Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Gaaf, Raymond! Hoe het zich ontwikkelt met je kinderen ga je vanzelf merken, maar dit hebben ze toch maar mooi gedaan. Eer van je mooie auto’s en trots op de mannen.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Mooi Raymond dit stukje beleving helpt in iedergeval.

Ziet er uit als een leuk evenement met veel verschillende auto’s. Staat op de lijst, is vast een ritje waard.

Zelf denk ik dan toch vaak in eigenbelang, fijn zo’n BOB.
Nadeel is ik kan op de fiets naar de kroeg
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi werk met de mannen, Raymond! Leuk evenement
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Heerlijk als je zoiets als familie kunt doen. De toekomst zal het leren
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na enig zoeken kwam ik op de juiste temperatuur sensor voor het motor management van de turbo i.e uit. Gewoon als origineel Bosch bij autodoc voor net geen 17 Euries (ex BTW). Schijnt dezelfde te zijn als voor bijna alle BMW’s met elektronische inspuiting, al vraagt BMW daar het drievoudige voor.

Image

Om de verzendkosten draaglijk te maken heb ik meteen een Mahle brandstof filter besteld, die heb ik toch nodig om een goede baseline te krijgen. Eerst maar eens een nulmeting van de nieuwe sensor.

Image

En ter bevestiging dat de oude defect is, ook hier een meting van de weerstand.

Image

Met de nieuwe sensor start de Croma nu wel, maar het sissen onder de motorkap en de onregelmatige loop onder de 3500RPM blijft. Ergens zit er dus een luchtlek. Heb voor de zekerheid de gaspositieschakelaar gecontroleerd, deze lijkt goed, al gaat ie voor mij iets te vroeg in vollast, maar dat is geen verklaring voor de problemen die ik heb. Daarom ter uitsluiting de luchtschuif ook maar vervangen (heb nog een bijna nieuwe van de E28S die hetzelfde is).

Image

Met de nieuwe merk ik geen verandering … dat is goed nieuws, dus de eigen luchtschuif is goed. Morgen de oude luchtschuif weer terugplaatsen en op zoek naar de oorzaak van het sissen.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Stappen voorwaarts! En uitdluitdn werkt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Met de diva uit Italië is het goed om alles even op een rijtje te zetten. Startobservatie was motor die op drie poten loopt, te rijk loopt, maar wel aanslaat. Het is een complex probleem met niet alleen een enkele fout, daar kom je alleen achter als je de problemen structureel afpelt. Tot nu toe is de stand van zaken als volgt:

1: Brandstofdruk regelaar defect en bouwde te hoge druk op.
2: T.g.v. de te hoge druk in brandstof systeem startte de motor zonder dat de injectoren bestuurd werden en is het brandstoffilter gaan lekken.
3: KVS Temperatuursensor voor het motormanagement is onderbroken (dus defect).
4: Er sist nog iets onder de motorkap van de Croma, dit duidt op een lekkage ergens in het inlaat of vacuüm systeem.
5: Motorolie is behoorlijk zwart, te zwart voor een paar honderd kilometer, maar dat komt w.s. door het veel te rijk lopen.

De motor loopt nu niet meer te rijk, maar start nog steeds niet makkelijk, w.s. vanwege de vierde observatie. Om problemen met het brandstofsysteem verder uit te sluiten heb ik gisteren het brandstofsysteem onderzocht. Achtergrond is dat de benzine pomp, alleen de turbo i.e. gebruik een systeem van Bosch eerder is vervangen en ik niet weet of mijn ouwe heer een pomp van Weber (i.e.) of van Bosch heeft toegepast. Daarvoor gelden de volgende twee criteria:

1: Brandstofdruk t.o.v. het inlaatspruitstuk (gelijk aan de constructiewaarde van de brandstofdruk regelaar).
2: Opvoerdruk van de pomp (gelijk aan de constructiewaarde van de pomp)

Waarschuwing: Het testen van brandstofdruk is potentieel gevaarlijk, zorg ervoor dat je direct kan ingrijpen en een brandblusser bij de hand hebt.

Image

De brandstofdruk t.o.v. het inlaatspruitstuik geeft een waarde van iets meer dan drie bar aan. Normaal gesproken test je de druk door het overbruggen van het brandstofrelais, maar ik test ook kort met lopende motor. Dat geeft de kans om het motortoerental te variëren waardoor ook de absolutie brandstofdruk moet meestijgen. Dat doet ie (niet genoeg). Ik kan dus twee conclusies trekken.

1: De brandstofdruk regelaar lijkt goed te werken.
2: De druk in het inlaatsysteem stijgt niet (genoeg) met het motortoerental mee, dit is een tweede aanwijzing dat het inlaatsysteem niet luchtdicht is.

Voor het testen van de opvoerdruk van de pomp zit een kraantje in het testsysteem. Die moet gesloten worden. N.B; hiervoor geldt dezelfde waarschuwing als hierboven. Houdt een brandblusser bij de hand.

