316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Inderdaad dat onderdeeltje..... :idea:

Voorlopig geen haast dus. De onderplaat en de wielbak staan in de Ferpox dus die kunnen van de week gelast worden :wink:
Vandaag even een proefstart gedaan en ze liep gelijk netjes. Het mooie fluittoontje van de M10 zit er nog in :!:


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by loentje »

De natuur helpt een handje mee :D

Wil je hem deze winter al gaan gebruiken, of spaar je hem de winter en trek je hem van de zomer uit de schuur?


groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Hey Leon,

Gezien de APK van de Baur tot augustus 2011 en het feit dat de belgische papieren zeggen dat ze uit Januari 1981 is denk ik dat ik wacht met invoeren en keuren tot na deze datum.... Gelijk APK voor twee jaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by gerrit323 »

Leuk bezig Peter .. en ik vind wel dat de schnitzers hem goed staan .. alleen spijtig dat daar spacers voor nodig zijn :roll:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Ik ben ook best gecharmeerd van de Schnitzers alleen ik moet zeker weten dat er een "veilige manier" is van spacers. Het is in ieder geval eens iets anders dan de Alpina's en BBS velgen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

De Onderplaat van de wielbak linksachter zit erin gelast.

Ik kom erachter dat onderste boven lassen best tegenvalt :? De plaat zit erin en het is altijd beter dan grote roestgaten.

Eerst uiteraard gecoat voordat de plaat erop ging:
Image

Nu de plaat erop en rondom aflassen:
Image

Image

Hierna de binnenrand nog proplassen ( althans proberen).
Image

Morgen nog wat afwerken en dan kan het behandeld worden. Voor dat ik bij de Baur ga lassen maar eens wat meer oefenen en wellicht een iets beter lasapparaat aanschaffen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by 323baur »

Ach Peter, alles moet je leren.
Voor iets wat straks onder de prut zit, prima toch??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Gaat goed zo Peter, tuurlijk kan het beter (ik kan het zeker niet beter).
Een lasapparaat kan erg bepalend zijn hoe het resultaat eruit komt te zien.

Ik wil al tijden een Cebora 155 kopen met grote fles maar er komt telkens wat tussen.
Ik heb nu een ferm van de kijkshop :oops: en dat geeft een vergelijkbaar of zelfs een veel slechter resultaat.
Vooral doorgaan en die plaat is idd niet eenvoudig na te maken en te lassen.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Mooi dat alles tevoren al in de prut gezet is, en 't zit er toch behoorlijk netjes onder. Desondanks zou ik nog wel een gaatje maken en de holle ruimtes vol laten lopen met prut a la tactyl amber of dinitrol om roest ter plaatse van de las ook tegen te gaan. Verder gewoon fraai werk, ik doe het je niet na!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Hoi,

Bedankt heren, 8)

@ Michel, Het lasapparaat van mij is een Kinzo van de Kijkshop dus vergelijkbaar.

Het gat aan de bovenzijde ( origineel) is nog open en daar zal zeker een bus prut in verdwijnen. Veel oefenen en dan komt het wel goed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3610
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Arnold D »

He Peter, dat blik heb je netjes in model gekregen en dat lassen valt op die punten vaak wat tegen. Alles moet brandschoon zijn en dan heb je nog wel eens last van smeltende drap, die de las vervuilt. Maar verder top.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by gerrit323 »

Als er nu iets is wat ik niet zelf kan is het lassen ... ik kijk dus altijd met veel bewondering naar mensen die dit wel kunnen ... Super gedaan Peter ...

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Arnold D wrote:He Peter, dat blik heb je netjes in model gekregen en dat lassen valt op die punten vaak wat tegen. Alles moet brandschoon zijn en dan heb je nog wel eens last van smeltende drap, die de las vervuilt. Maar verder top.

Dat in model brengen vond ik makkelijker dan het lassen :?
Het zou heel wat makkelijker gaan als de 316 op zijn kant lag maar dat mocht niet van Paulien :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by loentje »

Peter,

ook hier, ik doe het je niet na!! Misschien eens met zijn allen een cursus lassen gaan volgen?? Aangezien ik ook nog een restauratieprojectje heb staan.

Groeten loentje
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Bij Rustbuster hebben ze een dag cursus lassen.
Kost 125 euro en dan ben je een halve dag aan de theorie en de andere helft ben je aan het lassen.
So many cars, so little time
Post Reply