e30 1984 (wordt gesloopt)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Kunt de oliekoeler wellicht ook iets schuin monteren zodat deze minder hoogte 'gebruikt'. Alleen al de koeler en nog niet eens zozeer de flow helpt al te koelen. Als je echt je best doet is 130 graden snel bereikt. Op zich kan dat prima maar je houdt de temperatuurswisselingen liefst wel binnen de perken.
Ooit met een M5 de olietemp op 165 graden gehad, olie was Castrol TWS en die is daarna geanalyseerd, geen ellende dus de olie kan het prima aan, alleen of je blok op termijn blij wordt is een tweede.
Om diezelfde reden heb ik bijv op de 320iS de elektrische fan handmatig schakelbaar gemaakt. Als je plots een file in rijdt weet je dat de temp gaat oplopen, kun je beter gelijk aankomen met koelende lucht, beheerst toch de temp weer iets meer. Je wilt niet weten hoe snel ineens de temp op kan lopen aan de buitenkant terwijl je dat niet op je meters ziet.
Ooit met een M5 de olietemp op 165 graden gehad, olie was Castrol TWS en die is daarna geanalyseerd, geen ellende dus de olie kan het prima aan, alleen of je blok op termijn blij wordt is een tweede.
Om diezelfde reden heb ik bijv op de 320iS de elektrische fan handmatig schakelbaar gemaakt. Als je plots een file in rijdt weet je dat de temp gaat oplopen, kun je beter gelijk aankomen met koelende lucht, beheerst toch de temp weer iets meer. Je wilt niet weten hoe snel ineens de temp op kan lopen aan de buitenkant terwijl je dat niet op je meters ziet.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Aan de extra elektrofan heb ik ook al gedacht, ik heb er nog eentje liggen en kan deze net zoals in de e21 en bij jouw 320is handmatig schakelen ... maar eerst toch even een plaatsje voor de oliekoeler zoeken 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Bempie21
- E21 Fanatic
- Posts: 202
- Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
- My E21(s): E21 '81 323i
- Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
- Location: Apeldoorn, The Netherlands
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Ik heb de oliekoeler wel op de plek waar de 2 uitsparringen zitten in de Keienvanger.gerrit323 wrote:Oliekoeler dan dat wordt denk ik een probleem .. de radiator komt aan de onderkant maar 6cm boven de rand van de keienvanger dus als ik de oliekoeler daar nog onderhang dan komt hij onder de zwarte spoiler strip onderuit. Effe overdenken en ook hier zullen we wel een oplossing voor vinden.
Als je daar in kijkt zie je hem wel zitten. Geen probleem met de keienvanger die kan er gewoon goed op.
Alleen de aansluit buizen passen niet door de 4kanten opening wat beneden naast koelradiator zit..
Daar wilde ik ze graag doorheen hebben. Buizen zijn afgezaagd en verlast zodat ie er wel goed en mooi op past.
Heb eigenlijk wel een tijdje zo gereden zonder de oliekoeler moet zeggen dat ik nooit problemen heb gehad.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
OK maar jij praat over een e21 front, ik bouw deze 2.7 in een hele vroege e30 .. ik denk ook niet dat zonder oliekoeler rijden problemen gaat geven (mss wel op circuit) maar op de openbare weg moet je mijn inziens als héél hard trappen om problemen te krijgen .. we zien wel mss vinden we wel een oplossing 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Dat ben ik ook weer met je eens, maar als je er es de Alpen of een trackday mee wilt doen is een oliekoeler wel prettig. Dus als dat nog 'ns een keer gaat gebeuren is het handig toch even te kijken of je 'm zonder extreem veel moeite kwijt kunt.
Regards/groeten, Jeroen
- rotaxmaxke
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 67
- Joined: Sat Mar 25, 2006 8:50 pm
- Location: Vlaams-Brabant = BELGIUM
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
gerrit323 wrote:Wij hebben al motoren uitgelift met en zonder bak eraan vast .. elke manier heeft zijn voordelen .. als je centreeras voor de koppeling zoek is is het makkelijker met de bak eraan vast![]()
als laatste thx rotaxmaxke voor de hulp .. alleen is dit niet te doen![]()
Gerrit