Image

De opvoerdruk moet tussen de 4 en 4,5 bar zijn. Ik meet iets meer dan vijf bar, dus dat duidt misschien op een niet goed werkende overdrukklep van de pomp, maar dat zoek ik later nog wel uit. Voor nu eerst de focus op integriteit van het onderdruksysteem. Daarvoor moet de diva op de (twee-koloms) brug. Dan kan ik ook goed onder het inlaatspruitstuk kijken.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Meerdere issues, maar prima te overzien, lees ik. Mooie stappen en prima analyse, maar dat zijn we dan ook wel gewend van jou, Raymond. Leuk als dit allemaal weer fris is en de Croma weer een blokje om kan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sun May 25, 2025 12:30 pmMeerdere issues, maar prima te overzien, lees ik. Mooie stappen en prima analyse, maar dat zijn we dan ook wel gewend van jou, Raymond. Leuk als dit allemaal weer fris is en de Croma weer een blokje om kan.
Dank je wel Koos, ik heb de Croma vanavond op de twee-koloms gezet om de aansluitingen van het onderdruksysteem op het lucht-verzamelhuis te inspecteren. Die lijkt op een knikje in de leiding naar de waste-gate van de turbo na allemaal in orde te zijn. Maar bij het controleren van het pijpje voor de MAP-sensor merkte ik iets teveel speling.

Image

Het betreft de verbinding tussen de luchtschuif en het inlaatspruitstuk en bij controle van bovenaf bleek dat de pijp i.d.d. niet meer op de slang naar de luchtschuif aangesloten te zijn. Lijkt een simpele fix, maar daarvoor moet wel de hele santenkraam tussen turbo en inlaatspruitstuk verwijderd worden. Mooi klusje voor komend hemelvaart weekend. Dan gaan we zien of het hierbij blijft of dat er nog wat meer moet gebeuren.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

In ieder geval iets gevonden en dat is mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Nadat ik vorige week al een loszittende slangverbinding had geconstateerd heb ik deze vanmiddag verder onderzocht. Omdat die verbinding op de meest onlogische en onmogelijke plek zit moest ik e.e.a. uitbouwen om er bij te kunnen. Allereerst de luchtpijp tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk en de slang voor de extralucht bypass parallel daaraan (onderste slang).

Image

Lijkt niet veel omhanden te hebben, maar daarvoor moest wel de control unit voor de ontsteking en nog wat klein grut uit de weg. De slang tussen de grote luchtpijp en inlaatspruitstuk is zodanig kwetsbaar dat ik die er niet af heb gehaald, alleen maar omgedraaid.

Image

En dan kan je met wat moeite bij de onmogelijke stalen luchtpijp. Deze zat i.d.d. los. Vermoedelijke oorzaak is een combinatie van leeftijd slang (die niet meer leverbaar is), (2) een vervormde slangklem en (3) w.s. in 2016 vergeten goed vast te zetten.

Image

En de oplettende lezer zal in de rode vacuüm-slang ook een knik hebben waargenomen. Dit is de referentie voor de overdrukklep in de inlaat van de turbo. Deze slang heb ik vervangen door een zwart exemplaar die ik op lengte heb geknipt.

Image

Het overdruk ventiel is van plastic, maar ja dat is die van de S2 en RS2 ook. Mocht die gaar zijn, dan zetten we er wel een metalen versie onder. Nadat alles weer in elkaar zet was het starten en lopen. De Lampredi vier cilinder liep weer mooi rond en settelde op ongeveer 1000RPM stationair. Voor een koude motor is dat prima. Heb daarna met vrijlopende aangedreven wielen nog door de eerste drie versnellingen gas gegeven (tot 60km/h) en dat ging ook prima. We hebben nu weer een baseline.

Hoe goed die baseline is, is even koffiedik kijken. Daarvoor moeten we er eerst wat meer mee rijden. Maar voordat we dat kunnen doen moet er wat onderhoud gedaan worden. Eerst maar eens de KVS en de olie te verversen. Die eerste zit veel residu van oude resten die in de motor zaten in en de olie is door de defecte temp sensor vermengd met brandstofresten.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Gisteren zag ik bij de werkzaamheden aan de Croma een bruine aanslag in het KVS reservoir. In eerste instantie dacht ik aan een vermenging van olie met KVS, maar daarvoor is het te donker.

Image

Is op zich makkelijk te verklaren, toen we negen jaar geleden het torretje uit elkaar hadden, hebben we het blok niet gespoeld. De gedachte was om gaandeweg het seizoen (2016) de KVS opnieuw te verversen, maar dat is niet gebeurd. Gevolg is dat alle sedimenten die in het koelsysteem zit nu los beginnen te komen.

