Page 72 of 117
Re: E21 317
Posted: Thu Apr 18, 2019 9:13 pm
by BertjeConti
Met van alles tegelijk bezig dus. Gefeliciteerd met je keuze, en heel veel succes gewenst met je eigen bedrijf !!!
Gaat Wilmo Engineering ook bmw classic producten maken?
Re: E21 317
Posted: Thu Apr 18, 2019 10:14 pm
by uwbuurman
Nice, gefeliciteerd met de stappen op alle fronten!!
Re: E21 317
Posted: Thu Apr 18, 2019 10:24 pm
by bmw e12 e21
Super! Succes!
Re: E21 317
Posted: Thu Apr 18, 2019 11:39 pm
by Jeroen
Mooie plannen, gefeliciteerd en succes daarmee!
Re: E21 317
Posted: Thu Apr 18, 2019 11:59 pm
by Wilmo
BertjeConti wrote: Thu Apr 18, 2019 9:13 pm
Met van alles tegelijk bezig dus. Gefeliciteerd met je keuze, en heel veel succes gewenst met je eigen bedrijf !!!
Gaat Wilmo Engineering ook bmw classic producten maken?
In eerste instantie niet, maar in tweede instantie weet ik het nog niet. Ben nu een machine aan het uitdenken en wie weet wat we daarmee kunnen gaan doen

En zo zijn er 100 ideeën en nu ga ik de ruimte krijgen om er serieus iets mee te gaan doen!
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 12:29 am
by Peter V.
Mooie keuze. Veel succes.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 3:55 pm
by Wilmo
En ik heb weer twee jaar APK
Het nieuwe lager ruist nog wat, maar dat zal wel nieuwigheid zijn. Even in de gaten houden.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 8:16 pm
by uwbuurman
Nice! Uitstoot onder controle nu?
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 10:05 pm
by BertjeConti
Gefeliciteerd, kun je weer vooruit.
Gatje in de uitlaat nog gevonden, of was het het gatje aan het einde van de buis dat er hoort te zijn.
Nieuw lager moet toch echt stil zijn, geen nieuwigheid.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 10:52 pm
by Wilmo
uwbuurman wrote: Fri Apr 19, 2019 8:16 pm
Nice! Uitstoot onder controle nu?
Nah, dat is nog een dingetje. Wordt vervolgd, ik wil eerst nog wat uitsluiten, maar de bevindingen nu:
- Met de lambda die automatisch compenseert liep het ding 1:8
- Met het niet automatisch compenseren lijkt het weer 1:10nogwat te doen
- Ik verwachtte ergens rond de 0.4-0.6 %CO te zitten maar dat blijkt dus 3.5% te zijn
Dus ik heb het nog niet onder controle.
De uitlaatpakking is lek, aan de onderzijde lekt het. Dus daar ook maar een nieuwe voor steken en dan zou het goed moeten zijn hoop ik. Ik heb er voor nu wat gum tegenaan gesmeerd.
Morgen geef ik het lager iets meer voorspanning, nu is er iets teveel beweging. Het lager is in elk geval niet meer voelbaar.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 11:11 pm
by BertjeConti
Loopt hij stationair in closed loop? Met een nokkenas met meer opening zal een CO van 0.5 niet haalbaar zijn dunkt mij.
Zo te lezen mag je nog wat uurtjes met de laptop eraan rondrijden.
Maar altijd nog handiger als sproeiers wisselen en je neerleggen bij een compromis.
Ik moet ook weer aan de bak na het vervangen van de MAP sensor. De megasquirt corrigeert in sommige situaties meer dan 10% bij, en dat wil ik gladstrijken
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 11:24 pm
by Wilmo
Dat heb ik wel gehad, maar nu dus niet meer.
Conclusie is dan ook dat de calibratie van de sonde niet goed is wanneer die aan de lucht wordt gecalibreerd.
Ik ben nu aan het graven in de koelwatertemperatuursensor. Ik vertrouw/snap Tunerstudio hier niet omdat allerlei sensoren, allerlei karakteristieken hebben en hoe kan TS nou van drie waarden een kloppende plot maken. Maar ik zie nog niet hoe ik een custom inc kan maken.
Ik heb de 034-002B nu besteld vanwege zijn hogere resolutie maar het moet wel kloppen natuurlijk.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 11:30 pm
by BertjeConti
Kwestie van nameten met twee flukes ernaast, en dan weet je het zeker.
Heb ik ook gedaan met zowel koelwater als olie temp sensoren.
Re: E21 317
Posted: Fri Apr 19, 2019 11:44 pm
by BertjeConti
Maar zoveel invloed heeft de clt toch niet?
Bij mij is de WUE (warm up enrichment) bij 20 graden slechts 20%, en loopt naar 0% bij een clt van 70 graden.
Daarnaast bepaald de CLT de stand van de stationair luchtschuif, en heeft de CLT nog een kleine invloed op de MAT (manifold air temp) die bij lage luchtstromen (lees lage MAP) naar boven wordt gecompenseerd doordat de lucht in het warme spruitstuk wordt opgewarmd.
Hierover denkend is omschakelen van MAP naar MAF nog helemaal niet zo gek, scheelt een hoop compenseren op "aangenomen" lucht temperaturen.
Wellicht is een goede MAF sensor zijn geld dubbel en dwars waard.
Re: E21 317
Posted: Sat Apr 20, 2019 8:25 am
by Wilmo
Nee op de CO heeft het niet zoveel effect vanaf dat het warm is, maar ik heb nu een stom signaal en de ventilator doet het anders niet.
Nadat ik bij de RDW ben geweest en het een 318i is, dan gaan de ITB's erop en dan gaat er geen MAF komen