Zoals ik al zei, een radiator van een automaat brengt mss de oplossing voor het "probleem" van de oliekoeler!
a proud 320is owner
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Zo deze namiddag verder gedaan aan het motorblok.
Uitlaat is aangepast aan de collector en nog wat kleine water/vacuumdarmen geplaatst.
Verder het lastige uitzoekwerk van de verschillende kabelbomen aangepakt ..
Draden van deze 2 stekkers moeten dus aan mekaar.

stekkers eraf en alle pin nummers van vroeg en oud type mooi opgeschreven

dan volgens dit plannetje aan mekaar solderen

en solderen maar

klaar .. verder aftapen en krimpkous worden geplaatst als hij effectief draait. Alle draadjes juist aan mekaar .. ik heb een vriend op bezoek gehad later op de dag met dezelfde motor in een even vroege e30 en heb mijn soldeercombinatie op de zijne geverifieerd, alles staat hetzelfde
..

voor de toerenteller en de verbruiksmeter te doen werken nog 2 draden van de motorsturing aan de fiche van de tellerunit solderen (zwart aan zwart en zwart/wit aan geel/wit) Dit zal voor ergens volgende week zijn, dan zou alles terug moeten werken zoals het hoort.

.. en zo ziet het blok er op dit moment uit ..

Welke draden op + en - van de batterij moeten zijn ook uitgezocht en ook alle fiches zitten nu op de juiste plaats.
Als ik de paar ontbrekende onderdelen volgende week binnenkrijg en ik kan nog wat adaptors maken dan zou hij mss volgende week zaterdag kunnen draaien .. anders zal het voor de 21ste zijn.
Niets overhaast, we komen er wel
Uitlaat is aangepast aan de collector en nog wat kleine water/vacuumdarmen geplaatst.
Verder het lastige uitzoekwerk van de verschillende kabelbomen aangepakt ..
Draden van deze 2 stekkers moeten dus aan mekaar.

stekkers eraf en alle pin nummers van vroeg en oud type mooi opgeschreven

dan volgens dit plannetje aan mekaar solderen

en solderen maar

klaar .. verder aftapen en krimpkous worden geplaatst als hij effectief draait. Alle draadjes juist aan mekaar .. ik heb een vriend op bezoek gehad later op de dag met dezelfde motor in een even vroege e30 en heb mijn soldeercombinatie op de zijne geverifieerd, alles staat hetzelfde


voor de toerenteller en de verbruiksmeter te doen werken nog 2 draden van de motorsturing aan de fiche van de tellerunit solderen (zwart aan zwart en zwart/wit aan geel/wit) Dit zal voor ergens volgende week zijn, dan zou alles terug moeten werken zoals het hoort.

.. en zo ziet het blok er op dit moment uit ..

Welke draden op + en - van de batterij moeten zijn ook uitgezocht en ook alle fiches zitten nu op de juiste plaats.
Als ik de paar ontbrekende onderdelen volgende week binnenkrijg en ik kan nog wat adaptors maken dan zou hij mss volgende week zaterdag kunnen draaien .. anders zal het voor de 21ste zijn.
Niets overhaast, we komen er wel

Last edited by gerrit323 on Sun May 08, 2011 12:05 am, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
weer mooie update Gerrit! Waarom heb je verschillende stekkers? De kabelboom van de b20 was niet aan te sluiten op de b27?
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
De kabelboom van mijn b20 is de hele vroege versie (van 12/82 tot 12/85) .. de b27 draait op een late aangepaste b25 sturing (vanaf 1988) met de daarbij horende kabelboom. De stekkers en pinbezettingen zijn dus compleet anders.
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
@ buurman: met een K-jet heb je dit probleem idd niet
verdere update, het blok is afgewerkt
nog wat kleine dingen af te werken maar dat kan altijd nog



