12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB
- 323baur
- E21 VIP
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
+2!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
+ontelbaar duizend 
Ik kan het toch niet aan om alleen maar 10 meter vooruit en 10 meter achteruit te rijden op eigen terrein met de Banaan als ik haar noodgedwongen moet schorsen.

Ik kan het toch niet aan om alleen maar 10 meter vooruit en 10 meter achteruit te rijden op eigen terrein met de Banaan als ik haar noodgedwongen moet schorsen.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
Duitsland is zo slecht nog niet....?! Misschien is het voor de meeste Nederlanders nog steeds erg moeilijk om een voorbeeld aan de Duitsers te nemen.
Terwijl we tegenwoordig toch echt omkomen in het aantal fietsen hier.....
Speciaal kenteken wilde ik ook nog even onder de aandacht brengen maar dat hoeft gelukkig niet meer. Ik meen zelfs dat oldtimer campers in Duitsland een kenteken krijgen voor alleen de zomermaanden. Perfect toch, in de pekel(winter) gaat niemand met zo'n oud beestje camperen.
Terwijl we tegenwoordig toch echt omkomen in het aantal fietsen hier.....
Speciaal kenteken wilde ik ook nog even onder de aandacht brengen maar dat hoeft gelukkig niet meer. Ik meen zelfs dat oldtimer campers in Duitsland een kenteken krijgen voor alleen de zomermaanden. Perfect toch, in de pekel(winter) gaat niemand met zo'n oud beestje camperen.
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
My thoughts exactly!raymondw wrote:Net bij AM-klassiek het volgende bijgedragen:
In principe zijn de belastingtarieven in NL veel hoger dan de ons omringende landen, buitensporig hoog, maar het is denk ik niet zozeer de MRB waar ik moeite mee heb, maar wel met het onder valse voorwendselen ingrijpen in de levensstijl van veel mensen waarbij het bijna onmogelijk wordt gemaakt om er een leuke collectie op na te houden, immers de naamgeving van de houder-schaps belasting zegt al wat over de definitie ervan en feitelijk is dat tegenstrijdig met het principe: "de gebruiker betaalt". Dat gezegd hebbende is het naar mijn mening redelijk dat een gebruiker naar ratio betaald voor het gebruik van openbare voorzieningen. Het is een open deur dat de huidige regeling daar niet in voorziet. Daar mag wat mij betreft best over nagedacht worden.
Door MRB te gaan heffen over old-en youngtimers worden liefhebbers en verzamelaars veel te zwaar belast. Het maakt mij daarbij niet uit hoe oud een auto is. Zolang je hem dagelijks gebruikt, is het redelijk dat daarvoor MRB betaald wordt. Echter voor sporadisch gebruik zijn deze tarieven veel te hoog. Met mijn E28 M5 uit 1985 wordt amper 2000-3000km per jaar gereden. Volgens veel pleitbezorgers tegen de afschaffing van de MRB alhier heeft deze geen recht op MRB-vrijstelling vanwege zijn leeftijd, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit toch wel een beetje prediken voor eigen parochie vindt. Veel liever zou ik een integrale discussie zien die liefhebbers van old-en youngtimers bindt en als een front richting Den Haag op gaat trekken.
Persoonlijk heb ik een Email naar de VVD-fractie in de 2e kamer gestuurd waarin ik mijn verontwaardiging van afschaffing van de MRB-vrijstelling heb uitgesproken.Tevens heb ik hun gevraagd hoe zij denken de liefhebber te gaan ontzien.
Eigenlijk geldt dat ook voor mijn andere auto, een E34 M5 uit 1990. Ook deze gebruik ik maar een paar keer per jaar en schors hem in de wintermaanden. Het moge duidelijk zijn dat deze auto historisch veel meer waarde heeft dan menig veel oudere klassieker; immers ook jongere auto's kunnen onder historisch erfgoed vallen.
Daarnaast vindt ik het onredelijk dat campers maar een klein periode per jaar MRB hoeven te betalen, maar toch het gehele jaar de weg op mogen. Hier wordt m.i. het gelijkheidsbeginsel met voeten getreden, zeker omdat menig klassieker-en youngtimer veel minder gebruikt wordt.
