Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
-
baur21
- E21 Fanatic
- Posts: 317
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Je maakt er weer prachtig werk van Koos. En van half werk krijg je altijd spijt dus ga zo door tot het klaar is.
Gr Jan
Gr Jan
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dank je, Jan! Ik doen mijn best om rustig te blijven. Maar ik wil ook wel een stap verder....
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ach Koos, je bent pas bijna 4 jaar onderweg sinds je de auto hebt gekocht 
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Vandaag in 6 foto’s even een Astijl hersteld. Eerst het donordeel even afgetekend.

En gaatjes gemaakt

Vasthechten en in model brengen

Afgelast

Afgeslepen

En in de zinkspray

Volgende keer de vloer maar eens afwerken.

En gaatjes gemaakt

Vasthechten en in model brengen

Afgelast

Afgeslepen

En in de zinkspray

Volgende keer de vloer maar eens afwerken.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:27 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik snap niet dat het allemaal zo lang duurt, stelt toch niets voor als je het zo ziet. 
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
+1pattam2009 wrote:Ik snap niet dat het allemaal zo lang duurt, stelt toch niets voor als je het zo ziet.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
geerling
- E21 VIP

- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
tsjonge jonge Koos wat een werk, nog een poosje volhouden.
Gr. Geerling.
Gr. Geerling.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mooi Werk!
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik ben lui, denk ik. Dat zal het zijn...bmw e12 e21 wrote:+1pattam2009 wrote:Ik snap niet dat het allemaal zo lang duurt, stelt toch niets voor als je het zo ziet.![]()
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Haha, grapje. RESPECT is het woord!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik zag je reageren in mijn topic, dus ik dacht ik ga even bij je project kijken. Niets anders dan respect voor je werk!
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik was gebleven bij de Astijl, linkerzijde. Die is inmiddels klaar:

dus nu kan ik verder met de vloer. Het schutborddeel had ik al hersteld, maar nog niet afgewerkt

maar de vloerpan, die op het schutbrod eindigt, is nog helemaal niet aangepakt. Daarvoor heb ik eerst een donorstuk nodig. Dit stuk komt uit een polarisdonor van WonderMike.

Nader onderzoek leert dat hieraan ook al eens eerder is gelast. Ik werk het liefste met ongerestaureerd blik, rot of niet. Maar met ongerestaureerd, dus origineel, blik zie je hoe het zou
moeten zijn. In dit stuk zit een hoekje Walloth & Nesch bodem verwerkt. Dat probeer ik bij de mijne nu juist te herstellen…
Uitelkaar gehaald, er blijkt nog best veel roest tussen te zitten, dat is de tweede tegenslag bij dit stukkie blik.

Stralen, schuren en bewerken levert een mooier beeld. Gelijk ook even het tonnetje voor de rem- en brandstofleidingbevestiging erop gezet.


Daarna het ontbrekende deel, dat over het transportbakje valt (die onechte kriksteun, je weet wel), eraan gezet

En in de zinkspray.

Daarna bezig gegaan met de zijkant. Dit stuk blik is het uiteinde van de vloerplaat. Die zit met een opstaande rand tegen de zijkant van de binnendorpel aan. Daar loopt de kabelboom
langs naar achter en daarom zitten aan deze zijde de kabellipjes. Dus het opstaande randje en het lipje aan het uiteinde moeten er aan. Hier zie je een overleden voorbeeld, met lipje, een stuk bodem met een donorlipje en het nieuwe donordeel.

Kabellipje en randje in bewerking:

Gelast en afgewerkt

En het donordeel is gereed


Daarna moest ik eerst het schutborddeel afwerken.


Vervolgens de verkeerd geperste donortroep van W&N eruit gesloopt. Kijk maar eens goed, er zitten twee “ribbels” (verdiepte ribben) in. Daar horen 3 en die zijn bij BMW wel wat verfijnder dan die W&N drempels. Dus de hele hoek eruit.


Dan het donorstuk eindelijk droog passen. Maar het moet wel goed, want het gaspedaal zit er ook op. Dus even een stukje opbouwen! De stuurkolom met pedalenbak erin. Voelde wel goed om eens wat anders dan blik erin te zetten….

En zo zit het gaspedaal goed!

Het past, het is afgemeten

En gelast (met uitzondering van de zijkant)

Deels afgewerkt

En in de zinkspray

Oh oh, wat een mooi randje met een mooi kabellipje….

Later meer….

dus nu kan ik verder met de vloer. Het schutborddeel had ik al hersteld, maar nog niet afgewerkt

maar de vloerpan, die op het schutbrod eindigt, is nog helemaal niet aangepakt. Daarvoor heb ik eerst een donorstuk nodig. Dit stuk komt uit een polarisdonor van WonderMike.

Nader onderzoek leert dat hieraan ook al eens eerder is gelast. Ik werk het liefste met ongerestaureerd blik, rot of niet. Maar met ongerestaureerd, dus origineel, blik zie je hoe het zou
moeten zijn. In dit stuk zit een hoekje Walloth & Nesch bodem verwerkt. Dat probeer ik bij de mijne nu juist te herstellen…
Uitelkaar gehaald, er blijkt nog best veel roest tussen te zitten, dat is de tweede tegenslag bij dit stukkie blik.

Stralen, schuren en bewerken levert een mooier beeld. Gelijk ook even het tonnetje voor de rem- en brandstofleidingbevestiging erop gezet.


Daarna het ontbrekende deel, dat over het transportbakje valt (die onechte kriksteun, je weet wel), eraan gezet

En in de zinkspray.

Daarna bezig gegaan met de zijkant. Dit stuk blik is het uiteinde van de vloerplaat. Die zit met een opstaande rand tegen de zijkant van de binnendorpel aan. Daar loopt de kabelboom
langs naar achter en daarom zitten aan deze zijde de kabellipjes. Dus het opstaande randje en het lipje aan het uiteinde moeten er aan. Hier zie je een overleden voorbeeld, met lipje, een stuk bodem met een donorlipje en het nieuwe donordeel.

Kabellipje en randje in bewerking:

Gelast en afgewerkt

En het donordeel is gereed


Daarna moest ik eerst het schutborddeel afwerken.


Vervolgens de verkeerd geperste donortroep van W&N eruit gesloopt. Kijk maar eens goed, er zitten twee “ribbels” (verdiepte ribben) in. Daar horen 3 en die zijn bij BMW wel wat verfijnder dan die W&N drempels. Dus de hele hoek eruit.


Dan het donorstuk eindelijk droog passen. Maar het moet wel goed, want het gaspedaal zit er ook op. Dus even een stukje opbouwen! De stuurkolom met pedalenbak erin. Voelde wel goed om eens wat anders dan blik erin te zetten….

En zo zit het gaspedaal goed!

Het past, het is afgemeten

En gelast (met uitzondering van de zijkant)

Deels afgewerkt

En in de zinkspray

Oh oh, wat een mooi randje met een mooi kabellipje….

Later meer….
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:28 pm, edited 1 time in total.