Image

Vandaag de oude KVS afgetapt en het gehele systeem meermaals met leidingwater gespoeld totdat er een heldere stroom water uit het opengelaten aftappunt stroomde. Niet dat alle sedimenten er dan uit zijn, daarvoor is wat meer nodig. Dus na het afsluiten van het aftappunt het koelsysteem met een 60/40 verhouding tussen schoonmaakzijn en leidingmater gevuld en de motor ontlucht. Deze mix laat ik een paar weekjes zitten.

De reden dat ik de auto zo lang in de hoek heb laten staan is enerzijds beperkte ruimte in mijn agenda en in mijn hoofd en anderzijds de grote projecten aan de vier BMW’s in de voorgaande jaren. Grote projecten heb ik nu niet en dat geeft dan weer de ruimte voor minder belangrijke dingen. Ander dingetje is dat ik een aanleiding moet hebben en ASVH klassiek twee weken geleden gaf dat. Dat deelname daaraan met de turbo i.e. niet lukte is niet erg, maar was wel de doorslaggevende factor voor dit onderzoek. De kosten vielen uiteindelijk wel mee, de brandstof druk regelaar hadden we gebruikt liggen en de Bosch temp. sensor en Mahle brandstoffilter brak bij Autodoc de bank ook weer niet. De rest was gewoon tijd en doorpakken. Maar nu heb ik wel een runner en een baseline en dat geeft opties.

Image

De volgende stap is een APK en het wisselen van de olie. Die is pikzwart geworden. Ook dat is verklaarbaar, door de defecte temperatuur sensor van het motor management was er sprake van een enorm benzine overschot welke via de cilinderwand zijn weg naar het carter vond.
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Na jaren wachten krijgt de Croma eindelijk aandacht.

Je zult gaandeweg nog wel één en ander tegen komen, maar goed er wordt aan gewerkt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Zo is het, Rob! Het is Croma-tijd en dat is gaaf om te zien!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag was het pre-APK tijd voor de Croma. Als deze goed gaat dan kan die dinsdag afgemeld worden en weer uit de schorsing gehaald worden. Voor de zekerheid (veiligheid) heb ik een brandstofslang in de retour vervangen. De oude was me iets te hard geworden. Ook heb ik de kleurtint van het reinigingsazijn in het koelsysteem geïnspecteerd. Deze is lichtrood-doorzichtig van kleur geworden. Dat is prima want dat laat zien dat de oude oxidatieresten los beginnen te komen.

Image

De APK was geen formaliteit. Had ik overigens ook niet verwacht. Waar ik me met name zorgen om maakte, de werking van het emissie controle systeem was niet zozeer het issue. De CO was wel iets aan de hoge kant (0,7%), maar de lambda regeling deed zijn werk wel en ook de onverbrande koolwaterstoffen waren in range voor een geregeld systeem. Kort samengevat betekent dat het motormanagement nu in orde lijkt te zijn.

Image

Wel een issue was een niet werkende knipperlichtje in het rechter voorscherm. Deze wordt veroorzaakt door een loszittende massastekker ergens op een onmogelijke plek. Deze opsporen zal wat meer tijd gaan kosten, dus voor de APK hebben we de impact met een workaround gemitigeerd. Verder hoefden voor de APK alleen de koplampen afgesteld te worden.

Niet relevant voor de APK, maar wel voor de betrouwbaarheid is een scheurtje in de ashoes rechtsvoor. Vervangen daarvan moet apart gepland worden, dus ook hier voor nu een mitigatie door deze af te kitten. Eveneens niet kritisch (voor nu) is de iets mindere remwerking rechtsachter. Gaan we nu niets aan doen, eerst maar eens wat rijden en kijken of de auto nu wel betrouwbaar blijft.

Image

I.i.g. heb ik nu een baseline om verder mee te werken, korte termijn (dit jaar) gaan we wel de ashoes vervangen en het loszittende stekkertje voor de knipperlichtje in het linker-scherm opzoeken. Op iets langere termijn remsysteem aanpakken en een set nieuwe banden achter, maar dan denk ik er eerder over om ter vervanging van de Borbet type C (15”) waarmee Fiat Nederland deze auto heeft geleverd een setje 14” lichtmetaal van Cromodora op te zoeken. Probleem is dat deze alleen nooit in NL geleverd zijn. Wel opgesnord heb ik wat reservedelen zoals slangen voor de turbo naar intercooler en van intercooler naar lucht-verzamelhuis. Deze zijn samen met nog wat ander niet verkrijgbaar spul onderweg uit Duistland en Italië.

Image

Verder is afgelopen week de cilinder voor de Stertil Koni brug ook weer teruggebracht. Die heb ik woensdag in de namiddag weer ingebouwd en de kabels weer aangesloten. Is allemaal niet veel werk, maar wel zwaar werk, alleen die cilinder weegt al bijna vijftig kilogram. Nu nog een nieuw retourfilter voor de hydrauliektank en een pakking voor de pomp opzoeken en dan kan die ook weer in bedrijf gesteld worden.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply