Page 8 of 117

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2012 9:47 pm
by Peter V.
Als alles compleet is gereviseerd dan vraagt het om een extra keer ontluchten. Het pedaal moet wel "hard"aanvoelen.

Ik heb onlangs bij de 320/6 de remmen voor, achter, hoofdremcylinder en koppelingcylinders vervangen en bleef na 4 keer ontluchten nog steeds iets meekrijgen. Ontluchten gebeurt dan niet met twee man maar met een drukvat en reservoir.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 02, 2012 7:27 pm
by Wilmo
Hoppa, morgen naar Noord-Holland voor een gassetje.

Nog dingen die ik moet vragen of overwegen?
Ik heb de volgende bij me:

- Gas bougies, is het nodig?
- Flash lube, verlengen ze echt de levensduur van je zetels?
- Backfire klep?

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 03, 2012 4:20 pm
by uwbuurman
melding bij RDW?

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 03, 2012 7:57 pm
by Wilmo
:D

Klopt, eerst nog ff inbouwen. Wat een leuk setje, het is echt plug and play. Ruimte voor de flexibele gasslang onder de auto heb ik standaard al, ik heb een reservewieltank van 55 liter, de nippel komt mooi achter het benzinevulklepje. De bougies schijnen een ton mee te gaan, ik heb een klepsmeersysteem, een Landi-verdampert en een mooie ring voor op de carb. Het systeem voor omschakelen van benzine naar lpg is programmeerbaar et cetera. Alleen nog even uitvissen hoe ik weer benzine in de vlotter ga krijgen als ik weer wil starten. Misschien is een elektrische brandstofpomp daar een beter idee voor.

Wordt een leuk klusje!


Ook goed nieuws: Vandaag 300km bij de BMW opgezet, geen problemen, op een keer starten na. Maar het probleem is helemaal uitgedestilleerd: het stekkertje voor de aansturing is niet goed meer. Ook blijft mijn choke hangen nadat hij warm is, het klepje blijft klemmen. Daar moet ik nog even naar kijken. En de stoel, daar moet ik echt iets aan doen.

Re: E21 317

Posted: Tue Mar 13, 2012 9:07 am
by Wilmo
Ik ben nu lekker van Rotterdam naar Brabant aan het forensen met de BMW, weinig te klagen :)


Maar als ik het goed door heb, werkt een automatische choke met een verwarmingselement die het bimetaal verwarmd zodat de choke, met de zelfde snelheid van het opwarmen van de motor, open gaat. Alleen heb ik het idee dat dit bij mij te snel gaat. Als ik de motor start, dan slaat hij aan en blijft lopen, maar de choke begint meteen met open gaan waardoor de motor afslaat. Als de motor dreigt te smoren en ik de choke handmatig weer dicht druk, blijft hij lopen. Pas wanneer de koelwatertemperatuur begint te stijgen, blijft de motor ook lopen. Is het opwarmen van de choke af te stellen?

En ik dacht dat ik mijn startprobleem op had gelost met een nieuw stekkertje aan de startmotor, maar dit blijkt alleen voor het koud starten te werken. Wanneer de motor goed warm is (na een stuk snelweg) kan ik hem niet meer starten vanuit het contactslot. De lampjes op het dashboard dimmen wel iets, er komt 12V te staan op de aansturing van de startmotor, maar er gebeurd niets, ook de bendix komt niet uit. Als ik dan een losse draad, met een kabelschoentje, op de startmotor hang en ik maak contact met de accu, slaat de startmotor aan en start de motor. Koud heb ik nog geen problemen weer gehad met het nieuwe stekkertje. Tips om het probleem verder te isoleren? Of moet ik een (extra) relais plaatsen?

Re: E21 317

Posted: Tue Mar 13, 2012 9:22 am
by Peter V.
De choke is een samenspel van meerdere zaken.

* De chokeklep inderdaad met een bimetaal.
* TN-starter (omloopluchtklep)
* Verrijkingsklep (rijker mengsel).

Al deze zaken samen zorgen ervoor.
Het kan dus zomaar zijn dat de verrijkingsklep niet genoeg verrijkt (als je de chokeklep smoort maak je tenslotten een rijker mengsel) of dat de omloopluchtklep te ver geopend blijft.

Beiden genoemde kleppen zijn gewoon te testen naar goede werking.

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 19, 2012 10:08 pm
by Wilmo
Man, wat ben ik toch goed bezig, al zeg ik het zelf :D

Ze doet het nu ook koud en stationair, na twee keer gasgeven dan. Het vacuümboxje voor de chokeklepspleet was gaar, vastgesteld door Peter, die is vervangen en nu loopt ze als een tierelier. Tegen het startprobleem ben ik nog niet weer aangelopen.


