Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
thanks mannen. En inderdaad Ite, waar ze blijven? gister een hele dag bezig geweest, 10 doppen, een rijtje naden en een blok in een bok gehangen. Weg dag... En peter, ik ook niet. Maar gelet op de grappen met de E91 ben ik weer een halve spuitklus achter op budget...
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Eens hij gespoten klaar gaat het snel vooruit 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Haha, nee hoor, ik moet dan nog zo zo zo ontzettend veel doen. Ik hou na het spuiten hetzelfde tempo aan. Easy going!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Sjonge wat een stof op dit draadje. Eindelijk weer eens een kleine update!
Het kitten van de kale cas is nog niet gereed, maar ik heb de winter gebruikt voor andere zaken en kom nu weer eens aan de e21 toe. Omdat ik geen zin heb ik kitten, dat komt in de vakantie wel weer eens, heb ik wat voorbereidende werkzaamheden opgepakt.
Eerst heb ik een type 2 deur leeg getrokken, mijn type 1 deur was rot. Het verschil is niets, als je een kale deur ziet. De raamstijlen, de raamhevels en de ruiten zelf zijn anders. Uiteraard de spiegelbevestiging ook. Een type 1 heeft een klein zwart driehoekje, waar de type 2 deur de spiegel heeft. Dit is niet zondermeer uitwisselbaar en het is zeker geen afdekplaatje. Je moet de hele raamstijl eruit halen, door de twee popnagels los te boren en de kitlaag door te snijden. Dan is pas de hele deur leeg en kun je je deur spuiten en weer opbouwen.
Hier zie je de deur, (bijna) helemaal leeg

Geen driehoekje

Het driekhoekje van de type 2 deur

De kitnaad die doorgesneden moet worden

De popnagels, onder de rubberstrip op de raamstijl

En de verwijderde raamstijl. Die kan in de oud ijzerbak.

Het kitten van de kale cas is nog niet gereed, maar ik heb de winter gebruikt voor andere zaken en kom nu weer eens aan de e21 toe. Omdat ik geen zin heb ik kitten, dat komt in de vakantie wel weer eens, heb ik wat voorbereidende werkzaamheden opgepakt.
Eerst heb ik een type 2 deur leeg getrokken, mijn type 1 deur was rot. Het verschil is niets, als je een kale deur ziet. De raamstijlen, de raamhevels en de ruiten zelf zijn anders. Uiteraard de spiegelbevestiging ook. Een type 1 heeft een klein zwart driehoekje, waar de type 2 deur de spiegel heeft. Dit is niet zondermeer uitwisselbaar en het is zeker geen afdekplaatje. Je moet de hele raamstijl eruit halen, door de twee popnagels los te boren en de kitlaag door te snijden. Dan is pas de hele deur leeg en kun je je deur spuiten en weer opbouwen.
Hier zie je de deur, (bijna) helemaal leeg

Geen driehoekje

Het driekhoekje van de type 2 deur

De kitnaad die doorgesneden moet worden

De popnagels, onder de rubberstrip op de raamstijl

En de verwijderde raamstijl. Die kan in de oud ijzerbak.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:44 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Mooi Koos, weer een stapje dichter. 

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Daarnaast ben ik aan het voorbereiden voor de poedercoater. Dus het onderstel uit elkaar halen en andere onderdelen kaal maken.
Bos ijzer, zonder het voorste subframe en toebehoren. En nee, de keienvanger wordt niet gepoedercoat.

Huis van de ventilator moet ook gedaan worden

En ook de beugel van de brandstofpomp

Onderstel voorzijde moet nog uitelkaar

Een paar nieuwe motorsteunen is geen overbodige luxe.

Volgende week de boel maar eens klaar leggen en demonteren.
Bos ijzer, zonder het voorste subframe en toebehoren. En nee, de keienvanger wordt niet gepoedercoat.

Huis van de ventilator moet ook gedaan worden

En ook de beugel van de brandstofpomp

Onderstel voorzijde moet nog uitelkaar

Een paar nieuwe motorsteunen is geen overbodige luxe.