Naar mijn mening ligt de oplossing in het beperken van het gebruik i.c.m een laag tarief. Wil je een klassieker of youngtimer dagelijks inzetten; prima, maar dan ook tegen het volle MRB tarief. Ben je een liefhebber en neemt deel aan meetings en evenementen, mag je in een lager tarief vallen, vrijstelling voor mijn part om e.e.a redelijk te houden. Een speciaal kenteken zoals ze bij onze Oosterburen hebben is wat dat betreft een werkbaar compromis.
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): '82 323i Polaris
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Dat blijf ik een regeling van niets vinden. Ik heb die cabrio niet voor 60 dagen per jaar. Ik wil gewoon met mijn wagen rijden en verder niet. Niet veel, niet vaak, maar wel wanneer ik bepaal dat ik dat wil. Ik heb er voldoende duur betaald (BMW) blik naast dat per stuk goed is voor 150 euro per maand aan mrb.
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): '82 323i Polaris
Yep, heb ik ook gelezen.
Zou het dan toch nog goed komen?
Zou het dan toch nog goed komen?

323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Haha ja a la Ferris Bueller's Day Off zeker!
Ik ben benieuwd wat ze gaan verzinnen. Een 30 of 60 dagen kaart helpt wel de doelstelling te bereiken, namelijk liefhebbersauto's behouden en misbruik tegengaan. Alleen aangezien onze overheid te achterlijk is om te leren van anderen en graag het wiel opnieuw uitvindt (a la paspoortaffaire maar exact hetzelfde met de oldtimerregelingen zoals die er tot nu toe waren), vrees ik dat men een oplossing vindt die weer eens vele malen meer kost dan beoogd (net als elk overheidsgebouw dat in NL de afgelopen 212 jaar is gerealiseerd) of dan deze oplossing oplevert (neem nou de OV jaarkaart).
Allemaal speculatie, gewoon die petitie evengoed tekenen (65.000 mensen gingen u reeds voor) en duimen dat we goed wegkomen...
Ik ben benieuwd wat ze gaan verzinnen. Een 30 of 60 dagen kaart helpt wel de doelstelling te bereiken, namelijk liefhebbersauto's behouden en misbruik tegengaan. Alleen aangezien onze overheid te achterlijk is om te leren van anderen en graag het wiel opnieuw uitvindt (a la paspoortaffaire maar exact hetzelfde met de oldtimerregelingen zoals die er tot nu toe waren), vrees ik dat men een oplossing vindt die weer eens vele malen meer kost dan beoogd (net als elk overheidsgebouw dat in NL de afgelopen 212 jaar is gerealiseerd) of dan deze oplossing oplevert (neem nou de OV jaarkaart).
Allemaal speculatie, gewoon die petitie evengoed tekenen (65.000 mensen gingen u reeds voor) en duimen dat we goed wegkomen...
Regards/groeten, Jeroen
Antwoord van de PVDA op mijn brief!
Geachte heer Van den Berg, Hartelijk dank voor uw bericht aan de PvdA. We hebben begrip voor uw verontrusting over het afschaffen van de ontheffing van de vrijstelling voor oldtimers. Echter, wat ons betreft is het eerlijk om alle auto’s te belasten, al zouden wij op termijn liever mensen willen belasten op basis van het aantal kilometers dat zij per jaar rijden. Uiteindelijk pleit de PvdA voor een systeem waarbij weggebruikers op basis van het aantal kilometers dat zij rijden gaan betalen. Momenteel is de wegenbelasting is in Nederland namelijk niet gebaseerd op gebruik maar op bezit. Wij zijn van mening dat het onrechtvaardig is dat een autobezitter die 5000 km per jaar rijdt met een nieuwere auto wel wegenbelasting zou betalen en iemand met een oldtimer die veel meer rijdt niet. Het liefst zouden wij daarom de wegenbelasting omvormen naar een regeling waarbij wordt betaald naar gebruik. Daarover hebben we echter geen akkoord met de VVD kunnen sluiten. Vanzelfsprekend hebben wij begrip voor het argument dat de liefhebbers van oldtimers onder een aparte groep vallen. Echter, ik hoop dat u begrijpt dat er en keuzes gemaakt moeten worden en dat het ook onrechtvaardig is dat er over de ene auto wel wegenbelasting betaald moet worden maar over een auto die enkele jaren ouder is niet. Overigens wil ik u wel wijzen op de mogelijkheid om een staking aan te vragen van betaling van wegenbelasting. Dat is mogelijk wanneer de auto niet op de openbare weg komt, dit kan een optie zijn wanneer u enkel in de zomer van uw auto gebruik maakt. Ook zullen we uw zorgen onder de aandacht brengen van onze fractie, zodat zij uw opmerkingen kunnen meenemen in de behandeling van wetsvoorstel rondom de afschaffing van de vrijstelling voor oldtimers. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,
