Page 73 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:23 pm
by uwbuurman
Vervolgens was het front dan eindelijk aan de beurt. Immers, de rest van de auto is gereed, qua laswerk. Ik wilde het hele front vervangen en had al eens een nieuw front op de kop getikt, in april 2013.

Het oude front was, net als de rest van de auto, verknoeid met halfbakken laswerk en veel plamuur.

Image

De accubak is ooit opnieuw vastgelast. Maar hoe…

Image

Het oude front heb ik in delen verwijderd.

Image

Image

Daarna hebben we deze roest aan de randen en balken

Image

Image

Deze plamuur in de hoek die ik nog niet heb vervangen. Weer 4 mm dik!

Image

Image

De boel moest eerst ontroest en gerepareerd worden. Dus in de Rustico gel. Dan wordt alles zwart en vreet de roest weg.

Image

Image

Image

Image

Vervolgens alleen even met de hand een staalborstel er over en dan is dit het resultaat.

Image

Image

Image

Het deel waar de plamuur in de hoek van het binnenscherm zat moest ik ook vervangen. Ik heb daar het meest passende deel donor in gezet dat ik aan de hele auto heb gezet. Dit komt van de

1978 ONK 323i van Jarno, gelijk aan de mijne dus. Hier zie je de hoek liggen.

Image

Image

En het deel ontleed in onderdelen

Image

Stuk uitgesneden

Image

En donor ingelast

Image

Afgewerkt

Image

Image

En in de rode sputter

Image

Vervolgens heb ik de randen hersteld en de proplasgaten geboord.

Image

Image

Vervolgens is dit het plaatje en is de auto klaar om het front te ontvangen

Image

Om het front erop te zetten heb ik de auto even op spanning gezet, de dragers gericht. Een sjorband is altijd makkelijk!

Image

Image

Image

Vervolgens de ene zijde vast gelast

Image

en de andere zijde op maat vastgeklemd.

Image

Image

Image

En afgelast.

Image

Aan de onderzijde aan de chassisbalken heb ik alles gelast zoals BMW het voorschrijft in het blauwe handboek. Dat is wel wat beter dan hoe het oude front eraan geknoeid was… :hammer

Image

Image

Mooie aansluitingen overal.

Image

Image

Image

Image

Een donor accubak erin gezet

Image

Image

En dan zit het front er op!

Image

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:38 pm
by uwbuurman
Met het gereedkomen van het front bleef er nog 1 taakje over qua laswerk en dat is de beugel van het lampje. In mijn originele dak zat een rechthoekkig lampje. Dat is geleverd vanaf eind 1978, dus ook in de mijne. Het schuifdak-dak echter, is geleverd met het lampje van daarvoor, een ovale lamp in het midden van het dak. Dit kreng viel al uitelkaar bij demontage en was dus niet helemaal correct in mijn auto. Destijds heb ik een correct hemeltje en deze beugel bij Geerling opgehaald. Moest alleen nog even vastgelast worden.

Image

Wat me opviel is het volgende. Aan de schuifdakcassette zitten ribbels geperst. Deze ribbels zijn voor stevigheid of iets van dien aard. Maar de mijne is affabriek afgeslepen/gesleten. Het gat was niet te zien eerst, daar zat een heel dun filmpje van lak.

Image

De andere zijde is wel goed.

Image

Het vervelende van deze opening is dat het lekwater niet afgevoerd wordt naar de afvoerslangen, maar de hemel oplopen. Dat verklaart gelijk die kringen in het originele hemeltje van dit dak. Dus snel maar even dichtgelast.

Image

Vervolgens het beugeltje erop gelast, conform het originele lasschema. De zijkanten een rups en twee puntje bovenaan.

Image

Image

De oude beugel voor de “plafonnière” heb ik eruit gehaald. Op de foto zit deze er nog…

Image

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:56 pm
by Peter V.
Weer een stukje vakwerk Koos. Mega respect.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:57 pm
by Jeroen
Onze volgende verkiezing is die van opper-miereneuker en die heb jij bij voorbaat al gewonnen!

Maar wel een gave mijlpaal dat front erin!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:58 pm
by uwbuurman
Met het lassen van het lampbeugeltje is alle laswerk tot een eind gekomen, dus kan de volgende stap gezet worden. De RichtBank! Omdat er nogal stevig is gewerkt aan de cas wilde ik graag weten of de auto niet zo krom als een hoepeltje is. Om te voorkomen dat ik bij het afmonteren tot de conclusie zou komen dat er niets past of recht is, wilde ik voor het verder werk en zeker voor het spuiten, de auto uitrichten en aanpassen waar nodig. Dus opgeladen! Dit is voor het eerst sinds de zomer van 2011 dat de E21 buiten komt, op de trailer de weg op gaat. En ze gaat retour waar ze drie jaar geleden vandaan kwam, naar Gert jan.

Image

Image

De bok er onder vandaan

Image

Hoog en droog! (de spanning nam toe….)

Image

De auto hebben we op de richtbank geklemd en dan begint het uitmeten en passen

Image

Met allemaal afstandhouders kun je de maten bepalen en vergelijken.

Image

Image

Image

De conclusie is dat er een afwijking zat in de hoogte van het frot aan de zijde waar die hele groene hoek in het binnenscherm is gezet. Deze afwijking hebben we er eruit geperst, waardoor het verschil nu te verwaarlozen is. Over de hele lengte van de auto zitten er her en der een paar millimeters in, maar binnen de normen en overal hetzelfde. De auto is dus recht en daar ben ik heel blij om! Daarnaast, het ding is bijna 40 jaar oud en heeft al veel meegemaakt, dus dit is prima. En de marges van BMW zelf waren destijds ruimer dan tegenwoordig.
De veerpoottorens voor EN achter zitten goed. Met name achter, waar ik de wielbakken heb vervangen, is dat een opluchting. Ook het vervangen hoekje rond de pen van de achteras waar de tonrubbers omheen zitten, zit perfect teruggeplaatst.

Kortom, het laswerk is prima uitgevoerd, de auto is recht. Op naar de volgende stap!

Oh ja, 1 kleine domper. De stoelsteun aan bijrijderszijde, tegen de cardantunnel aan, moet vervangen worden. Het schroefgat was ingedeukt, dus dat wilde ik met de slagtrekker weer uitdeuken en vlak maken. Maar het blijkt dat de hele draad zelfs uit het gat is verdwenen. Wat daar is gebeurd? Maar het is wel in stijl van de auto. Komende week maar eens aanpakken.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Thu Oct 23, 2014 11:59 pm
by uwbuurman
Peter V. wrote:Weer een stukje vakwerk Koos. Mega respect.
Dank Peter! jij nogmaals bedankt voor het beantwoorden van alle hulplijnvragen!
Jeroen wrote:Onze volgende verkiezing is die van opper-miereneuker en die heb jij bij voorbaat al gewonnen!

Maar wel een gave mijlpaal dat front erin!
:mrgreen:

ben ook erg content, Jeroen! Zeker met de meetresultaten!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 12:03 am
by Jeroen
Nog meer goed nieuws dus! Ik blijf deze pagina nog even refreshen haha!

Dat schroefgat: denk een keer verkeerde bout erin gedraaid, of goede bout er met geweld verkeerd ingedraaid...

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 12:16 am
by uwbuurman
Haha, nou ik ben wel klaar nu hoor hahaha

@ schroefgat, lomp geweld zal het inderdaad wel geweest zijn.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 9:25 am
by pattam2009
Bekende plaatjes :takepicture
Mooi dat alles in lijn staat volgens de norm, kan je mooi verder met het volgende.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 9:49 am
by RickR
Helemaal super Koos, vakwerk! Dit moet een hele boost zijn om verder te gaan.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 10:09 am
by Klaas323i
Prachtig Koos! Veel werk, maar wat ook een fantastisch resultaat! :thumbsup

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 12:51 pm
by Peter V.
Weer een stap verder. Nu geheel laten stralen, verzinken en in de epoxy neem ik aan?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 2:13 pm
by uwbuurman
1 en 3. 2 niet. Verzinken dan kan de boel juist krom trekken

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 2:30 pm
by pattam2009
Onderschat het stralen niet !

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: The results from the Jury!

Posted: Fri Oct 24, 2014 3:59 pm
by uwbuurman
Eens, dat moet dan ook professioneel gebeuren!