Volgende week de boel maar eens klaar leggen en demonteren.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:44 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Mooi, ga je de schelpen van de achterste Billy's ook poedercoaten?
Zie ik daar trouwens een banzinefilter met banjo aansluiting? Ik heb er zo nog 3 liggen van Mahle, ooit miskocht gehad. Als je interesse hebt, ze mogen voor een prikje weg.
Zie ik daar trouwens een banzinefilter met banjo aansluiting? Ik heb er zo nog 3 liggen van Mahle, ooit miskocht gehad. Als je interesse hebt, ze mogen voor een prikje weg.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Ik ga alles wat los kan coaten, inderdaad. @ filters, nooit weg. Neem ze maar mee naar de volgende meeting. Komen we wel uit.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Laat je alles eerst verzinken voordat je gaat poedercoaten? Bij mij adviseerde ze dat i.v.m. steenslag en beschadiging van de coating.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Nee, ik laat het alleen stralen en poedercoaten. Bij verzinken moeten er weer gaten bij geboord en heb je kans op kromtrekken. Heb net een partij staal laten verzinken en echt mooi glad wordt dat ook niet.
Heb jij het spul eerst verzinkt dan, Peter?
Heb jij het spul eerst verzinkt dan, Peter?
Last edited by uwbuurman on Sat Jun 27, 2015 9:17 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Jazeker, eerst laten verzinken en hierna poedercoaten. Absoluut geen kromtrekken gemerkt/gezien en zeker geen gaten extra geboord.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: one car, one colour! P75
Vandaag weer eens aan de slag geweest. Ik heb het voorste subframe en aanverwante artikelen gedemonteerd. En weer ben ik verbaast over wat ik heb aangetroffen.
- op het subframe zit een hitteschild dat de stuurbekrachtiging beschermd. Voor dat hitteschild is een gat in het subframe aanwezig, waar de bout doorheen gaat. Bij mijn spul zat er inderdaad een bout in dat gat, maar daar zat een klein stukje van een weggerot schild op. Het nieuwe schild zat 2 centimeter verder vast met een nieuw geboord gat en een parkertje. Waarom in godsnaam.... Wie bedenkt nou zoiets?
- de remschijven zitten met een imbusboutje geborgd. Bij mij aan de ene zijde wel, maar aan de andere zijde zat een boutje met een schroefkop. Dus ik heb dat ding maar los gedraaid, althans, dat wilde ik. Bleek het niet los te willen omdat er iemand die bout dwars door de naaf had gedaan met een moet aan de achterkant. Waar je dus niet bij kunt. WIE DOET NOU ZOIETS? Dus ik mag een andere naaf regelen.
Er is aan deze auto werkelijk niets wat niet verneukt is.
Alles ligt klaar voor de poedercoater, behalve de pasverworven tanks. De helft met de tankslag aansluiting is helemaal is goede conditie. Roestvrij aan de binnenzijde, hard van de buitenzijde. De andere helft is van binnen niet te controleren, maar wat ik door het vulpijpje kon zien is die ook erg fris van binnen. De rand had 1 slecht stuk van ongeveer 10 centimeter. Dat heb ik er nu uitgesneden, de roest is verwijderd en het staat nu te kuren in de roestomvormer. Volgende week las ik er een plaatje in en is het weer helemaal fris! Kan die ook gecoat worden.
- op het subframe zit een hitteschild dat de stuurbekrachtiging beschermd. Voor dat hitteschild is een gat in het subframe aanwezig, waar de bout doorheen gaat. Bij mijn spul zat er inderdaad een bout in dat gat, maar daar zat een klein stukje van een weggerot schild op. Het nieuwe schild zat 2 centimeter verder vast met een nieuw geboord gat en een parkertje. Waarom in godsnaam.... Wie bedenkt nou zoiets?
- de remschijven zitten met een imbusboutje geborgd. Bij mij aan de ene zijde wel, maar aan de andere zijde zat een boutje met een schroefkop. Dus ik heb dat ding maar los gedraaid, althans, dat wilde ik. Bleek het niet los te willen omdat er iemand die bout dwars door de naaf had gedaan met een moet aan de achterkant. Waar je dus niet bij kunt. WIE DOET NOU ZOIETS? Dus ik mag een andere naaf regelen.
Er is aan deze auto werkelijk niets wat niet verneukt is.
Alles ligt klaar voor de poedercoater, behalve de pasverworven tanks. De helft met de tankslag aansluiting is helemaal is goede conditie. Roestvrij aan de binnenzijde, hard van de buitenzijde. De andere helft is van binnen niet te controleren, maar wat ik door het vulpijpje kon zien is die ook erg fris van binnen. De rand had 1 slecht stuk van ongeveer 10 centimeter. Dat heb ik er nu uitgesneden, de roest is verwijderd en het staat nu te kuren in de roestomvormer. Volgende week las ik er een plaatje in en is het weer helemaal fris! Kan die ook gecoat worden.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
En een bosje foto's.
Draagarm achter voorzien van de bouten en de doppen, zodat de poedercoater aan de slag kan gaan

De rare constructie van het hitteschildje op het voorste subframe. Voor de goede orde, die achterste bout bevat een restant van een oud hitteschild, de voorste bout hoort daar niet.

Mijn nieuwe tanks zien er van binnen zo uit:


De buitenkant van de linker helft had alleen deze plek, die heb ik er dus uit geslepen. Vervolgstappen volgen later.

Mijn oude tank. De randen zijn kennelijk weggehaald na roest. Ik laat dit setje ook stralen om te zien hoe het er dan uit ziet.


Draagarm achter voorzien van de bouten en de doppen, zodat de poedercoater aan de slag kan gaan

De rare constructie van het hitteschildje op het voorste subframe. Voor de goede orde, die achterste bout bevat een restant van een oud hitteschild, de voorste bout hoort daar niet.

Mijn nieuwe tanks zien er van binnen zo uit:


De buitenkant van de linker helft had alleen deze plek, die heb ik er dus uit geslepen. Vervolgstappen volgen later.

Mijn oude tank. De randen zijn kennelijk weggehaald na roest. Ik laat dit setje ook stralen om te zien hoe het er dan uit ziet.


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:45 pm, edited 1 time in total.