Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Afgelopen jaar heeft de E39 vrij geruisloos de 20 jaar grens gepasseerd. De auto heeft afgelopen jaar ook geen gedoe gegeven (afkloppen) en dat is een goed teken. Maar ik heb thuis wel het signaal afgegeven dat er een moment komt dat het mij meer energie, tijd en geld gaat kosten om hem betrouwbaar voor dagelijks gebruik inzetbaar te houden. In mijn hoofd speel ik wel eens wat scenario’s af, maar aangezien CAPEX voor iets wat jonger is veel hoger is dan de OPEX van het blijven aanhouden van de E39 valt de beslissing elke keer weer in het voordeel van de E39 uit. Als er dan wat is, dan is de auto gewoon wat langer uit bedrijf. I.i.g. , zolang het in mijn hoofd blijft en niet via mijn pen op papier wordt gekalkt verandert er toch niets.

Bij het scenario aanhouden speelt ook mee dat de E39 buitengewoon goede rijeigenschappen heeft en in de technische basis ook geen echt complexe auto is. Grootste risico’s zijn betrouwbaarheid van de vele sensoren en kareltje roest, maar ja mag het na twintig jaar ?

Image

Toch zaten een paar dingen in de weg, nou mij niet, want het is een dagelijkse auto, maar thuis kreeg ik wel opmerkingen over de steeds valer wordende achterlichten. Die zagen er niet uit. Heb bij Bergwerf een offerte gevraagd voor twee nieuwe, maar de rechter is niet meer leverbaar en de linker was dermate kostbaar dat ik die maar voor de verzamelaars van B10’s laat. Offenga heeft ze ook in de webshop, alleen geen Valeo, maar dat maakt niet uit. Ik zie het verschil niet en een auto met bijna 310k km wordt ook geen verzamelobject. Uitwisselen was een uurtje werk.

Image

Ziet er weer heel wat frisser uit. Verder voor de vakantie de olie nog laten verversen, natuurlijk weer Mobil1 5W50 en het A/C systeem bij laten vullen, die was na een jaar of acht bijna de helft kwijt geraakt. Verder moet ik de handrem stellen, maar of ik daar voor de vakantie aan toe kom ?

Carpe Diem, Raymond
Stoffie
Upcoming E21 fanatic

Post by Stoffie »

Goede en echte auto's op de baan houden, houden zo!

Ik blijf vanuit een ooghoek ook altijd naar een E39 Touring loeren omdat het een leuke en praktische daily zou zijn maar dagelijks rijden we nog nauwelijks met de auto.

Echter, de 18 jaar oude A150 laat wel zo zijn pluimen ondertussen en daar kan ik nog moeilijker geld aan uitgeven, dus wie weet?
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Weer netjes, Raymond!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Gewoon lekker blijven verwennen en doorrijden.

Fijne vakantie
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Voorafgaand aan de zomervakantie laat ik altijd de motorolie van de E39 verversen. Reden is enerzijds de normale verversingsinterval, anderzijds dat gedurende de lente het olieverbruik geleidelijk aan begint toe te nemen. Op zich is een liter per vierduizend kilometer voor een M54B30 geen slechte waarde, maar bij het huidige patroon kan je wel stellen dat de olie, ook al betreft het de vol synthetische Mobil1 5W50 geleidelijk aan minder begint te worden. Tegelijkertijd heb ik gevraagd om een pre-APK, die verloopt pas in Oktober, maar wil niet blind staren op het nemen van investeringsbeslissingen die linksom of rechtsom in het komende jaar genomen moeten worden. De pre-APK gaf geen reden tot zorgen, dus dat is goed nieuws. Enige punt van aandacht was de handrem en de remblokken achter die minder werden.

Voor de vakantie naar zuid-Tirol zit bij ons de auto afgeladen vol, we reizen immers met het gehele gezin en hoog in de bergen heb je wat meer nodig dan op de c(r)amping. En hoog in de bergen zaten we dit jaar, op bijna 1900 meter in Sulden, aan de voet van de Ortler in het nationale park de Stifsjerjoch. Dus het oude beestje moest incl. bagage bijna 2500 kilogram over twee bergpassen (Fern-en Reschen pass) en de aanloop naar de Stilfersjoch met een afsplitsing naar Sulden meeslepen. En dat deed het oude beestje met verve. Over de gehele vakantie gaf de oude vertrouwde touring geen krimp. Ik merkte wel dat de carrosserie wel wat moeite met het gewicht begint te krijgen, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren bleven oplichtende EML lampjes of andere de betrouwbaarheid rakende onheil uit.

Image

En de paar dagtripjes die de touring moest maken, zoals een dagje Stelvio (hierboven vanaf een locatie die de meeste mensen nooit zullen bereiken), of een dagje naar Serfaus door vrouw en kinderen (zelf overnachtte ik op de Payer-hutte voor een tocht naar de Ortler, zie hieronder) of naar de vrijdagmarkt van het bloedhete Meran brachten ook geen rare observaties met zich mee.

Image

De controle aan het einde van de vakantie leerde dat ik er amper een kwart litertje olie bij moest vullen, hetgeen na 2500 kilometer niet verkeerd is voor een M54B30. Koelvloeistof stond op hetzelfde niveau als voor de vakantie en er was ook geen lekkage van ATF.

