, remde fantastisch, maar dat kwam vooral door het zeer zachte rubbercompound van de bandjes.

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 9:13 pm
by Jeroen
290mm denk ik dan? Ik ga dit in de gaten houden, kan voor mij ook zomaar een leuke volgende upgrade zijn...

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 9:44 pm
by Nick1984
Waren de aluminium harten zo duur dan? zou wel veel helpen in onafgeveerde massa lijkt mij.
Maar dit is inderdaad ook wel een propere oplossing!

@ Jeroen, ik denk dat de harten 209 mm moeten worden.

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 10:10 pm
by Jeroen
ahhh de harten... okee dan volg ik 't weer haha

Re: E21 317

Posted: Tue Dec 11, 2018 11:48 pm
by Wilmo
Precies, de linker is 300 in diameter. Ik maak het hart dus van een 323i geventileerde remschijf, die schijf wordt dus een stuk kleiner in diameter en wordt dan met 8 M8's vastgezet aan die rotor. De rotor is gewoon goede kwaliteit gietijzer, het is ook Wilwood.

Voor een goede soort aluminium kwam ik al over de 200 euro voor alleen het ruwmateriaal, dat vond ik wat te gortig. Links en rechts heb ik wel bedrijven benaderd maar ik krijg gewoon geen reactie.

Het gietijzeren hart is zo'n 2100 gram. Voor aluminium had ik er een getekend die op 1600 gram zit. Dus zoveel scheelt het ook weer niet.

Daarnaast zat ik nog klem met het verschil in uitzetting. Als die rotor naar de 600 graden gaat en de uitzettingscoëfficiënt van het hart is anders, dan krijg je wel gekke effecten. Massive heeft daar wel iets op bedacht maar ik weet niet of je dat moet willen...

Re: E21 317

Posted: Wed Dec 12, 2018 8:08 pm
by Jeroen
Verschil in uitzettingscoëfficiënt gaat je dan wel parten spelen ja, dus denk dat je wel een alu versie moet laten maken, dat zal die van ireland / Hardeman ook wel zijn lijkt me? Je kunt Barron Engineering in Harderwijk wel eens vragen, ff aangeven dat ik hem heb aanbevolen.

Image

Re: E21 317

Posted: Thu Dec 13, 2018 10:01 am
by Wilmo
Hoe zie je dat voor je Jeroen? Gietijzer en gietijzer hebben dezelfde uitzetting en het gaat al jaren goed in remschijven. Aluminium zet meer dan tweemaal zoveel uit, wat je vaak ziet is dat de rotor met spiebanen gemonteerd is zodat iets uit kan zetten en weer terug kan komen. Die van IE heeft dat niet. Dusja, als het goedkomt met aluminium dan zal het met gietijzer ook wel loslopen.

Barron heb ik aangeschreven maar nooit meer iets van gehoord.

Re: E21 317

Posted: Thu Dec 13, 2018 10:21 am
by BertjeConti
JW, jij gaat de schijf uit meerdere delen opbouwen, de schijf wordt heet en zet uit, het hart wordt niet heet, omdat er bijna geen thermische verbinding is, en zet dus veel minder of nauwelijks uit. Dat is dan een probleem.

Re: E21 317

Posted: Thu Dec 13, 2018 8:55 pm
by Jeroen
Je hebt denk ik gelijk hoor, je ziet best wel de nodige big brake kits met aluminium hubs maar uiteindelijk lijkt gietijzer mij de veilige keuze.

Re: E21 317

Posted: Sun Jan 20, 2019 8:17 pm
by Wilmo
Er zaten weer allerlei kadootjes bij de post, maar een eervolle vermelding voor Fineline imports. Die snoepjes zijn veel lekkerder dan de blokken.

Image
Image

De schijf heeft een kleinere binnendiameter dan de flens, dus daar moest een stukje vanaf.

Image

Zo moet het eruit komen te zien, hier ligt de klauw nog op de WD40.

Image



Ik had nog een houten plaatje gemaakt om de klauw te controleren en deze week eens 6mm plaatstaal uitsnijden :)

Re: E21 317

Posted: Sun Jan 20, 2019 9:22 pm
by uwbuurman
Nice!

Re: E21 317

Posted: Sun Jan 20, 2019 9:45 pm
by bmw e12 e21
Mooie upgrade! Dat gaat goed remmen!

Re: E21 317

Posted: Sun Jan 20, 2019 9:54 pm
by Jeroen
Nice! En die blokken kwamen uit de vuilnisbak? haha

Re: E21 317

Posted: Sun Jan 20, 2019 9:57 pm
by Wilmo
Jep, meegenomen van de sloop als hulpstukjes bij het opbouwen. Maar zoals je in foto 2 ziet zijn er gewoon nieuwe DS2500's hoor, maar wilde daar niet aanzitten met m'n vette klauwen.