Een van de laatste aanpassingen door plaatsgebrek om de oliekoeler te monteren was de montage van de nog op het schap liggende elektro schroef van een 1ste type e21, net zoals bij de e21 handmatig geschakeld.
Verder olie en koelwater op het blok en proberen te starten ... eerst zonder bobijn om te zien of er wel degelijk olie tot in de kop kwam en dus de oliedruklamp uitging ..
Het grote moment dan .. bobijn erop en proberen maar .. ging vlotter dan verwacht na 2 pogingen kwam het blok puffend tot leven ... wat een krachtsontplooiing
. In het begin bleef ze niet draaien maar de reden was snel gevonden, de gasklep stond te laag afgesteld.
Rustig laten warmdraaien, de temp meter kwam mooi tot in het midden en toen ging de thermostaat open zoals gewenst .. nog 10 min ter plaatste laten draaien en de temperatuur bleef gewoon constant .. iets voor of net midden ... enige nadeel en zo snel mogelijk op te lossen .. het verlies in de uitlaatlijn nog voor de voordemper en 1 van de 6 buizen van de collector sluit blijkbaar ook nog niet helemaal goed af, de straat heeft gehoord met wat ik de laatste weken ben bezig geweest.
Deze geluidsproblemen worden normaal nog deze week aangepakt.
tijd voor een kort
.. op een kleine 10 km weet ik eigenlijk al voldoende .. dit blok overtreft mijn stoutste verwachtingen. Door het overtollige uitlaatgeluid toeren beperkt tot 2500, opschakelen naar de volgende versnelling om terug te vallen naar 1500/1700 toeren .. om vanaf daar zo laag in de toeren direkt terug een stevige duw in de rug te krijgen. Twee maal tussen de velden even tot 3500 doorgetrokken en vanaf 3000 wordt de al stevige duw onderin dubbel zo hevig .. ik ben wel wat gewoon maar dit gaat echt snel en de beste toerentallen moeten nog komen. Ik heb ook nog nooit een blok gehad dat zo kort en krachtig aan de gas hangt en zo'n direkte gasrespons geeft. Volgens mij is de 200pk grens zeker wel gehaald en kwa koppel tja .. stukken hoger dan de 226nm die de e21 neerzet dat zeker wel. Verder is ook tijdens de testrit de temperatuur nooit over het midden geweest
Op dit moment draait het geheel als basis op een sturing van een alpina B3 2.7, ze staat nu iets te rijk maar dit lijkt mij zeker ok voor de inrijperiode
een filmpje van het draaiend blok heb ik nog niet gemaakt, dat doe ik wel als de uitlaat is gedicht
een tevreden belg

verdere update, het blok is afgewerkt




Een van de laatste aanpassingen door plaatsgebrek om de oliekoeler te monteren was de montage van de nog op het schap liggende elektro schroef van een 1ste type e21, net zoals bij de e21 handmatig geschakeld.
Verder olie en koelwater op het blok en proberen te starten ... eerst zonder bobijn om te zien of er wel degelijk olie tot in de kop kwam en dus de oliedruklamp uitging ..
Het grote moment dan .. bobijn erop en proberen maar .. ging vlotter dan verwacht na 2 pogingen kwam het blok puffend tot leven ... wat een krachtsontplooiing

Rustig laten warmdraaien, de temp meter kwam mooi tot in het midden en toen ging de thermostaat open zoals gewenst .. nog 10 min ter plaatste laten draaien en de temperatuur bleef gewoon constant .. iets voor of net midden ... enige nadeel en zo snel mogelijk op te lossen .. het verlies in de uitlaatlijn nog voor de voordemper en 1 van de 6 buizen van de collector sluit blijkbaar ook nog niet helemaal goed af, de straat heeft gehoord met wat ik de laatste weken ben bezig geweest.

tijd voor een kort


Op dit moment draait het geheel als basis op een sturing van een alpina B3 2.7, ze staat nu iets te rijk maar dit lijkt mij zeker ok voor de inrijperiode
een filmpje van het draaiend blok heb ik nog niet gemaakt, dat doe ik wel als de uitlaat is gedicht

een tevreden belg

Last edited by gerrit323 on Sun May 15, 2011 7:46 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Super Gerrit, je gaat daar veel plezier mee beleven als hij "los" mag.
Mooi werk!
Mooi werk!
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
Prachtig man! Lekker dat het ook allemaal aardig meezit en het resultaat goed is. Ben heeeeeeel benieuwd... wil graag 'm eens aanvoelen, als 'ie ingereden is! Succes met de laatste werken. Overigens ben ik niet zo'n fan van dergelijke open luchtfilters, pas op voor stof en een teveel aan warme lucht hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e30 2.7 ombouw begonnen
dat klinkt geweldig in ieder geval!! Ben erg benieuwd naar je verder ervaringen als je aan het inrijden bent en zeker ook daarna!