Image

Oh ja, en de Ortler …. Daar moet ik nog een keer opnieuw naar toe. Maar los daarvan, Sulden is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, maar dan moet ik komend voorjaar wat meer de focus op opbouw conditie leggen en wat minder op corporate verplichtingen.
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Mooie hoogte plaatjes Raymond, en fijn dat de touring dit jaar geen steekjes heeft laten vallen.
Succes straks met de apk.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Klinkt als een fijne vakantie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Prima verlopen dus, en met mooie plaatjes thuisgekomen!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Het is even wachten op het moment dat ik het interieur uit Leeuwarden kan ophalen. Er staat nog een restpunt open en dat zijn de gordelhouders voor de achterbank. Deze zijn besteld, maar vanwege vakantieperikelen verwacht ik dat deze komende week aan de stoffeerder geleverd zullen worden. Maar ik was toch nog niet klaar voor het inbouwen van het interieur aangezien ik iets te snel was met het inbouwen van het verdamperhuis. Bij nader inzien kwam ik toch het inzicht dat als ik het A/C systeem weer werkend wil hebben het verstandig is om het expansieventiel te vervangen.

Image

Eigenlijk had ik me dat iets eerder moeten realiseren, maar ja, zoveel werk is dat in dit stadium nou bij de E28 nou ook weer niet. Bij de E34 zou dat wat anders zijn, maar volgens mij zit het expansieventiel buiten het kachelhuis.

Image

En een paar uurtjes later…..

Image

Verder heb ik de onderkant van de deuren aan de binnenzijde gereinigd, ontvet met perslucht droog-geblazen en daarna preventief met Brunox Epoxy behandeld. Het ging met name om het dubbelwandig omgezette deel aan de onderzijde. Dat zag er nog prima uit, maar daar had zich in de loop der tijd wel wat vuil verzameld. Als er wat corrosie is dan hoef ik me daar nu geen zorgen meer over te maken.

Image

Afsluitend ga ik de onderzijde met Dinitrol behandelen. Dan kan er ook geen zuurstof meer bij. Verder zijn het kleine klusjes zoals montage van de coderingsschakelaar voor het alarmsysteem. De fixering daarvan tegen de deur is niet zo triviaal overigens.

Image

Wordt vervolgd.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Weer lekkere stapjes. Veel kleine stapjes die stiekem wel veel tijd kosten. Rustig doordoen en dan komt 't vanzelf af.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na een kleine acht weken, vier daarvan aan vakanties gerelateerde doorlooptijd kon ik gisteren mijn interieur weer uit Leeuwarden ophalen. Aangezien dat geheel te groot is voor de E39 hebben we de MB sprinter van mijn ouwe heer meegenomen. Bij aankomst in Leeuwarden was Rutger, de eigenaar van de Stoffeur nog bezig met de laatste puntjes. Omdat ik ook nog langs Ivo wilde zijn we eerst naar Franker doorgereden om wat spulletjes op te halen. Die had Martin al klaar gelegd, dus dat was een kort bezoekje waarbij ik ook nog een strakke sierlijst voor de linker regengoot heb kunnen scoren. Tegen half vijf waren we weer terug bij Rutger om het interieur op te halen.

Image

Je ziet aan het resultaat dat je met vakmensen te maken hebt. Ze hebben passie voor hun vak en oog voor de details en dat zie je terug. Tijdens de koffie bleek Rutger zelf ook een echte BMW enthousiast die vroeger ook een E28 reed. Na het inladen van de spullenboel was het tegen kwart over vijf weer tijd voor de lange terugweg naar het Twentse. Deze kostte door omstandigheden wat meer tijd dan gedacht, maar cést ca !

Omwille van het beheersen van de projectrisico’s was het plan altijd al om het interieur met zo min mogelijk vertraging in te bouwen. Omdat hoofdsteunen achter ook bij de DC91 geen standaard uitrusting zijn en ik deze wel graag wilde hebben moest ik de houders voor deze inbouwen. Deze zitten in de kofferbak achter de bekleding voor de rugleuning.

Image

Omdat de plaatsing van de rugleuning vanwege omvang en vorm niet zo triviaal is heeft mijn jongste zoon (Thomas) een handje geholpen. Ik had daar twee uitdagingen, enerzijds de achterbank die voor het her bekleden helemaal uit elkaar gehaald moest worden, anderzijds omdat de beugels voor het vastbouten van de rugleuning waren omgebogen. Weet niet wat de reden daarvan was, maar dat moet lang geleden, dus voor het aanleveren van de achterbank aan de bekleder al zijn gebeurd. Gelukkig had ik de oude rugleuning nog als referentie voor de constructiemaat.

Image

De achterbank was wat gemakkelijker om te plaatsen en dan ontstaat ook een eerste esthetische beeld. Daarbij valt op dat de banen in de rugleuning niet helemaal precies op die van de achterbank aansluiten. Dat is in de folder natuurlijk wel zo, maar in productie bijna nooit. Dat bleek ook uit een paar andere voorbeelden met zowel stof als leer die ik in mijn DC91 fotoarchief heb staan. Is dus op zich prima. De montage van de voorstoelen bleken wel triviaal, dus die zaten er zo in.

Image

We zijn er nog niet, maar al met al komt de afronding van het project dus steeds meer in zicht. Vooral als de deurpanelen erop zitten zijn het vooral een paar restpunten in de diverse werkpakketen. Voor montage van de deurpanelen moet ik eerst de kabeldoorvoerrubbers van de achterdeuren vervangen, maar als dat is gebeurd kan het snel gaan. Een of twee weekenden nog en dan zijn we terug bij af.
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Die stoelen zien er echt fantastisch uit, heel mooi.
Jammer van de uitlijning op de achterbank, niks over zeggen en niemand die het ziet :innocent
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Raymond, werkelijk schitterend!! Zo hoort die auto te zijn! Back to original en zo onwijs lekker staat dat!
Last edited by uwbuurman on Mon Sep 02, 2024 10:03 am, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Prachtig, petje af!
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

<veegt kwijl van de kin>… Prachtig, Raymond!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Post Reply