Wat wel nog naar is, is dat nummertje 15 lekt bij mij:

Image

Weet iemand de precieze volgorde van pakkinkjes? Naar origineel voorbeeld heb ik een membraampje met een veer tussen twee stukken metaal geplaatst. Met nog een rood vliesje van het zelfde materiaal als het membraampje tussen het voorgaande en de carburateur, maar toen lekte hij helemaal. Ik had nog een pakkinkje uit de set over, die heb ik er nog weer tussen geplaatst, maar die is op aan het lossen in benzine en nu lekt er telkens wat benzine bij de carb langs...


Ook zit mijn gasinstallatie er nu mechanisch in, de draadjes liggen al klaar, nu alleen nog even aansluiten!

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 19, 2012 10:33 pm
by Peter V.
Als je nu die extra pakking eens weglaat en dus alleen die rode membraanvliezen gebruikt. Dus het eerste vlies, metalen tussendeel, membraan met veertje en deksel.

Wat betreft het vacuumdoosje..... Gelukkig dat het werkt! :thumbsup

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 19, 2012 10:37 pm
by Wilmo
Met de door jou voorgestelde optie, lekte het dus ook al...

Maar ik zal dat pakkinkje er nog eens tussenuit peuteren, want zo is het ook niets.

Re: E21 317

Posted: Tue Mar 20, 2012 7:24 pm
by Peter V.
Wilmo wrote:Met de door jou voorgestelde optie, lekte het dus ook al...

Maar ik zal dat pakkinkje er nog eens tussenuit peuteren, want zo is het ook niets.
Zijn de pakkingvlakken wel zonder beschadigingen?

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 30, 2012 11:56 pm
by Wilmo
En hoppa! Ze rijdt op lpg :)


Het was nog wat gedoe met een lekke uitlaat en het mengstukje, maar ik zal binnenkort wat foto's plaatsen en een verslagje van hoe het gegaan is. Ze loopt nu een stuk mooier dan op benzine. Volgende week het klepsmeersysteem nog aansluiten en morgen de nieuwe bougies erin.

Maar door de lekke tussenpijp en het feit dat ik nog moet omkeuren bij de RDW omdat ik inmiddels een 1,8 heb in plaats van een 1,6 moet ik een nieuwe tussenpijp hebben. Ik heb beide uitlaatspruitstukken, zowel de grotere voor de 1,8 als de kleinere voor de 1,6 uit de 315. Ik heb op de 1,8 een Pierburg 1B2 van de 315 gemonteerd. Wat is het beste? Een tussenpijp voor de 1,8 of een tussenpijp voor een 1,6 uit een 315?

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 31, 2012 11:57 am
by Jeroen
Ik zou de dikkere erop zetten. Kan me namelijk voorstellen dat je tzt wel wat sneller wil, al is 't maar met een 2B4 of weber carb er op. Dus gewoon gaan voor meer flow.

Re: E21 317

Posted: Fri Apr 06, 2012 11:20 pm
by Wilmo
Hopsa, veel inkopen bij de lokale autohandel is goed voor de prijs. Voor 44 euro het tussendeel van de uitlaat inclusief pakkingen. Vond ik wel redelijk in elk geval.


Vandaag helaas een band leeg. Het wordt echt tijd dat ik de afbladderende verf eraf laat stralen...


Voor de rest, wat een prachtauto. Dit had ik echt niet verwacht.

Re: E21 317

Posted: Mon Apr 09, 2012 10:42 pm
by Wilmo
Jeroen wrote:Kijk, nu komen we ergens, proficiat!

Wat die startmotor betreft, dat euvel komt me niet bekend voor hoor, maar misschien is die ook eens aan revisie toe. Aan de andere kant kan het ook het gevolg zijn van het stilstaan en de komende dagen weer beter worden.
Inmiddels heb ik mijn startmotorprobleem ook uitgevogeld. Ik krijg wel spanning op de aansturing, alleen hij doet het soms niet. Na wat frummelen, of een tikje tegen de startmotor doet hij het wel. Ik wil hem dus reviseren.

Het liefst reviseer ik een reserve exemplaar en wissel die uit, maar dat moet nu maar even niet, dus de voorbereiding moet wel goed zijn. Wat valt er allemaal te reviseren aan een startmotor naast de koolborstels?

Re: E21 317

Posted: Sun Apr 22, 2012 5:15 pm
by Wilmo
Image


Leren stoelen! Het zijn sportstoelen van BMW uit de E30.

Alleen jammer dat de gaten in een E30 verder naar achteren zitten waardoor waarschijnlijk van 2 meter wat moeite gaat hebben in die auto te komen. De achterbank kon ik nog niet voor elkaar krijgen, dus die ligt nu op de achterbank.