Geachte heer Van den Berg, Hartelijk dank voor uw bericht aan de PvdA. We hebben begrip voor uw verontrusting over het afschaffen van de ontheffing van de vrijstelling voor oldtimers. Echter, wat ons betreft is het eerlijk om alle auto’s te belasten, al zouden wij op termijn liever mensen willen belasten op basis van het aantal kilometers dat zij per jaar rijden. Uiteindelijk pleit de PvdA voor een systeem waarbij weggebruikers op basis van het aantal kilometers dat zij rijden gaan betalen. Momenteel is de wegenbelasting is in Nederland namelijk niet gebaseerd op gebruik maar op bezit. Wij zijn van mening dat het onrechtvaardig is dat een autobezitter die 5000 km per jaar rijdt met een nieuwere auto wel wegenbelasting zou betalen en iemand met een oldtimer die veel meer rijdt niet. Het liefst zouden wij daarom de wegenbelasting omvormen naar een regeling waarbij wordt betaald naar gebruik. Daarover hebben we echter geen akkoord met de VVD kunnen sluiten. Vanzelfsprekend hebben wij begrip voor het argument dat de liefhebbers van oldtimers onder een aparte groep vallen. Echter, ik hoop dat u begrijpt dat er en keuzes gemaakt moeten worden en dat het ook onrechtvaardig is dat er over de ene auto wel wegenbelasting betaald moet worden maar over een auto die enkele jaren ouder is niet. Overigens wil ik u wel wijzen op de mogelijkheid om een staking aan te vragen van betaling van wegenbelasting. Dat is mogelijk wanneer de auto niet op de openbare weg komt, dit kan een optie zijn wanneer u enkel in de zomer van uw auto gebruik maakt. Ook zullen we uw zorgen onder de aandacht brengen van onze fractie, zodat zij uw opmerkingen kunnen meenemen in de behandeling van wetsvoorstel rondom de afschaffing van de vrijstelling voor oldtimers. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Heeft die PVDA nog nooit gehoord van verbruik en brandstofaccijnzen? Ergo, wie meer rijdt heeft fors meer belasting. Mooi, eerst je standpunt herhalen en dan reageren met Echter,... als eerste woord van de zin. Met andere woorden: leuk wat jij vindt, maar je hebt ongelijk.
idd, had ze heel wat tekst gescheeld haha
maar ik krijg in ieder geval reactie, van de VVD tot heden niets.
groeten loentje
maar ik krijg in ieder geval reactie, van de VVD tot heden niets.
groeten loentje
De VVD is daar zeer laks in. Voorheen was dit de portefeuille van Aptroot, die reageerde ook nooit. Heb hem ook mijn beklag gestuurd over de CBR enkele jaren terug. Dat is ook een overbetaalde boevenbende met een hoop verzuurde types daar.
Grappig dat de PvdA en de VVD niet het zelfde denken over de nieuwe MRB.
Hier mijn mail en antwoorden aan en van de VVD:
Geachte heer Blok,
Ik ben al jaren bewust een trouwe VVD stemmer.
Ik ben dan ook zeer verheugd met het nieuwe regeerakkoord.
Eén punt raakt mij, en vele andere liefhebbers, zeer.
Tot mijn grote verbazing moet ik lezen dat Uw nieuwe kabinet de vrijstelling MRB voor oldtimers wil afschaffen vanuit milieu overwegingen.
Als gepassioneerd oldtimer liefhebber, ik bezit enkele oldtimers, ben ik geschokt door deze maatregel.
Voor veel liefhebbers is een oldtimer een vorm van ontspanning.
Enkele tourritjes per jaar en sociaal contact via clubs, is voor veel mensen een ontspanning naast de harde dagelijkse werkzaamheden.
Vooral de reden van de afschaffing stemt mij zeer verdrietig.
Die paar kilometer die er per jaar door de liefhebbers worden afgelegd in hun oldtimer zijn zeker geen dusdanige belasting op het milieu dat deze dusdanig belast moeten worden.
Het aangevoerde milieu-aspect is dus een wassen neus.
Ik begrijp dat het kabinet wil ingrijpen in het feit dat er steeds meer `belasting-vrije` diesels op de weg komen die wel veel kilometers per jaar maken.
Dit is voor de overheid echter een financieel- feit en niet zozeer een milieu technisch aspect waarvoor alle oldtimer bezitters gestraft moeten worden.
Verder is het cultureel historisch aspect van een oldtimer net zo legitiem als van bijvoorbeeld een schilderij of een historisch gebouw.
Door deze maatregel straft het kabinet de curatoren van dit stukje culturele historie.
Voor de liefhebber van een oldtimer met een modaal inkomen, wordt dit onbetaalbaar. Zeker als men meerder oldtimers bezit.
Ik hoop dat de VVD deze maatregel nog eens zou willen heroverwegen.
Hopend op een reactie uwerzijds,
verblijf ik met de meeste Hoogachting,
antwoord VVD :
Geachte heer,
Hiermee bevestig ik u de ontvangst van onderstaande e-mail. Gezien de inhoud heb ik deze onder de aandacht gebracht van mijn fractiegenoot Helma Neppérus.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Stef Blok.
Geachte heer
Hartelijk dank voor uw mail.
Mevrouw Neppérus begrijpt uw gevoel van ergernis en zorg over de afschaffing van de Oldtimer regeling.
Het is een feit dat in de nieuwe Kabinetsplannen is opgenomen dat Oldtimers voortaan net als alle andere auto’s wegenbelasting moeten betalen.
De afgelopen tijd is de oude regeling veelvuldig misbruikt voor de invoer van zeer vervuilende oude auto’s, die niet als hobby auto, maar als gewone auto gebruikt worden.
Het Kabinet wil dit misbruik graag een halt toeroepen omdat de regeling daar nooit voor bedoeld is.
De VVD begrijpt dat uw Oldtimers niet in deze categorie vallen en zal daarom kijken of er een mogelijkheid is een uitzondering te maken voor echte Oldtimers.
Het is helaas een feit dat dit, gezien de grote bezuinigingen waarvoor wij ons gesteld zien, zeer lastig te verwezenlijken zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Persoonlijk Medewerker Mr. H. Nepperus
Mijn antwoord hierop :
Geachte mevrouw Z.....................
Dank voor uw antwoord.
Ik ben echter zeer ontsteld,
Uit uw antwoord blijkt dat de voorgenomen afschaffing van MRB voor oldtimers vanwege milieu overwegingen, een ordinaire strafmaatregel is. Niets meer en niets minder.
Het kabinet wil vanwege misbruik van enkele, alle oldtimerbezitters straffen.
Ik begrijp dat het kabinet misbruik van de regeling wil tegen gaan.
Echter mensen straffen die geen misbruik van de regeling maken gaat wel erg ver.
Het straffen van een hele groep vanwege het gedrag van een enkeling is geen oplossing maar een teken van onmacht.
Met vriendelijke groet,
Het antwoord van de VVD hierop :
Geachte heer ,
Ik ben verheugd u mee te kunnen delen dat de heer Weekers afgelopen vrijdag heeft toegezegd in de wet een uitzondering te maken voor de echte Oldtimers, die hobbymatig en met veel liefde gehouden worden. Het doel van deze uitzondering is, dat echte oldtimers belastingvrij blijven, maar dat oude auto’s die worden ingevoerd om als gewone auto te worden gebruikt, wel worden belast.
Met vriendelijke groet,
C................Z.......................
Uit het antwoord dat Loentje van de PvdA heeft gekregen en de antwoorden die ik van de VVD heb gekregen blijkt dat beide partijen over de vrijstelling MRB niet op een lijn zitten.
Groeten Roland
Hier mijn mail en antwoorden aan en van de VVD:
Geachte heer Blok,
Ik ben al jaren bewust een trouwe VVD stemmer.
Ik ben dan ook zeer verheugd met het nieuwe regeerakkoord.
Eén punt raakt mij, en vele andere liefhebbers, zeer.
Tot mijn grote verbazing moet ik lezen dat Uw nieuwe kabinet de vrijstelling MRB voor oldtimers wil afschaffen vanuit milieu overwegingen.
Als gepassioneerd oldtimer liefhebber, ik bezit enkele oldtimers, ben ik geschokt door deze maatregel.
Voor veel liefhebbers is een oldtimer een vorm van ontspanning.
Enkele tourritjes per jaar en sociaal contact via clubs, is voor veel mensen een ontspanning naast de harde dagelijkse werkzaamheden.
Vooral de reden van de afschaffing stemt mij zeer verdrietig.
Die paar kilometer die er per jaar door de liefhebbers worden afgelegd in hun oldtimer zijn zeker geen dusdanige belasting op het milieu dat deze dusdanig belast moeten worden.
Het aangevoerde milieu-aspect is dus een wassen neus.
Ik begrijp dat het kabinet wil ingrijpen in het feit dat er steeds meer `belasting-vrije` diesels op de weg komen die wel veel kilometers per jaar maken.
Dit is voor de overheid echter een financieel- feit en niet zozeer een milieu technisch aspect waarvoor alle oldtimer bezitters gestraft moeten worden.
Verder is het cultureel historisch aspect van een oldtimer net zo legitiem als van bijvoorbeeld een schilderij of een historisch gebouw.
Door deze maatregel straft het kabinet de curatoren van dit stukje culturele historie.
Voor de liefhebber van een oldtimer met een modaal inkomen, wordt dit onbetaalbaar. Zeker als men meerder oldtimers bezit.
Ik hoop dat de VVD deze maatregel nog eens zou willen heroverwegen.
Hopend op een reactie uwerzijds,
verblijf ik met de meeste Hoogachting,
antwoord VVD :
Geachte heer,
Hiermee bevestig ik u de ontvangst van onderstaande e-mail. Gezien de inhoud heb ik deze onder de aandacht gebracht van mijn fractiegenoot Helma Neppérus.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Stef Blok.
Geachte heer
Mevrouw Neppérus begrijpt uw gevoel van ergernis en zorg over de afschaffing van de Oldtimer regeling.
Het is een feit dat in de nieuwe Kabinetsplannen is opgenomen dat Oldtimers voortaan net als alle andere auto’s wegenbelasting moeten betalen.
De afgelopen tijd is de oude regeling veelvuldig misbruikt voor de invoer van zeer vervuilende oude auto’s, die niet als hobby auto, maar als gewone auto gebruikt worden.
Het Kabinet wil dit misbruik graag een halt toeroepen omdat de regeling daar nooit voor bedoeld is.
De VVD begrijpt dat uw Oldtimers niet in deze categorie vallen en zal daarom kijken of er een mogelijkheid is een uitzondering te maken voor echte Oldtimers.
Het is helaas een feit dat dit, gezien de grote bezuinigingen waarvoor wij ons gesteld zien, zeer lastig te verwezenlijken zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Mijn antwoord hierop :
Geachte mevrouw Z.....................
Dank voor uw antwoord.
Ik ben echter zeer ontsteld,
Uit uw antwoord blijkt dat de voorgenomen afschaffing van MRB voor oldtimers vanwege milieu overwegingen, een ordinaire strafmaatregel is. Niets meer en niets minder.
Het kabinet wil vanwege misbruik van enkele, alle oldtimerbezitters straffen.
Ik begrijp dat het kabinet misbruik van de regeling wil tegen gaan.
Echter mensen straffen die geen misbruik van de regeling maken gaat wel erg ver.
Het straffen van een hele groep vanwege het gedrag van een enkeling is geen oplossing maar een teken van onmacht.
Met vriendelijke groet,
Het antwoord van de VVD hierop :
Geachte heer ,
Ik ben verheugd u mee te kunnen delen dat de heer Weekers afgelopen vrijdag heeft toegezegd in de wet een uitzondering te maken voor de echte Oldtimers, die hobbymatig en met veel liefde gehouden worden. Het doel van deze uitzondering is, dat echte oldtimers belastingvrij blijven, maar dat oude auto’s die worden ingevoerd om als gewone auto te worden gebruikt, wel worden belast.
Met vriendelijke groet,
C................Z.......................
Uit het antwoord dat Loentje van de PvdA heeft gekregen en de antwoorden die ik van de VVD heb gekregen blijkt dat beide partijen over de vrijstelling MRB niet op een lijn zitten.
Groeten Roland
e12 520/4
e21 320/6 TC1
e38 740i
e21 320/6 TC1
e38 740i